Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Mar-Cas
Vandaag om 12:10:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 12:09:43
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 141351 keer)

Wilfried

• Offline Offline
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #240 Gepost op: 21 December 2009, 22:59:07 »
Men probeert met nooddienstregelingen het treinverkeer op gang te houden maar gaat wel testritten houden die ook weer voor vertraging zorgen. ??? lees hier
Groetjes, Wilfried

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #241 Gepost op: 21 December 2009, 23:03:12 »
Inderdaad en dat soort praktijken gebeurt alleen in Nederland, het meest corrupte land van de wereld....  :-\
Zonder vlakgommetjes geen vast gevroren wissels dus?

Het verhaal van de vastgevroren wissels gebruikt Prorail te pas en te onpas.
Maar kijk eens naar zo'n wissel, grote kans dat je hem af en toe ziet bewegen. Niks vastgevroren, hij is alleen niet in de controle te krijgen in de eindstand omdat er platgedrukte sneeuw tussen zit
En dat het in moskou en zwitserland wel goed gaat heeft ook alles te maken met het soort sneeuw wat er valt.
De afgelopen dagen is er zat sneeuw weggewaaid en op bepaalde plaatsen verzameld, Poedersneeuw dus! En die losse sneeuw is funest tussen wisseltongen en voor de motoren van materieel.
Ik heb zelf ooit op spoor 410 van de maliebaan gestaan om de mBD9107 over te brengen van het museum naar Tilburg, Sneeuwen als de beste.
Vertrektijd en er gebeurde niets. Navraag waarom niet.
Het wissel van spoor 410 was niet onder controle te krijgen. Met een paar man met breekijzer en bezem naar het wissel (dat mocht toen nog.). Nagevraagd of er treinen over het hoofdspoor onderweg waren en gevraagd of het wissel in de normale stand terug kon. Dat lukte en kwam in die stand weer in de controle, Tussen tong en railstaaf toen alle sneeuw weggehakt er voor zorgend dat je NIET met je vingers tussen tong en railstaaf kwam. Nadat alle sneeuw er tussen uit was gebeld en gevraagd of het wissel handmatig omgelegd kon worden en of het dan in de controle kwam. Dat bleek het geval, na 10 minuten konden we vertrekken.

Nu hebben we een andere situatie, NS personeel mag niets meer doen, Prorail moet bij storingen personeel van zichzelf, Asset Rail of wie dan ook waarschuwen. Natuurlijk via de hierarchieke weg en met een opdrachtnummer. De chef (Oeps, zal wel manager zijn) stuurt dan zijn personeel op pad.

Vastgevroren wissels komen practisch dus niet voor en voor de rest is het probleem de arbo regelgeving, IVW regelgeving en de top-down structuur van de bedrijven.
En de mensen die schelden op NS personeel weten niet beter.
NS personeel kan er niets aan doen, Prorail (oftewel de overheid) is de schuldige door te zuinig te willen werken.

Henk B
« Laatst bewerkt op: 21 December 2009, 23:19:14 door René Huibers »

Roelof

• Gast
« Reactie #242 Gepost op: 21 December 2009, 23:50:27 »
Na 17 pagina's eindelijk eens iemand met een zinnig, fatsoenlijk en onderbouwd antwoordt.
Zo is het en niet anders.

Btw, op de weg rijdt het wel door of niet. Ik hoor niemand enig verwijdt geven richting Rijkswaterstaat waarom de wegen onbegaanbaar zijn doordat er zo slecht wordt gestrooid.

En er is de afgelopen dagen een negatief reisadvies afgegeven voor zowel het spoor als de weg, maar eigenwijs dat we zijn gaan we gewoon op pad want het zal wel loslopen met dat negatieve reisadvies.

Grt, Ronald.

henk

• Online Online
« Reactie #243 Gepost op: 21 December 2009, 23:52:53 »
Weliswaar was het in de stad, niet op de spoorbaan.

Daar zit ook het broodje aap gedeelte. Zonder een minimum aan (veiligheids)training worden zelfs in Zwitserland (misschien wel juist in Zwitserland) niet zomaar mensen op het spoor losgelaten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #244 Gepost op: 21 December 2009, 23:59:17 »

Btw, op de weg rijdt het wel door of niet. Ik hoor niemand enig verwijdt geven richting Rijkswaterstaat waarom de wegen onbegaanbaar zijn doordat er zo slecht wordt gestrooid.

En er is de afgelopen dagen een negatief reisadvies afgegeven voor zowel het spoor als de weg, maar eigenwijs dat we zijn gaan we gewoon op pad want het zal wel loslopen met dat negatieve reisadvies.

Grt, Ronald.

