Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
Vandaag om 11:25:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:25:09
Videostatief treinen filmen door Jeronimos
Vandaag om 11:20:19
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Jan-Peter
Vandaag om 11:16:40
Station Ermelo in model 1:160 door Jamie
Vandaag om 11:15:38
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Daan!
Vandaag om 11:15:04
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Chris2412
Vandaag om 10:54:10
Trix BR 85 door Jan-Peter
Vandaag om 10:41:42
Een Rotterdams gebouw door Marc tramt
Vandaag om 10:38:41
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Bert_Apd
Vandaag om 10:37:02
Modelbaan als virtual background bij videobellen door Jeronimos
Vandaag om 10:22:32
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 10:11:46
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 10:07:21
BNLS Spoorkaart voor Nederland versie 2.0 door HenkN
Vandaag om 10:06:41
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 09:57:51
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 09:56:48
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Luit
Vandaag om 09:55:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 09:47:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
Vandaag om 09:10:13
Bouw Bührtal III door Ronald Halma
Vandaag om 09:06:37
Albulabahn in H0m door stefaninnermind
Vandaag om 08:57:26
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 08:44:51
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Menno
Vandaag om 01:09:40
Roßnitz door HenkN
Vandaag om 00:02:34
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
21 oktober 2020, 23:50:44
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Dpc Fo
21 oktober 2020, 23:25:33
Raadplaatje door Falkenberg
21 oktober 2020, 23:10:42
Ledlampjes in serieschakeling door Klaas Zondervan
21 oktober 2020, 23:09:21
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
21 oktober 2020, 22:00:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 oktober 2020, 21:52:02
  

Auteur Topic: Artitec DE-I, h0  (gelezen 117921 keer)

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #225 Gepost op: 23 januari 2010, 15:06:35 »
Ook ik heb mijn DE-1 nr 22 teruggebracht vanwege niet werkende binnenverlichting. Bovendien is bij het openen van de trein, dat uiterst voorzichtig is gedaan met de handleiding ernaast, een stukje raamomlijsting afgebroken waar de onderzijde van de bak inklemt. Ik vind het een slechte constructie. Okay, ik kan dat zelf wel weer gaan lijmen en er is uitwendig verder niks van te zien, behoudens dat aan de zijkant onderaan de zaak aan die kant niet 100% afdicht (spleetje, een kenner ziet dit), maar als dit al bij de eerste keer openen gebeurt mag dat gewoon niet, niet goed. Dus ik ben benieuwd naar de oplossing van de winkelier en Artitec!

Gr., Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #226 Gepost op: 24 januari 2010, 08:17:09 »
Afgelopen vrijdag heb ik bij Artitec een laatste overleg gehad voor de DE1 MET geluid. De decoders gaan vanaf deze week worden geproduceerd. Dan moeten ze natuurlijk nog worden ingebouwd, dus niet meteen allemaal Artitec gaan bellen waar ze blijven  ;)

Om het leed van het wachten iets te verminderen hier een voorproefje van de DE1 met Loksound met de definitieve sound zoals die in de DE1 zal worden geleverd.

http://www.youtube.com/watch?v=NLHF238gQdE

Dus veel luisterplezier  :)

Dirkjan

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #227 Gepost op: 24 januari 2010, 09:29:28 »
Dat klinkt eigenlijk niet eens zo heel slecht.
Maar van de hoorn heb ik niks gehoord.
wel lijkt het of het motorgeluid niet aanzweld bij het optrekken.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #228 Gepost op: 24 januari 2010, 09:45:45 »
Lijkt me ook dat hij op t zelfde toerental blijft.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #229 Gepost op: 24 januari 2010, 09:47:23 »
Jos, heel in het begin hoor je een toetertje, naar mijn inziens niet echt Nederlands, beetje vergelijkbaar met de trix 1200.

Gr Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #230 Gepost op: 24 januari 2010, 09:48:34 »
Dat klinkt eigenlijk niet eens zo heel slecht.

Veel meer kan ik er helaas niet van maken met mn cameraatje..

wel lijkt het of het motorgeluid niet aanzweld bij het optrekken.
Daar is het optrekken te kort voor, ik ben maar kleinbehuisd ;)

Dirkjan

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #231 Gepost op: 24 januari 2010, 09:52:46 »
Ik bedoel eigenlijk met het aanzwellen is dat vanaf het stationair lopen eerst de motor op toeren komt alvorens het treinstel zich in  beweging zet.
Daar heb je eigenlijk niet zoveel ruimte voor nodig.
een half metertje spoor is daar genoeg voor.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #232 Gepost op: 24 januari 2010, 10:00:37 »
Ik bedoel eigenlijk met het aanzwellen is dat vanaf het stationair lopen eerst de motor op toeren komt alvorens het treinstel zich in  beweging zet.
Dat lijkt me tussen 19 en 22 sec te gebeuren. Komt misschien niet duidelijk over in de video, maar zit er wel in.

Dirkjan

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #233 Gepost op: 24 januari 2010, 10:41:59 »
Ik vind het geluid verdacht veel lijken op mijn Roco TEE RAm  ???

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #234 Gepost op: 24 januari 2010, 10:50:01 »
mag toch aannemen dat er geen TEE-sound in komt, maar het geluid van de echte NS 41?
Qua typhoon (heeft de DE1 ook eentje met hoge en lage toon?) kwam ook in werkelijkheid de DE1 natuurlijk wel heel dicht bij de TEE.

Maar misschien is het zinvoller dat we even afwachten met het schrijven van tig pagina's over de dieselsound tot het model verkrijgbaar is en we het allemaal zelf goed kunnen beoordelen...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #235 Gepost op: 24 januari 2010, 11:00:35 »
mag toch aannemen dat er geen TEE-sound in komt, maar het geluid van de echte NS 41?
Het geluid is van de NSM DE1 41

Dirkjan

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen begonnen..
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
  • Tijdperk III en IV
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #236 Gepost op: 24 januari 2010, 14:11:48 »
Hallo Dirkjan,

Ik vind het geluid erg mooi! En inderdaad, de afstand is net te kort  ;)
Je hoort de motor heel even aanzwellen, maar voordat dit geluid er (goed) doorkomt remt hij al weer af waardoor je het niet zo heel goed kan horen. Maar als je heel aandachtig luistert, kun je het kort horen  (y).

Ik word nu alleen nog ongeduldiger, het wachten is echt een straf op het moment ;)

Misschien dat je nog een filmpje zou kunnen plaatsen? (y) Die iets langer is?
Om het geduld te kunnen temmen?  ;D haha

Greetz Johan

Ik zit hier echt HEEEEL ongeduldig te zijn (A)

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 685
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #237 Gepost op: 24 januari 2010, 14:51:24 »
Hallo Dirk jan,

Kun je niet alvorens je nog nog een filmpje maakt, de aanvangssnelheid van de DE 1 vertragen? (f3)

Dan horen we ev ook het aanzwellen van de motor.

Mvg Ad

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9464
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #238 Gepost op: 24 januari 2010, 19:22:03 »
Hoi,

Na een dag uitbundig tegelzetten ( 4m2 van 15 x 7 cm :( ) gisteren, 's avonds maar eens weer de DE-I op de testbaan gezet. Na de inbouw van de decoder had ie al wel even gereden, maar liep niet lekker. Vrij horterig en op elk vuiltje stoppend. Nu kon het natuurlijk zijn, dat de testbaan inmiddels helemaal verstofd was, dus eerst die maar eens grondig schoongemaakt. Helaas, geen soelaas :( Toen de wielen schoongemaakt... je raad het al ook geen soelaas :(

Gisteravond geen zin en geduld om de boel te openen, edoch vanmiddag wel  :P ;D

Wat mij als eerste al opviel bij het uitpakken was het geringe gewicht van het rijtuig, gecombineerd met de verdeling van dat gewicht, leek het mij dat het niet aangedreven draaistel niet voldoende contactdruk op de rails kon uitoefenen, waardoor het in effect alleen van het motordraaistel stroom afnam....  :-\

Dus, zoals bij alle modellen die goed moeten en kunnen lopen, eerst er maar eens voor zorgen dat alle voetjes op de grond ( rails in dit geval ) staan. De constructie leek me namelijk niets mis mee, stroomafname via de aspotten, gedeelde assen en een nette afname binnen in het rijtuig door contactstrookjes.

Tijd dus voor de demontage. Dat ging een heel stuk makkelijker dan de eerste keer ;)

Maar eerst...



... het gewicht voor aanvang van de werkzaamheden.



... daar er zowieso weinig ruimte is om extra gewicht toe te voegen ( anders dan in de ruimte voor de speaker.. ) maar eens op zoek naar ruimte in het interieur. En... gevonden  (y) ;D Onder het interieur is er ruimte om een plakje standaard daklood te lijmen. Dit analoog aan de methode voor de Plan U ;)

Wel even een uitsparing maken voor de stroomafnamestrips !  :P



... dat scheelt alvast 29 gram :)



... boven de luidsprekeruimte is nog meer plaats, dus daar nog een plaatje voor afgesneden...



... en opgeplakt.




... plus 15 gram  (y) dat gaat de goede kant op. Noot: Eventueel zijn er nog wel 2 a 3 plaatjes toe te voegen op deze plek, als je geen plannen hebt om er sound in te bouwen ::)



... waardoor het totaal op 263 gram komt.  Hey... 263  ??? want het zou toch 257 moeten zijn  :-\ Klopt, op de foto niet zichtbaar, maar onder het neusinterieur van het aangedreven draaistel is ook nog een plakje lood geplakt ;)

Het model voelt nu een stuk solider aan, en de gewichtsverdeling lijkt beter in orde  ;D (y)


Maar...

Bij het verwijderen van het interieur...



... trof ik dit aan  >:( :'( 1 van de stroomafnamestripjes zat niet goed vast, waardoor het pennetje vanuit het draaistel er langs schoot en zodoende natuurlijk niet al te veel effect had  :o



... dus gelijk maar even allemaal losgehaald en nagekeken en tevens een klein knikje gegeven voor meer veervoorspanning. Daarna met een druppeljte secondenlijm onder de soldering de stripjes maar vastgelijmd. Beweging is ok, maar dit was wel een beetje optimistisch...  :P Dus: Idee 10, uitvoering 4...

Verder nog even gekeken naar de smering: OK, 'speling' op de assen.... tja, er zijn hier wat berichten verschenen over het opheffen van de ( vermeende ) te grote speling op de assen. Deze is volledig correct en nodig om alle voetjes aan de vloer the houden !! Makkelijk te controleren met een schuifmaat, want de wielafstand moet natuurlijk gewoon 14.3 zijn ;) Echter had mijn aangedreven draaistel geen speling... :( en wat bleek... de assen stonden te 'wijd' 14.4 ipv 14.3 en zichtbaar niet geheel in de tandwielas geperst. Voorzichtig de desbetreffende deelassen naar binnen geperst, en zie daar. Ook dit draaistel had een correcte speling.



... daarna nog gecontroleerd op de noodzakelijke 'kantelspeling' ( in de langsrichting ) van de draaistelophanging. Wel... deze bleek bijna niet aanwezig :( Daarom de laklaag verwijderd met een scalpel, zowel aan de binnen als buitenkant, en zie daar. Ook dit werkt nu zoals waarschijnlijk de ontwerper bedoeld heeft  ;D (y)

Vervolgens met het motorrijtuig de testbaan op. En.... PERFECT ! Rijtuig loopt en kruipt soepel op decoderstand 1 over alle mogelijke enge ( lse ) wisselstraten. Stottert nergens meer en kan ook gewoon over ietwat vervuilde rals rijden  ;D 8)

Dus, heb je problemen met de rijeigenschappen ? Ga er even voor zitten, voer de hier beschreven handelingen uit. En een perfect rijdende DE-1 is je deel ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2010, 07:38:01 door Karst Drenth »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19294
Re:Artitec DE-I, h0
« Reactie #239 Gepost op: 24 januari 2010, 19:31:20 »
Het is in ieder geval geen saai model.  :)
Hier dan maar weer een positief bericht. Bij mij rijdt het ding werkelijk voortreffelijk, supersoepel. Zelfs zonder serieuze afremvertraging in de decoder heeft het model een fikse uitloop. Zo groot dat Koploper er even aan moest wennen. Inmiddels staat hij nou al een dag of 10 in te rijden op de baan en dat gaat probleemloos.  (y)
Als het allemaal goed zit, is er denk ik met de rijeigenschappen niets mis, ook zonder extra gewicht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.