Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:18:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
  

Auteur Topic: Vernieuwde Roco NS 1000  (gelezen 91394 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #45 Gepost op: 22 December 2009, 13:24:35 »
Pee wagens oftewel bietenwagens, van die simpele Piko E wagens.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #46 Gepost op: 22 December 2009, 13:25:13 »
Volgens mij heb ik nog 3 roco bietenwagens staan die nu niks te doen hebben........................ ;D

Husky

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #47 Gepost op: 22 December 2009, 13:32:30 »
Het NS vignet lijkt mij redelijk fors uitgevallen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #48 Gepost op: 22 December 2009, 13:33:11 »
Heb de oude nog..... en daar rij ik toch niet mee. Dus geen nieuwe voor mij ;) Ofschoon het een van de mooiste locs is voor mij.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #49 Gepost op: 22 December 2009, 13:55:20 »
Is de wisselstromer ook binnen gekomen?

Ben benieuwd hoe de sleper er nu onder zit. Ik heb nog een oude die omgebouw moet worden. Wellicht zijn er met de nieuwe 1000 mogelijkheden met onderdelen om de oude goed om te bouwen.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #50 Gepost op: 22 December 2009, 14:10:05 »
yep.

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #51 Gepost op: 22 December 2009, 14:19:48 »
Chris,

Kan jij vanavond als je een bepreking maakt van de gelijkstromer ook foto's maken van de wisselstromer en dan specifiek van de onderzijde met sleper?

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #52 Gepost op: 22 December 2009, 14:21:36 »
Helemaal mee eens Ronald,

Als puber kreeg ik ooit eens een van NS-afkomstig boekje waarin de 1100, 1200, 1300 en 1500 beschreven werden. Iets later ontdekte ik in een andere publicatie dat er ook nog een serie 1000 was, waarvan er toen nog maar 8 over waren. NS schaamde zich zeker voor deze locs, omdat ze niet beschreven werden. Ik had ze ook nog nooit gezien, dus de serie kreeg een mysterieus sfeertje voor mij, zeker toen ik hoorde dat ze zo'n aparte as-indeling hadden. Na wat speurwerk kwam ik er achter dat ze elke dag langs het station Oss kwamen in de bietentijd en ik besloot dan ook om eens bij de overweg te gaan wachten op die trein.

Na het eten in het donker op de fiets en dan maar wachten. Oss had in die tijd nog handbediende overwegbomen en armseinen en ik kon aan de handelingen van de seinhuiswachter zien dat er wat aan kwam. De overweg sloot zich met een kletterend geluid en het armsein kwam veilig. En daar in de donkere verte zag ik het omgekeerde L-sein naderen, zwakker dan ik van de andere locs gewend was. Ik wist dat dit het moment was, op deze herfstige avond, dat ik voor het eerst een 1000 live zou zien. Het geluid van de zoemende 1000 en de rammelende bietenbakken werd steeds sterker, totdat het silhouet van de 1000 in het natriumlicht bij de overweg veranderde in die prachtige ronde kop. In een flits kwam de loc voorbij, net genoeg tijd om de loop- en drijfassen voorbij te zien rollen, en daarna die lange stroom bietenbakken met bijbehorende typische goederenwagen- en herfstige kleigrondgeur. Nog even het knipperende sluitsein dat in de duisternis verdween, en daarna het geluid van de zich openende overweg. Ik had mijn eerste 1000 gezien, die verschoppeling van NS, het lelijk eendje, niet sexy genoeg voor de boekjes, pre-historisch, maar man, wat een onvergetelijke ervaring.

Ik heb de oude uitvoering van het model al, zowel in groen en blauw, maar ik vind het toch wel erg leuk dat Roco deze prachtige loc opnieuw uitbrengt.

Overigens; behalve bietenwagens kun je ze ook voor een willekeurige goederentrein uit de 70er en 80er jaren zetten, zoals die toen tussen de Kijfhoek en Venlo reden. Zonder vignet misstaan ze met hun ronde vorm zeker niet voor een trein Plan D-rijtuigen en de groene uitvoering is zelfs met coupé-rijtuigen in te zetten.

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #53 Gepost op: 22 December 2009, 14:28:50 »
Carlo,

Alleen nog even in de juiste kleur spuiten (echt Berlijns blauw)! Ik heb ook een blauwe en een groene 1008. Eigenlijk wil ik nog eens een oorspronkelijke groene maken. Dat wordt eerst zoeken naar de juiste pantografen, want dat lijken wel zwitsere dingen. Ze zijn op het oog veel smaller dan de gebruikelijke NS stroomafnemers. Vanaf begin jaren '50 hebben ze allemaal de pantografen die Roco er oorspronkelijk opzette (dus niet de eenbeen, dat is een latere enkeling, wel een leuke variant)
In het echt heb ik er alleen een gezien eind jaren '70 begin jaren '80 bij Rotterdam CS. Zo'n bizarre lok had ik nog nooit gezien, laat staan dat ik wist dat dat een NS lok was. In dezelfde periode spotte ik ook een aantal keren de 65.018, die ik herkende uit de Fleischmann catalogus.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #54 Gepost op: 22 December 2009, 14:37:54 »
Hey Ivo,

Hetzelfde plan heb ik ook tzt met mijn groene 1000, helemaal in de afleveringstoestand, maar ik ben nog te weinig ervaren om daar mee te beginnen. Qua historische belangstelling zitten jij en ik geloof ik op dezelfde lijn, en ik volg je projecten dan ook met grote belangstelling. Maar eerst maar eens een baan(tje) bouwen en oefenen op een paar oude goederenwagentjes  ;). En dat blauw, tja, eerst maar eens die turquoise 1100 en plan D.....

Leuk dat jij een soortgelijke eerste ervaring had met de 1000. Het is voor mij echt een machine die meer dan de 1100-1200-1300 een ander tijdperk vertegenwoordigt. Je hebt de loc overigens echt in haar nadagen gezien, want in 1982 was het defintief afgelopen.

grt, Carlo

« Laatst bewerkt op: 22 December 2009, 14:39:43 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #55 Gepost op: 22 December 2009, 14:39:59 »
En waar blijft die mail !!!  ;D
En jawel het mailtje is er.  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #56 Gepost op: 22 December 2009, 15:35:55 »
Ik ben zeker benieuwd naar de techniek in de 1000, misschien enkele extra plaatjes van de binnen kant? Zijn er gewon de lichtleiders uit de oude 1000 weer gebruikt voor de nieuwe?

Ik heb zelf een oude 1000, vanaf begin november doet deze weer prima rijden. Nu nog enkele nieuwe schuitjes op en dan zou niets meer kunnen beter zijn. Maar de nieuwe mag hier denk ik ook nog komen...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #57 Gepost op: 22 December 2009, 15:41:33 »
Intern compleet nieuw.
Echter zie ik een lichtgeleider van de frontseinen doodleuk naar boven lopen.
Echter het interieur houd em tegen...dus denk ik kwestie van gaatje boren, moet daar vanavond eens naar kijken en goede foto's maken.

voorste wielen nemen nu ook stroom af, en je hoeft de bufferbalk niet langer te demonteren als je de behuizing wilt verwijderen.
Ook zit de koppeling niet meer vast aan het voorste loopwiel.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #58 Gepost op: 22 December 2009, 15:43:47 »
Bij de laatste uitvoering van de Blauwe 1000en zat de koppeling ook niet vast aan het voorste loopdraaistel.
En was er al een kortkoppelmechaniek in gemonteerd, dus dat is niet nieuw.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2009, 15:48:20 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #59 Gepost op: 22 December 2009, 15:53:42 »
Mooi verhaal carlo,
Ik heb ze nooit in het wild gezien en ook niet de klassieke beveiliging
op die lijn :'(
Later toen ik ging tienertoeren stond er één in Amsterdam
dat was de latere museumlok.
Ik vind het de mooiste Elok en het eerste model van Roco is nog
steeds het pronkstuk in mijn vezameling!!

gr Ed.