Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 17:38:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
Lima Plan E ral kleuren vraag door Karben
Vandaag om 17:03:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door puntenglijder
Vandaag om 15:37:38
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:19:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 702984 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1695 Gepost op: 22 July 2020, 16:58:18 »
wat doet ie daar dan met zn hoofd? ::)

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #1696 Gepost op: 22 July 2020, 17:05:31 »
Wonderlijke verkoopsite.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #1697 Gepost op: 22 July 2020, 17:08:40 »
wat doet ie daar dan met zn hoofd? ::)

Niks. Er staat alleen maar dat hij hun expert is. Waarin staat er dan weer niet bij. In Tibetaanse zandbuikmarmotten? 10-polige tapijtpluggen? Antieke kunstgebitten? Knakworstjes?  ;)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #1698 Gepost op: 22 July 2020, 17:16:29 »
hij staat er dus zo'n beetje als s e r v e e r s u g g e s t i e begrijp ik?

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #1699 Gepost op: 22 July 2020, 17:51:22 »
Hoe?

De scammers hebben een site opgezet die precies op de bank van jou lijkt (en daar zijn ze erg goed in).
Nu spelen ze de man in het midden. Ze vragen voor de verdere check, of je 1 of 2 cent wil overmaken zodat ze je bankgegevens zonder vaud kunnen gebruiken om je het geld te sturen.
Op hun nep website vul je keurig netjes alles in, maakt 0.01 Euro over.
De boefjes doen exact hetzelfde op de echte website. Maar dan niet met 0.01 Euro, maar heel je te goed.
De opdracht code die op de echte website wordt gevraagd (ie TAN), kopiëren ze naar de door hun gerunde website, maar dan weer met 0.01 Euro.
Je voert je tan code in op de nep website, die wordt door de schurken in de echte website gebruikt en presto, je bent van al je geld af.

Dat is de reden waarom bv ING nu met de app en ander gedrocht werkt. De gekleurde puntjes code geeft aan wat wil doen. En als je dan oplet, zie je dat je niet 0.01 Euro overmaakt, maar een bedrag velen malen groter.

Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #1700 Gepost op: 22 July 2020, 18:49:33 »
Bij mijn Rabo-Scanner krijg ik in het scherm eerst het totaal over te maken bedrag te zien en het rekeningnummer. Dit is een extra check, welke vervalt als je 2 of meer betaalverzoeken ineens wilt versturen. Daarom doe ik altijd 1 overboeking per keer.
Verder is altijd de pas nodig en de pincode. Dit geldt ook voor overboeken van spaar- naar betaalrekening. Zou een kwaadwillende mijn rekening willen plunderen zijn dus sowieso 2 unieke codes nodig (van spaar naar betaal en van betaal naar account kwaadwillende).

Apps en zo mogen dan modern zijn, ik moet er niet teveel van hebben.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #1701 Gepost op: 22 July 2020, 18:49:47 »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #1702 Gepost op: 22 July 2020, 19:08:34 »
Rabo app werkt anders meer dan prima en is heel veilig :)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #1703 Gepost op: 22 July 2020, 19:53:15 »
Stukje uit zijn "biografie" op catawiki:
Citaat
Hij geeft verkopers graag advies over hoe zij hun kavels zo creatief mogelijk kunnen presenteren, zonder de details uit het oog te verliezen. Kees onderzoekt deze details graag en duikt in boeken en (online) archieven om precies te bepalen met welk type object hij te maken heeft. Als zijn recherchewerk loont, voelt Kees zich de gelukkigste expert van Catawiki.
Denk dat we inmiddels wel voorbeelden gezien hebben hoe hij creatief de toelichtingen aanpast  ::) :angel:
Weet niet waar zijn archieven uit bestaan maar kan me niet voorstellen dat hij vaak gelukkig is.  8)
Gr.
Eric

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #1704 Gepost op: 22 July 2020, 20:55:40 »
De verkoper biedt het object aan en voorziet het van geheel van specificaties. Je vult bijv. In welke schaal, stroomsoort e.d. Ook wordt er gevraagd wat de verwachte opbrengst of waarde is van het te verkopen object. Daarna stuur je het ter beoordeling op naar Catawiki en krijg je een paar dagen later een mail of het object wel of niet meedoet.
M.a.w. de expert vult geen advertentie in.
Bovenstaande heb ik meermalen gedaan.
1 x is mijn advertentie geweigerd omdat de expert verwachte dat de ingevulde waarde niet gehaald zou worden.(boek 1100 en waarde kon niet lager ingevuld worden dan €75,-)
Grt, Ronald.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #1705 Gepost op: 22 July 2020, 20:58:35 »
Het draadje van Huib (Phising en Marktplaats) samengevoegd met het bestaande draadje over veilingsites en webshops.

Gr, Bert
Team moderatoren

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #1706 Gepost op: 22 July 2020, 21:51:54 »
M.a.w. de expert vult geen advertentie in.
Blijkbaar dit bericht gemist ???
Citaat

Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1641 Gepost op: 18 juli 2020, 10:29:59 »
ReageerReageer
CitaatCitaat
Citaat van: HaHoHo op 17 juli 2020, 21:19:01
Sorry, maar ik weet niet wat ik van dit kavel op catawiki moet denken. Volgens mij dekt de titel 'niet helemaal' de lading; ik krijg er een erg naar gevoel van in ieder geval...  :'( Hoe kan deze door een screening heen zijn gekomen, vraag ik me af. Of wordt er helemaal geen screening gedaan op catawiki?

Graag reageer ik (verkoper van dit kavel) hierop voor mogelijke opheldering.

Onlangs is dit materiaal bij een grotere verzameling ingeruild. Het betreffen messing modellen of modellen die voor een deel uit messing bestaan, zeker geen karton. Zoals al elders opgemerkt hier, in de beschrijving staat slecht gebouwd en geverfd, ergens kan ik me wel voorstellen dat het er door die dikke laag verf karton achtig uit ziet. En de staat is ''voor knutselaars''. (Persoon had er wel veel plezier aan beleefd, dat is het belangrijkste :) ). Persoon gaf daarbij ook aan dat de bouwkits destijds erg prijzig waren, dit gaf voor ons aan dat het in ieder geval uit bouwkits afkomstig is.

Dit kavel is zeker wel gescreend, de veilingmeester heeft zelf de merken in de titel er aan toegevoegd. Dit was in eerste instantie niet het geval. In de omschrijving hadden we ook bewust geen merken genoemd. De merken lijken mij echter wel te kloppen, er zijn in ieder geval onderdelen van die merken gebruikt.

Persoonlijk zal ik vooral naar de foto's kijken en daar conclusies uit trekken. Nou had de fotoreportage nog wel iets uitgebreider gekund, dus ik zal komende week zelf nog even wat foto's maken en deze insturen naar de veilingmeester met het verzoek ze toe te voegen.

Tip in het algemeen als de communicatie bij een vraag via Catawiki wat moeizaam verloopt (waar we als verkopers helaas geen invloed op hebben) : De meeste bedrijfsmatige verkopers op Catawiki hebben ook een eigen website/webshop, als er vragen zijn kan ook via daar contact worden opgenomen.

Met vriendelijke groet,
Maarten

Advertenties worden dus wel degelijk aangepast door de "expert"
Gr.
Eric

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #1707 Gepost op: 22 July 2020, 23:20:59 »
Bijna.  Zoals in de uitleg van verkoper hier op het forum te lezen is de kaveltitel aangepast door de "expert", niet de omschrijving.

Kavel staat desondanks al op 250 euro trouwens.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #1708 Gepost op: 23 July 2020, 11:41:25 »
Hoe?

De scammers hebben een site opgezet die precies op de bank van jou lijkt (en daar zijn ze erg goed in).
Nu spelen ze de man in het midden. Ze vragen voor de verdere check, of je 1 of 2 cent wil overmaken zodat ze je bankgegevens zonder vaud kunnen gebruiken om je het geld te sturen.
Op hun nep website vul je keurig netjes alles in, maakt 0.01 Euro over.
De boefjes doen exact hetzelfde op de echte website. Maar dan niet met 0.01 Euro, maar heel je te goed.
De opdracht code die op de echte website wordt gevraagd (ie TAN), kopiëren ze naar de door hun gerunde website, maar dan weer met 0.01 Euro.
Je voert je tan code in op de nep website, die wordt door de schurken in de echte website gebruikt en presto, je bent van al je geld af.

Dat is de reden waarom bv ING nu met de app en ander gedrocht werkt. De gekleurde puntjes code geeft aan wat wil doen. En als je dan oplet, zie je dat je niet 0.01 Euro overmaakt, maar een bedrag velen malen groter.

Jan-Peter.

Allereerst: was 'phishing op MP' niet eerst een aparte draad? Lopen er nu niet twee draadjes dwars door elkaar heen? Ik zie twee verschillende onderwerpen bij de entries: 'ervaringen met veilingsites' en 'phishing op marktplaats'. Beetje verwarrend zo.

Jan-Peter: bedankt voor de toelichting. Ikzelf werk al lang niet meer met TAN-codes, maar met de app als beveiliging bij inloggen en overmaken van bedragen. Het lijkt me dat ze dan weinig kans maken je rekening leeg te halen. Maar waakzaamheid blijft natuurlijk geboden. Ikzelf heb enige maanden geleden met zo'n **kel te maken gehad die iets van me wilde kopen en wilde dat ik 1 cent naar hem overmaakte. Ik dacht eerst dat hij dat aan mij wilde overmaken, maar dat moest dus andersom. Uiteraard begon ik daar niet aan. Een paar uur later viel er een mailtje van Marktplaats in mijn inbox met de mededeling dat ik hoogstwaarschijnlijk met een oplichter te maken had. MP doet dus zijn best, maar was in dit geval te laat geweest. ALS ik er in was gestonken; gelukkig niet.

Groet,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #1709 Gepost op: 23 July 2020, 13:10:12 »
Eh Hans,

Het draadje van Huib (Phising en Marktplaats) samengevoegd met het bestaande draadje over veilingsites en webshops.

Gr, Bert
Team moderatoren
Gr.
Eric