Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Bartje81
Vandaag om 20:01:31
Houtlijm die niet watervast is, nog te koop? door ramdani
Vandaag om 19:49:31
Bezetmelders vraag door Hans1963
Vandaag om 19:48:04
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 19:47:59
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 19:45:59
Station Apeldoorn draad door MathieuN
Vandaag om 19:45:38
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door zuylen
Vandaag om 19:45:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:45:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:39:29
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 19:30:08
Kleinbottwar in spoor 1 door becasse
Vandaag om 19:21:27
Lampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:18
NS 1200 in bruin - welke bies/biezen door VAM65
Vandaag om 19:06:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railhopper
Vandaag om 18:59:35
N spoor door willem 8
Vandaag om 18:41:46
Buitenlust door Huib
Vandaag om 18:41:28
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door timtrein
Vandaag om 18:16:44
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door Hendrik Jan
Vandaag om 18:13:57
Interieur voor Liliput smalspoorbuffetrijtuig door VFR
Vandaag om 17:48:38
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 17:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door daempfer
Vandaag om 17:35:38
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
Vandaag om 17:33:48
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 17:19:45
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 17:02:29
Old England door Wim Vink
Vandaag om 16:57:55
roco donderbus rijtuig te openen? door rjr
Vandaag om 16:24:05
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Erik Baas
Vandaag om 15:57:50
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door tijgernootje
Vandaag om 15:48:58
Langstraatspoorlijn modulebaan door Robkop
Vandaag om 14:46:26
Station Ermelo in model 1:160 door hgr
Vandaag om 14:39:26
  

Auteur Topic: Artitec DE-I, h0  (gelezen 117886 keer)

RobbertJan

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 3225
  • Mcn NSR Groningen.
    • Mijn modelspoor pagina op Facebook
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #240 Gepost op: 24 januari 2010, 19:38:42 »
Super verslag van deze materieelaanpassing,

Overigens heeft mijn DE-1 vanaf dag 1 zo uit de doos goed gereden.
En dat op een baan met standaard Fleischmann geometrie en de daarbij
behorende wissels (ook de engelsman) en bochten van bijna R1.

Geen centje pijn dus het is wel apart dat er zoveel verschil zit in de onderlinge
modellen van 1! serie.

Stroomafname is gewoon in orde, want anders stond ze wel overal stil en was
het te zien aan de verlichting, en die brand overal constant ook bij het rijden
op rijstandje 1 door een lekkere wisselstraat. Ook het loopdraaistel heeft geen
problemen met wissels en oneffenheden.

Conclusie mag dan wel zijn dat er een hoop verschil zit in de DE-1 en iedereen
denk ik wel zo zijn eigen verhaal kan vertellen  ;D

Gr.

Robber Jan.
Scones Please komt naar Rail 2020!

Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76

Northlander1983

  • Gast
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #241 Gepost op: 24 januari 2010, 20:47:44 »
@Karst,

... daarna nog gecontroleerd op de noodzakelijke 'kantelspeling' ( in de langsrichting ) van de draaistelophanging. Wel... deze bleek bijna niet aanwezig :( Daarom de laklaag verwijderd met een scalpel, zowel aan de binnen als buitenkant, en zie daar. Ook dit werkt nu zoals waarschijnlijk de ontwerper bedoeld heeft  ;D (y)



Hallo Karst,

dit is me niet geheel duidelijk, kun je dit misschien nog een beetje nader toelichten, alvast bedankt.

« Laatst bewerkt op: 24 januari 2010, 20:49:25 door Northlander. »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9464
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #242 Gepost op: 24 januari 2010, 21:58:53 »
Hoi,

Om soepel een bocht, wissels, verkantingen en stijgingen te kunnen nemen, is het noodzakelijk dat de draaistellen t.o.v. de wagenbak om de lengteas van de wagenbak iets kunnen kantelen. Daarvoor is iets speling in de oplegging nodig. Kennenlijk hadden de constructeurs van de DE-I daar wel rekening mee gehouden, alleen de laklaag terplekke was dusdanig dik ( samen met wat gietbraampjes ), dat deze speling er bijna niet was. Het gevolg daarvan is dat 1 of meer 'voetjes' opgetild worden waardoor de stroomafname tijdelijk verstoord wordt.

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19285
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #243 Gepost op: 24 januari 2010, 22:01:00 »
Toch weer iets geks. De ingeschakelde binnenverlichting heeft bij mij in één rijrichting invloed op de uitloop.  ???
Ik bedoel dus dat bij gedoofde binnenverlichting de de1 in beide richtingen na de snelheid op 0 te hebben gezet netjes een eindje doorloopt, ik denk op het vliegwiel. Als de binnenverlichting is ingeschakeld is de uitloop de ene kant op nog altijd netjes, maar in de andere rijrichting staat de de1 vrijwel onmiddelijk stil.

Ik had het eerder niet in de gaten, omdat ik tot nu toe bij het rijden de binnenverlichting uit had staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #244 Gepost op: 24 januari 2010, 22:11:30 »
Misschien speelt de Artitec DE1 voor Toyota Prius en laad hij in een richting de batterijen op?   ;D

Maar zonder gekheid: je zou haast denken dat 'iets' de uitloop belemmert. Grote vraag is natuurlijk wat dat iets dan is.

mvg,
Gert

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4194
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #245 Gepost op: 24 januari 2010, 22:12:22 »
Afgelopen vrijdag heb ik bij Artitec een laatste overleg gehad voor de DE1 MET geluid. De decoders gaan vanaf deze week worden geproduceerd. Dan moeten ze natuurlijk nog worden ingebouwd, dus niet meteen allemaal Artitec gaan bellen waar ze blijven  ;)

Om het leed van het wachten iets te verminderen hier een voorproefje van de DE1 met Loksound met de definitieve sound zoals die in de DE1 zal worden geleverd.

http://www.youtube.com/watch?v=NLHF238gQdE

Dus veel luisterplezier  :)

Dirkjan
Ha Dirkjan,

Het klinkt idd aardig!
Wel vraag ik me af of, wanneer de DE-I uitrolt, het motorgeluid op stationair terugvalt. Bij die dingen was het idd de door Jos aangegeven geluidszwelling voor het wegrijden die opviel, het maximum, bulderend toerental tot de wagen op snelheid was en vervolgens het stationair uitrollen.
De DE-I heeft overigens twee typhoons. De 41 iig.

Groet,

Huibert
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2010, 22:23:54 door DE_II »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9464
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #246 Gepost op: 24 januari 2010, 22:37:53 »
@henk,

Analoog of digitaal ??

Digitaal heeft ie bij mij nagenoeg 0 uitloop als ik de centrale op de noodstop zet... onafhankelijk van de rijrichting en verlichting.

@de-ii
Heb niet direct een 'aha-erlebnis' bij het geluid  :-\ De typhoon lijkt wel een 'abgas-pfeife' zoals je die op duitse locs aantreft, terwijl de DE-'s toch duidelijk tweetonige luchthoorns hadden.


Grtzz,

Karst

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
    • Gouda in H0
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #247 Gepost op: 24 januari 2010, 22:45:55 »
Als ik dit nu weer alles lees, dan heeft artitec toch eens weer een product in de markt gezet, was nog niet geheel af is en nog wat technische fouten heeft.  Kan ik dan direct bij mijn niet lopende Plan E en niet goed lopende Groentenwagen (1 generatie) stellen. Ik begin eerlijk te twijfelen over mijn bestelling....
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9464
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #248 Gepost op: 24 januari 2010, 22:54:22 »
Hoi Bernd,

Ik geloof dat het deze keer geen technische ( ontwerp ) fouten zijn, maar eerder productie probleemjes.

Dat de Plan E niet prettig loopt is duidelijk, weet ook wel waarom  :( Maar de groentewagens...  :-\ Waarbij het bij de DE-I eigenlijk alleen maar 'slordigheidjes' bij de productie zijn... teveel tijdsdruk in China ?
Technisch zit het ding verder wel aardig in elkaar  :D

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19285
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #249 Gepost op: 24 januari 2010, 23:11:19 »
Digitaal Karst met lp3. Geen noodstop in de zin van stroom eraf, maar in 1 keer naar rijstap 0 draaien. Cv3 bijna minimaal en toch een mooie uitloop, behalve dan naar 1 richting bij brandende binnenverlichting.

Tis een bijzonder model, en dat is het.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #250 Gepost op: 24 januari 2010, 23:11:41 »
Ik heb de DE-1 alleen in doosjes zien liggen maar deze berichten stemmen mij niet hoopvol... hopelijk is de tweede batch (ik wil alleen rode DE-1's) een beetje beter zoals bij de E's , want op deze manier hoeft het eerlijk gezegd voor mij niet :(
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
    • Gouda in H0
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #251 Gepost op: 24 januari 2010, 23:15:11 »
Als je het zegt, zou dit zeker klopen. Ik hoop wel...

Misschien is bij de 41 meer tijd in China gewest. We will see...

@henk, misschien is per toeval de rangeerfunctie geactiveerd en zit met op de functie van de binnenverlichting?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9464
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #252 Gepost op: 24 januari 2010, 23:18:30 »
@henk,

schakel jij de binnenverlichting met F4 ? Zo ja, heb je dan het bitje voor het uitschakelen van de massavertraging voor beide richtingen dan wel uitgezet ?

Bij mij werkt het beide kanten goed op, maar ik heb het dan ook met de LoPi programmer gedaan, daar is het een kwestie van aanvinken.... ;)


@JAB,

Niet zo somber JAB, zo erg is het niet. Jij en ik behoren toch tot de mensen die zo'n model wel even uit elkaar trekken om er vanalles en nog wat aan te verbouwen... ;) EN.... zelfs als er iets aan moet gebeuren, vind ik het nog geen duur model. Zelf maken kost evenveel en veeeel meer tijd ;)

Grtzz,

Karst

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 994
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #253 Gepost op: 24 januari 2010, 23:49:30 »
Heb niet direct een 'aha-erlebnis' bij het geluid  :-\ De typhoon lijkt wel een 'abgas-pfeife' zoals je die op duitse locs aantreft, terwijl de DE-'s toch duidelijk tweetonige luchthoorns hadden.

Het is toch wel degelijk het geluid van een originele AEC, en wel van de NS-41. Bij welk stel anders dan deze kan je in deze tijd het geluit opnemen ;)

En ik heb die 'aha-erlebnis' dan weer wel, aangezien ik naar ik meen op de startknop drukte  ;D
(gebeurd zovaak, dat ik het niet eens meer zeker weet..)

mvg,
Robin

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19285
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #254 Gepost op: 25 januari 2010, 08:01:32 »
@henk,

schakel jij de binnenverlichting met F4 ? Zo ja, heb je dan het bitje voor het uitschakelen van de massavertraging voor beide richtingen dan wel uitgezet ?

Bij mij werkt het beide kanten goed op, maar ik heb het dan ook met de LoPi programmer gedaan, daar is het een kwestie van aanvinken.... ;)

Met f4 ja, maar waarom zou ik de massavertraging helemaal uitzetten Karst? Ik ben heel tevreden over die uitloop. Dat moet toch kunnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.