Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door Ben
Vandaag om 06:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
19 August 2025, 22:53:06
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
19 August 2025, 22:19:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
19 August 2025, 22:09:22
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
RhB H0m, Albulisch door Boertje
19 August 2025, 21:56:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
19 August 2025, 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
19 August 2025, 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
19 August 2025, 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
19 August 2025, 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
19 August 2025, 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
19 August 2025, 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
19 August 2025, 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
19 August 2025, 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 August 2025, 16:40:43
  

Auteur Topic: Station Tiel - (Baanplan H0)  (gelezen 71396 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Station Tiel - (Baanplan H0)
« Gepost op: 15 December 2009, 23:12:03 »
Hallo,

Eindelijk een redelijk plan voor de uitvoering van station Tiel(peard Sneek) in Ho Profigleis, NS jaren 80/90 met nog sporadisch gerangeer. Rangeerwerk met de sik, goederenverkeer met de 2305 en pendelverkeer diesel richting Elst aanwezig in de vorm van mat46 en richting Geldermalsen heb ik een plan-V en een stammetje dubbeldekkers'"panda" met een 1600 ervoor/achter. Het wordt meer een soort rijdend diorama dan een echte rondgaande baan maar in ieder geval wel met rangeermogelijkheden. Op het industriespoortje komt een kleine chemische overslag(willekeurige ketelwagens) en bij het stukgoederenspoor uiteraard de loods van Artitec of Tilly. Digitale besturing locs met de rocomaus, rest analoog(?)
De baan is 3,5 bij 0,80 mtr! (anyrail probeerversie)

Ik vind zelf het kopspoortje wel krap en het uithaalspoor voor de sporen is ook niet lang, uithalen in gedeelten dus. In 1:1 is alles 2 keer zolang maar dit is wat ik kwijt kan en wil laten zien. Rechts zit een dakspant(au :'() in de weg  waar ik eventueel nog 2 mtr kan uitbreiden maar dan is dat spant een obstakel.
Links had ik een "open" schaduwspoor bedacht maar ik kan 'm eventueel ook rechtsom laten teruglopen al dan niet in het zicht. Dubbeldeks met schaduwstation zou ook nog een optie zijn maar wordt wel duur dan.
Verders nog heb ik een driewegwissel en engelse kruising bedacht in het emplacement puur voor de ruimtebesparing als iemand hier nog alternatieven voor heeft?
Ben benieuwd naar reacties, het wordt een langdurig project dus heb ik de tijd voor aanpassingen :)
Met vriendelijke groet NS2400, Koen




« Laatst bewerkt op: 05 March 2010, 09:52:33 door Remco Poppen »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Station Tiel, Flipjesstyle
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2009, 23:14:17 »
Sorry plaatje valt een beetje klein uit!
Klik erop voor vergroting krijg m alleen niet scherp ???
NS2400, Koen
« Laatst bewerkt op: 15 December 2009, 23:29:55 door NS2400 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Gert1

  • Gast
Re:Station Tiel, Flipjesstyle
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2009, 09:40:40 »
Nou Koen, dat ziet er al heel goed uit! Lijkt me een mooi project.
Ik blijf dit draadje volgen.

mvg,
Gert

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Station Tiel, Flipjesstyle - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2009, 22:12:46 »
Dank je Gert, verders geen op of aanmerkingen?

Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Station Tiel, Flipjesstyle - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2009, 00:03:48 »
Hallo,

Eindelijk een redelijk plan voor de uitvoering van station Tiel(peard Sneek) in Ho Profigleis, NS jaren 80/90 met nog sporadisch gerangeer. Rangeerwerk met de sik, goederenverkeer met de 2305 en pendelverkeer diesel richting Elst aanwezig in de vorm van mat46 en richting Geldermalsen heb ik een plan-V en een stammetje dubbeldekkers'"panda" met een 1600 ervoor/achter. Het wordt meer een soort rijdend diorama dan een echte rondgaande baan maar in ieder geval wel met rangeermogelijkheden. Op het industriespoortje komt een kleine chemische overslag(willekeurige ketelwagens) en bij het stukgoederenspoor uiteraard de loods van Artitec of Tilly. Digitale besturing locs met de rocomaus, rest analoog(?)
De baan is 3,5 bij 0,80 mtr! (anyrail probeerversie)

Ik vind zelf het kopspoortje wel krap en het uithaalspoor voor de stukgoedsporen is ook niet lang, uithalen in gedeelten dus. In 1:1 is alles 2 keer zolang maar dit is wat ik kwijt kan en wil laten zien. Rechts zit een dakspant(au :'() in de weg  waar ik eventueel nog 2 mtr kan uitbreiden maar dan is dat spant een obstakel.
Links had ik een "open" schaduwspoor bedacht maar ik kan 'm eventueel ook rechtsom laten teruglopen al dan niet in het zicht. Dubbeldeks met schaduwstation zou ook nog een optie zijn maar wordt wel duur dan.
Verders nog heb ik een driewegwissel en engelse kruising bedacht in het emplacement puur voor de ruimtebesparing als iemand hier nog alternatieven voor heeft?
Ben benieuwd naar reacties, het wordt een langdurig project dus heb ik de tijd voor aanpassingen :)
Met vriendelijke groet NS2400, Koen





Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Station Tiel, Flipjesstyle - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2009, 00:06:31 »
Leg er eens Google Maps naast en vergelijk ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
stukgoedspoortje
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2010, 12:46:32 »
Hallo,

De bouw ligt nog in de ijskast, maar toch weer aangespoord door wat hier allemaal gebeurd;
zal ik een stukgoedspoor weglaten of juist niet? Dit spaart wel een engelsman en een driewegwissel, het is alleen dan niet volgens de werkelijkheid.
En is het bovenste uithaalspoortje lang genoeg voor een wagon en loc(sik).
Ook zit ik er aan te denken om het uit te breiden naar 5,5 meter maar dan krijg ik te maken met het dakspant rechts, niet echt prettig.

