Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:18:23
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:13:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
  

Auteur Topic: ...gewoon een reisje met de nederlandse trein...  (gelezen 6883 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #15 Gepost op: 14 December 2009, 09:33:51 »
Ik wordt zo langzamerhand strontziek van iedereen die iedere negatieve ervaring maar gelijk hier neerzet. Een tegengeluid.
Hedenochtend heeft NSR mij wederom zonder mankeren van A naar B gebracht. Dat lukt NSR sowieso 99 van de 100 keer. Een aanzienlijk betrouwbaarder score dan wanneer ik dezelfde trajecten met het automobiel doe. Heb ik toch heel wat meer recht van spreken dan iemand die ook eens langs komt. Fijn dat de treinen in CH altijd op tijd rijden. Is er nog wat positiefs te melden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Roelof

  • Gast
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2009, 10:18:54 »
Zullen we het dan maar voorstellen aan de NS: Geld terug als je kaartje niet geknipt is?

Citaat
Je koopt geen kaartje om gecontroleerd te worden,
je koopt een kaartje omdat je gebruikt maakt van een dienst!!!!!!

Wanneer leren we het eens af dat "het zonde" is om een kaartje te kopen als we toch niet gecontroleerd worden!!!!
Het behoort tot de verplichting om met het ov te reizen, en geen kaartje is gewoon een boete! En die is niet door de NS bepaald maar door de wetgever in dit land.
En waarom wordt je niet gezien? Voorbeeldje:
Ik reis van Zwolle naar Amersfoort, 1 x ICM 4, 2 x ICMm, ik stap in Zwolle in het achterste stel omdat dit mij het beste uitkomt in Amersfoort.
Hc heeft dus komende uit Groningen of Leeuwarden dit treinstel al gehad dus zie ik die beste man tot Amersfoort niet meer, zonde van dat kaartje of niet?
Of als je met 2 x 6 bak VIRM rijdt, zul je die beste man waarschijnlijk ook niet tegen komen.

@ Henk ik ben daarom geheel met jouw mening eens!!!

Heeft trouwens iemand met de 5100 serie meegereden? Moet je eens doen maar dan eens in de functie van HC en je hebt de rit van je leven als je die na tig uitstellen nog heel kunt navertellen!!
Onlangs nog een collega in elkaar getrapt op deze lijn omdat deze man zijn werk deed!!!

Een andere oorzaak van de vele vertragingen van de afgelopen tijd? de vele(1,5 per dag gemiddeld) de aanrijdingen met een persoon. Moet je dan eens het commentaar van de reizigers eens horen, of dat de NS hier iets aan kan doen.
Gemiddelde prognose dat er weer treinen rijden is zo'n 2 uur, want zo lang duurt het ongeveer dat zo'n persoon onder, tussen en naast de trein is gepulkt en bijeen is geraapt en het des betreffende treinstel weer is gereinigd!! Om van de trauma van de machinist maar te zwijgen.

Oja, als er weer eens een sein of wisselstoring wordt gemeldt dan is dit niet!! de schuld van de NS zoals velen denken maar een probleem die opgelost moet worden bij PRO-RAIL, want de NS maakt "slechts" gebruik van het spoor en de daarbij behorende voorzieningen en betaald daar heel veel geld voor om op het spoor te mogen en kunnen rijden.

Dus als men weer eens met het spoor reist denk dan eens aan het bovenstaande en begin niet gelijk de NS of zijn MDWS af te zeiken als er weer vertragingen zijn.
Btw, de omroep is trouwens ook in handen van PRO-RAIL en niet zoals velen denken van de NS.

Grt, Ronald.


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2009, 10:31:22 »
Klopt inderdaad over NS-Prorail enz...  Maar.....ik koop een kaartje bij NS, en de NS-trein heeft vertraging. Ter vergelijking; als ik bij Albert Heijn iets koop wat bij thuiskomst bedorven blijkt te zijn ga ik bij AH klagen. Waar die het spul gekocht heeft boeit me niet; ik heb een deal gemaakt met AH. Zo zie ik het ook bij NS.