Onvoorstelbaar hoeveel onbenullen er zonder winterbanden rijden
en maar sukkelen met 20 a 30 over de snelweg   :o
Hoe krijg je files of nog erger ongelukken

Gr Jan

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #245 Gepost op: 22 December 2009, 00:02:23 »
Het verhaal van de vastgevroren wissels gebruikt Prorail te pas en te onpas.
Maar kijk eens naar zo'n wissel, grote kans dat je hem af en toe ziet bewegen. Niks vastgevroren, hij is alleen niet in de controle
*knip mooi verhaal*
NS personeel kan er niets aan doen, Prorail (oftewel de overheid) is de schuldige door te zuinig te willen werken.
Is dit een uitnodiging morgen zo'n hesje uit de auto te pakken en met sneeuwschep en bezem het spoor hier in de buurt schoon te gaan maken? ;D :P
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #246 Gepost op: 22 December 2009, 00:07:24 »
Zag vaonchtend in het nieuws die perbedriegster van prutsrail. We rijden twee keer per uur een trein. Jammer maar vanaf utrecht weer amper treinen.

Heb ik me ook aan zitten ergeren. Eerder in dat journaal waren er meerdere reizigers aan het woord, die al langer dan een uur op de trein naar Rotterdam stonden te wachten en die woordvoerdster van Antirail ProRail maar roepen dat er elk half uur op ieder traject een stoptrein reed. Mijn eerste reactie was ook: grote leugenaarster.
Maar het kan zijn dat zij echt niet beter wist. Zij is woordvoerdster en spreekt dus uit wat haar door hogere heren (of dames) wordt opgedragen. En tja, wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

stig

• Offline Offline
« Reactie #247 Gepost op: 22 December 2009, 00:08:27 »

De wegen waren wat mij betreft prima begaanbaar. Ik doe over Dordt-Rotterdam maar een paar minuten extra. (Al mijn auto's staan op winterbanden btw...)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #248 Gepost op: 22 December 2009, 00:18:10 »
De snelwegen gingen over het algemeen wel, afgezien van de files, maar de op en afritten waren vaak slecht, A12 bij Utrecht veel ijsrichels op de weg, en als je de bouw inrijdt is het ploegen, schuiven, glijden en soms duwen, maar gelukkig was mijn collega nog in de buurt dus hebben we elkaar de straat uit kunnen duwen.
Winterbanden  ???, mijn baas ziet mij aankomen.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #249 Gepost op: 22 December 2009, 00:21:12 »
Nee, je moet met een deuk bij hem aankomen zeker ???
Jan

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #250 Gepost op: 22 December 2009, 00:33:36 »
Al met al levert dit de zoveelste imago deuk op voor pro-rail en de NS, schuldig of niet. Veel van onze medewerkers zijn voorzien van een OV kaart á 6000 euro per jaar, maar alleen de collega's met een auto verschenen op het werk of locatie. Dat kost een hoop geld, wat volgens de medewerkers beter weer besteed kan worden aan lease-auto's. En volgens mij ondertussen ook.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #251 Gepost op: 22 December 2009, 00:48:02 »
Onvoorstelbaar hoeveel onbenullen er zonder winterbanden rijden
en maar sukkelen met 20 a 30 over de snelweg   :o
Hoe krijg je files of nog erger ongelukken

Laat me raden... je werkt voor een bandenboer?
Heb ze nooit gehad, hoef ze ook niet... morgen weer gewoon A12-A30-A1-A27 , gaat heel best. Alleen die stukken waar nog 20cm ongerepte sneeuw ligt valt tegen, ben ik net een sneeuwploeg :(

Om op NS/ProRail terug te komen, de opsplitsing en privatisering, alsmede de soms idiote wetten en regels, werken alle flexibiliteit die er ongetwijfeld bij het merendeel van de werknemers op en rond het spoor nog altijd is steeds meer tegen.

Misschien nu iedereen in de politiek ook weer eens op zn achterste benen staat dat men de hele gang van de afgelopen 15 jaar eens grondig nagaat en eens wat conclusies en bijbehorende lessen gaat trekken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #252 Gepost op: 22 December 2009, 00:58:26 »
De splitsing van de diverse railactiviteiten van de afgelopen jaren was het uitvoeren van de befehlen uit brussel. Die hebben andere bazen waar ze naar luisteren, en zitten stevig op goed gevuld pluche. De Nederlandse politici zijn slechts de loopjongetjes, ze kunnen en willen niets veranderen. Als ze de splitsingen terugdraaien, of tot bevoorbeeld renationalisatie overgaan hebben ze bonje aan de oostkant, en zijn er heel wat loopbaantjes gesneuveld.

stig

• Offline Offline
« Reactie #253 Gepost op: 22 December 2009, 01:07:49 »
Laat me raden... je werkt voor een bandenboer?
Heb ze nooit gehad, hoef ze ook niet... morgen weer gewoon A12-A30-A1-A27 , gaat heel best.

Typisch een opmerking van iemand die ze nooit gehad heeft... Ik ga niet eens in discussie, want gezien je route zal ik je niet snel tegenkomen...   ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #254 Gepost op: 22 December 2009, 06:51:09 »
En weer rijden er bijna geen treinen.....maar bij Veolia & Syntus weer wel...
Hoe zit het eigenlijk in Belgie en Duitsland ?
Vr. groeten,
Bob