Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: Materieel op de Miljoenenlijn?  (gelezen 10235 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #15 Gepost op: 13 December 2009, 06:42:33 »
@ Thom
Bedankt voor de tip

@ Erwin.
Dat klopt, Maar de ZLSM kan nu wel claimen dat ze nagenoeg de hele lijn: Maastricht - Valkenburg - Simpelveld Aachen, berijden.
[speculaas]?? Mischien ooit eens echt naar Aachen ??[speculaas] ;)

Maar dat is dus niet de Miljoenenlijn.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #16 Gepost op: 14 December 2009, 08:10:41 »
Hallo Patrick,

dit waren inderdaad de speciale DE-versies van de Plan E, te herkennen aan de letters DE onder het nummer. Die hadden nl de benodigde stuurstroomkabels zodat met 2400-paln E-2400 gereden kon worden. Meestal kwam dit alleen in de zomer voor en dan was geen verwarmingswagen nodig. Indien de moesten invallen in de winter (incidenteel voor gekomen) dan moest er wel een verwarmingswagen meerijden. Langer als één Plan E heb ik ze hier in het zuiden niet zien rijden.

Marc

Dit klopt niet, de rijtuigen waren gewoon plan E: stuurstroomkoppelingen voor de 2200 zijn namelijk niet bruikbaar voor 2400-en.... Er werd meestal gewoon een eerste klas rijtuig plan E gebruikt. Deze hebben nooit stuurstroomkoppelingen gehad... ;)

Groet,
Tjabbe
« Laatst bewerkt op: 14 December 2009, 09:11:18 door Tjabbe Tjibsma »

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #17 Gepost op: 14 December 2009, 20:25:26 »
Hallo Tjabbe,

heb even wat plaatjes bekeken en moet je gelijk geven.Weliswaar waren beide diesels (één dieselloc voor de trein kwam ook voor, dan moest de loc op het eindstation omgereden worden) ingeschakeld, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze beide tractie leverden. Op het plaatje in het nieuwe boek van de 2400-en zie ik links een trein met een 2e klasse rijtuig en rechts met een 1e klasse rijtuig. Maar DE-versie hoeft het dus duidelijk niet te zijn, mijn geheugen liet me blijkbaar op dit punt in de steek, het is ook al lang geleden. Bedankt voor de correctie.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #18 Gepost op: 14 December 2009, 20:41:47 »
Marc, welke varienten van de 2400 kunnen hiervoor gebruikt worden?
Ik heb namelijk nog een Lima PlanE rijtuigen een loc 2418 met A-frontsein.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #19 Gepost op: 14 December 2009, 21:10:07 »
Hallo Jos,

de laatste foto's die ik gevonden heb van de inzet van 2400-en in de personendienst op de Miljoenenlijn dateren van medio 1976. De eerste A-sein 2400-en (met uitzondering van drie locs met opgezette lantaarns die in het noorden reden) kwamen in 1981 op de baan. De 2418 lijkt me dus niet te kunnen.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #20 Gepost op: 14 December 2009, 21:54:19 »
Zijn er wel andere Geel/grijze die dit klusje gedaan hebben.
Mag ook met omgekeerd L-sein.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #21 Gepost op: 14 December 2009, 22:04:29 »
Ik zag net een foto met de geel/grijze 2511 ervoor.

Marc

NB De eerste 2400 werd reeds in 1971 gehuisstijld.
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #22 Gepost op: 27 December 2009, 19:51:20 »
Ehm............. J(os?) Beckers

Lees eerst de complete geschiedenis over de spooraanleg in zuid Limburg. En weet dan wat er met miljoenenlijn word bedoeld. Het is iets complexer dan je vermoed

vrgr Steef
Mvh Steef

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17885
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2009, 19:53:18 »
Pas maar op, hij woont er, hoor! ;D ;)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #24 Gepost op: 27 December 2009, 19:58:24 »
Boeit niet, heb een kast vol staan met geschiedenis.
Mvh Steef

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #25 Gepost op: 27 December 2009, 20:17:49 »
De spooraanleg in Zuid-Limburg is inderdaad wat complexer, maar er bestaat maar 1 Miljoenenlijn, en die is 12,5 Km lang.
Maar laat maar eens horen, dan laat ik je later wel weten of het correct is.  ;)


Jos.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2009, 20:25:43 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #26 Gepost op: 07 February 2010, 11:02:57 »
Goede Morgen,

wanneer je de jaren 1950 wilt uitbeelden kan je ook de DB BR 050 ( met cabine tender )....

Ik meen dat op de dienst naar Duitsland een A sein verplicht was.....
Met vriendelijke groet,

Bart

SnakesM

  • Gast
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #27 Gepost op: 17 September 2010, 17:46:19 »
Wie heeft hier in het verleden daadwerkelijk de laatste rit gemaakt bij de sluiting van de lijn Maastricht - Aken in 1992 en de sluiting van de Miljoenenlijn 1988?

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #28 Gepost op: 18 September 2010, 15:04:58 »
Daarbij was de lijn eens compleet 2 sporig,wat tegenwoordig niet meer kan .Met uizondering op wijlre-schin op geul.
Daarbij wordt binnenkort (nou ja in 2014) spoor wordt nog een keer aangepast voor de avantis lijn.
Deze gaat lopen vanaf kerkrade centrum naar spekholzerheide,aftakken klein tunnel en/of brug over provinciale weg richting aachen kohlscheid,lijn wordt volledig geelektrificeerd.Wel raar met de verschilende bovenleiding spanning.

Zonnige

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #29 Gepost op: 19 September 2010, 18:54:04 »
Ik meen dat op de dienst naar Duitsland een A sein verplicht was...
Je denkt toch zeker niet dat men een trein liet staan als zo'n loc even niet voorhanden was?