Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Mar-Cas
Vandaag om 12:10:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 12:09:43
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141359 keer)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #375 Gepost op: 24 December 2009, 21:09:34 »
wij wensen U allen een Silent night.... ::) :P



eric

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #376 Gepost op: 24 December 2009, 21:12:26 »
Het is hoog nodig tijd om te ontijzelen  (y), eens kijken wat  er dan allemaal mis kan gaan  ;D. Met een beetje pech rijdt er dan weer niets, het is ook nooit goed. Maar de mannen die buiten hebben gelopen met de varkensnuitjes, dat zijn grote branders :P, hebben goed werk verricht, en daardoor rijden er weer treinen. Er is een hoop geschreven, met soms goede en minder goede oplossingen. Verder is het nog steeds een mooie discussie.

Gr Hans

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #377 Gepost op: 24 December 2009, 21:16:36 »
Verder is het nog steeds een mooie discussie.

Gr Hans

daar denken sommige mods duidelijk anders over................ships het is nog geen 27 dec. solly solly... ;D

Hans, ijzel is spekglad maar ook dun, is ijzel zo sterk dat het dat het wissels vast kan laten vriezen ?? of gebeurt er wat anders met die wissels met ijzel ?
Mvg Marty,

m de deugd

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #378 Gepost op: 24 December 2009, 21:23:10 »
Hoi ,ga gewoon door,ik vindt het een geweldig topic.
De,r komt nog veel meer elende onze kant op.
Gezien www.buienradar.nl dus ik weet niet wat jullie doen,ik wel.
Ik blijf lekker doorlezen. (y)Dan wel binnen.

 Ook fijne feestdagen ,jullie allemaal namens mijzelf. ;)

             Martin.


Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #379 Gepost op: 24 December 2009, 21:34:36 »
Uhh, ontijzelen doe via onderstations, dan knoop je de hele bovenleiding aan elkaar, en zet er aan het, zeg maar, begin spanning op en aan het eind knoop je de rommel aan de minus. Zo gaat er een stroom door de hele bovenleiding lopen, die wordt warm en daardoor smelt de rijp van de rijdraden, nadeel is dat als men dit gaat toepassen er geen treinverkeer mogelijk is. Er kan rijdraadbreuk optreden, en alles wat normaal tegen de draad staat moet plat. Kortom een nogal ingrijpende maatregel. Ik heb het genoegen gehad, éénmaal te mogen meemaken dat het getest werd, was weliswaar in de zomer, maar maakt eigenlijk niet uit in welk jaargetijde het wordt getest. Dan zou je zeggen lekker met diesel doorkarren, maar bij rijdraadbreuk is het niet verstandig om daar een trein in te laten rijden, weet je zeker dat het een puinhoop wordt.

Gr Hans

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #380 Gepost op: 24 December 2009, 21:44:16 »
ooooo daar zit de ijzel  :) wist ik veul, maar ik snapt um nu, bedankt Hans
Mvg Marty,

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #381 Gepost op: 24 December 2009, 21:49:24 »
Hé leuk, wist ik ook niet.

Gr.Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #382 Gepost op: 24 December 2009, 22:04:44 »
Ontijzelschakeling is al heel erg oud. Voor de mensen die de bijbel hebben, Van stoom tot stroom, die bijbel dus  ;D, daarin  staat beschreven hoe de opbouw precies is. Gaat tegenwoordig ook niet helemaal meer op omdat er andere snelschakelaars worden gebruikt. Ook het vermogen is een tikkie hoger, moet ook wel met de huidige techniek, die men in de treinstellen en lokomotieven die elektrisch zijn, wordt toegepast.

Gr Hans

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #383 Gepost op: 25 December 2009, 00:05:44 »
Bestaat de ontijzelingsschakeling überhaupt nogwel ?

Ik dacht namelijk dat die aleens afgeschaft was ?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #384 Gepost op: 25 December 2009, 00:07:54 »
kan me nog wel een ritje met een plan V herinneren tijdens/na flinke ijzel... stevig schrapend, vonkend en knetterend kwam dat ding nog een heel eind. het motorgeluid deed ook behoorlijk denken aan een H0-treintje met gore wielen. ;D

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #385 Gepost op: 25 December 2009, 00:43:10 »
Citaat
Bestaat de ontijzelingsschakeling überhaupt nogwel ? Ik dacht namelijk dat die aleens afgeschaft was ?
In tegendeel, de afgelopen jaren zijn er zelfs nog een aantal nieuwe gelijkstroomverdeelinrichtingen geplaatst met ontijzelschakelaars.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Anoniem

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #386 Gepost op: 25 December 2009, 01:06:48 »
In Frankrijk heeft men nog altijd drie BB 8100-en in de inventaris (t zusje van de NS-serie 1100) in het depot Avignon, die voorzien zijn van stroomafnemers die de bovenleiding "schrapen" (hoe dat precies werkt weet ik ook niet, ik stel me zoiets als een ijskrabber voor je autoruiten voor... die dingen heten overigens pantographes racleurs) en die uitsluitend voor ontijzeling in het Rhônedal worden ingezet.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #387 Gepost op: 25 December 2009, 02:58:07 »
Mmm, weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar hier in 't noorden is het spekglad. Zojuist begonnen met ijzelen.

Hoop toch dat het beter wordt. Heb nog 4 kruitvatkaartjes en 4 blokkerkaartjes te 'besteden'. Was de bedoeling dit in deze vakantie te doen, maar één week (van de twee) is nu al bijna om ...

Anoniem

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #388 Gepost op: 25 December 2009, 03:25:04 »
Hier (Rotterdam) is het voorlopig alleen maar erg nat, niet glad.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #389 Gepost op: 25 December 2009, 08:00:10 »
Vooralsnog hier in het midden des lands (Ede) vooral natte kerst :(
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery