Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: Materieel op de Miljoenenlijn?  (gelezen 10223 keer)

Patrick Beentjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • NL H0 IV-V
Materieel op de Miljoenenlijn?
« Gepost op: 12 December 2009, 19:37:04 »
Ik heb als thema voor mijn baan "Zuid-Limburg". Het wordt fictief, maar een beetje de natuuraccenten (heuvels, veel begroeiïng) wil ik laten terugkomen op mijn baan. Zo wil ik ook dus een aantal treinen hebben die op mijn secundaire lijn gaan rijden (miljoenenlijn achtig).

Nou heb ik een tweetal vragen:

Vraag 1:
Wat voor materieel reed er op de miljoenenlijn? Wat ik zelf weet zijn het DE2 en BR515(accumotorwagens) . Waren er ook andere materieelsoorten hier te vinden?

Vraag 2:
Reden er enkel stoptreinen? Of reden er ook een aantal sneltreinen (of stoptreinen die niet overal stopte). Zo ja, werd er voor de verschillende diensten ook verschillend materieel gebruikt? Bijvoorbeeld DE2 voor de stoptrein en BR515 voor de Sneltrein? Of werd alles door elkaar ingezet.

Ik hoor van jullie.....

groetjes,
Pat
« Laatst bewerkt op: 27 November 2010, 10:14:09 door Bob Rodenburg. Reden: titel aangepast »
Met de trein is het fijn (Y)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2009, 19:43:37 »
Goederentreinen met Br216´s  Plan D en Plan K (doorgaande internationale treinen)   silberlingen nog wat internationale meuk.
Echter dat is al een flink aantal jaartjes geleden  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2009, 19:52:32 »
Beste Patrick

Ik ga je eerste even wat informatie over de miljoenenlijn geven.
Het traject van de miljoenenlijn loopt van Schaesberg(Landgraaf) , Eijgelshoven, Kerkrade-Centrum naar Spekholzerheide.
Het traject is 12 km lang.
En heeft 12,5 miljoen gulden gekost.
Ongeveer 1 miljoen per km.
Vandaar de naam Miljoenenlijn.

Op de Miljoenenlijn rijdt momenteel:
Tussen Schaesberg(Landgraaf) en Kerkrade-Centrum Veolia met de GTW.
Tussen Kerkrade-Centrum en Spekholzerheide rijd momenteel de ZLSM, de ene keer met de stoomtrein.
En de andere keer met de Schienenbus.

Daarvoor was de lijn alleen maar in gebruik voor het kolenvervoer van de Staatsmijnen.
Ok heeft er een tijdje personenvervooer gereden, en dat in de vorm van de DE1 of DE2


Jos.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2009, 19:56:16 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lvdwerf

  • Gast
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2009, 19:55:36 »
Het traject is 12 km lang.
En heeft 12,5 miljoen gulden gekost.
Ongeveer 12 miljoen per km.
Vandaar de naam Miljoenenlijn.

volgens mij kom ik op 1 miljoen per kilometer???

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2009, 19:57:05 »
Foutje herstelt, te dikke vingers.  ;D ;D


jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2009, 20:01:27 »

Ok heeft er een tijdje personenvervooer gereden, en dat in de vorm van de DE1 of DE2

Niet alleen DE1 of 2 dus...  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2009, 20:07:10 »
Patrick,

Jos heeft gelijk dat de echte miljoenenlijn maar een deel was van wat in de volksmond de miljoenenlijn werd genoemd. Velen zien het traject reeds vanaf Schin op Geul als Miljoenenlijn, maar strikt genomen is dat niet waar.
De periode die je wilt uitbeelden is van belang. Vroeger werd er met stoom gereden, waarbij de tenderlocs uit de serie 5500-5800 een grote rol speelden. Voor kolentreinen werden voornamelijk serie 6220, 6300, 4600 en 4700 ingezet. Vanaf de vijftiger jaren kwam de dieseltractie met de blauwe engel in het personenvervoer (alleen DE1) en in de zomer als het te warm werd een Plan E tussen 2 2400-en. Kolentreinen werden steeds meer het domijn van de 2200. Nadat de DE1 verdwenen was kwam de DE2 in het geel zowel op de echte miljoenenlijn als ook op het traject van maastricht via Simpelveld naar Aken. Ook de genoemde 515 accuwagens reden op dit traject en dus niet op de echte miljoenenlijn. Tijdelijk hebben op het traject van heerlen naar Aken nog Buffels gereden. De trein Maastricht Aken kan je zien als een sneltrein, de rest stoptreinen. Sinds de elektrificatie rijden op het traject Heerlen-Kerkrade Centrum elektrische treinen, eerst plan V en later de genoemde Veolia GTW. Goederentreinen rijden nog steeds met diesel, zowel G1206, G2000 als Class 66 zijn hier te zien geweest, evenals 6400-en. Op het traject Heerlen-Aken rijden momenteel Talenten van de serie 643 (tweetje), kort hebben ook de Talenten van de serie 644 (drietje) dients gedaan. De eerste versie rijden aLtijd gekoppeld met 2 stellen, de tweede versie reed alleen.
Wanneer je je tijdperk dus ruim ziet, zijn er vele mogelijkheden. Vergeet ook niet dat Talbot (later Bombardier) vele van de nieuw aan de NS te leveren treinen via de lijn Aken-Maastricht of later Aken-Heerlen afleverde, veelal getrokken door een diesel. Dus zelfs IRM e.d. kan hier op de modelbaan ingezet worden (gesleept).