Marc

Die sinds 2 jaar zijn leasebak heeft ingeruild voor de trein, en daar zeer tevreden over is. In de inhoudelijke kritiek kan ik me dus maar zeer beperkt vinden, er zijn altijd zaken te verbeteren.
No dress rehearsel, this is our life.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2009, 10:32:38 »
Ik vind het wel een zonde want via de belasting betaal ik dat kaartje al tig maal terwijl ik bijna nooit gebruik maak van het OV.
Maar goed, wel altijd zo braaf om een kaartje te kopen die ene keer dat ik er wel gebruik van maak.
Voornemen 2010? Ze zijn toch al lekker met geld aan het gooien in den Haag dus lijkt het me nu een prima moment om het OV gratis te maken. Moeten die HC's ook niet elke keer bang te zijn voor klappen of nog erger als ze iemand zijn kaartje willen controleren.
Op tijd rijden gaat straks ook niet meer op want ze willen zonder spoorboekje gaan rijden.
Heel slim, want zo kan een trein nooit te laat zijn natuurlijk  ;D En kunnen wij niet klagen over vertragingen  ::)
Dus dat probleem is dan ook opgelost, waar zouden we zijn zonder de trein  :-\

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2009, 10:50:52 »
Alsjeblieft geen gratis ov zeg!!!!!!
Zit ik met zwervers en hangjongeren in mijn bus >:(


gr Ed.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2009, 10:56:44 »
Ik ben zeker niet kritisch over de NS hoor ...
Mijn vader werkte bij de NS en mijn moeder wordt nog steeds maandelijks in haar levensonderhoud voorzien door het Spoorweg Pensioenfonds..
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #21 Gepost op: 14 December 2009, 10:58:36 »
Ik vind het wel een zonde want via de belasting betaal ik dat kaartje al tig maal terwijl ik bijna nooit gebruik maak van het OV.
Maar goed, wel altijd zo braaf om een kaartje te kopen die ene keer dat ik er wel gebruik van maak.
Voornemen 2010? Ze zijn toch al lekker met geld aan het gooien in den Haag dus lijkt het me nu een prima moment om het OV gratis te maken. Moeten die HC's ook niet elke keer bang te zijn voor klappen of nog erger als ze iemand zijn kaartje willen controleren.
Op tijd rijden gaat straks ook niet meer op want ze willen zonder spoorboekje gaan rijden.
Heel slim, want zo kan een trein nooit te laat zijn natuurlijk  ;D En kunnen wij niet klagen over vertragingen  ::)
Dus dat probleem is dan ook opgelost, waar zouden we zijn zonder de trein  :-\

Erg oppervlakkig om te veronderstellen dat ik betaal belasting heb dat kaartje al vele malen betaald.......... Sorry ik wordt hier niet goed van. Het is zo makkelijk dat te zeggen. Dan nog durven te zeggen dat conducteurs klappen krijgen omdat je een kaartje koopt. Maak het maar gratis want dan krijgen ze geen klappen. De wereld op zijn kop. Je blijft met je handen van iemand af en grote mond hou je gewoon ook dicht. Geen kaartje geen recht op reizen in de trein of welk ander OV middel dan ook. In Nederland betalen wij gewoon voor het OV net zo als in andere landen waar ook ter wereld. Bevalt je dat niet ga je lopen met de auto of met de fiets of beter nog blijf thuis. De klagers zijn vaak diegene die 1 a 2 keer per jaar in een trein zitten, of gratis mogen reizen..... Ik zelf reis ook niet vaak met de trein, maar weet wel dat er omstandigheden zijn waardoor een trein vertraging kan oplopen. Ga ik niet druk lopen doen of eisen om vrij te reizen, al helemaal neem ik geen vraak op NS personeel, of materieel.

Dit zeggende vind ik wel dat er ook eens gekeken mag worden naar sommige medewerkers in het OV of het nou van de NS of bv RET. Ook zij kunnen soms zeer onbeleefd en ongeduldig naar reizigers doen. Maar over het algeen 99% zijn medewerkers in het OV zeer bevlogen en begaan met hun reizigers.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2009, 11:38:22 door Maasdam »

m de deugd

  • Gast
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #22 Gepost op: 14 December 2009, 11:19:47 »
Hallo allemaal.

Ik zou sommige dingen bij de NS ook graag anders zien.
Maar je de reiziger heeft niet veel daarover te zeggen
De prestatie,s bij de spoorwegen zijn wel verbeterd.
Maar een fatsoenlijk aanspreekpunt voor de reizigers die vragen hebben in de trein zelf,is er niet echt meer.
Om over vertrouwde kaarten contole,s maar te zwijgen.
Het gebeurt ook vaak,de hele rit geen controle,kom je vlak voor de plek waar je wezen moet,jawel precies...
Dan op de trein bij arriva,daar wordt meestertijd wel keurig kaartcontrollen uitgevoerd.
Ik vindt het wel fijn om een aanspreekpunt te hebben.
De rede is dat ik nooit een kaartje bij de automaat koop,maar zoveel mogelijk aan het loket
Ik waardeer personlijke diensten heel erg,dat vindt ik wel zo prettig.

         Martin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #23 Gepost op: 14 December 2009, 11:53:45 »
Ik wordt zo langzamerhand strontziek van iedereen die iedere negatieve ervaring maar gelijk hier neerzet. Een tegengeluid.
Hedenochtend heeft NSR mij wederom zonder mankeren van A naar B gebracht. Dat lukt NSR sowieso 99 van de 100 keer. Een aanzienlijk betrouwbaarder score dan wanneer ik dezelfde trajecten met het automobiel doe. Heb ik toch heel wat meer recht van spreken dan iemand die ook eens langs komt. Fijn dat de treinen in CH altijd op tijd rijden. Is er nog wat positiefs te melden.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Ook ik ben een dagelijks gebruiker van de trein (o.a. serie 3400, soms zelfs meerdere keren op een dag heen en weer), al had ik vanochtend een kleine vertraging. Ik heb ook geen HC gezien en ik kan hem groot gelijk geven dat ie niet is langsgekomen. Wat een bende ongemanierde asociale mensen zaten er in de trein, schoenen op de bank, schreeuwen, enz. En nee, dat ligt niet aan de NS. ;)
Ik ben zeer tevreden over de treinreizen die ik maak, bijna altijd zitplaats (naar boven lopen i.p.v. op het balkon blijven staan) en praktisch altijd op tijd.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #24 Gepost op: 14 December 2009, 12:53:01 »
Serie 3400, oh je bedoelt de trein die van Den Haag Centraal via Haarlem naar Hoorn rijdt.
Ik zit regelmatig in de trein die mij vanaf Hoofddorp naar Leiden brengt, maar om nou te zeggen dat daar regelmatig een bende ongemanierde asociale in zit.

De vervelendste route/gebied om in de trein te zitten vind ik persoonlijk de route Leiden-Rotterdam.
Toch vind ik de meest mensen zich redelijk gedragen (ook het personeel).
Misschien ligt mijn grens lager, het is altijd een kleine minderheid die de sfeer verpesten en dat doen ze niet alleen in het openbaar vervoer.

