Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 13:45:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 13:21:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Riest AG
Vandaag om 13:19:41
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:12:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:35:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 145080 keer)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #375 Gepost op: 24 December 2009, 21:09:34 »
wij wensen U allen een Silent night.... ::) :P



eric

Hans Gvz

  • Online Online
  • Berichten: 650
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #376 Gepost op: 24 December 2009, 21:12:26 »
Het is hoog nodig tijd om te ontijzelen  (y), eens kijken wat  er dan allemaal mis kan gaan  ;D. Met een beetje pech rijdt er dan weer niets, het is ook nooit goed. Maar de mannen die buiten hebben gelopen met de varkensnuitjes, dat zijn grote branders :P, hebben goed werk verricht, en daardoor rijden er weer treinen. Er is een hoop geschreven, met soms goede en minder goede oplossingen. Verder is het nog steeds een mooie discussie.

Gr Hans

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #377 Gepost op: 24 December 2009, 21:16:36 »
Verder is het nog steeds een mooie discussie.

Gr Hans

daar denken sommige mods duidelijk anders over................ships het is nog geen 27 dec. solly solly... ;D

Hans, ijzel is spekglad maar ook dun, is ijzel zo sterk dat het dat het wissels vast kan laten vriezen ?? of gebeurt er wat anders met die wissels met ijzel ?
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

m de deugd

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #378 Gepost op: 24 December 2009, 21:23:10 »
Hoi ,ga gewoon door,ik vindt het een geweldig topic.
De,r komt nog veel meer elende onze kant op.
Gezien www.buienradar.nl dus ik weet niet wat jullie doen,ik wel.
Ik blijf lekker doorlezen. (y)Dan wel binnen.

 Ook fijne feestdagen ,jullie allemaal namens mijzelf. ;)

             Martin.


Hans Gvz

  • Online Online
  • Berichten: 650
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #379 Gepost op: 24 December 2009, 21:34:36 »
Uhh, ontijzelen doe via onderstations, dan knoop je de hele bovenleiding aan elkaar, en zet er aan het, zeg maar, begin spanning op en aan het eind knoop je de rommel aan de minus. Zo gaat er een stroom door de hele bovenleiding lopen, die wordt warm en daardoor smelt de rijp van de rijdraden, nadeel is dat als men dit gaat toepassen er geen treinverkeer mogelijk is. Er kan rijdraadbreuk optreden, en alles wat normaal tegen de draad staat moet plat. Kortom een nogal ingrijpende maatregel. Ik heb het genoegen gehad, éénmaal te mogen meemaken dat het getest werd, was weliswaar in de zomer, maar maakt eigenlijk niet uit in welk jaargetijde het wordt getest. Dan zou je zeggen lekker met diesel doorkarren, maar bij rijdraadbreuk is het niet verstandig om daar een trein in te laten rijden, weet je zeker dat het een puinhoop wordt.

Gr Hans

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #380 Gepost op: 24 December 2009, 21:44:16 »
ooooo daar zit de ijzel  :) wist ik veul, maar ik snapt um nu, bedankt Hans
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #381 Gepost op: 24 December 2009, 21:49:24 »
Hé leuk, wist ik ook niet.

Gr.Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hans Gvz

  • Online Online
  • Berichten: 650
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #382 Gepost op: 24 December 2009, 22:04:44 »
Ontijzelschakeling is al heel erg oud. Voor de mensen die de bijbel hebben, Van stoom tot stroom, die bijbel dus  ;D, daarin  staat beschreven hoe de opbouw precies is. Gaat tegenwoordig ook niet helemaal meer op omdat er andere snelschakelaars worden gebruikt. Ook het vermogen is een tikkie hoger, moet ook wel met de huidige techniek, die men in de treinstellen en lokomotieven die elektrisch zijn, wordt toegepast.

Gr Hans

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #383 Gepost op: 25 December 2009, 00:05:44 »
Bestaat de ontijzelingsschakeling überhaupt nogwel ?

Ik dacht namelijk dat die aleens afgeschaft was ?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #384 Gepost op: 25 December 2009, 00:07:54 »
kan me nog wel een ritje met een plan V herinneren tijdens/na flinke ijzel... stevig schrapend, vonkend en knetterend kwam dat ding nog een heel eind. het motorgeluid deed ook behoorlijk denken aan een H0-treintje met gore wielen. ;D

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #385 Gepost op: 25 December 2009, 00:43:10 »
Citaat
Bestaat de ontijzelingsschakeling überhaupt nogwel ? Ik dacht namelijk dat die aleens afgeschaft was ?
In tegendeel, de afgelopen jaren zijn er zelfs nog een aantal nieuwe gelijkstroomverdeelinrichtingen geplaatst met ontijzelschakelaars.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Anoniem

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #386 Gepost op: 25 December 2009, 01:06:48 »
In Frankrijk heeft men nog altijd drie BB 8100-en in de inventaris (t zusje van de NS-serie 1100) in het depot Avignon, die voorzien zijn van stroomafnemers die de bovenleiding "schrapen" (hoe dat precies werkt weet ik ook niet, ik stel me zoiets als een ijskrabber voor je autoruiten voor... die dingen heten overigens pantographes racleurs) en die uitsluitend voor ontijzeling in het Rhônedal worden ingezet.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #387 Gepost op: 25 December 2009, 02:58:07 »
Mmm, weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar hier in 't noorden is het spekglad. Zojuist begonnen met ijzelen.

Hoop toch dat het beter wordt. Heb nog 4 kruitvatkaartjes en 4 blokkerkaartjes te 'besteden'. Was de bedoeling dit in deze vakantie te doen, maar één week (van de twee) is nu al bijna om ...

Anoniem

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #388 Gepost op: 25 December 2009, 03:25:04 »
Hier (Rotterdam) is het voorlopig alleen maar erg nat, niet glad.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #389 Gepost op: 25 December 2009, 08:00:10 »
Vooralsnog hier in het midden des lands (Ede) vooral natte kerst :(
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery