Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:16:19
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:40:39
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 08:55:12
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 144982 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #405 Gepost op: 01 January 2010, 22:03:38 »
Donderdagochtend lag wegens weersomstandigheden het treinverkeer zeer langdurig stil tussen Dordrecht en Breda/Oudenbosch, tussen Den Bosch en Tilburg en de rest van de dag het volledige internationale treinverkeer tussen Bentheim en Hengelo. IJzel op de bovenleiding was waarschijnlijk de oorzaak. Ik kreeg sterk de indruk dat ProRail helemaal niets ondernam om de ijzel te bestrijden en gewoon maar wachtte tot die vanzelf zou verdwijnen. IJzelschakeling werd volgens NS-personeel niet gebruikt, omdat ProRail bang zou zijn dat de bovenleiding op zwakke plekken zou breken. Tja zelf weten ze natuurlijk het beste dat als je de boel niet goed onderhoudt, er zwakke plekken ontstaan. Ook werd waarschijnlijk niet geprobeerd om met schrapen de bovenleiding weer schoon te krijgen.

Maar de gang van zaken op Hengelo-Berntheim spant toch wel de kroon: al 's ochtends wist men te melden dat de rest van de dag geen internationale treinen meer zouden rijden. Reizigers van en naar Duitsland moesten het zelf maar weer uitzoeken... en bijvoorbeeld omrijden via Arnhem, een giga-omweg!!! Weet overigens niet of het goederenvervoer met elektrische tractie ook stil lag.

Ik heb dit soort onmacht in al die jaren nog niet meegemaakt.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #406 Gepost op: 01 January 2010, 23:39:57 »
Snappie het nu? Prorail is beheerder en NSR gebruiker.

Ja Hans, dat snap(te) ik heus wel. ;)
Maar de beheerder kan kennelijk aan de gebruiker voorschrijven met welke dienstregeling hij mag rijden.
Dat vind ik net zo gek als wanneer Rijkswaterstaat mij zou voorschrijven wanneer ik met mijn auto waar naartoe mag rijden.

Ik snap dus niet dat ProRail als beheerder kennelijk zó veel macht heeft dat hij NSR een dienstregeling kan voorschrijven.  :o

Vriendelijke groet,

Henk
« Laatst bewerkt op: 02 January 2010, 08:49:57 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #407 Gepost op: 02 January 2010, 00:51:49 »
Kunnen ze ProRail niet verbannen naar één of ander Afrikaans land en ze daar voor mooi weer laten spelen?
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #408 Gepost op: 02 January 2010, 09:07:06 »
Het is toch zo dat NSR ontzettend veel moet betalen voor het gebruik van het spoor? Let wel voor onbelemmerd gebruik ervan.

Welnu, iedere keer dat er wat mis is op het spoor en ProRail zijn zaken niet in orde heeft, zou NSR een flink bedrag in moeten houden, omdat men geen gebruik kan maken van het spoor. ProRail levert wanprestatie, dus hoeft er niet te worden betaald. Zo zit dat, zakelijk gezien. Misschien voert dat de druk op ProRail op, om alles nu goed in orde te maken. ProRail kan zich niet altijd verschuilen achter "overmacht"; wie creatief denkt in mogelijkheden in plaats van in beperkingen, kan veel meer oplossen in kortere tijd.

Maar het is de vraag of ProRail dat echt wil. De laatste weken lijkt het er meer op dat het hen geen moer kan schelen of er ergens nog honderden reizigers letterlijk en figuurlijk in de kou staan. Dat komt op mij nogal autistische en/of arrogant over.

Nog even concreet:
Ze maken mij niet wijs dat ze 20 dec. jl. niet wisten dat er in Rotterdam, Gouda en Alphen honderden mensen stonden te wachten op vervoer naar Utrecht en dat al vanaf 14.00 uur. In Gouda en Alphen was ook geen goede bescherming tegen de kou: alleen kleine, onverwarmde wachtruimtes of abri's.
Ze maken mij ook niet wijs dat ze al die tijd geen enkele trein konden laten rijden tussen Utrecht en de genoemde plaatsen; al helemaal niet na ongeveer 18.00 uur, toen het opgehouden was met sneeuwen. Dat bedoel ik met autistisch en arrogant.
Pas toen een HC en een twee Mcn's zelf het initiatief namen, notabene in hun eigen tijd, (y) (y)  kon er opeens wèl een trein van Alphen naar Utrecht. Zij splitsten de trein naar Leiden en lieten de helft terug naar Utrecht rijden, met al die kleumende mensen uit Alphen erin.
Dat bedoel ik met creatief denken in mogelijkheden.  8)  (y)

Inmiddels sneeuwt het weer, benieuwd hoe het vandaag weer gaat...

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 02 January 2010, 09:46:45 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #409 Gepost op: 02 January 2010, 09:14:22 »
Net gevonden op Somda. Gratis overgangskaarten.

http://www.ziltzeeland.nl/ziltzeeland-ns.php

m de deugd

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #410 Gepost op: 02 January 2010, 09:28:52 »
Nou dit vertragingsverhaal gaat een vervolg in.
Weer sneeuw!!
Dus bij de spoorwegen zal het wederom komer en kwel zijn.
Als dat deze winter zo door gaat,hoeven we op de spoorwegen niet te rekenen.
Van mij mag het lente worden.

       Martin.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #411 Gepost op: 02 January 2010, 10:03:50 »
Het is toch zo dat NSR ontzettend veel moet betalen voor het gebruik van het spoor? Let wel voor onbelemmerd gebruik ervan.
Welnu, iedere keer dat er wat mis is op het spoor en ProRail zijn zaken niet in orde heeft, zou NSR een flink bedrag in moeten houden, omdat men geen gebruik kan maken van het spoor. ProRail levert wanprestatie, dus hoeft er niet te worden betaald.
Afgelopen week stond er in de krant een stuk dat toch een iets ander licht werpt op deze zaak. Het was juist NSR dat er voor koos om met een beperkte dienstregeling te gaan rijden, terwijl Prorail er op gebrand was om de zaak zo goed en zo kwaad mogelijk volgens het normale boekje te laten lopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #412 Gepost op: 02 January 2010, 10:27:25 »
Nou, dat werpt een interessant licht op de hele zaak!
Welke krant was dat? Is het artikel ook op internet te vinden?

Overigens hoorde ik die beruchte 20 dec. in Gouda uit de mond van NS-personeel, dat ProRail weigerde de lijn naar Utrecht vrij te geven (werd letterlijk zo gezegd). Wat is nou de waarheid?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #413 Gepost op: 02 January 2010, 10:34:42 »
Waarom moet dat zo zwart-wit liggen? Als er wegens sneeuwval maar beperkt kan worden gereden, dan kan alleen in goed overleg worden bepaald waar op welk moment nog een trein op pad wordt gestuurd. Het heeft voor Prorail geen zin een baanvak vrij te maken als NSR daar geen trein voor heeft en omgekeerd. In alle speculaties komt één ding telkens terug: dat juist die communicatie moeizaam is geweest.
Dat NS-personeel kende in ieder geval ook maar hooguit een deel van het verhaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #414 Gepost op: 02 January 2010, 10:51:14 »
vanmorgen sneeuwde het en de trein reed op tijd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #415 Gepost op: 02 January 2010, 11:15:48 »
Welke krant was dat? Is het artikel ook op internet te vinden?
De PZC, welke anders? ;)
En nee, op internet kon ik het bericht niet terugvinden, en die krant heb ik ook niet meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #416 Gepost op: 02 January 2010, 12:01:25 »
Ik zit nog met een Kruidvat kaartje in de maag maar als ik zo naar buiten kijk betwijfel ik het om dit weekend met de trein te gaan reizen.... Hopelijk is het volgend weekend beter.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #417 Gepost op: 02 January 2010, 13:47:52 »
Kijk er is nóg een factor van belang, en dat zijn centjes. Er zijn 3 aannemers die voor Prorail het onderhoud verzorgen, en nu komt ie, daar zijn contracten voor afgesloten. Met dit extreme weer wil Prorail wel dat baanvakken bereden kunnen worden, maaaaar daar moet wel een x-bedrag tegenoverstaan. Geen enkel bedrijf werkt voor Jan met de korte achternaam, dus de mensen die buiten lopen moeten extra diensten draaien waar dus extra geld voor moet komen. Het is wel leuk dat er treinen moeten rijden maar in eerste instantie moeten de extra diensten door de aannemers betaald worden. Nu is het een groot geheim dat het in de spoorbranche slecht gaat, zeer slecht, dus de aannemers staan niet te trappelen om dit extra geld voor te financieren. De mensen die buiten lopen daarvan moeten de verloven ingetrokken worden, en ja als je dan bepaalde plannen hebt gemaakt om ergens tijdens je verlof naar toe te gaan, sta je ook niet bepaald te trappelen. De storingsdiensten draaien wel gewoon, maar met 3 man per discipline, zet dat ook niet echt zoden aan de dijk. Maar het wij gevoel is nog steeds aanwezig, dus aan de motivatie onder het onderhouds personeel ontbreekt het niet. Ook aan de zijde van de opdrachtgever ontbreekt het niet aan motivatie, maar wel aan budget. Wat er komende weken gaat gebeuren geen idee, maar mijn inschatting is wel, als het bedrijfsleven en de scholen weer gaan draaien, dat men er alles aan zal doen om zoveel mogelijk baanvakken beschikbaar te hebben, en dus om zoveel mogelijk mensen en goederen te vervoeren.

Groeten Hans

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #418 Gepost op: 02 January 2010, 14:55:30 »
En kijk, dit is nu de kommer en kwel wat de privartisering met zich meebrengt.
En dat erg zonde.
En als je nu toevallig iets met spoed moet gebeuren, ben je al snel een berg papier verder (orderbonnen e.d.)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12501
    • sleutelspoor
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #419 Gepost op: 02 January 2010, 15:04:33 »
Troostje dit is niet alleen bij het spoor het geval.
Toen ik als kapitein aan de slag ging had ik aan een (1) A4 tje per week voldoende om de administratie op te doen. Vandaag is men bijkans de hele dag bezig met het schrijven van rapporten en het bijhouden van allerlij soorten lijsten zodat er voor het eigenlijke werk haast geen tijd meer over.
Ja ja leven de managers en de vooruitgang.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.