Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 13:33:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 12:52:15
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 563706 keer)

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • goederentransport in 1:160
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1290 Gepost op: 21 april 2020, 11:41:43 »
ik ben benieuwd naar jouw mailverkeer.
geef eens wat voorbeelden van je beweringen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1291 Gepost op: 21 april 2020, 11:44:53 »
Ik begrijp dan niet dat je dan nog zaken doet op Catawiki.
Groeten,
Richard

VvKan

  • Gast
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1292 Gepost op: 21 april 2020, 14:00:52 »
.....beweringen.
Bloemlezing uit mijn beweringen, in gelijke volgorde als mijn beweringen.

Merken: een item wordt onder een bepaald verkeerd merk opgegeven.  Onderop staat een ander merk en zelfs de verpakking is van het juiste merk.  Door elkaar halen van willekeurige merken, geen verschil maken (of foutief opgeven) tussen Trix Exprress en Trix International, maar alleen via de foto's als onjuiste opgave te zien (wielen, slepers)
Schalen:  Lima item bij spoor 0, is echter H0
Landen:  Oostenrijk en Zwitserland worden om de haverklap door elkaar gehaald, analoog aan:
Maatschappijen: ÖBB of BBÖ  zou hetzelfde moeten zijn als SBB  ??? Opgave Rhätische Bahn is een willekeurige andere Zwitserse smalspoor-mij.
Soort loc's:  Zwitsers Ae is Re  of volkomen niet bestaand.  Aantal assen is onjuist of onzin
Soort wagons: 1e klas is 2e klas of volkomen onzin
Soort:  loc + 4 auto's     om de haverklap,  Google Translate is blijkbaar de enige maatstaf
AC = DC:  spreekt voor zich.

Alles, deels meermalen,  gemeld, en tot op het moment van de verkoop niets aan veranderd. Oftewel:  de advertenties zijn niet betrouwbaar en daar wordt niet op ingegrepen, ondanks meldingen.  Alleen geschikt voor kenners, die precies weten wat ze willen en de fouten doorzien.
Bij de beoordeling, waar Catawiki zelf om vraagt, geef ik ze ze steevast een absolute onvoldoende met redenen daarbij.



VvKan

  • Gast
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1293 Gepost op: 21 april 2020, 14:10:11 »
Ik begrijp dan niet dat je dan nog zaken doet op Catawiki.
Er zitten soms ook voor mij mooie, goede, interessante items bij.  Als ik dat tegen een voor mij aanvaardbare prijs kan bemachtigen, dan neem ik mijn "teveel betaalde" expert maar op de koop toe. De aanbieders van deze zaken zijn meestal zelf expert en dan staan er geen foute opgaven in. En ik ben goed in staat om mijn biedingen beperkt te houden, ik laat me niet meeslepen.
Tot nu toe 3x iets gekocht waar ik ontevreden over was. 2x retour en geld terug (y) en 1 keer "had ik ontbrekende delen maar op de foto's moeten zien". Dus ik had iets moeten zien wat niet te zien was ?  Die heeft dus een negatieve beoordeling gekregen en gehouden.



Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • goederentransport in 1:160
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1294 Gepost op: 21 april 2020, 14:17:41 »
....ik heb nooit geweten dat het zo erg was. :) :) :)
succes met je mails als vaste briefschrijver.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2020, 15:01:57 door Bert van Gelder »

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1295 Gepost op: 21 april 2020, 23:02:16 »

Ik heb 1x wat gekocht op Catawiki.
Met die oplichtersbende ga ik echt niet meer in zee.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2020, 08:59:26 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig! »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1296 Gepost op: 22 april 2020, 00:48:01 »
@VvKan, ik ben blij voor je dat je ondanks alle perikelen toch items hebt gevonden die de moeite waard zijn. Overigens het laatste wat je aanhaalt heb ik een keer in ongeveer gelijke vorm meegemaakt op eBay, ook daar is het dus niet altijd rozengeur en maneschijn.
Groeten,
Richard

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1297 Gepost op: 22 april 2020, 01:17:09 »
Het blijft allemaal mensenwerk natuurlijk. Ik heb zelf deze slechte ervaringen niet met Catawiki. De experts weten zeker wel waarover ze spreken. Dat er eens een fout in sluipt kan iedereen gebeuren. Een expert moet 100en advertenties doornemen in een korte tijd.

De automatische google vertaling is handig voor anderstaligen maar heeft zijn beperkingen natuurlijk. Zeker als men afkortingen in een advertentie zet. Op Ebay krijg je gewoon de advertentie in de originele taal te zien en dan gooi je er ook een google translate overheen en krijg je hetzelfde :P

Worden deze fouten aan Catawiki zelf doorgegeven of aan de verkoper? Catawiki krijgt waarschijnlijk bergen mail en dan gaat het misschien mis. Als het aan de verkoper doorgegeven wordt dan is deze wellicht sneller met wijzigingen als het een beetje serieuze verkoper is :P .

De term 'oplichtersbende' is wat overdreven. Het is een veiling en ze vragen er geld voor. Heb je er niet meer geld voor over dan niet meer bieden dan je begroot hebt. Ik wou dat ik het bedacht en gemaakt had :) En ben je echt opgelicht door een verkoper dan is er gewoon de wet en die heeft een lange arm.

Mvg,

Robert (die wel eens wat met Catawiki te maken heeft)

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1298 Gepost op: 22 april 2020, 07:32:39 »
Heb zelf al één keer iets gekocht via Catawiki en dat was dik ok. Toevallig ken ik in een ander domein (etnische kunst)h een expert die regelmatig op Catawiki begeleidt, en die man kent zijn materie.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1299 Gepost op: 22 april 2020, 07:33:52 »
Ik heb 1x wat gekocht op Catawiki.
Met die oplichtersbende ga ik echt niet meer in zee.

Nogal ongefundeerd.....

Verder ben ik het grotendeels met Biesje eens. Dat de "experts" weten waar ze over spreken sluit ik me niet helemaal bij aan, en dat hoeft ook niet want dat is een schier onmogelijke opgave.
Dan zou je als "expert"/Catawiki meer open moeten staan voor zaken die niet kloppen aan een advertentie en die worden gemeld. Ik heb in de afgelopen jaren meermaals melding gemaakt, bijvoorbeeld van verkopers die exorbitante portokosten verlangen. Om te beginnen vind ik dat een "expert" daar op moet letten bij goedkeuren kavel, als dat er door glipt en er volgt een mail dan moet er m.i. wel actie ondernomen worden. Bij een veilingmeester (dat heette toen nog zo) die er een paar jaar geleden nog werkte altijd reactie.

"Worden deze fouten aan Catawiki zelf doorgegeven of aan de verkoper? " > Het is helaas nog steeds zo dat je tijdens de veiling niet met de verkoper kunt mailen. Het waarom is me niet duidelijk en speculaas.

Op Catawiki zit ik meer aan de verkopende dan kopende kant, beide met een lage frequentie. Nooit problemen gehad als verkoper zijnde (al mogen opbrengsten natuurlijk altijd hoger zijn  ;D)  Een advertentie maken met tekst en foto's zoals je dat zelf als koper ook graag zou zien werkt volgens mij het beste, dit geldt ook voor verpakken en versturen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1300 Gepost op: 22 april 2020, 09:52:15 »
Het blijft allemaal mensenwerk natuurlijk. Dat er eens een fout in sluipt kan iedereen gebeuren. Een expert moet 100en advertenties doornemen in een korte tijd.

Ze krijgen er toch voor betaald!

Het is gewoon een tikkie louche, en wat betreft de DDM1 set B keus:
Nergens een foto van de zijde waar vermeld staat dat dit een B-keus is!
Conclusie > Je wordt in het zak gezet!

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1301 Gepost op: 22 april 2020, 10:46:27 »
Dan kun je dit m.i. enkel de verkoper verwijten of verplicht stellen dat er een foto bij moet zitten van doos met artikelnummer.
Zulke zaken kunnen ook op andere verkoopsites gebeuren.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1302 Gepost op: 22 april 2020, 10:48:29 »
Ze krijgen er toch voor betaald!
Maak jij nooit fouten? Ik word ook door mijn werkgever betaald, maar dat betekent niet dat ik nooit fouten maak. En dat weet mijn werkgever ook.  ;D Het is maar net wat je doet om het dan in het vervolg te voorkomen. ;)

Ik weet niet wat de preciese funktie van een expert bij Catawiki is en hoeveel tijd ze daar per week aan mogen besteden. Ik kan me best voorstellen dat er eens iets doorglipt.

En ja, er zullen zeker louche verkopers zijn die hun waar via Catawiki aanbieden.
Ik kan me echter niet voorstellen dat Catawiki daar moedwillig aan meewerkt, dus om dan de hele veilingsite over 1 kam te scheren en als louche of oplichtersbende te betitelen, gaat mij wat ver.

Zelf heb ik 3 keer iets bij Catawiki gekocht en (gelukkig) geen enkel probleem gehad. Maar dat hangt natuurlijk van de verkoper af. Defecten aan het model stonden al in de omschrijving dus dat was duidelijk.

Daarentegen mag Catawiki ook wel wat kritischer zijn. Ik zag ooit eens een set goederenwagens die als "nieuwstaat" waren gekenmerkt. Echter op de fotos was duidelijk te zien dat er bij 2 wagens beschadigingen waren en er bij 1 zelfs een as met wielen in een draaistel ontbrak... Dat stond ook in de omschrijving, maar ja, om het dan nieuwstaat te noemen...
Ik heb het gemeld bij Catawiki maar er helaas nooit iets over gehoord.  :-\

Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 6167
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1303 Gepost op: 22 april 2020, 11:00:27 »
In principe koop ik niets op veilingsites.
Niet omdat ik ze niet vertrouw, maar inderdaad vanwege de mogelijkheid tot.. iets met een zak en een kat.

Ronald
(maar zelf aanbieden des te meer ...) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1304 Gepost op: 22 april 2020, 12:13:25 »
Ik koop nooit iets bij Catawiki (of verkoop) omdat het schandalig duur is. Waarom zou ik als koper 9 % extra betalen en als verkoper 12,5 %? Voor iets wat ik zelf moet fotograferen en aanbieden. En als koper ga ik niet nog bijna 10 % extra betalen wat ik op beurzen of marktplaats gegarandeerd goedkoper vind. Ik snap echt niet dat mensen zaken doen met en op Catawiki.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept