Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
Vandaag om 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
Vandaag om 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
Vandaag om 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
Vandaag om 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
Vandaag om 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
Vandaag om 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
  

Auteur Topic: Seinhuis en trekdraden?  (gelezen 2719 keer)

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Seinhuis en trekdraden?
« Gepost op: 22 December 2009, 22:57:15 »
In periodes II en III  had je vroeger seinhuizen met trekstangen die lange stalen kabels in beweging zetten om seinen en wissels op afstand te bedienen.
Dat wil ik gaan nabootsen. Ik heb een klein station met één doorgaande lijn en één perron met aan beide zijde rails, is het nu zo dat ze aan weerzijden van het station een seinhuis haden  of maar  alleen één met lange trekdraden? Hoeveel meter kon men vroeger overbruggen met trekdraden?

Het hoeft bij mij niet allemaal precies maar enige natuur getrouwheid daar hou ik wel van.


gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2009, 23:14:50 »
Het ligt eraan hoe groot het station is...
Op de museumlijn van de ZLSM is het stelsel met trekdraden goed te bekijken,
en is daar gewoon in gebruik (y)

Bij een klein station stond het mechaniek met de hendels gewoon op het perron,
voor het stationsgebouw, al dan niet met afdakje, op de lijn Zuthpen-Hengelo
zijn daar nog voorbeelden van te zien, welliswaar al lang buiten dienst....

Bij grotere stations kwamen er ook seinhuizen aan te pas.

Mvg,

Tis
********

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6706
  • Spaar ze allemaal.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2009, 00:02:06 »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2010, 16:58:37 »
U vroeg ook achter de lengte wat men kan berijken met spandraden,de grootste afstand die ik ooit getrokken heb als seingever bij de NMBS was een sein op 2km200 van mijn post.
Dit met een siemens gestel en draadspanner halverwege,deze was nodig om er voor te zorgen om tijdens de zomermaanden het uitzetten van de trekdraad op te vangen en tijdens wintermaanden meer speling op de spandraad toe te voegen,dit om het sein voldoende te openen of sluiten.
Nog een kort woordje,door de spanner stond er meer weerstand op de trekdraad en moest ge wel pap gegeten hebben om dit sein te bedienen en een sterke rug,een Siemens gestel heeft een korte hendel en moet van onderen uit omhoog gehoffen worden,beter uitgelegt,licht op 120° en word getrokken tot 240°om dan verder te stoten tot 0°, of zoals een gewichtheffer moet doen,eerst trekken tot schouderhoogte en dan verder stoten,dit alles in een enkele beweging of je had problemen.
Matheus.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2010, 17:50:57 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #4 Gepost op: 13 January 2010, 17:11:00 »
Nog iets vergeten voor u het realistisch wilt doen,aan elk hoofdsein in volle baan(buiten het station dus)was een diensttelefoon aanwezig,ofwel aan de seinpaal opgehangen on in de omgeving van het sein op sokkel in de berm geplaatst.In periode II-III ook reeds van toepassing,toen nog in houten zwartgeteerde kastjes.
Matheus ;)
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2010, 17:58:05 »
Het aantal seinhuizen hangt af van de lengte van het stationsemplacement.
Wissels en dergelijke konden nog met menskracht getrokken worden tot een afstand van 500 m.
Seinen tot plusminus 1000m en alleenstaande voorseinen werden nog bediend tot 1200m. Dat is de reden dat bij vele vroegere stations voorseinen daarom vaak elektrisch bediend werden.

Gerard

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2010, 20:03:19 »
Aan Weerd,hoe de toestand bij NS evolueerde weet ik niet?maar het sein waar ik over spreek was vindbaar bij de NMBS waar ik de blokpost van Wezemaal bemande en dit betreffende sein stond op grondgebied Rotselaar op de lijn Hasselt-Leuven,misschien klinkt dit niet geloofwaardig maar ik bediende dit toch maar een 70 a 80 maal per schift van 8 uur.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.