Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:22:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 11:09:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141335 keer)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #105 Gepost op: 18 December 2009, 22:11:48 »
We hebben genoten.  ;D

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Hans Gvz

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 18 December 2009, 22:14:04 »
Fred, je bedoeld het goed, je schrijft het omschrijft het niet helemaal goed. Er wordt een rijweg ingesteld, handmatig of met ARI, daardoor lopen wissels om, als er nu doordat er een ijsklont ergens tussen zit het wissel niet in de eindstand komt krijgt de Trdl de rijweg niet onder controle. Doordat hij deze rijweg niet onder controle kan krijgen zal er ook geen vrijgave komen van de seinen, kortom hij kan niet rijden. Doordat er een ijsklontje tussen zit zal het motortje van het desbetreffende wissel een dusdanig hoge stroom vragen dat de gelijkrichterop tilt springt, krijgt ie een rood vlak op z'n scherm te zien met storing stroomvoorzienig, hij balen, en dus SMC bellen met de melding storing stroomvoorziening. SMC belt Stoko, Stoko noteerd de storing en belt EV, nu is het na vieren 's middags dus de desbetreffende EV-er heeft 3 kwartier de tijd om naar de storing te gaan, aanrijtijd, kan je het nog volgen? Die EV-er komt in de file, hij balen. Dus het gaat al wat langer duren, maar geen nood na 3 uur begeven de batterijen het pas. Als de EV-er dan in het betreffende Rh is aangekomen effe de Gr resetten en hopla de melding storingstroomvoorziening is op geheven. Maar da's nog niet alles, doordat de Trdl de rijweg niet onder ontrole kan krijgen zal hij ook bij SMC de melding geven van rijweg niet onder controle, dus Sw moet op pad. Uiteindelijk als in het ergste geval het ijklontje nog niet tussen de wisseltongen vandaan is moet ook bn op pad on het wissel ijsvrij te maken. Nou nu krijg een klein beetje een indruk van hoe dat tijdens sneeuwval bij het spoor gaat. Erger wordt het als er dan  5 of 6 meldingen binnen komen, nou dan begrijp je gelijk dat het vertragingen opleverd. En dan is dit nog maar een ijsklontje. En hoeft er in het meest gunstige geval niets uitgewisseld te worden van defecte componenten. Maar het blijft een leuk vak  ;D.

Gr Hans

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #107 Gepost op: 18 December 2009, 22:32:04 »
Hoi Hans,

Dat is ook zo ongeveer wat die meneer vertelde, maar vanwege al die technische termen heb ik, om een lang verhaal kort te maken, maar een samenvatting hier neergezet.
Heel veel dank voor je aanvulling. (y) (y)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Hans Gvz

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 18 December 2009, 22:39:48 »
Heb ik het ook nog maar heel beknopt omschreven, maar om een indruk  te geven van wat er allemaal gebeurt door een simpel ijsklontje, en hoe met dit weerstype de vertragingen ontstaan. Heb ik het ook nog niet eens gehad over de te nemen veiligheidsmaatregelen om het wissel te kunnen bereiken. Kortom het kost allemaal tijd, en ja als je dan als reiziger op een koud perron staat te verkleumen, kan ik best begrijpen dat de reizigers klagen, maar het verhaal heeft altijd een keerzijde. En storingen kun je met dit weerstype niet voorspellen, was dat maar waar, want geloof me, het mag dan wel allemaal geprivatiseerd zijn, belangrijkste doelstelling is nog steeds de treinen van A naar B veilig te laten rijden, zonder vertraging.

Gr Hans

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 19 December 2009, 00:11:16 »
Hans,

Een zeer interessant verhaal. Je kan mij de details sparen. Ik heb een vrij brede blik op automatisering. Ik zie overal precies hetzelfde gebeuren. Door een te groot vertrouwen in de techniek ontbreekt een fatsoenlijke methode van menselijk ingrijpen. Daardoor kan een vrijwel automatisch verloop van problemen niet gestopt worden. Iedereen weet precies hoe de keten in elkaar zit die tot een ramp leidt, maar niemand kan het proces stoppen. Het maakt helemaal niet uit of het een spoorwegbedrijf is of een administratief systeem. Je ziet overal hetzelfde scenario.

Als de problemen zo zijn als jij ze schildert, dan is het probleem de overmoedigheid van de ingenieurs die de systemen bouwen. Zij denken dat ze met techniek de werkelijkheid onder controle hebben. Maar de werkelijkheid is hardnekkiger dan je denkt, er ontstaat altijd een onvoorziene situatie die de ontwerpers zijn vergeten.

Hoe werd dit vroeger opgelost?

De seinhuiswachter trok het lood van het seintoestel. Op alle deurtjes zaten loden zegels. Hierdoor kon hij de linealen in het toestel ontgrendelen. Door de lineaal in de neutrale stand te brengen was de rijweg herroepen. Nu nam hij de knop van het betreffende wissel en legde het 10x om. Meestal was dan de storing verholpen. Het was nog erger, systematisch werd het lood van het toestel getrokken en seinwezen herstelde dit opzettelijk te traag. Wie het lood van het toestel trok, moest dit schriftelijk verantwoorden. De seinhuiswachters namen bij toerbeurt de verantwoordelijkheid op zich. Effectief zat er dus nooit lood op de ontgrendeling van de linealen.
Was het veelvuldig omleggen van een wissel geen oplossing, dan kon de rijweg niet ingesteld worden. Dan moet er maar op zicht gereden worden. De seinhuiswachter gaf dan de lastgeving "Door rood sein rijden af". Verder was het geen probleem als één wissel het niet doet, de seinhuiswachter kon vaak door een andere ongebruikelijke rijweg te kiezen het betreffende wissel omzeilen.

stig

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 19 December 2009, 00:26:43 »
Precies, ik zie meer een organisatorisch probleem dan een falen der techniek. Maar goed, we zijn te duur geworden om overal een poppetje neer te zetten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 19 December 2009, 00:58:25 »
Vanavond op het Journaal werd nogmaals aangehaald dat Prorail hoofdverantwoordelijke is voor alle vertragingen op en rond het spoor door achterstallig onderhoud.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #112 Gepost op: 19 December 2009, 01:31:57 »
Vanavond op het Journaal werd nogmaals aangehaald dat Prorail hoofdverantwoordelijke is voor alle vertragingen op en rond het spoor door achterstallig onderhoud.

Dat wordt dan alleen maar erger. Teletekst: t/m 3 januari 2010 geen onderhoud aan het spoor.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 19 December 2009, 02:37:08 »
hallo allemaal,

Ik lees hier dat we ongeveer het drukst bereden spoornet ter wereld hebben. Ik denk dan meteen dat het spoor, de wissels en  bovenleiding enzo geen tijd zouden hebben om te bevriezen. Ook lijkt het mij logisch om op stations s'nachts de wissels af en toe om te zetten om vastvriezen te voorkomen, als de wisselverwarming het niet kan bijhouden.

Bovendien is de strenge vorst en sneeuw van dit en vorig jaar niet waar !!! Dat hebben de bobo's, geitenwollensokken en weethetnietschappers in Kopenhagen besloten. Opwarming van de aarde, broeikasdefect, CO2 enzo.   ;D    Gaan we massaal extra belastingen voor en tegen betalen.

Groeten, Alexander

_Jasper_

• Offline Offline
    • RailZminiworld
« Reactie #114 Gepost op: 19 December 2009, 07:30:51 »
Het probleem van het drukst bereden spoornet ter wereld is dat wanneer het ergens in het noorden van het land iets mis gaat, er een sneeuwbal effect ontstaat.

Bijvoorbeeld: doordat de trein uit Leeuwarden te laat is vertrokken doordat 1 wissel vast is komen te zitten door een defecte wissel verwarming loopt de IC uit Groningen ook vertraging op. Doordat die dan weer te laat uit Zwolle vertrekt, loopt de stoptrein vanuit Zwolle naar Utrecht ook vertraging op, deze zit in Amersfoort dan weer in het pad van de trein uit Schiphol naar Enschede. Bij deze trein glijdt iemand uit tijdens in instappen en raakt hierbij gewond. Nadat deze is verzorgt kan de trein weer verder maar houd daardoor in Deventer de IC uit Zwolle naar Roosendaal op. Deze komt te laat in Arnhem aan waardoor het spoor voor de ICE naar Amsterdam niet tijdig vrij is. Doordat de IC naar Den Helder achter de ICE zit loopt deze ook vertraging op, hierdoor komt de trein te laat in Utrecht waardoor de machinist die daar over moet stappen om de IC naar Rotterdam te rijden ook te laat etc.

Nou ja, goed zo kan ik nog wel even doorgaan, bovenstaande is een voorbeeld met twee voorvallen (en misschien niet 100% naar werkelijke dienstregeling). Echter doordat treinen zo dicht achter elkaar zitten hebben andere treinen al vrij snel last van elkaar. Nu waren er de afgelopen dagen veel meer calamiteiten, dus op een gegeven moment loopt dat zo uit de hand dat ergens een overschot aan materieel en/of personeel is en elders te kort. En dan heb je dus een probleem. Goed dat is dus gebeurt, door met een nooddienstregeling te gaan rijden is de afstand tussen de treinen dus groter waardoor ze minder last van elkaar hebben. Tot zover het "probleem" van de afgelopen dagen in een notendop. Dat  half Nederland er schande van spreekt en spoorwegen in het besneeuwde buitenland er bij betrekt vindt ik onterecht, dit is gewoon het gevolg van een overvol spoorwegnet.

Groeten Jasper

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #115 Gepost op: 19 December 2009, 10:06:35 »
Dat wordt dan alleen maar erger. Teletekst: t/m 3 januari 2010 geen onderhoud aan het spoor.
Zo dramatisch is het niet. Dit betekent dat er geen geplande vernieuwingen plaatsvinden. Het is Kerstvakantie, snap je?
Storingsonderhoud gaat natuurlijk gewoon door.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #116 Gepost op: 19 December 2009, 10:08:27 »
Daar hebben we nog niet zoveel van gemerkt.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #117 Gepost op: 19 December 2009, 10:40:20 »
Lees dan het verhaal van Hans EV-Gv nog maar eens. Die storingsmonteurs maken op het moment overuren, maar ze zijn met te weinig, en de aanrijtijden zijn veel te lang. Daar zit naar mijn mening het grootste knelpunt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #118 Gepost op: 19 December 2009, 10:46:58 »
Dat is wat ik ook bedoelde Klaas.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #119 Gepost op: 19 December 2009, 11:44:59 »
Hoi,

Las net op de Prorail website dat b.v. in de Scandinavische landen de wisselverwarmingen continue aanstaan en in Nederland alléén als daar behoefte aan is, ingeschakeld worden.
Nu is mijn vraag: gaat dat inschakelen temperatuursensor-gerelateerd oftewel automatisch, om moeten de TDL's dat met de hand regelen?

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.