Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jheronimus
Vandaag om 21:08:07
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door 5166
Vandaag om 20:58:06
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 20:45:00
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 20:39:32
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 20:30:00
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 19:58:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 19:30:02
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:15:10
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:44:29
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 18:38:56
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
Vandaag om 18:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:55:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
  

Auteur Topic: Seinhuis en trekdraden?  (gelezen 2717 keer)

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Seinhuis en trekdraden?
« Gepost op: 22 December 2009, 22:57:15 »
In periodes II en III  had je vroeger seinhuizen met trekstangen die lange stalen kabels in beweging zetten om seinen en wissels op afstand te bedienen.
Dat wil ik gaan nabootsen. Ik heb een klein station met één doorgaande lijn en één perron met aan beide zijde rails, is het nu zo dat ze aan weerzijden van het station een seinhuis haden  of maar  alleen één met lange trekdraden? Hoeveel meter kon men vroeger overbruggen met trekdraden?

Het hoeft bij mij niet allemaal precies maar enige natuur getrouwheid daar hou ik wel van.


gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2009, 23:14:50 »
Het ligt eraan hoe groot het station is...
Op de museumlijn van de ZLSM is het stelsel met trekdraden goed te bekijken,
en is daar gewoon in gebruik (y)

Bij een klein station stond het mechaniek met de hendels gewoon op het perron,
voor het stationsgebouw, al dan niet met afdakje, op de lijn Zuthpen-Hengelo
zijn daar nog voorbeelden van te zien, welliswaar al lang buiten dienst....

Bij grotere stations kwamen er ook seinhuizen aan te pas.

Mvg,

Tis
********

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6705
  • Spaar ze allemaal.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2009, 00:02:06 »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2010, 16:58:37 »
U vroeg ook achter de lengte wat men kan berijken met spandraden,de grootste afstand die ik ooit getrokken heb als seingever bij de NMBS was een sein op 2km200 van mijn post.
Dit met een siemens gestel en draadspanner halverwege,deze was nodig om er voor te zorgen om tijdens de zomermaanden het uitzetten van de trekdraad op te vangen en tijdens wintermaanden meer speling op de spandraad toe te voegen,dit om het sein voldoende te openen of sluiten.
Nog een kort woordje,door de spanner stond er meer weerstand op de trekdraad en moest ge wel pap gegeten hebben om dit sein te bedienen en een sterke rug,een Siemens gestel heeft een korte hendel en moet van onderen uit omhoog gehoffen worden,beter uitgelegt,licht op 120° en word getrokken tot 240°om dan verder te stoten tot 0°, of zoals een gewichtheffer moet doen,eerst trekken tot schouderhoogte en dan verder stoten,dit alles in een enkele beweging of je had problemen.
Matheus.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2010, 17:50:57 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #4 Gepost op: 13 January 2010, 17:11:00 »
Nog iets vergeten voor u het realistisch wilt doen,aan elk hoofdsein in volle baan(buiten het station dus)was een diensttelefoon aanwezig,ofwel aan de seinpaal opgehangen on in de omgeving van het sein op sokkel in de berm geplaatst.In periode II-III ook reeds van toepassing,toen nog in houten zwartgeteerde kastjes.
Matheus ;)
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2010, 17:58:05 »
Het aantal seinhuizen hangt af van de lengte van het stationsemplacement.
Wissels en dergelijke konden nog met menskracht getrokken worden tot een afstand van 500 m.
Seinen tot plusminus 1000m en alleenstaande voorseinen werden nog bediend tot 1200m. Dat is de reden dat bij vele vroegere stations voorseinen daarom vaak elektrisch bediend werden.

Gerard

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2010, 20:03:19 »
Aan Weerd,hoe de toestand bij NS evolueerde weet ik niet?maar het sein waar ik over spreek was vindbaar bij de NMBS waar ik de blokpost van Wezemaal bemande en dit betreffende sein stond op grondgebied Rotselaar op de lijn Hasselt-Leuven,misschien klinkt dit niet geloofwaardig maar ik bediende dit toch maar een 70 a 80 maal per schift van 8 uur.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.