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re:Station Tiel, Flipjesstyle - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 13 January 2010, 16:30:55 »
Hallo Koen,

Alleen jij kan uiteindelijk bepalen of je er een stukgoedspoor bij legt of niet. Als het betekent dat je lok meer te doen heeft, zou ik persoonlijk het antwoord wel weten, en dan zou ik de werkelijkheid ietsje "uitbreiden".

Als het een geldprobleem is, kun je het zo plannen dat de uitbreiding er later bij komt. IS het een ruimte probleem, dan zou minder meer kunnen zijn en moet je schipperen met de rails die je hebt, hetgeen meer rangeerbewegingen met zich meebrengt.

Iets nabouwen vanuit de werkelijkheid is één ding, maar er moet genoeg te doen blijven om lol van je baan te hebben als het eenmaal af is.

Een voorbeeld: ik heb er nu geen ruimte voor maar zou ooit nog wel eens Naarden-Bussum willen bouwen. Met het materieel dat ik heb kan ik heel strikt genomen in diverse tijdperken rijden, zou ik dat willen. Daar maak ik me overigens niet al te druk om, er zijn altijd wel mensen die wat te zeuren hebben en er alleen voor leven om op andermans dingen kritiek te hebben (dat kan helemaal niet - die trein reed daar nooit etc).

Voor tijdperk V betekent het concreet dat bepaalde sporen niet meer kunnen worden gebruikt. Heel vroeger (60-70er jaren) lagen er nog veel meer sporen voor diverse fabrieken; die zijn niet meer aanwezig in IV en V maar als het de feestvreugde verhoogt, laat ik die misschien wel liggen want in mijn alternatieve economie is het vervoer per spoor daarheen nog noodzakelijk. Ik noem maar een dwarsstraat.

Tussentijds ben ik bezig met Bussum-Zuid ivm de ruimte  :)

Ik vind het plan er prima uit zien, en wens je succes met je beslissingen.

Groet,

Iwan

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Station Tiel, Flipjesstyle - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 13 January 2010, 17:16:05 »
Iwan,

Bedankt voor je reactie. Dit plan gaat ook als basis functioneren en in de verre toekomst uitbreiden. Met dit plan kan ik al een hoop lol hebben qua rangeerwerk denk ik. Rest is optioneel en budget afhankelijk.

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re:Station Tiel, Flipjesstyle - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 13 January 2010, 17:40:33 »
Het plan ziet er mooiuit, maar is wel heel strak/ 'stijf' opgezet.

Misschien een idee om het schuin neer te leggen, dus niet evenwijdig met de rand.

Veel succes en plezier ermee verder.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Station Tiel, Flipjesstyle - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 13 January 2010, 22:16:17 »
Hoi Erich,

Klopt, was ook niet definiteif ivm de aanleg en positie van de schaduwstations later.

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Station Tiel, Flipjesstyle - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2010, 10:28:37 »
Ik zie maar één omloopspoor, dat lijkt me wat te weinig. Ik zou het volgende doen:

- het spoor van de forenzenpendel door laten lopen en aan laten sluiten op het diesel-spoor naar Elst. Dat is ook conform de werkelijkheid van een jaar of 15 geleden.
- ik zou het stukgoedlosspoor en het goederenopstelspoor met twee wissels met elkaar verbinden. Dan creëer je daar een extra omloopmogelijkheid.

Overigens, als je de huidige sporensituatie in Tiel bekijkt en die vergelijkt met 5 jaar geleden is het echt huilen met de pet op...

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
remco
« Reactie #12 Gepost op: 17 January 2010, 17:03:59 »
Klopt helemaal, dat het forenzenspoor uit Geldermalsen vastzit aan de lijn naar Elst maar dat stukje aansluiting was al niet meer in gebruik. Wil m als loos spoortje terug laten komen met onkruid enzo.
Wat het rangeerterrein betreft ben ik nog niet helemaal uit of ik nou 1 stgoedspoor doe of 2 extra aansluiten is wel een optie ja.
En hoe het er nu uitziet? Kompleet alles weg, loods is te zien in openluchtmuseum. Wetro is weg(industrieaansluiting)niks meer van over.

Dankjewel voor de tips, Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MichelNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re:Station Tiel, Flipjesstyle - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 17 January 2010, 18:59:47 »
Ik ga dit topic volgen. :)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Het leven op de weg.
    • Midland
MichelNL
« Reactie #14 Gepost op: 17 January 2010, 22:00:33 »
De uitvoering gaat nog wel ff duren.

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.