Ik denk eerder dat veel mensen, het toch willen hebben en dan nog maar een keer op de bieden knop drukken.
En dat werkt Catawiki in de hand. Want als je in de laatste minuut ongeveer een bod doet, wordt de eindtijd verlengd. Als je op eBay biedt is de eindtijd ook echt eindtijd. Maar de eindtijd rekken vind ik misbruik maken van de emotie van het moment.
Vroeger (vroegah) kocht ik regelmatig spulletjes op Marktplaats. De laatste jaren zie ik steeds meer advertenties die linken naar catawiki. Dan haak ik af. Dan ben je mij kwijt. Ik begrijp ook niet dat MP dit soort advertenties laat plaatsen.
....Want als je in de laatste minuut ongeveer een bod doet, wordt de eindtijd verlengd.
De ene keer is de bieding na een halve dag over en de andere keer kan een item zo maar 5 dagen of langer staan te wachten alvorens een verkoper je bod accepteert
Ik kan het niet bewijzen, maar de prijzen op Catawiki vind ik ook relatief hoog. Zouden mensen zich verkijken op de verzend-/veilingkosten? Die fout maak je (toch?) maar 1x?
Hetzelfde is met het bieden zelf: des te hoger het bedrag des te hoger de stap naar het eerstvolgende mogelijke bod. Dus is iets 200 euro en dacht je 202 te bieden, moet je minimaal 220 bieden en dat nog exclusief de commissie. En wordt het bedrag nog hoger gaat het nog harder.