Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:31:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 22:30:23
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Contact gegevens Roco NL door André82
Vandaag om 21:28:32
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
  

Auteur Topic: Seinhuis en trekdraden?  (gelezen 2851 keer)

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Seinhuis en trekdraden?
« Gepost op: 22 December 2009, 22:57:15 »
In periodes II en III  had je vroeger seinhuizen met trekstangen die lange stalen kabels in beweging zetten om seinen en wissels op afstand te bedienen.
Dat wil ik gaan nabootsen. Ik heb een klein station met één doorgaande lijn en één perron met aan beide zijde rails, is het nu zo dat ze aan weerzijden van het station een seinhuis haden  of maar  alleen één met lange trekdraden? Hoeveel meter kon men vroeger overbruggen met trekdraden?

Het hoeft bij mij niet allemaal precies maar enige natuur getrouwheid daar hou ik wel van.


gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2009, 23:14:50 »
Het ligt eraan hoe groot het station is...
Op de museumlijn van de ZLSM is het stelsel met trekdraden goed te bekijken,
en is daar gewoon in gebruik (y)

Bij een klein station stond het mechaniek met de hendels gewoon op het perron,
voor het stationsgebouw, al dan niet met afdakje, op de lijn Zuthpen-Hengelo
zijn daar nog voorbeelden van te zien, welliswaar al lang buiten dienst....

Bij grotere stations kwamen er ook seinhuizen aan te pas.

Mvg,

Tis
********

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2009, 00:02:06 »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2010, 16:58:37 »
U vroeg ook achter de lengte wat men kan berijken met spandraden,de grootste afstand die ik ooit getrokken heb als seingever bij de NMBS was een sein op 2km200 van mijn post.
Dit met een siemens gestel en draadspanner halverwege,deze was nodig om er voor te zorgen om tijdens de zomermaanden het uitzetten van de trekdraad op te vangen en tijdens wintermaanden meer speling op de spandraad toe te voegen,dit om het sein voldoende te openen of sluiten.
Nog een kort woordje,door de spanner stond er meer weerstand op de trekdraad en moest ge wel pap gegeten hebben om dit sein te bedienen en een sterke rug,een Siemens gestel heeft een korte hendel en moet van onderen uit omhoog gehoffen worden,beter uitgelegt,licht op 120° en word getrokken tot 240°om dan verder te stoten tot 0°, of zoals een gewichtheffer moet doen,eerst trekken tot schouderhoogte en dan verder stoten,dit alles in een enkele beweging of je had problemen.
Matheus.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2010, 17:50:57 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #4 Gepost op: 13 January 2010, 17:11:00 »
Nog iets vergeten voor u het realistisch wilt doen,aan elk hoofdsein in volle baan(buiten het station dus)was een diensttelefoon aanwezig,ofwel aan de seinpaal opgehangen on in de omgeving van het sein op sokkel in de berm geplaatst.In periode II-III ook reeds van toepassing,toen nog in houten zwartgeteerde kastjes.
Matheus ;)
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2010, 17:58:05 »
Het aantal seinhuizen hangt af van de lengte van het stationsemplacement.
Wissels en dergelijke konden nog met menskracht getrokken worden tot een afstand van 500 m.
Seinen tot plusminus 1000m en alleenstaande voorseinen werden nog bediend tot 1200m. Dat is de reden dat bij vele vroegere stations voorseinen daarom vaak elektrisch bediend werden.

Gerard

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Seinhuis en trekdraden?
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2010, 20:03:19 »
Aan Weerd,hoe de toestand bij NS evolueerde weet ik niet?maar het sein waar ik over spreek was vindbaar bij de NMBS waar ik de blokpost van Wezemaal bemande en dit betreffende sein stond op grondgebied Rotselaar op de lijn Hasselt-Leuven,misschien klinkt dit niet geloofwaardig maar ik bediende dit toch maar een 70 a 80 maal per schift van 8 uur.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.