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Patrick Beentjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • NL H0 IV-V
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #7 Gepost op: 12 December 2009, 20:30:58 »
Bedankt voor jullie reactie's.

Het trajectje wordt volledig fictief zijlijntje met accenten die ook op de miljoenenlijn te vinden waren. Dus ik heb opzich leuke combo's die ik kan laten rijden op de lijn:

BR515
DE2 Geel (misschien toekomst van Artitec)
DE1 Rood met banen
2400 + Plan E

Tot slot dan nog 1 vraag, zoals eerder aangegeven reden er dus ook 2400en met Plan E's. Waren dit de DE-Plan E rijtuigen die ook op trajecten te vinden waren met 2200? Of waren dit gewoon de reguliere? Reden deze dan ook met verwarmingswagens?

Mvg,
Pat


Met de trein is het fijn (Y)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2009, 20:35:51 »
Hallo Patrick,

dit waren inderdaad de speciale DE-versies van de Plan E, te herkennen aan de letters DE onder het nummer. Die hadden nl de benodigde stuurstroomkabels zodat met 2400-paln E-2400 gereden kon worden. Meestal kwam dit alleen in de zomer voor en dan was geen verwarmingswagen nodig. Indien de moesten invallen in de winter (incidenteel voor gekomen) dan moest er wel een verwarmingswagen meerijden. Langer als één Plan E heb ik ze hier in het zuiden niet zien rijden.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10768
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2009, 20:41:37 »
Volgens mij hebben er enkele jaren in de zomermaanden ook combinaties van 2200+plan E+2200 dienst gedaan. DIt vanwege te geringe koelingscapaciteit van de DE-1' tjes.
No dress rehearsel, this is our life.

Patrick Beentjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • NL H0 IV-V
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2009, 20:56:32 »
Bedankt !

Dat is een geinige combinatie, ik heb nu genoeg leuke combo's in me hoofd!

Groet,
Pat
Met de trein is het fijn (Y)

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #11 Gepost op: 12 December 2009, 21:05:55 »
Op de site van nico spilt staan veel foto's van de miljoenenlijn en station simpelveld.
http://www.nicospilt.com/index2.html
dan zoeken naar simpelveld en/of zuid limburg bij nederlandse stations.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #12 Gepost op: 12 December 2009, 21:37:01 »
Deze foto's wat op de site van Nico Spilt staan zijn allen niet op de Miljoenenlijn gemaakt.
Maar wel op de lijn Maastricht, Schin op Geul, Simpelveld, Richterich, Aachen.

de foto's in dit linkje zijn wel op de Miljoenenlijn.
http://www.nicospilt.com/index2.html
(kan niet de juiste pagina pakken, effe opzoeken in de index bij de M)

Jos.


[edit:linkje werkt niet goed]
« Laatst bewerkt op: 12 December 2009, 21:39:17 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #13 Gepost op: 12 December 2009, 22:02:28 »
Zelfs Maastircht is nu tijdelijk opgenomen in de kerstritten.

bron ZLSM.NL :
Met de Kersttour Zuid-Limburg kunt u per stoomtrein vanaf station Valkenburg naar Maastricht reizen, waar u een bezoek brengt aan deze bijzondere stad in kerstsfeer.

Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:Miljoenenlijn
« Reactie #14 Gepost op: 13 December 2009, 00:44:02 »
[edit:linkje werkt niet goed]
Omdat je ook niet hoort te deeplinken naar die site...  ;)