Als het mis gaat in het treinverkeer ligt dat in 99% niet aan het rijdend personeel, die balen er meestal net zo erg van als de gemiddelde reiziger.
Reizigers die de schuld gaan geven aan rijdende personeel hebben er echt niets van begrepen.
Vr. groeten,
Bob

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #25 Gepost op: 14 December 2009, 12:57:48 »
k zit zowat elke dag in de IC venlo-den haag, ding rijdt soms inderdaad als het druk is met 5 minuten vertraging omdat er een hele zooi dom volk perse door 1 deur wil instappen terwijl bij de andere deuren geen hond staat... een enkele keer is er inderdaad gelazer en is ie laat, ach, kan gebeuren, maar zoals henk zegt, 99 van de 100 keer gaat het goed. Verder kun je beter van die drugshondconducteurs hebben, want als je gewoon een kaartje hebt en ze komen niet langs, prima toch? loop je ook niet te hannesen om in een volle trein je boek weg te leggen, portemonnee uit je zak te halen, kaartje eruit op te diepen, boek weer op te vangen wat van je schoot glijdt, bladzij weer terug te zoeken, kaartje weer terug te proppen wat dan weer niet in je portemonnee wil en dubbel gaat zitten vouwen in t vakje etc etc.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #26 Gepost op: 14 December 2009, 13:04:19 »
En dan blijkt het ook nog iemand van NS reizigers onderzoek te zijn, waarna er even later een conducteur langs komt  ;D
Heel herkenbaar  ;)

Iedereen door dezelfde deur? (y) Blijft het in het rijtuig waar ik zit lekker rustig ;)
Verklap het grote geheim nou niet ;D
Vr. groeten,
Bob

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #27 Gepost op: 14 December 2009, 13:07:12 »
Ik sluit me volledig aan bij Henk, Maasdam en Laurent.

Ik reis dagelijks met de trein naar en werk en waer terug naar huis. En ja er gebeurt best wel eens wat waardoor je een vertraging oploopt. En over het algemeen kan NS daar niets aan doen. Die kunnen er niets aan doen dat er weer eens iemand het nodig vindt om te proberen een trein tegen te houden  :-X of dat het onderhoudt van Prorail niet uitgevoerd is en er wissels en/of seinen niet werken. Dan kan je natuurlijk wel gaan lopen schreeuwen tegen de NS maar daar los je niets mee op. Dat ze op het bewuste moment het eerste aanspreekpunt zijn snap ik. Maar een conducteur die zelf ook geen informatie krijgt kan je moeilijk verantwoordelijk houden voor het niet geven van informatie. Maar toegegeven ook dat roepen ze dan vaak ook niet om. En dat is toch een kleine moeite. Weet je als reiziger nog steeds niet wat het probleem is maar weet je in idere geval dat de conducteur ook geen info heeft.

Dus ondanks de niet altijd vlekkeloos verlopende ritten moet ik er niet aan denken dagelijks Eindhoven in of uit te komen en de A2 richting het zuiden te moeten nemen. Geef me dan maar leiever de trein.  8)

En de kaartjes.
Officiel heet dat een vervoersbewijs. En dat zegt het al. Je koopt het recht om over een bepaald traject vervoerd te worden. Uiteraard hoop je op een zitplaats maar dat lukt in de praktijk niet altijd.
Staat volgens mij nergens op het kaartje of in de algemene voorwaarden dat je daarom ook gecontroleerd moet worden op het in bezit hebben van een kaartje. Reis je met de trein (of andere vorm van OV) dan moet je in het bezit zijn van een vervoersbewijs. Niets meer en niets minder.
En je hoort altijd aleen maar g****k over het niet controleren van treinkaartjes. Hoor nooit iemand die klaagt dat hij in de trein, tram, bus niet gecontroleerd wordt.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #28 Gepost op: 14 December 2009, 13:36:20 »
Nou, dat ik van Deventer naar Maastricht kan en terug zonder iemand van het personeel te zien (oke, op de maaslijn kun je daarop rekenen, maar in de rest van de treinen is er ruim de tijd voor) en van Deventer naar Delft vind ik niet echt normaal. En het gaat me nou niet eens om die stempel op mijn kaartje, als je iets wilt weten over de route die je moet reizen of er is een onregelmatigheid waar je geen rekening mee hebt gehouden kun je dat dus niet aan de conducteur vragen, dat is het punt eerder. Vaak genoeg hoor ik een conducteur zeggen tegen iemand die moet overstappen op welk station dat moet, dat is service. Oke, soms wordt ik tussen op een klein stukje 3x gecontroleerd, dat komt ook voor. Kaartcontrole is dus niet alleen controle op betaling, het is ook een stukje service dat niet verleend wordt als de conducteur zich niet laat zien.

En ja, ik reis geregeld met de trein, meestal gaat het goed, maar er zijn ook verbindingen die chronisch tekort komen. Zo komt de trein uit Apeldoorn geregeld te laat binnen in Amersfoort waardoor een aansluitende trein niet wordt gehaald. Als dan in de trein doodleuk wordt omgeroepen dat die trein wel gehaald kan worden (voor het inrijden op het station) is er toch wat mis. En op station Deventer Colmschate worden doorgaans vertragingen niet doorgegeven, ook als deze een half uur bedraagt, dan is er toch wat mis en mag je klagen, en ja, dat mag dan bij de NS omdat je het kaartje bij hun koopt, zij moeten het dan opnemen met Prorail en zorgen dat het verbeterd wordt.

Ook wel eens meegemaakt dat de enige kaartautomaat op het station niet werkte, en er moesten 10 mensen een kaartje hebben, trein rijdt binnen, maar de conducteur is niet te zien. Dus maar ingestapt, conducteur liet zich enkel even zien om de deuren te sluiten, meer niet. Daar lette ik dus even op dus kon ik er naar toe lopen, maar niet iedereen wil daarop wachten.

Dus een kritische noot mag en toe best, maar het beste is om dat bij de NS zelf te doen. Alleen jammer dat de NS zo optimistisch zijn over hun eigen diensten dat ze het niet nodig vinden om een klachtenformulier te ontwikkelen. Ik kreeg een formulier mee waarmee ik het geld voor een niet gebruikt kaartje kan terugvragen op mijn vraag naar een klachtenformulier. Daar kon ik het adres van de klantenservice vanaf halen.

Ernst-Jan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:...gewoon een reisje met de nederlandse trein...
« Reactie #29 Gepost op: 14 December 2009, 13:39:50 »
2 maand geleden vanuit Schiphol op zakenreis  vertrokken en ipv de  auto te nemen van Belgie  naar A'dam ook voor de trein geopteerd.
Was bij mij reeds enkele jaren geleden dat  ik het  B/NL openbaar vervoer gebruikte en zal zeker na de "  fijne " ervaring wederom enkele jaren duren.  

Je raakt eerst en vooral je  bagage al niet meer kwijt in die moderne  koekblikken die ze  dan nog HSt noemen ( onbeschofte  conducteur die mij begon uit te kafferen dat  mijn koffer van 25 kg in de  weg stond. )  Probeer  dit maar eens in zo'n klein smal overhed  rekje te leggen.  
Werd uiteindelijk verplicht mijn koffer  - op eigen risico ! in de  volgende  wagen  weg te zetten.

15 minuten vertraging .... ingecalculeerd  dus niet van wakker  gelegen

Terugreis : trein afgeschaft .  IC reizigers moeten  lokale trein nemen naar Den Haag  en daar overstappen.  Leuk detail .... je moet maar weten of je  den haag HS  of  dat andere  rare  station moet overstappen en uitleg krijg je als  "  buitenlander "  helemaal al niet .  
No tx.... ik neem de eerstvolgende jaren maar weer lekker  mijn diesel zuipende.....van roetfilter voorziene  eigen wagen.   Misschien wel niet zo ecologisch maar zeker  meer op tijd , luxuezer  en minder stresserend dan het  huidige  OV .
En dit geldt voor mij zowel in Belgie  en Nederland.  En eens over de grens..... dan parkeer ik gewoon bij een IC station en neem dan zalig de  trein vanuit Frankfurt , Dusseldorf  of Keulen alnaargelang waar ik naartoe moet.   Daar lukt dit  blijkbaar  wel

Peter
Petdig1