Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:44:39
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:37:35
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door Quinzeedied
Vandaag om 19:35:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 19:24:51
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door einte
Vandaag om 19:18:46
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door bellejt
Vandaag om 19:18:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
Vandaag om 19:12:04
Rheinburg, TP V/VI door defender
Vandaag om 19:12:01
Aachenau West door defender
Vandaag om 19:05:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 19:05:21
Raadplaatje door NS2209
Vandaag om 18:59:17
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door defender
Vandaag om 18:58:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 17:38:16
Zelfgemaakt BiDiB modules door vt175
Vandaag om 16:55:58
The Summer of 69 door Sporlijn Úje
Vandaag om 16:48:48
EX-CSB1 DCC Centrale door guy1846
Vandaag om 16:36:04
19 Toen door Montanbahn
Vandaag om 16:18:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:17:36
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door Suchet
Vandaag om 16:05:28
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:56:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door rhberk
Vandaag om 15:51:33
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:45:30
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:21:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 14:48:06
losse onderdelen door Arjan6511
Vandaag om 14:16:12
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:20:32
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:46:18
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door ronald1956
Vandaag om 12:34:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:58:08
Smeren, vet, olie, enz door Herb73
Vandaag om 10:53:40
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 147515 keer)

Wilfried

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #240 Gepost op: 21 December 2009, 22:59:07 »
Men probeert met nooddienstregelingen het treinverkeer op gang te houden maar gaat wel testritten houden die ook weer voor vertraging zorgen. ??? lees hier
Groetjes, Wilfried

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #241 Gepost op: 21 December 2009, 23:03:12 »
Inderdaad en dat soort praktijken gebeurt alleen in Nederland, het meest corrupte land van de wereld....  :-\
Zonder vlakgommetjes geen vast gevroren wissels dus?

Het verhaal van de vastgevroren wissels gebruikt Prorail te pas en te onpas.
Maar kijk eens naar zo'n wissel, grote kans dat je hem af en toe ziet bewegen. Niks vastgevroren, hij is alleen niet in de controle te krijgen in de eindstand omdat er platgedrukte sneeuw tussen zit
En dat het in moskou en zwitserland wel goed gaat heeft ook alles te maken met het soort sneeuw wat er valt.
De afgelopen dagen is er zat sneeuw weggewaaid en op bepaalde plaatsen verzameld, Poedersneeuw dus! En die losse sneeuw is funest tussen wisseltongen en voor de motoren van materieel.
Ik heb zelf ooit op spoor 410 van de maliebaan gestaan om de mBD9107 over te brengen van het museum naar Tilburg, Sneeuwen als de beste.
Vertrektijd en er gebeurde niets. Navraag waarom niet.
Het wissel van spoor 410 was niet onder controle te krijgen. Met een paar man met breekijzer en bezem naar het wissel (dat mocht toen nog.). Nagevraagd of er treinen over het hoofdspoor onderweg waren en gevraagd of het wissel in de normale stand terug kon. Dat lukte en kwam in die stand weer in de controle, Tussen tong en railstaaf toen alle sneeuw weggehakt er voor zorgend dat je NIET met je vingers tussen tong en railstaaf kwam. Nadat alle sneeuw er tussen uit was gebeld en gevraagd of het wissel handmatig omgelegd kon worden en of het dan in de controle kwam. Dat bleek het geval, na 10 minuten konden we vertrekken.

Nu hebben we een andere situatie, NS personeel mag niets meer doen, Prorail moet bij storingen personeel van zichzelf, Asset Rail of wie dan ook waarschuwen. Natuurlijk via de hierarchieke weg en met een opdrachtnummer. De chef (Oeps, zal wel manager zijn) stuurt dan zijn personeel op pad.

Vastgevroren wissels komen practisch dus niet voor en voor de rest is het probleem de arbo regelgeving, IVW regelgeving en de top-down structuur van de bedrijven.
En de mensen die schelden op NS personeel weten niet beter.
NS personeel kan er niets aan doen, Prorail (oftewel de overheid) is de schuldige door te zuinig te willen werken.

Henk B
« Laatst bewerkt op: 21 December 2009, 23:19:14 door René Huibers »

Roelof

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #242 Gepost op: 21 December 2009, 23:50:27 »
Na 17 pagina's eindelijk eens iemand met een zinnig, fatsoenlijk en onderbouwd antwoordt.
Zo is het en niet anders.

Btw, op de weg rijdt het wel door of niet. Ik hoor niemand enig verwijdt geven richting Rijkswaterstaat waarom de wegen onbegaanbaar zijn doordat er zo slecht wordt gestrooid.

En er is de afgelopen dagen een negatief reisadvies afgegeven voor zowel het spoor als de weg, maar eigenwijs dat we zijn gaan we gewoon op pad want het zal wel loslopen met dat negatieve reisadvies.

Grt, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22730
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #243 Gepost op: 21 December 2009, 23:52:53 »
Weliswaar was het in de stad, niet op de spoorbaan.

Daar zit ook het broodje aap gedeelte. Zonder een minimum aan (veiligheids)training worden zelfs in Zwitserland (misschien wel juist in Zwitserland) niet zomaar mensen op het spoor losgelaten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #244 Gepost op: 21 December 2009, 23:59:17 »


Btw, op de weg rijdt het wel door of niet. Ik hoor niemand enig verwijdt geven richting Rijkswaterstaat waarom de wegen onbegaanbaar zijn doordat er zo slecht wordt gestrooid.

En er is de afgelopen dagen een negatief reisadvies afgegeven voor zowel het spoor als de weg, maar eigenwijs dat we zijn gaan we gewoon op pad want het zal wel loslopen met dat negatieve reisadvies.

Grt, Ronald.

Onvoorstelbaar hoeveel onbenullen er zonder winterbanden rijden
en maar sukkelen met 20 a 30 over de snelweg   :o
Hoe krijg je files of nog erger ongelukken

Gr Jan


laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #245 Gepost op: 22 December 2009, 00:02:23 »
Het verhaal van de vastgevroren wissels gebruikt Prorail te pas en te onpas.
Maar kijk eens naar zo'n wissel, grote kans dat je hem af en toe ziet bewegen. Niks vastgevroren, hij is alleen niet in de controle
*knip mooi verhaal*
NS personeel kan er niets aan doen, Prorail (oftewel de overheid) is de schuldige door te zuinig te willen werken.
Is dit een uitnodiging morgen zo'n hesje uit de auto te pakken en met sneeuwschep en bezem het spoor hier in de buurt schoon te gaan maken? ;D :P
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #246 Gepost op: 22 December 2009, 00:07:24 »
Zag vaonchtend in het nieuws die perbedriegster van prutsrail. We rijden twee keer per uur een trein. Jammer maar vanaf utrecht weer amper treinen.

Heb ik me ook aan zitten ergeren. Eerder in dat journaal waren er meerdere reizigers aan het woord, die al langer dan een uur op de trein naar Rotterdam stonden te wachten en die woordvoerdster van Antirail ProRail maar roepen dat er elk half uur op ieder traject een stoptrein reed. Mijn eerste reactie was ook: grote leugenaarster.
Maar het kan zijn dat zij echt niet beter wist. Zij is woordvoerdster en spreekt dus uit wat haar door hogere heren (of dames) wordt opgedragen. En tja, wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #247 Gepost op: 22 December 2009, 00:08:27 »
Btw, op de weg rijdt het wel door of niet. Ik hoor niemand enig verwijdt geven richting Rijkswaterstaat waarom de wegen onbegaanbaar zijn doordat er zo slecht wordt gestrooid.

De wegen waren wat mij betreft prima begaanbaar. Ik doe over Dordt-Rotterdam maar een paar minuten extra. (Al mijn auto's staan op winterbanden btw...)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6804
  • Spaar ze allemaal.
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #248 Gepost op: 22 December 2009, 00:18:10 »
De snelwegen gingen over het algemeen wel, afgezien van de files, maar de op en afritten waren vaak slecht, A12 bij Utrecht veel ijsrichels op de weg, en als je de bouw inrijdt is het ploegen, schuiven, glijden en soms duwen, maar gelukkig was mijn collega nog in de buurt dus hebben we elkaar de straat uit kunnen duwen.
Winterbanden  ???, mijn baas ziet mij aankomen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #249 Gepost op: 22 December 2009, 00:21:12 »
Nee, je moet met een deuk bij hem aankomen zeker ???
Jan

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #250 Gepost op: 22 December 2009, 00:33:36 »
Al met al levert dit de zoveelste imago deuk op voor pro-rail en de NS, schuldig of niet. Veel van onze medewerkers zijn voorzien van een OV kaart á 6000 euro per jaar, maar alleen de collega's met een auto verschenen op het werk of locatie. Dat kost een hoop geld, wat volgens de medewerkers beter weer besteed kan worden aan lease-auto's. En volgens mij ondertussen ook.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #251 Gepost op: 22 December 2009, 00:48:02 »
Onvoorstelbaar hoeveel onbenullen er zonder winterbanden rijden
en maar sukkelen met 20 a 30 over de snelweg   :o
Hoe krijg je files of nog erger ongelukken

Laat me raden... je werkt voor een bandenboer?
Heb ze nooit gehad, hoef ze ook niet... morgen weer gewoon A12-A30-A1-A27 , gaat heel best. Alleen die stukken waar nog 20cm ongerepte sneeuw ligt valt tegen, ben ik net een sneeuwploeg :(

Om op NS/ProRail terug te komen, de opsplitsing en privatisering, alsmede de soms idiote wetten en regels, werken alle flexibiliteit die er ongetwijfeld bij het merendeel van de werknemers op en rond het spoor nog altijd is steeds meer tegen.

Misschien nu iedereen in de politiek ook weer eens op zn achterste benen staat dat men de hele gang van de afgelopen 15 jaar eens grondig nagaat en eens wat conclusies en bijbehorende lessen gaat trekken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #252 Gepost op: 22 December 2009, 00:58:26 »
De splitsing van de diverse railactiviteiten van de afgelopen jaren was het uitvoeren van de befehlen uit brussel. Die hebben andere bazen waar ze naar luisteren, en zitten stevig op goed gevuld pluche. De Nederlandse politici zijn slechts de loopjongetjes, ze kunnen en willen niets veranderen. Als ze de splitsingen terugdraaien, of tot bevoorbeeld renationalisatie overgaan hebben ze bonje aan de oostkant, en zijn er heel wat loopbaantjes gesneuveld.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #253 Gepost op: 22 December 2009, 01:07:49 »
Laat me raden... je werkt voor een bandenboer?
Heb ze nooit gehad, hoef ze ook niet... morgen weer gewoon A12-A30-A1-A27 , gaat heel best.

Typisch een opmerking van iemand die ze nooit gehad heeft... Ik ga niet eens in discussie, want gezien je route zal ik je niet snel tegenkomen...   ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8260
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #254 Gepost op: 22 December 2009, 06:51:09 »
En weer rijden er bijna geen treinen.....maar bij Veolia & Syntus weer wel...
Hoe zit het eigenlijk in Belgie en Duitsland ?
Vr. groeten,
Bob