Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: Vernieuwde Roco NS 1000  (gelezen 90149 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #45 Gepost op: 22 December 2009, 13:24:35 »
Pee wagens oftewel bietenwagens, van die simpele Piko E wagens.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #46 Gepost op: 22 December 2009, 13:25:13 »
Volgens mij heb ik nog 3 roco bietenwagens staan die nu niks te doen hebben........................ ;D

Husky

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #47 Gepost op: 22 December 2009, 13:32:30 »
Het NS vignet lijkt mij redelijk fors uitgevallen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #48 Gepost op: 22 December 2009, 13:33:11 »
Heb de oude nog..... en daar rij ik toch niet mee. Dus geen nieuwe voor mij ;) Ofschoon het een van de mooiste locs is voor mij.

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #49 Gepost op: 22 December 2009, 13:55:20 »
Is de wisselstromer ook binnen gekomen?

Ben benieuwd hoe de sleper er nu onder zit. Ik heb nog een oude die omgebouw moet worden. Wellicht zijn er met de nieuwe 1000 mogelijkheden met onderdelen om de oude goed om te bouwen.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #50 Gepost op: 22 December 2009, 14:10:05 »
yep.

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #51 Gepost op: 22 December 2009, 14:19:48 »
Chris,

Kan jij vanavond als je een bepreking maakt van de gelijkstromer ook foto's maken van de wisselstromer en dan specifiek van de onderzijde met sleper?

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #52 Gepost op: 22 December 2009, 14:21:36 »
Helemaal mee eens Ronald,

Als puber kreeg ik ooit eens een van NS-afkomstig boekje waarin de 1100, 1200, 1300 en 1500 beschreven werden. Iets later ontdekte ik in een andere publicatie dat er ook nog een serie 1000 was, waarvan er toen nog maar 8 over waren. NS schaamde zich zeker voor deze locs, omdat ze niet beschreven werden. Ik had ze ook nog nooit gezien, dus de serie kreeg een mysterieus sfeertje voor mij, zeker toen ik hoorde dat ze zo'n aparte as-indeling hadden. Na wat speurwerk kwam ik er achter dat ze elke dag langs het station Oss kwamen in de bietentijd en ik besloot dan ook om eens bij de overweg te gaan wachten op die trein.

Na het eten in het donker op de fiets en dan maar wachten. Oss had in die tijd nog handbediende overwegbomen en armseinen en ik kon aan de handelingen van de seinhuiswachter zien dat er wat aan kwam. De overweg sloot zich met een kletterend geluid en het armsein kwam veilig. En daar in de donkere verte zag ik het omgekeerde L-sein naderen, zwakker dan ik van de andere locs gewend was. Ik wist dat dit het moment was, op deze herfstige avond, dat ik voor het eerst een 1000 live zou zien. Het geluid van de zoemende 1000 en de rammelende bietenbakken werd steeds sterker, totdat het silhouet van de 1000 in het natriumlicht bij de overweg veranderde in die prachtige ronde kop. In een flits kwam de loc voorbij, net genoeg tijd om de loop- en drijfassen voorbij te zien rollen, en daarna die lange stroom bietenbakken met bijbehorende typische goederenwagen- en herfstige kleigrondgeur. Nog even het knipperende sluitsein dat in de duisternis verdween, en daarna het geluid van de zich openende overweg. Ik had mijn eerste 1000 gezien, die verschoppeling van NS, het lelijk eendje, niet sexy genoeg voor de boekjes, pre-historisch, maar man, wat een onvergetelijke ervaring.

Ik heb de oude uitvoering van het model al, zowel in groen en blauw, maar ik vind het toch wel erg leuk dat Roco deze prachtige loc opnieuw uitbrengt.

Overigens; behalve bietenwagens kun je ze ook voor een willekeurige goederentrein uit de 70er en 80er jaren zetten, zoals die toen tussen de Kijfhoek en Venlo reden. Zonder vignet misstaan ze met hun ronde vorm zeker niet voor een trein Plan D-rijtuigen en de groene uitvoering is zelfs met coupé-rijtuigen in te zetten.

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #53 Gepost op: 22 December 2009, 14:28:50 »
Carlo,

Alleen nog even in de juiste kleur spuiten (echt Berlijns blauw)! Ik heb ook een blauwe en een groene 1008. Eigenlijk wil ik nog eens een oorspronkelijke groene maken. Dat wordt eerst zoeken naar de juiste pantografen, want dat lijken wel zwitsere dingen. Ze zijn op het oog veel smaller dan de gebruikelijke NS stroomafnemers. Vanaf begin jaren '50 hebben ze allemaal de pantografen die Roco er oorspronkelijk opzette (dus niet de eenbeen, dat is een latere enkeling, wel een leuke variant)
In het echt heb ik er alleen een gezien eind jaren '70 begin jaren '80 bij Rotterdam CS. Zo'n bizarre lok had ik nog nooit gezien, laat staan dat ik wist dat dat een NS lok was. In dezelfde periode spotte ik ook een aantal keren de 65.018, die ik herkende uit de Fleischmann catalogus.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #54 Gepost op: 22 December 2009, 14:37:54 »
Hey Ivo,

Hetzelfde plan heb ik ook tzt met mijn groene 1000, helemaal in de afleveringstoestand, maar ik ben nog te weinig ervaren om daar mee te beginnen. Qua historische belangstelling zitten jij en ik geloof ik op dezelfde lijn, en ik volg je projecten dan ook met grote belangstelling. Maar eerst maar eens een baan(tje) bouwen en oefenen op een paar oude goederenwagentjes  ;). En dat blauw, tja, eerst maar eens die turquoise 1100 en plan D.....

Leuk dat jij een soortgelijke eerste ervaring had met de 1000. Het is voor mij echt een machine die meer dan de 1100-1200-1300 een ander tijdperk vertegenwoordigt. Je hebt de loc overigens echt in haar nadagen gezien, want in 1982 was het defintief afgelopen.

grt, Carlo

« Laatst bewerkt op: 22 December 2009, 14:39:43 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #55 Gepost op: 22 December 2009, 14:39:59 »
En waar blijft die mail !!!  ;D
En jawel het mailtje is er.  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #56 Gepost op: 22 December 2009, 15:35:55 »
Ik ben zeker benieuwd naar de techniek in de 1000, misschien enkele extra plaatjes van de binnen kant? Zijn er gewon de lichtleiders uit de oude 1000 weer gebruikt voor de nieuwe?

Ik heb zelf een oude 1000, vanaf begin november doet deze weer prima rijden. Nu nog enkele nieuwe schuitjes op en dan zou niets meer kunnen beter zijn. Maar de nieuwe mag hier denk ik ook nog komen...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #57 Gepost op: 22 December 2009, 15:41:33 »
Intern compleet nieuw.
Echter zie ik een lichtgeleider van de frontseinen doodleuk naar boven lopen.
Echter het interieur houd em tegen...dus denk ik kwestie van gaatje boren, moet daar vanavond eens naar kijken en goede foto's maken.

voorste wielen nemen nu ook stroom af, en je hoeft de bufferbalk niet langer te demonteren als je de behuizing wilt verwijderen.
Ook zit de koppeling niet meer vast aan het voorste loopwiel.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #58 Gepost op: 22 December 2009, 15:43:47 »
Bij de laatste uitvoering van de Blauwe 1000en zat de koppeling ook niet vast aan het voorste loopdraaistel.
En was er al een kortkoppelmechaniek in gemonteerd, dus dat is niet nieuw.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2009, 15:48:20 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #59 Gepost op: 22 December 2009, 15:53:42 »
Mooi verhaal carlo,
Ik heb ze nooit in het wild gezien en ook niet de klassieke beveiliging
op die lijn :'(
Later toen ik ging tienertoeren stond er één in Amsterdam
dat was de latere museumlok.
Ik vind het de mooiste Elok en het eerste model van Roco is nog
steeds het pronkstuk in mijn vezameling!!

gr Ed.