Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141238 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #780 Gepost op: 22 December 2010, 14:55:55 »
Wat is het verschil tussen een hulpkoppeling en een koppelboom. Zover mij bekend zijn die dingen hetzelfde.

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #781 Gepost op: 22 December 2010, 15:04:25 »
koppelboom is gewoon een stang, hulpkoppeling is een veel groter ding dat aan de automatische koppeling en aan een gewone koppeling haakt, meer een soort verloopstuk.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #782 Gepost op: 22 December 2010, 15:11:37 »
Beetje lastig te zien maar :


Hulpkoppeling (bron opeenshadikhet.nl)



Koppelboom (bron mat54.nl)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #783 Gepost op: 22 December 2010, 15:50:17 »
met de koppelboom dan gaat het stel ongeremd mee zeer beperkte snelheid mogelijk
met de hulp koppeling kan het stel gewoon geremd worden dus kan er als alles mee remt normale snelheid gereden worden
de hulp koppeling is inderdaad een verloop van koppel haak naar automatische koppeling

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #784 Gepost op: 22 December 2010, 23:34:46 »
Hoho! Die zijn niet wegbezuinigd maar afgekeurd door de Arbo vanwege hun te tillen gewicht...!

Wat een slap argument. Dan til je toch met zijn tweeën of meer! (of eventueel met hulp van reizigers). Laten we eerlijk zijn, het kwam NSR wel goed uit.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #785 Gepost op: 22 December 2010, 23:48:35 »
Wat een slap argument. Dan til je toch met zijn tweeën of meer! (of eventueel met hulp van reizigers). Laten we eerlijk zijn, het kwam NSR wel goed uit.
Dat dat een slap argument is, is jou mening, niet die van de ARBO...  ;)

En reizigers moet je daar niet in betrekken, als ie die boom laat pleuren of met zijn fikken tussen de beugel ervan komt, dan kan jij uit gaan leggen hoe of wat en ben jij ervoor verwoordelijk... Naast het feit dat een reiziger in het spoor niets te zoeken heeft natuurlijk...

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #786 Gepost op: 23 December 2010, 00:29:29 »
Ik blijf erbij zet een stuk of 20 6400-en met hulpkoppeling door het land, en je haalt defect spul zo weg. Oke het kost wat maar dan heb je ook wat.
In het UK hebben veel grote stations diesellocs het hele jaar door klaar staan voor "Thunderbird" service. Virgin heeft de locs zelfs namen gegeven uit de serie.

Met vriendelijke groet,

Alexander

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #787 Gepost op: 23 December 2010, 06:54:53 »
Gisterochtend weer uitgevallen treinen en mijn trein die begon met vertraging omdat hij slechts stapvoets een overweg kon passeren. Iemand had namelijk één van de Kleine Spoorbomen in Hilversum met paal en al van straat geveegd. Het gevaar komt nu ook al van buitenaf. Maar in de avondspits slechts 2 minuten vertraging en zitplaatsen zat. Da's dan wel weer lekker na 5 dagen gedoe en gehannes.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #788 Gepost op: 23 December 2010, 08:02:16 »
Foutje
« Laatst bewerkt op: 23 December 2010, 08:03:59 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #789 Gepost op: 23 December 2010, 08:13:22 »

Al die ellende met vertragingen is eigenlijk niet zo heel gek als je dit bericht lees.

Wie maakt die rommel?

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #790 Gepost op: 23 December 2010, 08:25:38 »
Vanochtend op de hoekse lijn reden er 3x plan V gekoppeld ;D 8)

Zag gister op Rotterdam Centraal en op opstelterrein Cartesiusweg bij Utrecht Centraal een hoop SLT treinstellen staan. Loc 1739 nam gister een SLT uit de 2600 serie op sleeptouw  8) :P

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #791 Gepost op: 23 December 2010, 08:36:39 »
Al die ellende met vertragingen is eigenlijk niet zo heel gek als je dit bericht lees.

Wie maakt die rommel?

 "Bombardier, een consortium van Siemens" staat er.... maar dat moet volgens mij zijn "een consortium van Siemens en Bombardier"
Reinier

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #792 Gepost op: 23 December 2010, 08:53:10 »
Toch maar ff een paar rondjes rijden op het Siemens terein hier in wegberg (D)  (Googlemaps, 51.115835,6.211696 )

ligt nu ook veel sneeuw, dus thuis wedstrijd voor Siemens, trekken ze gelijk met al het spul over de ijzerenrijn naar wegberg is die ook gelijk weer begaanbaar  ;D
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #793 Gepost op: 23 December 2010, 08:56:55 »
Maar dat consortium legt de schuld bij NS

AMSTERDAM -  De massale uitval van de treinen is volgens deskundigen mede te wijten aan NS-ontwerpers. Zij zadelden de dubbeldekstreinen op met een constructiefout. Ook vinden zij het vreemd dat meer dan de helft van de Sprinters kapot aan de kant staat, terwijl deze treinen in Duitsland geen last ondervinden van het winterweer.


Treindeskundigen zeggen dat de schuld ligt bij de NS-ontwerpers die uit esthetische overwegingen niet wilden dat er een pijp van boven naar beneden door de trein zou lopen, want dat scheelde een zitplaats. Het gevolg is dat de aanzuiging van lucht om het elektrische gedeelte te koelen nu onder in de trein zit. Daardoor wordt veel vuil aangezogen wat het gehele systeem verstoort. NS plaatst filters en in de oudste types zelfs hele nieuwe elektrische installaties, zegt een woordvoerder.

De NS houdt echter vol geen idee te hebben waarom er zoveel treinen dienst weigeren. Inmiddels is volgens ingewijden minstens een kwart van alle treinen kapot. De spoorwegen geven de leveranciers Bombardier en Siemens de schuld.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8548088/___Uitval_treinen_schuld_NS___.html?p=25,1

Gisteren probleemloos met een Stadler GTW (de Willem Albert Scholten) van Arriva naar de Groningen gereisd, geheel volgens de dienstregeling.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2010, 09:03:30 door MR »

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #794 Gepost op: 23 December 2010, 09:10:42 »
Lekkere dingen die SLT's. Volgens het Journaal zijn er nu 85 kapot!!!!!!en rijden er nog 10!

Treinen met defecte WC's en verwarmingen rijden rond omdat er geen werkplaatscapaciteit is.

Het is te zot voor woorden! Werkplaats Zaanstraat is niet nodig, DDM1 hebben we net nodig, bergen buitendienst gesteld mat'64.
Misschien toch niet zo voorbereid op de winter als gedacht.
Misschien leert de NS nog iets van 2 van dit soort winters, een bepaalde overcapaciteit in de werkplaatsen en een groter bestand reserve materieel is in dit soort periodes gewoon kei hard nodig.

Misschien is aansluitend een hete zomer ook wel leuk, kijken of SLT hitte bestendig is.... IRM heeft er ook altijd al moeite mee gehad, dus dat zou ook leuke tijden kunnen geven....

NS, toch maar eens minder sturen op grotere winst en meer op service en betrouwbaarheid!
Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***