Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 560941 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1305 Gepost op: 22 april 2020, 13:34:05 »
....omdat het schandalig duur is. Waarom zou ik als koper 9 % extra betalen ... En als koper ga ik niet nog bijna 10 % extra betalen wat ik op beurzen of marktplaats gegarandeerd goedkoper vind. Ik snap echt niet dat mensen zaken doen met en op Catawiki.


Voor mij vrij simpel: het gemak van het vanuit je luie stoel kopen van een produkt. Soms (vaak) is het schandalig duur, zelfs zonder 9% extra (en verzendkosten). Dan koop ik het dus niet :) Maar soms heb je ook koopjes, zelfs als je de veiling en verzendkosten meeneemt.
En zo nu en dan zijn er modellen die minder vaak of minder goed te vinden zijn. Die zijn misschien ook wel op een beurs als Houten te koop, maar ja, daar moet je ook naar toe rijden en kost dus geld (treinkaartje, benzine, entree). En het bezoeken van een beurs kost (veel) tijd. Een halve dag ben je zo van huis (tenzij je in Houten woont). En op de beurs is het maar afwachten of jouw gezochte model te vinden is (en voor een redelijke prijs). Dan kijk ik liever tijdens het koken van de aardappels even op de Catawiki site of er deze week nog iets interessants is.

Zelf koop ik de meeste dingen bij webwinkels of fysieke winkels, maar ik houd Catawiki in de gaten voor de ongebruikelijke zaken.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1306 Gepost op: 22 april 2020, 14:01:14 »
Het het schrappen van allerlei beurzen en evenementen is het wellicht interessanter geworden, maar toch hou ik niet zo van dat catawiki gedoe.
Zit misschien tussen m'n oren ;D want via Ebay vind ik doorgaans de dingen die op Marktplaats niet te koop zijn, meestal in Duitsland. Maar dat is natuurlijk ook vaak veiling en de verzendkosten voor pakketten zijn bijna altijd 17 euro..
RETROBAHN A.G.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1307 Gepost op: 22 april 2020, 15:20:58 »
Eens Bessel,

Bijna al mijn Duitse modellen komen van winkeliers die op E-Bay adverteren zoals modellbahn-paradies-erftstadt of Modellbahn-Ankauf-Verkauf-Erftstadt. Zij hebben niet altijd het nieuwste van het nieuwste maar hebben wel modellen die tegen zeer schappelijke prijzen en verzendkosten te koop worden aangeboden.
Wat ik vaak doe is meerdere modellen bij dezelfde aanbieder kopen, scheelt verzendkosten.
Ook helpt om de zoekfunctie te gebruiken om o.a te kijken hoeveel verzendkosten in rekening gebracht worden. Zie onderstaand voorbeeld voor een Roco 44550:
KLIK

Verzendkosten variëren van €12,- tot €19,-
Grt, Ronald.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1308 Gepost op: 22 april 2020, 18:43:53 »
Ik heb er dus laatst per toeval een NS 1300 van electrotren gekocht. Ik kwam hem redelijk per toeval tegen omdat ook ik het niet zo heb op catawiki. Het spreekt me gewoon niet aan.

Maar deze 1300 moest nog maar 8u en stond op 65€. Ik wilde erg graag een 1300, maar ik vind ze vrij zeldzaam en duur. Ik ga geen 430€ voor een att dokken. Op de foto's zag hij mooi uit, het was een drierailer en hij was digitaal met sluitsein verlichting.

Toch maar even accountje gemaakt en automatisch bieden op 120€ gezet. Uiteindelijk had ik hem voor €108,- zelfs met die belachelijke 9% en verzendkosten vond ik dat ik een goede deal had gemaakt.

Hoewel mijn Catawiki ervaring positief was verlopen, zoek ik er nog steeds niet actief op. Dat komt ook deels door die schijtreclame. Ik ben net zo allergisch daarvoor als ik ben voor boompollen. Als een reclame mij irriteert, koop ik het juist niet.

Als ik bij allSecur verzekerd zou zijn, zou ik alles opzeggen bij hen en alleen om die irritante reclame met die tweeling.

Ik denk dat ik eerdaags maar eens een raspberry pi ga configuren als een pie-hole. Dat schijnt op elk apparaat op je thuis netwerk alle reclame te blokkeren.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1309 Gepost op: 22 april 2020, 20:01:31 »
Eh, het is geen gebakje hoor..... ;D
Maar mij bevalt Pi-hole uitstekend!

grtz Gerard

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1310 Gepost op: 22 april 2020, 20:17:33 »
Als ik bij allSecur verzekerd zou zijn, zou ik alles opzeggen bij hen en alleen om die irritante reclame met die tweeling.

Die hebben plaats gemaakt voor een al even irritante hardloper met z'n moeder... Evenwel kwamen ze als gunstigste voor mij uit de bus...  ;D Klik, klaar.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1311 Gepost op: 22 april 2020, 23:28:53 »
Ik koop ook wel eens wat via Catawiki. Tot nu niet altijd gekregen wat ik volgens de omschrijving had moeten krijgen, maar werd soepel opgelost met de verkopers.
Wat ik persoonlijk ook wel bovenmatig vind, is de winstmarge voor Catawiki: verkoper winnend bod +9%, koper -15%. Heeft me tot nu toe tegen gehouden zelf wat via Catawiki te verkopen.

En wat ik helemaal niet begrijp, is dat ik af en toe bieders artikelen zie kopen, die nog gewoon in de winkel te krijgen zijn (ook via webshops te koop) voor een veel lagere prijs dan het winnende bod. Maar goed, zoals ze altijd zeggen: een artikel is waard wat de mensen er voor over hebben!
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1312 Gepost op: 22 april 2020, 23:51:39 »
Ja, daar begrijp ik ook niks van.Stond een MK goederenwagon op die nog gewoon leverbaar is bij MK. Het ding is duurder verkocht op Catawiki dan dat 'ie nieuw bij MK kost. Mensen willen blijkbaar gehyped worden of zo...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1313 Gepost op: 23 april 2020, 00:03:27 »
"ie nog gewoon in de winkel te krijgen zijn (ook via webshops te koop) voor een veel lagere prijs dan het winnende bod."

Daarom is het ook verstandig als een item op een veiling voorbij ziet komen om eventjes een rondje www te doen om te kijken of je een vergelijkbaar item tegenkomt en voor welke prijs etc. Zo heb ik toch al een paar iets goedkopers gevonden dan waarvoor het geveild werd.

Sommige items vind je uberhaupt niet op het www en dan is het wat de gek er voor wil geven. Dat je 9% extra moet betalen weet je en moet je incalculeren. 15% voor de verkopende partij vind ik fors voor een item van 100 euro of zo. Maar het zal allemaal wel uitkunnen gezien de vaste aanbieders op Catawiki.  Dan vraag ik me toch weleens af waarvoor handelaren hun spullen inkopen………maar goed iedereen heeft het recht iets te verdienen. Sommige vragen wel fors voor de verzendkosten maar dat doen ze op ebay ook.

Staat het platform of handelaar je niet aan dan koop je er niks. Simple as that.

Zolang iedereen denkt dat hij/zij een item voor een acceptable prijs heeft gekocht of verkocht er gelukkig mee is zal het goed zijn. toch...

Ik heb ook weleens iets in een gewone webshop gekocht waarvan ik dacht hmmmm…… had ik beter niet kunnen doen. Maar ja ik woon ver weg en zie mijn gekochte waren soms maanden later als ik eens in NL kom. Terug sturen is er dan niet meer bij. Het zij zo.

Arjan




Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1314 Gepost op: 23 april 2020, 02:06:08 »
De soms rare hoge prijzen op Catawiki worden hier regelmatig aangekaart. Ik verbaas mij soms ook over de prijzen die mensen bereid zijn te betalen. Maar Catawiki is een internationaal platform en de spullen gaan de hele wereld over. Als MK nou net niet naar Modelspooristan levert dan koopt een Modelspooriaan gewoon lekker op Catawiki. Dat mag allemaal (y) En het blijft een veiling natuurlijk. Sommige mensen kunnen zich beheersen en blijven bij hun bod, zelfs als ze overboden worden. Anderen denken: ach, nog 5 euro erbij kan wel, misschien win ik dan? En dan bieden ze zo 5x 5 euro er bij en gaat het hard als de tegenstander dit ook doet.

Ik koop zelf liever voor een vaste prijs en hou niet van bieden, teveel stress :P . Op Ebay filter ik de 'buy it now'items. Tenzij het item wat ik wil daar niet bij zit, en dan grijp ik wel eens mis. Jammer dan, als ik maar toiletpapier kan kopen, dat is belangrijker dan een trein of gitaar- en auto onderdelen :P

Mvg,

Robert

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1315 Gepost op: 23 april 2020, 08:29:50 »
Stond een MK goederenwagon op die nog gewoon leverbaar is bij MK. Het ding is duurder verkocht op Catawiki dan dat 'ie nieuw bij MK kost.

Kan ook zijn dat die gene het eeuwige wachten op levering van MK zat was en zijn kansen heeft gepakt.
Wacht zelf al bijna een half jaar op onderdelen voor mijn stoomlocomotief projecten.  :-\
Gerrit F

Van de draad af....

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1316 Gepost op: 23 april 2020, 08:53:47 »
............................ 15% voor de verkopende partij vind ik fors voor een item van 100 euro of zo. Maar het zal allemaal wel uitkunnen gezien de vaste aanbieders op Catawiki. ..................Sommige vragen wel fors voor de verzendkosten maar dat doen ze op ebay ook.

...............

Arjan

Misschien is dit wel een deel compensatie voor de 15% voor de verkoper zelf. Ik neem dan ook even aan dat deze kosten niet onder de 15% vallen.
Groeten

Olav

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1317 Gepost op: 23 april 2020, 09:10:12 »
Eens met de meesten over deze manier van verkoop(slechte reklame is ook reklame voor C,.... met wiki)

Blijf me ook verbazen over de eindbodprijzen.
Terwijl als je goed zoekt....

Specials daargelaten.

Heb er al een hele tijd niet meer gekeken na mijn bericht hierover.

Kijk nu vooral bij winkels en enkele tweedehandszaken op modelspoor en de leuke items hier in de verkoop hoek van bnls.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1318 Gepost op: 07 mei 2020, 18:03:44 »
Allright, ik verkoop nooit wat via eBay en ik weet nu waarom. Heb er een locomotiefje verkocht aan iemand in Amerika. Dat lijkt allemaal leuk en aardig, maar er zitten genoeg haken en ogen aan ben ik achter gekomen.

Het was nogal wat uitzoekwerk, maar er werd van het bedrag ineens belasting ingehouden door eBay. Wat blijkt nu, in Amerika wordt er belasting geheven, ook over 2e hands producten. In Nederland ben je als particuliere verkoper niet belastingplichtig mbt verkoop van (2e hands) goederen (totdat het 'zakelijke vormen' aanneemt).

Daarnaast moest er een flink bedrag aan PayPal betaald worden omdat ik iets verkocht. Omdat ik echter te weinig zaken verkoop via eBay, houdt Paypal nu mijn geld achter (in behandeling staat er). Dat geld krijg ik pas als het pakket is afgeleverd.

Ik betaalde in eerste instantie geen plaatsingskosten, maar wat ik niet wist was dat er altijd 10 procent commissie wordt ingehouden van elk verkocht product. Natuurlijk had ik dat vooraf kunnen lezen in de voorwaarden, maar omdat eBay vooraf waarschuwt of er wel of geen plaatsingskosten zijn (in dit geval niet) en omdat ik geen frequente verkoper ben, kwam het soort van uit de lucht vallen. Een kleine waarschuwing vooraf, net als de plaatsingskosten, was wel fijn geweest.

En dan zijn er nu de verzendkosten. Omdat er coronacrisis is, zijn deze nu tijdelijk iets hoger.

Om even een voorbeeld te geven wat er extra aan kosten is bijgekomen:

Commissie: € 55,-
Paypal: € 33,-
Belasting Amerika,: 35,-
Verzendkosten Amerika: 30,-

Totaal aan extra kosten: € 153,-.

Gelukkig betaald de verkoper een gedeelte, namelijk de verzendkosten en de belasting. Maar waar ik vooral van schrok was van PayPal en wat ze met jouw geld doen. Omdat ik niet regelmatig verkoop houden ze je geld gewoon vast. Daar betaal ik dus blijkbaar € 33,- voor, voor deze non service. Dit is kopersbescherming. Mocht het ergens mis gaan, dan kan het geld direct terug naar de koper. Als verkoper ben je echter in de aap gelogeerd als een koper dat doet (het schijnt nog wel eens te gebeuren, de verkoper verzend, de koper doet net alsof er niks ontvangen is et voila, product weg en geld weg).

Op een verkoop van 550 euro kwam me dit dus op € 88,- aan kosten te staan.

Nu heb ik 1 geluk, ik had uitgezet dat PayPal als middel gebruikt mocht worden om deze transactie af te handelen. Desalniettemin was bij de koper zichtbaar dat deze met PayPal kon betalen, maar dat klopte dus niet. eBay gemaild en daar zat blijkbaar iets niet goed, dus ik heb bericht terug van eBay dat ik dat geld terug krijg.

Maar goed, dit alles zo eens door de bocht genomen vind ik 't een waanzinnig dure service voor 2e hands spul. Martin Welberg zei 't mooi tegen me, leergeld. Nou ja, dat is het dan ook en het is goed zo.

Wat ik me desalniettemin af blijf vragen, met al deze kosten, waarom zou je in vredesnaam eBay gebruiken om te verkopen?

Ik weet nu in ieder geval 2 dingen, verkopen op eBay doe ik niet meer en PayPal gaat de deur uit voor verkopen via eBay. Dat regel ik wel op een andere manier. Leergeld, da's precies het goeie woord

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2020, 18:14:14 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1319 Gepost op: 07 mei 2020, 20:23:29 »
Tom,

PayPay rekent ALTIJD kosten voor een koop. Echter als koper zien we die nooit.
Paypal rekent namelijk een commissie om hun service te kunnen gebruiken. Als je het geld van hun service op je bankrekening had willen laten storten had je dit nog eens een som duiten gekost.

Juist daarom wordt voor PayPal vaak een toeslag gevraagd in webshops.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube