Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 11:43:14
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 11:42:17
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 11:39:30
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 11:09:00
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 10:23:37
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 678541 keer)

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #3405 Gepost op: 27 October 2024, 11:45:02 »
Je hebt er waarschijnlijk overheen gelezen, maar het account, de advertentie en de gehele correspondentie was van Marktplaats verdwenen. Van Marktplaats heb ik wel het advertentienummer gekregen. (Tip aan mezelf: voortaan alle e-mailnotificaties met berichten over een aankoop bewaren totdat de handel is gesloten.)
Nee, dat heb ik wél gelezen. Ik ben alleen heel verbaasd dat die conversatie weg is. Op www.2dehands.be kan ik die nog steeds terugvinden, en ik kan op marktplaats nu ook nog oude conversaties die ik uit nostalgie heb bewaard, opvragen. Maar wellicht/blijkbaar hebben ze dat een keer in de software aangepast, en is het nu met niet meer mogelijk.

Ik heb ook gebruik gemaakt van de + €60,- mogelijkheid. Bloeden zullen ze ;), alhoewel ik bang ben dat het rekeningnummer waar ik de poen naar heb overgemaakt van een katvanger is....
« Laatst bewerkt op: 27 October 2024, 11:48:17 door VAM65 »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #3406 Gepost op: 27 October 2024, 11:57:24 »
Ferdinand, o ja, materiële hygiëne dus, ik dacht al aan 1½ meter afstand houden of zoiets.  :angel: Maar wel jammer voor jou dat je er niet zo'n digitale chaos van hebt als ik. :-\

Voor het verzenden van dit bericht verscheen het roze balkje. Even ingaand op het bericht van VAM65, en wat verder terug over aangifte doen bij ALVG. De voorletters van een familielid, maar vast ook wat anders. Zouden ze daar oudere gevallen, waarvan ik nog steeds de mail bewaard heb, ook behandelen?
Ik heb al een trein

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #3407 Gepost op: 27 October 2024, 12:22:56 »
Tsja, chaos heeft blijkbaar toch zijn nut, in sommige gevallen. Ik zal het onthouden voor de volgende keer dat ik zin krijg om op te ruimen :).

We dwalen af, maar kijk even hier, Huub: https://www.lavg.nl/eerste-hulp-bij-online-fraude/

Er staat wel dat je geld overgemaakt moet hebben naar een Nederlandse bankrekening en aangifte gedaan bij de politie, niet hoe oud je zaak mag zijn. Ik zou denken dat het misdrijf niet verjaard mag zijn. LAVG kan je dat het beste vertellen. Je bellijstje voor morgen wordt steeds langer ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #3408 Gepost op: 27 October 2024, 12:47:23 »
Ha ja, hopelijk loont het zich. :)
Ik heb al een trein

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #3409 Gepost op: 27 October 2024, 14:10:19 »
Voor het verzenden van dit bericht verscheen het roze balkje. Even ingaand op het bericht van VAM65, en wat verder terug over aangifte doen bij ALVG. De voorletters van een familielid, maar vast ook wat anders. Zouden ze daar oudere gevallen, waarvan ik nog steeds de mail bewaard heb, ook behandelen?

Ja, maar ik zou altijd eerst aangifte bij de politie doen. Dan wordt het tenminste daar ook vastgelegd. Misschien dat jouw oplichter nog eens voor iets heel anders tegen de lamp loopt bij oom agent, en dan kan dat mogelijk ook aan jouw zaak gekoppeld worden, waardoor die ook opgelost is/wordt.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #3410 Gepost op: 27 October 2024, 14:54:29 »
Dat kan ik in het geval van een eerdere casus doen. (y)
Ik heb al een trein

Ferdinand Bogman

• Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #3411 Gepost op: 31 October 2024, 23:46:39 »
Na het melden van de oplichting bij LAVG, verzoeken zij mij om bij mijn eigen bank de NAW-gegevens op te vragen die horen bij het door de oplichter gebruikte rekeningnummer.

Om dat te kunnen doen, moet ik van de bank aan een aantal voorwaarden voldoen. De meeste zijn al geregeld, waaronder aangifte bij de politie. Nieuw is dat ik moet controleren of er andere meldingen zijn over de rekeninghouder. Dat kan via een webpagina van de politie:
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html

Om het proces iets sneller te laten verlopen, kun je de aanvraag bij de bank al doen voordat je bij LAVG een melding doet - of tegelijkertijd.

Ik wacht nu op antwoord van mijn bank.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2024, 23:50:41 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #3412 Gepost op: 01 November 2024, 22:49:34 »
Oké, ik heb van de week wat verkocht via Marktplaats met de 'direct kopen' optie aangevinkt. Ik moest dan ook kopersbescherming aanbieden, mij best, wist ik veel. Nu zie ik dat de koper daardoor € 22,50 aan Marktplaats moest betalen. Ik wist dat niet, maar is dat nieuw? Vindt het een beetje Catawiki praktijken; zo goed als niks doen en dan flink cashen.

Weet wel dat ik dat niet meer doe, vind het echt bergafwaarts gaan met Marktplaats en het originele idee wordt nu steeds meer commerciëel uitgebuit door deze partij, terwijl de opzet van de oprichter heel anders was (circulaire maatschappij).

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Spoor 0 adept

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #3413 Gepost op: 01 November 2024, 23:18:08 »
Als het goed is heeft de koper daar zelf voor gekozen?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Tommy666

• Offline Offline
« Reactie #3414 Gepost op: 01 November 2024, 23:46:31 »
Op Marktplaats staat dit erover, het is dus op een bepaalde manier opgebouwd:

Kosten Direct Kopen

Als je als koper gebruik maakt van Direct Kopen betaal je naast de vraagprijs van het product de volgende kosten:

-Kosten voor Kopersbescherming (5% van de aankoopprijs)
-Verzendkosten (afhankelijk van de bezorgdienst, de grootte en het gewicht van het product)
-Servicekosten voor Betaalverzoeken (€0,40)

Voordat je een product betaalt, krijg je als koper een overzicht te zien in Berichten van alle kosten en de totaalprijs.
Het gebruik van Direct Kopen is gratis voor verkopers. 

Ferdinand Bogman

• Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #3415 Gepost op: 02 November 2024, 00:04:01 »
Als verkoper heb ik op Marktplaats de kopersbescherming ook aanstaan. Volgens mij kan ik daar niet (makkelijk) omheen.

Als koper sla ik die bescherming af en reken liefst buiten Marktplaats met de verkoper af. Dat gaat meestal goed, maar een enkele keer fout, zie de berichten hierboven. Ik neem het risico bewust en zal dit ook in de toekomst doen.

Maar veel kopers zijn bang bedonderd te worden en betalen graag een percentage aan “verzekering”. Marktplaats speelt daarop in. Of ze die angst ook voeden, simpelweg door de bescherming aan te bieden, durf ik niet te zeggen.

Als verkoper bied ik die optie dus ook maar aan, anders denken kopers dat ik niet te vertrouwen ben. En zo werk ik misschien wel mee aan het instandhouden of vergroten van deze angstcultuur. Al bied ik in correspondentie met kopers wel altijd aan zonder tussenkomst van Marktplaats te betalen en verzenden. Ik bied te weinig spullen aan om te kunnen zeggen of dit uitmaakt.
« Laatst bewerkt op: 04 November 2024, 17:32:28 door Ferdinand Bogman. Reden: Kleine verduidelijking »

spoorijzer

• Online Online
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #3416 Gepost op: 04 November 2024, 09:20:56 »
Zodra je betalen via Marktplaats kiest, komen er bijkomende kosten. In elk geval de 40ct servicekosten. De kopersbescherming kan je volgens mij wel uitzetten, maar zeker weet ik het niet. Beide kan je omzeilen door bv direct over te boeken of cash te betalen. Maar ja, dan loop je dus wel een risico  ;)

Groeten,
Rogier

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #3417 Gepost op: 04 November 2024, 09:46:09 »
Ik koop niets met kopersbescherming op marktplaats.

Noem mij maar dom dan ,maar zo handel ik al 30 jaar op deze manier.  Met 1 deal wat niet geheel was ,wat het op de fotos leek.

Soms wordt er een betaalverzoek gevraagd.Is altijd goed.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

C-rails

• Gast
« Reactie #3418 Gepost op: 04 November 2024, 16:39:25 »
De kopersbescherming kan je volgens mij wel uitzetten..

De koper kan dit uitzetten. Verkoper niet.

Ferdinand Bogman

• Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #3419 Gepost op: 04 November 2024, 16:44:20 »
Van mij zul je niet horen dat je dom bent, klusser! Ik vind het zelf ook niet nodig om veertig cent te betalen voor iets wat, bijvoorbeeld bij iDeal, gewoon gratis kan zijn.

Volgende aflevering in de soap “Oplichter gezocht”: op mijn verzoek om NAW-gegevens van de rekeninghouder, bij mijn eigen bank, laat de afdeling Fraude weten dat zij zelf de ontvanger van het geld een verzoek hebben gestuurd om het geld aan mij terug te storten. Is dat voor 26 november niet gebeurd, dan krijg ik de NAW-gegevens en kan ik verder met LAVG.