Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: Roco 1145 simpel rechtgezet.  (gelezen 9604 keer)

Northlander1983

  • Gast
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #15 Gepost op: 20 December 2009, 21:58:00 »
Ok

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2009, 23:30:58 »
Dat artikel heb ik intertijd al goed gelezen Klaas en ik vind het absoluut niet overtuigend. Na lezing heb ik een oude 1100 uit elkaar gehaald - moest toch nog gebeuren - en daarbij geconstateerd dat de U-vormige stukjes op precies dezelfde manier van elkaar verschillen, ook wat de afmetingen betreft. Kennelijk is dat nodig wil de ophanging functioneren zoals is beoogd.
Ik heb ook een oude 1100 en daarbij zijn beide beugels gelijk, zoals het linker exemplaar op de tekening bij het artikel. De uitvoering met de ribben is blijkbaar een later bedenksel.

Citaat
Bij dat artikel ontbreekt trouwens ook een foto van een 'scheve' 1100 zonder kap. Wel foto's waarbij op een kilometer afstand is te zien dat de kap scheeft staat ten opzichte van het onderstel.
Dat kun je op die foto's helemaal niet zien. De kap staat scheef t.o.v. de draaistellen, maar dat zegt niks over de stand van het hoofdframe. Dat kan recht staan t.o.v. de kap, of recht t.o.v. de draaistellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2009, 10:43:50 »
Kap staat op die foto's scheef ten opzichte van het onderstel of van de draaistellen, net hoe je het noemt. Dat kun je zonder meer zien en heb ik al bij heel wat van de 1100'en gezien. Dat was bij het handmonster in Keulen al zo.
Wat op die foto absoluut niet is te zien, en wat ik nog bij geen enkel exemplaar heb gezien (ook niet zonder kap), is dat het frame zelf scheef staat ten opzichte van de rails. Als er echt honderden exemplaren zo zijn, dan had ik bij vrienden en kennissen al lang een exemplaar onder ogen gehad. Om maar te zwijgen van mijn eigen loc die toch echt uit de allereerste levering komt.

Als jij een 1100 met een scheefstaand frame hebt gezien of iemand komt met een foto, dan laat ik me graag overtuigen. Tot die tijd beschouw ik het als een broodje aap verhaal.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #18 Gepost op: 21 December 2009, 10:48:03 »
In verband met mijn vorige bericht moet ik even iets rechtzetten.
Ik schreef daar dat mijn 1100 twee afgeschuinde beugels heeft, maar vanmorgen heb ik hem opengemaakt, en er blijkt toch 1 afgeschuinde beugel en 1 beugel met ribben in te zitten. Op dit punt heeft mijn geheugen me in de steek gelaten, ik had echt een beeld in mijn kop van 2 gelijke beugels, maar dat blijkt dus niet waar te zijn.

Maar dan blijft natuurlijk het mysterie van de scheefstand. De schuifmaat wees uit dat de beugel met de ribben 0,4 mm hoger is dan de andere beugel. Dus ongeveer hetzelfde verschil wat de jongens van RailMagazine hebben geconstateerd.
Echter, het hoofdframe staat desondanks recht op de draaistellen. Als de loc op een vlakke ondergrond staat meet ik op vergelijkbare plaatsen voor en achter dezelfde hoogte.

Hoe dat kan is voor mij voorlopig nog een raadsel. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat het hoogteverschil van de beugels ergens anders is gecompenseerd, maar ik kan het niet vinden. Ik heb diverse maten die invloed kunnen hebben op de hoogte, voor en achter vergeleken, maar alles is hetzelfde.
Dus op het moment weet ik het even niet meer.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2009, 10:49:51 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #19 Gepost op: 21 December 2009, 11:03:53 »
Klaas,

Ik denk dat de basis (frame, beugels en draaistellen) gewoon goed is, ze zijn toch niet gek bij Roco. En dat het in de afwerking zit zoals kap en andere frutsels die later in de ontwerpfase toegevoegd worden.
Niet te vergeten dat het ontwerp destijds een analoge lok was, dus alle digitale toevoegingen moeten weer in diezelfde kap passen. Dan blijf ik terugkomen op de bevestiging, een schroefje voor en 1 achter zou veel verbetern.

groet, Albert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #20 Gepost op: 21 December 2009, 11:13:18 »
Tja, ik heb daar minder kijk op dan jij Klaas. Maar de beugels functioneren verschillend en voor mij is het daarmee sowieso geen uitgemaakte zaak dat ze exact even hoog moeten zijn.

Benader het eens van de andere kant Klaas.
- Roco heeft in de loop der tijd al duizenden misschien wel tienduizenden van die U-vormige blokjes geproduceerd. Dat is altijd goed gegaan en opeens spuwt de computergestuurde freesmachine er een paar honderd uit die niet kloppen om het daarna weer goed te gaan doen. Kan hoor, er gebeuren wel gekkere dingen, maar de kans is klein.
- Roco heeft nooit aangeboden correcte blokjes na te leveren voor wie dat wil. Nou is Roco niet meer dezelfde van vroeger, maar technische constructiefouten worden nog wel gecorrigeerd (zie TEE DEIV) desnoods met nageleverde onderdelen. Kan dat Roco dat nu maar liet zitten, maar zou wel ongewoon zijn.
- Er zijn meer modellen met dergelijke U-vormige blokjes en ik heb nog nooit gehoord dat zo'n model scheef stond.

En zo kun je nog wel even doorgaan met het verzinnen van ongerijmdheden in het verhaal.
Er is in ieder geval een veel logischer verklaring voor de scheefstaande kappen die iedereen ook met eigen ogen kan zien. Na de veranderingen is de kapbevestiging niet best meer. De geringste hindernis (schroefje printplaat, beugeltje stroomafnemer, draadje decoder) zorgt voor scheefstand. Ingewikkelder hoeven we het volgens mij niet te maken. Doe ik in ieder geval niet, totdat het tegendeel is bewezen en dat bewijs zou bestaan uit een eenvoudige foto waarop het frame zichtbaar scheef staat ten opzichte van de rails.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #21 Gepost op: 21 December 2009, 11:17:42 »
Wat heet scheef?  :D



Keulen 2008.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #22 Gepost op: 21 December 2009, 11:26:58 »
Maar de beugels functioneren verschillend en voor mij is het daarmee sowieso geen uitgemaakte zaak dat ze exact even hoog moeten zijn.
Beide beugels rusten op een vlakke bodem, dus is het logisch te veronderstellen dat ze even hoog moeten zijn.
Dat ze verschillend zijn, en dat desondanks het hoofdframe recht staat is voor mij nog even een onopgelost raadsel. Wie het snapt mag het uitleggen.

Verder kan ik na nogmaals lezen van het RM artikel een heel eind met je meegaan. Ik mis eigenlijk ook de concrete vaststelling dat het hoofdframe echt scheef staat. Dat hadden ze beter kunnen documenteren, b.v. met meetwaarden, of met een foto plat van opzij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert1

  • Gast
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #23 Gepost op: 21 December 2009, 11:42:26 »
Wat heet scheef?  :D

Ready to take off?   ;D

mvg,
Gert

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #24 Gepost op: 21 December 2009, 21:52:00 »
Zo, nog maar eens een fotootje gemaakt van een beknelling.

Links net boven de 2e isolator van links is de oranje diode te zien die duidelijk de transparante strip van de "patrijspoortjes" omhoog duwt. Hier zit o.a. de spanning die de kap scheef omhoog drukt.
Ik heb nu de raampjes los gemaakt van hun raamwerk en in de kap gelijmd zodat het hele frame eruit kan. De kap staat nu heel ontspannen op de lok.
Wordt vervolgd.
Albert.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2009, 22:23:09 door Albert Bas »

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #25 Gepost op: 21 December 2009, 22:10:01 »
De foto's zijn klaar.


Hier is het raamwerk te zien wat te veel ruimte in de kap in neemt.


Hier is het raamwerk verwijderd en de raampjes aan de kap gelijmd. Het ziet er wat rafelig uit maar er zaten al barstjes in het raamwerk, aan de buitenzijde van de lok is hier echter niets van te zien.


Dit kunnen we missen. Bovendien is dit een los bestelbaar onderdeel dus hier kun je niks mee verpesten.
De kap klikt er nu heel soepel op.
Voor Roco toch een kleinigheid zou je denken. Wat overblijft is een perfect model.

Groet, Albert.


Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #26 Gepost op: 21 December 2009, 22:21:31 »
En de kap er weer op, de diode heeft nu lekker de ruimte.



Soms is de oplossing heel simpel.

Groet, Albert. (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2009, 23:26:39 »
Albert,

Dezelfde verbouwing die je nu beschrijft heb ik een aantal jaren geleden ook uitgevoerd. In mijn 1100 zit wat extra elektronica en dat paste ook niet omdat dat brugstuk van de patrijspoorten in de weg zat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Roco 1145 simpel rechtgezet.
« Reactie #28 Gepost op: 22 December 2009, 08:59:20 »
Klaas,

Raakt tijd dat Roco hier zelf eens wat mee gaat doen.
De print wipt ook op omdat hij maar met 2 schroefjes vast zit terwijl er 4 schroefgaatjes in zitten.
2 van de 4 gaatjes zitten wel erg op de rand van de print, daarom heeft Roco deze schroefjes waarschijnlijk weggelaten.
Een prachtig model krijgt wel een slechte naam door dit probleem terwijl het geen probleem hoeft te zijn.
Maar ja, als je ziet hoe ze in Keulen een model durven te tonen gezien de foto van Henk..............

groet, Albert.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2009, 09:31:10 door Albert Bas »