Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:22:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 11:09:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141335 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #900 Gepost op: 29 January 2015, 20:58:46 »
Gisteren, op weg naar huis, gaf mijn telefoon de bekende NS-bel om aan te kondigen dat er een aangepaste dienstregeling was. Om één of andere reden was er die melding niet toen ik eind december daadwerkelijk met de trein moest. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #901 Gepost op: 29 January 2015, 21:42:52 »
Nieuwste vondst van NS: volgens de stationsomroeper was de dienstregeling aangepast wegens "grillig" winterweer. Tja, NS zag zelf ook wel dat je dit keer moeilijk kon spreken van extreem (winter)weer.

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #902 Gepost op: 29 January 2015, 21:49:08 »
Ik trein ergens tussen de 5 à 10 keer per jaar en bijna altijd voor mijn werk.
Vandaag moest ik in Den Haag zijn, komende vanuit Dordrecht.
Vanwege het gladde weer ben ik om 07:45 uur lopend naar het station gegaan, anders was het op de fiets geweest.
Tijdens die 20 minuten lopen zag ik dat alle uitwegen van de wijk waar ik woon volkomen dicht zaten met auto's.
Ik vreesde dus al het ergste voor de treinenloop. Het kletterde van de hagel en andere neerslag.
Het was soppig en glad.
Op het station was het niet beter. Maar de trein Arrivaerde op tijd en die was ook op tijd in Dordrecht (C).
De Sprinter naar Den Haag Centraal vertrok op tijd van spoor 2. Viel alles mee. Groot was mijn verbazing dat er voorbij Zwijndrecht helemaal geen wittigheid te zien was. Dat bleef zo tot Den Haag. Een beetje nat, meer niet. Het is dus alleen winter rond Dordrecht?
Blijkbaar, op de terugweg rond 17:00 uur begon de witte wereld pas na de Oude Maas.
Het onweerde en kletterde weer van de hagel.

Ik had wel vertraging op de heenweg. Die was op Den Haag HS en ontstond door een groepje scholieren dat het nodig vond voor een reisgenoot, die blijkbaar wat traag van begrip was, te proberen de deur open te houden zodat hij nog meekon. Dat ontging de fluitist vanzelfsprekend niet. Ze zijn vervolgens netjes toegesproken en mochten mee naar CS.

Of het met het weer te maken had weet ik niet maar de trein vanuit Den Haag CS richting Roosendaal werd ineens de trein Gouda - Utrecht Centraal. Dat werd omgeroepen, stond op de beeldschermen en op de buitenkant van de trein. OK, weet ik veel. Dan maar eruit. Samen met een paar anderen. Ik maak er terloops een opmerking over naar de buiten staande conducteur die mij verbaasd aankijkt tot ik hem op de vermelde bestemming wijs. Hij stelde mij gerust, ging er direct iets aan doen, en ik kon weer de trein in. Even later wordt de bestemming mondeling en visueel aangepast naar Roosendaal. Mooi.
Tot ongeveer een minuut later de bestemming Gouda - Utrecht Centraal weer wordt omgeroepen en ook weer gevisualiseerd wordt.
Waarna de stem van de conducteur klinkt dat we toch echt wel in de trein naar Roosendaal zaten.
Daarna werd de bestemming weer gecorrigeerd en bleef het goed.
Zal wel een hagelkorreltje in de elektronica geweest zijn? ;D.

Voor zover ik kan beoordelen heeft de winterdienst vandaag prima gewerkt maar of het nou nodig was?

Wicher.

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 263
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #903 Gepost op: 29 January 2015, 22:18:39 »
Wat sneeuw op het spoor wie doet dat nou, behalve misschien de grootspoorders met hun baan in hun achtertuin ;D. Maar nee heb eigenlijk vrij weinig last van sneeuw en reizen met de trein. Kan met nog goed herinneren dat ik 2 jaar geleden een tentamen had en er toen ook allerlei waarschuwingen gegeven werden voor sneeuw. Ik ging 1 uur eerder van huis en je raad het al, alles reed op tijd. 

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #904 Gepost op: 29 January 2015, 23:01:35 »
Hoi

Heb het idee dat men niet leren van de fouten uit het verleden,helaas.
Ben vaker met de trein naar het noorden ook in de winter,maar een sneeuwvlok en het was weer prijs,helaas.
In Landen waar meer sneeuw valt,rijden de treinen wel hoe kan dat?

Gr,

Jo
 

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #905 Gepost op: 29 January 2015, 23:14:01 »
Ach altijd dat eindeloze gezeik dat de treinen niet rijden bij sneeuw. En dat in andere landen de boel wel draait.

Heel simpel = geld. Het loont niet om voor die paar dagen sneeuw een miljardeninvestering te doen. Ook rijd hier mening treintje meer dan in de meeste sneeuwlanden.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #906 Gepost op: 29 January 2015, 23:28:54 »
Slap argument.
Minder treinen betekend ook meer ophoping van sneeuw en ijs.

Tinus.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #907 Gepost op: 29 January 2015, 23:36:29 »
wat mij opvalt bij bijvoorbeeld een ICMm is dat de aparatenzooi onder de bak redelijk onbeschermd hangt.
bij bijvoorbeeld zwiters materieel is de hele bodem vlak en laag.

scheelt denk ik veel ophoping van sneeuw en ijs wat tussen wisseldelen kan vallen met alle ongemak die er na komt.

En inderdaad voor die paar vlokken kan ik me voorstellen dat er niet een hele sneeuwploeg paraat staat
 maar bij bijvoorbeeld zoiets als vandaag moe het toch ook zonder de 20% minder goed gaan?

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #908 Gepost op: 30 January 2015, 00:49:46 »
De informatie komt van KNMI en Meteoconsult. Daar basseren Prorail en NS zich op. De vooruitzichten waren, wat ik zo gelezen heb tussen de 10-12 cm sneeuw. Dat het uitgebleven is, is alleen maar mooi.  (y)

Er stond om 17:30 een kleine 400 km aaneengesloten blik op het zwarte asfalt. En Rijkswaterstaat is tot laat bezig geweest de snelweg en parallelwegen tussen Arnhem en Nijmegen ijsvrij te maken.  :-\
Groeten Joop, machinist Lls

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #909 Gepost op: 30 January 2015, 07:56:36 »
In de metro van vandaag staat een helder artikel van een meteoroloog, de NS en Prorail hebben zich laten leiden door de weer bureau en de verkeerde computer modellen. Of te wel, we laten ons teveel leiden door de techniek. En ervaringen uit de praktijk doen we niets mee.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #910 Gepost op: 30 January 2015, 10:07:05 »
In Landen waar meer sneeuw valt,rijden de treinen wel hoe kan dat?
Omdat daar geen angsthazen aan het roer staan?  ??? ::)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #911 Gepost op: 30 January 2015, 10:54:39 »
Beter gereedschap.....
Je gaat in een land als Nederland waar het gemiddeld 5 dagen sneeuwt niet op bijna ieder station een sneeuwschuiver stationeren.
Zoals in Duitsland:



Vr. groeten,
Bob

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8852
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #912 Gepost op: 30 January 2015, 10:58:03 »
@ de laatste zoveel plaatsers: Ga bij de NS werken als je het zoveel beter weet. Of pak de auto, dan kan je lekker vaststaan in de verkeersinfarcten. Oh nee, die zwijgen we gewoon weg, de auto is een prima alternatief.


Michel

@ bob (y)


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #913 Gepost op: 30 January 2015, 11:07:26 »
Beter gereedschap.....
Je gaat in een land als Nederland waar het gemiddeld 5 dagen sneeuwt niet op bijna ieder station een sneeuwschuiver stationeren.
Zo'n apparaat is in Nederland vaak ook helemaal niet nodig.
Het is al een puinhoop voordat zo'n apparaat überhaupt nodig is....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #914 Gepost op: 30 January 2015, 11:17:18 »
Nederland kan je dus ook helemaal niet vergelijken met andere spoorlanden, dat wil ik er mee zeggen.


Vr. groeten,
Bob