Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Mar-Cas
Vandaag om 12:10:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 12:09:43
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141355 keer)

mDDM

• Offline Offline
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #405 Gepost op: 01 January 2010, 22:03:38 »
Donderdagochtend lag wegens weersomstandigheden het treinverkeer zeer langdurig stil tussen Dordrecht en Breda/Oudenbosch, tussen Den Bosch en Tilburg en de rest van de dag het volledige internationale treinverkeer tussen Bentheim en Hengelo. IJzel op de bovenleiding was waarschijnlijk de oorzaak. Ik kreeg sterk de indruk dat ProRail helemaal niets ondernam om de ijzel te bestrijden en gewoon maar wachtte tot die vanzelf zou verdwijnen. IJzelschakeling werd volgens NS-personeel niet gebruikt, omdat ProRail bang zou zijn dat de bovenleiding op zwakke plekken zou breken. Tja zelf weten ze natuurlijk het beste dat als je de boel niet goed onderhoudt, er zwakke plekken ontstaan. Ook werd waarschijnlijk niet geprobeerd om met schrapen de bovenleiding weer schoon te krijgen.

Maar de gang van zaken op Hengelo-Berntheim spant toch wel de kroon: al 's ochtends wist men te melden dat de rest van de dag geen internationale treinen meer zouden rijden. Reizigers van en naar Duitsland moesten het zelf maar weer uitzoeken... en bijvoorbeeld omrijden via Arnhem, een giga-omweg!!! Weet overigens niet of het goederenvervoer met elektrische tractie ook stil lag.

Ik heb dit soort onmacht in al die jaren nog niet meegemaakt.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #406 Gepost op: 01 January 2010, 23:39:57 »
Snappie het nu? Prorail is beheerder en NSR gebruiker.

Ja Hans, dat snap(te) ik heus wel. ;)
Maar de beheerder kan kennelijk aan de gebruiker voorschrijven met welke dienstregeling hij mag rijden.
Dat vind ik net zo gek als wanneer Rijkswaterstaat mij zou voorschrijven wanneer ik met mijn auto waar naartoe mag rijden.

Ik snap dus niet dat ProRail als beheerder kennelijk zó veel macht heeft dat hij NSR een dienstregeling kan voorschrijven.  :o

Vriendelijke groet,

Henk
« Laatst bewerkt op: 02 January 2010, 08:49:57 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #407 Gepost op: 02 January 2010, 00:51:49 »
Kunnen ze ProRail niet verbannen naar één of ander Afrikaans land en ze daar voor mooi weer laten spelen?
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #408 Gepost op: 02 January 2010, 09:07:06 »
Het is toch zo dat NSR ontzettend veel moet betalen voor het gebruik van het spoor? Let wel voor onbelemmerd gebruik ervan.

Welnu, iedere keer dat er wat mis is op het spoor en ProRail zijn zaken niet in orde heeft, zou NSR een flink bedrag in moeten houden, omdat men geen gebruik kan maken van het spoor. ProRail levert wanprestatie, dus hoeft er niet te worden betaald. Zo zit dat, zakelijk gezien. Misschien voert dat de druk op ProRail op, om alles nu goed in orde te maken. ProRail kan zich niet altijd verschuilen achter "overmacht"; wie creatief denkt in mogelijkheden in plaats van in beperkingen, kan veel meer oplossen in kortere tijd.

Maar het is de vraag of ProRail dat echt wil. De laatste weken lijkt het er meer op dat het hen geen moer kan schelen of er ergens nog honderden reizigers letterlijk en figuurlijk in de kou staan. Dat komt op mij nogal autistische en/of arrogant over.

Nog even concreet:
Ze maken mij niet wijs dat ze 20 dec. jl. niet wisten dat er in Rotterdam, Gouda en Alphen honderden mensen stonden te wachten op vervoer naar Utrecht en dat al vanaf 14.00 uur. In Gouda en Alphen was ook geen goede bescherming tegen de kou: alleen kleine, onverwarmde wachtruimtes of abri's.
Ze maken mij ook niet wijs dat ze al die tijd geen enkele trein konden laten rijden tussen Utrecht en de genoemde plaatsen; al helemaal niet na ongeveer 18.00 uur, toen het opgehouden was met sneeuwen. Dat bedoel ik met autistisch en arrogant.
Pas toen een HC en een twee Mcn's zelf het initiatief namen, notabene in hun eigen tijd, (y) (y)  kon er opeens wèl een trein van Alphen naar Utrecht. Zij splitsten de trein naar Leiden en lieten de helft terug naar Utrecht rijden, met al die kleumende mensen uit Alphen erin.
Dat bedoel ik met creatief denken in mogelijkheden.  8)  (y)

Inmiddels sneeuwt het weer, benieuwd hoe het vandaag weer gaat...

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 02 January 2010, 09:46:45 door Eenerspoor »

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #409 Gepost op: 02 January 2010, 09:14:22 »
Net gevonden op Somda. Gratis overgangskaarten.

http://www.ziltzeeland.nl/ziltzeeland-ns.php

m de deugd

• Gast
« Reactie #410 Gepost op: 02 January 2010, 09:28:52 »
Nou dit vertragingsverhaal gaat een vervolg in.
Weer sneeuw!!
Dus bij de spoorwegen zal het wederom komer en kwel zijn.
Als dat deze winter zo door gaat,hoeven we op de spoorwegen niet te rekenen.
Van mij mag het lente worden.

Martin.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #411 Gepost op: 02 January 2010, 10:03:50 »
Het is toch zo dat NSR ontzettend veel moet betalen voor het gebruik van het spoor? Let wel voor onbelemmerd gebruik ervan.
Welnu, iedere keer dat er wat mis is op het spoor en ProRail zijn zaken niet in orde heeft, zou NSR een flink bedrag in moeten houden, omdat men geen gebruik kan maken van het spoor. ProRail levert wanprestatie, dus hoeft er niet te worden betaald.
Afgelopen week stond er in de krant een stuk dat toch een iets ander licht werpt op deze zaak. Het was juist NSR dat er voor koos om met een beperkte dienstregeling te gaan rijden, terwijl Prorail er op gebrand was om de zaak zo goed en zo kwaad mogelijk volgens het normale boekje te laten lopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #412 Gepost op: 02 January 2010, 10:27:25 »
Nou, dat werpt een interessant licht op de hele zaak!
Welke krant was dat? Is het artikel ook op internet te vinden?

Overigens hoorde ik die beruchte 20 dec. in Gouda uit de mond van NS-personeel, dat ProRail weigerde de lijn naar Utrecht vrij te geven (werd letterlijk zo gezegd). Wat is nou de waarheid?

Mvg,

Henk

henk

• Online Online
« Reactie #413 Gepost op: 02 January 2010, 10:34:42 »
Waarom moet dat zo zwart-wit liggen? Als er wegens sneeuwval maar beperkt kan worden gereden, dan kan alleen in goed overleg worden bepaald waar op welk moment nog een trein op pad wordt gestuurd. Het heeft voor Prorail geen zin een baanvak vrij te maken als NSR daar geen trein voor heeft en omgekeerd. In alle speculaties komt één ding telkens terug: dat juist die communicatie moeizaam is geweest.
Dat NS-personeel kende in ieder geval ook maar hooguit een deel van het verhaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #414 Gepost op: 02 January 2010, 10:51:14 »
vanmorgen sneeuwde het en de trein reed op tijd.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #415 Gepost op: 02 January 2010, 11:15:48 »
Welke krant was dat? Is het artikel ook op internet te vinden?
De PZC, welke anders? ;)
En nee, op internet kon ik het bericht niet terugvinden, en die krant heb ik ook niet meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #416 Gepost op: 02 January 2010, 12:01:25 »
Ik zit nog met een Kruidvat kaartje in de maag maar als ik zo naar buiten kijk betwijfel ik het om dit weekend met de trein te gaan reizen.... Hopelijk is het volgend weekend beter.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Hans Gvz

• Offline Offline
« Reactie #417 Gepost op: 02 January 2010, 13:47:52 »
Kijk er is nóg een factor van belang, en dat zijn centjes. Er zijn 3 aannemers die voor Prorail het onderhoud verzorgen, en nu komt ie, daar zijn contracten voor afgesloten. Met dit extreme weer wil Prorail wel dat baanvakken bereden kunnen worden, maaaaar daar moet wel een x-bedrag tegenoverstaan. Geen enkel bedrijf werkt voor Jan met de korte achternaam, dus de mensen die buiten lopen moeten extra diensten draaien waar dus extra geld voor moet komen. Het is wel leuk dat er treinen moeten rijden maar in eerste instantie moeten de extra diensten door de aannemers betaald worden. Nu is het een groot geheim dat het in de spoorbranche slecht gaat, zeer slecht, dus de aannemers staan niet te trappelen om dit extra geld voor te financieren. De mensen die buiten lopen daarvan moeten de verloven ingetrokken worden, en ja als je dan bepaalde plannen hebt gemaakt om ergens tijdens je verlof naar toe te gaan, sta je ook niet bepaald te trappelen. De storingsdiensten draaien wel gewoon, maar met 3 man per discipline, zet dat ook niet echt zoden aan de dijk. Maar het wij gevoel is nog steeds aanwezig, dus aan de motivatie onder het onderhouds personeel ontbreekt het niet. Ook aan de zijde van de opdrachtgever ontbreekt het niet aan motivatie, maar wel aan budget. Wat er komende weken gaat gebeuren geen idee, maar mijn inschatting is wel, als het bedrijfsleven en de scholen weer gaan draaien, dat men er alles aan zal doen om zoveel mogelijk baanvakken beschikbaar te hebben, en dus om zoveel mogelijk mensen en goederen te vervoeren.

Groeten Hans

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #418 Gepost op: 02 January 2010, 14:55:30 »
En kijk, dit is nu de kommer en kwel wat de privartisering met zich meebrengt.
En dat erg zonde.
En als je nu toevallig iets met spoed moet gebeuren, ben je al snel een berg papier verder (orderbonnen e.d.)

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #419 Gepost op: 02 January 2010, 15:04:33 »
Troostje dit is niet alleen bij het spoor het geval.
Toen ik als kapitein aan de slag ging had ik aan een (1) A4 tje per week voldoende om de administratie op te doen. Vandaag is men bijkans de hele dag bezig met het schrijven van rapporten en het bijhouden van allerlij soorten lijsten zodat er voor het eigenlijke werk haast geen tijd meer over.
Ja ja leven de managers en de vooruitgang.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.