Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 560725 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1005 Gepost op: 27 augustus 2019, 23:13:24 »
Kortom: de prijzen zouden opgedreven kunnen worden doordat verkopers ook een stel koop-accounts hebben, waarmee ze op hun eigen waar gaan bieden zodra ze een echt bod hebben.

Oh, dat kan vast wel. Als verkoper de boel opdrijven, dat kan je overal doen. Het genoemde nadeel van het moeten-kopen-als-je-wint ligt wel om de hoek. (In tegenstelling tot marktplaats, waar het wat flexibeler is).

En het is natuurlijk zelfs mogelijk dat 'prijsopdrijver' een bijbaantje is voor deze en gene. Maar ongetwijfeld moeten mensen die dat werk doen (als het daadwerkelijk gebeurt) een non disclosure-contract tekenen. Hoe dan ook: genoeg redenen om inderdaad Catawiki te mijden.

Dit komt op mij over alsof jij zegt dat de opdrijvers in dienst zijn van catawiki. Da's nogal wat anders dan te beweren dat verkopers zelf wat hebben geregeld. Daarmee val je rechtstreeks catawiki-het-bedrijf aan. Is dat inderdaad wat je bedoelde?

------

Even met een moderatorluchtje:

En toen we in het verleden negatieve dingen zeiden over winkels kreeg het bestuur moeilijkheden.

Dat met die winkels ligt net wat anders. Een winkelier kan zich niet verdedigen. Als een klant klaagt ("ik werd niet netjes behandeld") kan de winkelier moeilijk zeggen "meneer Pietje is een irritante aso die een flinke betalingsachterstand heeft waardoor wij hem niet nòg een lok op de pof wilden verkopen". Privacywetgeving enzo. En schoppen tegen je klanten is sowieso (hoe terecht soms ook) niet goed voor je naam :)

Dus: als de winkelier niet over jou mag mopperen, mag jij niet over de winkelier mopperen. Daarom maken we als moderatoren snel een eind aan dat soort discussies.

Zeggen dat een bepaald merk een slecht model heeft uitgebracht: tja, dat soort besprekingen moeten mogen. Als jij beweert dat een model 5mm te hoog is kan de fabrikant (of iemand anders) aan komen zetten met de bouwtekeningen. Dat gaat op basis van feiten (hoop je).

Hoe het zit met catawiki-als-bedrijf.... Kanttekeningen plaatsen bij de prijzen of andere enigszins objectieve zaken: lijkt formeel niet veel mis mee te zijn. Als er drogredenen worden aangevoerd worden die hier wel gefileerd, toch?

Bespreking van individuele zaken inclusief kopietjes van emails die je naar de klachtenafdeling van catawiki/ebay/marktplaats hebt gestuurd: dat ruikt weer naar onverdedigbare aanvallen en dus als niet-toegestaan. Tenminste, da's m'n eerste inschatting als moderator.

Enfin, ik zit een beetje in een spagaat omdat ik hierboven inhoudelijk reageerde en in de onderste helft moderator-achtig reageerde. Ik zal me dus ter wille van de zuiverheid verder niet meer met deze discussie bemoeien :)

Reinout-half-als-moderator-ter-info
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1006 Gepost op: 28 augustus 2019, 12:38:55 »
Je kunt gewoon stellen waar met geld worden gewerkt word ook gesjoemeld.
Ik kan ook uit eigen ervaring zeggen er naar mijn idee toch af en toe dingen gebeuren die niet netjes zijn toeval bestaat maar op een gegeven moment veranderd toeval in afgesproken zaken.
Alleen probeer dat maar eens legaal aan te tonen.
Vraag mee ook wel eens af of justitie wel eens onderzoek heeft gedaan naar witwas praktijken bij bvb Ebay,Catawiki enz.

Dat je niet mag klagen over iemand die zicht niet kan verdedigen is aan één kant goed maar aan de andere kant is het ook censuur.
Maar waar ligt de grens? Is een ervaring delen positief of negatief dan nog wel mogelijk?
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 12:49:17 door hmmglaser »
Mvg Mark

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1007 Gepost op: 28 augustus 2019, 13:50:50 »
Dat is niet moeilijk

De grens ligt daar waar er geen ervaringen meer worden besproken (harde feiten), maar we van alles en nog wat gaan 'bedenken' wat er 'volgens jou' aan de hand is zonder dat daar 'bewijs' van is. Maw, met geneuzel over vermeende duistere, prijsopdrijvende praktijken zeg je meer over jezelf dan over een andere partij.

Dit draadje is ooit gestart om die ervaringen te delen en elkaar tips te geven of te waarschuwen. Classificaties mogen gedeeld worden uit eigen ervaring. Bijvoorbeeld: Bij marktplaats is er geen controle, bij bij catawiki wel of de betalingsmodule van marktplaats werkt erg handig (ik zeg niet dat, het zijn voorbeelden). Of feitelijk weergeven wat kosten zijn van die verschillende diensten.

Dit draadje is niet gestart om te klagen over de hoogte van die tarieven en al helemaal niet over vermeende duistere praktijken. Die zijn niet gestoeld op feiten/bewijs en komen wat mij betreft vooral voort uit een soort kinnesinne over het al dan niet kunnen of willen betalen voor iets. Beetje hetzelfde als de eeuwige prijsdiscussies over nieuwe modellen.

Het is heel simpel in het (modelspoor)leven:

- Niets is gratis
- Je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.
- Commerciële spelers op de markt zijn geen liefdadigheidsinstellingen
- Treinen zijn geen eerste levensbehoefte
- Jij bepaalt zelf wat je kan of wil betalen voor een trein of een dienst.
- Het leven is niet eerlijk.
 
Maw, als jijzelf niet kan verkroppen dat iemand anders een (goede) boterham verdient aan de handel op wat voor manier dan ook of dat je jezelf niet hand kan houden (je kan iets ook niet kopen), laat dat dan vooral bij jezelf. Catawiki communiceert volgens mij heeeeeel helder over tarieven, als jij dat te hoog vindt is dat jouw probleem.

Dus: Als er geen bewijzen op tafel komen dat een partij de boel moedwillig bedondert, gaarne je onthouden van dat soort opmerkingen. En partijen linken met witwaspraktijken, ook niet hier.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 14:14:31 door Martijn de Kuiper »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1008 Gepost op: 28 augustus 2019, 13:56:42 »
Geen slecht verhaal hoor Martijn, maar misschien zelf ook geen opmerkingen maken waar je geen bewijst voor hebt.  :)

Dit draadje is niet gestart om te klagen over de hoogte van die tarieven en al helemaal niet over vermeende duistere praktijken. Die zijn niet gestoeld op feiten/bewijs en komen wat mij betreft vooral voort uit een soort kinnesinne over het al dan niet kunnen of willen betalen voor iets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1009 Gepost op: 28 augustus 2019, 14:08:40 »
Vandaag oor de toevoeging: Wat mij betreft......

Maar "for the record"=> Dat is mijn persoonlijke invulling. Ik laat me graag uitleggen wat een andere motivatie kan zijn ;-). Liever in een pm, dan kan het hier weer over de feiten gaan.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 14:13:19 door Martijn de Kuiper »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1010 Gepost op: 28 augustus 2019, 14:20:00 »
Aha.  ;D

… zeg je meer over jezelf dan over een andere partij.

Maar ik las je voorlaatste bericht eerder als een uitleg van het bestuur. Dat leek me ook wel nuttig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1011 Gepost op: 28 augustus 2019, 15:14:07 »
Noted
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1012 Gepost op: 28 augustus 2019, 15:23:59 »
....
- Je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.
....


Nou, dat goedkoop maken heb ik heel vaak geprobeerd maar tot nog toe is het me niet gelukt   ;D

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1013 Gepost op: 28 augustus 2019, 15:31:44 »
Van veilingsites gebruik ik alleen Marktplaats. Direct contact met de verkoper, ik krijg altijd een email als er een hoger bod is gedaan, de andere bieders worden duidelijk getoond en ik win op marktplaats nooit wat. Na overeenkomst, betaling en het geven van mijn adres, komt het gekochte, soms met track en trace om mijn pakket te volgen, snel bij mij thuis.
Er is geen eindtijd zichtbaar. Alleen de plaatser van de advertentie krijgt tijdig bericht, dat de tijd van advertentie bijna verlopen is.
Het plaatsen van advertenties is gratis, klein nadeeltje is daardoor, dat er veel geadverteerd wordt voor andere dingen.
Het is alleen voor Nederland en heel soms België.

Beurzen: Ik ga alleen nog maar naar kleine beurzen bij mij in de buurt.
Niet druk, niet zo overdreven veel modeltreinen en spullen, gezellig en snel weer thuis.

Ebay gebruik ik niet meer. Je kan daar bij het plaatsen van een bod gelijk een maximum bod opgeven. Bij ieder bod, dat boven jouw eerste bod is, wordt dan automatisch een hoger bod namens jou gedaan. Bieders krijgen gelijk bericht, je bent overboden.
Het is een totaal nutteloze en irritante functie, want een bod, dat hoger is, als het maximum van jou, wordt wel geaccepteerd.
Het plaatsen van een advertentie is niet gratis. Er is een duidelijke eindtijd van de advertenties meestal drie weken voor de goedkoopste, als je de advertentie langer wil, dan betaal je meer.
Als iemand op de eindtijd het hoogste bod heeft, krijgt hij bericht met: U BENT DE WINNAAR!   ?????
Met bieden moet je wachten tot de eindtijd. Het kan gebeuren, dat iemand twee weken lang met 18,50 euro de hoogste bieder is voor iets in een advertentie, die bijvoorbeeld 27-08-2019 om 17:43 eindigt. Hij  gaat om 17:30 nog even kijken. Bijna, heb ik het. En gaat eten.
Na het eten gaat hij zijn emails controleren. Geen email. Nog een keer op verzenden en ontvangen klikken. Geen email. Hoe kan dit?
Hij gaat de advertentie bekijken en ziet, dat er om 17:42 een hoger bod van 18.00 euro is gedaan.
Ja,ik ben zelf ook overboden in de laatste minuut en ik heb zelf ook weleens in de laatste minuut het hoogste bod gedaan en was dan de winnaar???????????
Adverteerders kunnen ook een vast bedrag vragen en dan staat er bij de advertentie nu kopen.
De advertentietjes komen uit de hele wereld (let op belachelijke hoge verzendkosten).
Als je alleen Nederlandse advertenties wil zien, moet je daar zelf een uiterst vermoeiende handeling voor uit voeren door in een vierkantje, dat voor alleen Nederland staat, met het pijltje van de muis links klikken. Dan verschijnt daar een V en dan krijg je alleen Nederlandse advertenties te zien.
De advertenties zijn niet overzichtelijk, het is lastig om de foto's groot te zien, je moet een heel eind naar beneden scrollen om hele summiere (lees weinig) beschrijving van het model te kunnen lezen. De pagina's zijn druk, veel te veel onnodige info.
Dus nee, ebay gebruik ik niet, vooral ook, omdat ik de "winnaar" was van een Märklin motorpost was met gebroken zijruiten en een kurkdroge motor. Het heeft een jaar geduurd voor dat de motorpost zonder scherp krijsend geluid reed, ook al smeerde ik hem helemaal voor elke rit.
Ja, natuurlijk heb ik dit aan de verkoper verteld, maar ik kreeg alleen een niet zo netjes reactie.

Catawiki: ongeveer hetzelfde als ebay. Er komt 9 Euro veilingkosten bij bovenop het hoogste bod. (Haha, het was 9%, maar ik heb een protestje gestuurd, dat ik het niet eerlijk vond, dat als je iets van 10 euro kocht op Catawiki, dat je dan maar 90 eurocent veilingkosten hoefde te betalen, maar als je een villa van 1 miljoen op Catawiki kocht, dat je dan 90000 euro aan veiling kosten moet betalen. )
De eindtijd van een veiling is niet zo strikt als bij ebay. De gemene truck van hoger bieden in de laatste minuut werkt niet bij catawiki, want dan kan er nog een uur langer geboden worden. Dat vind ik wel netjes.
Er worden modeltreinen en wagons met een totaal niet kloppende beschrijving aan geboden.

Trailstar huckepack/kangaroe wagons van Roco met afzet bakken erop werden aan geboden als container wagons.

Een dubbeldek tussen wagon van Lima passend bij de Panda of Tijger dubbeldekker set van de NS werd aangeboden als IRM tussenwagon.

Twee liliput ketelwagens van de nam werden met ovp aan geboden. De lange doos voor twee nam ketelwagens was van wagons met andere nummers. De twee wagons hoorden er echt niet in. Dasniezoerg, als het maar duidelijk in de advertentie tekst vermeld wordt. Niet.

Nee, niks voor mij, Catawiki.

De modeltreinbeurs in Houten. Ja, heel leuk, heel groot, heel gezellig, maar voor mij te ver weg. Ja, ik vind het heel jammer, maar ik vind het de reistijd, die ik er voor moet maken, niet waard. Bovendien is mijn verzameling van Nederlandse modeltreinen bijna compleet.
Een missende  liliput nam ketelwagen, 235969    met wagon nummer 500 813, met Oldenzaal erop, had ik de laatste keer op de hele beurs in Houten  niet gevonden. Alleen slechts twee andere liliput nam ketelwagens heb ik gevonden met hetzelfde nummer, waar ik er al twee van had.
ik heb er één gekocht. "Waarom koop je die andere ook niet?" :vroeg de verkoper aan mij. "Nou, dan zou ik een olietrein met 13 wagons hebben. ik ga niet met een trein met 13 wagons rijden. Minder of meer, geen probleem, dus hierom niet." :zei ik.
Dat vond hij maar raar.

Maar goed, dit is mijn mening, ik bedoel over veilingsites en beurzen. mijn mening is mijn mening. iedereen mag toch een eigen mening hebben? ik dring mijn mening niet op, dus zou ik het fijn vinden, als anderen hun mening ook niet..........(durf ik niet te schrijven).

Eigenlijk vind ik dit hele draadje nutteloos, want iedereen mag toch zelf bepalen, waar en hoe modeltreinen en wagons door hem/haar gekocht worden. Als iemand een wagon mooi vindt, die in Turkmenistan te koop wordt aan geboden en dan 146,55 Euro verzendkosten daarvoor betaald, dat is toch zijn/haar eigen beslissing? Hij of zij is blij met die wagon, betaald graag die hoge verzendkosten, waarom zou iemand anders zijn/haar plezier dan mogen bederven?

Geniet van onze hobby en laat anderen ook lekker van onze hobby genieten. ja, toch?

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1014 Gepost op: 28 augustus 2019, 15:47:47 »
...
Eigenlijk vind ik dit hele draadje nutteloos,
...


Het is oorspronkelijk ook meer bedoeld om mensen te waarschuwen voor bijvoorbeeld rare trucjes of oplichters en zo. In dat opzicht kan een hier geplaatste ervaring voor een ander misschien wel heel veel zuur verdiend geld besparen  (y)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1015 Gepost op: 28 augustus 2019, 17:00:09 »
Precies. Daar is het draadje dus voor bedoeld. Maar ook voor tips en goede ervaringen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1016 Gepost op: 28 augustus 2019, 17:11:03 »
V
Catawiki:. Er komt 9 Euro veilingkosten bij bovenop het hoogste bod. (Haha, het was 9%, maar ik heb een protestje gestuurd, dat ik het niet eerlijk vond, dat als je iets van 10 euro kocht op Catawiki, dat je dan maar 90 eurocent veilingkosten hoefde te betalen, maar als je een villa van 1 miljoen op Catawiki kocht, dat je dan 90000 euro aan veiling kosten moet betalen. )


Uhm, volgens mij gewoon 9%....

https://catawiki.zendesk.com/hc/nl/articles/360001785200-Wat-zijn-de-veilingkosten-voor-kopers-

Begrijp ik het goed dat je wilt uitstralen dat na een enkel protestmailtje van jou dan heel Catawiki zou zijn aangepast?
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 17:13:40 door Arjan6511. Reden: Aanvulling »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • goederentransport in 1:160
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1017 Gepost op: 28 augustus 2019, 17:17:34 »
....ja, die hebben er weken niet van geslapen :laugh:

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1018 Gepost op: 28 augustus 2019, 18:19:56 »
Eigenlijk vind ik dit hele draadje nutteloos
Nou, het is voor sommigen blijkbaar heel goed om even alle frustraties van zich af te schudden.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1019 Gepost op: 28 augustus 2019, 18:41:31 »
Beste Wil (en anderen),

Ik heb zowel jouw relaas als dat van anderen van deze week gelezen. Ik begrijp dat jij in deze bijdrage jouw persoonlijke ervaringen geuit hebt. Zelf heb ik in de afgelopen jaren via Ebay veel artikelen internationaal gekocht en verkocht. Ik heb mij mede vanwege mijn interesse daarbij op de Duitse Ebay markt geconcentreerd welke niet alleen veel groter is maar waarin ook veel meer internationale contacten producten aanbieden en zoeken.

Vanzelfsprekend kun je ook direct op de andere Ebay sites inloggen en zien wat er aangeboden wordt. Bij overzeese aanbiedingen is vaak verzending naar Nederland niet of tegen hoge verzendkosten geaccepteerd. Het verdient aanbeveling om dit vooraf met de verkoper af te stemmen en zelf ook met inklaringskosten en BTW rekening te houden ook al is het artikel in de EU geproduceerd. Evenals anderen die in dit item eerder reageerden gebruik(te) ik een verzameladres in Duitsland waar ik de locaal gekochte artikelen naartoe liet sturen om zo de hoge internationale verzendkosten te vermijden. Kwam een ophaalbezoek niet uit dan werden de spullen mij toegestuurd.

In 2011 overleed mijn hobbyvriend aan hartfalen tijdens een vakantie in Oostenrijk. Samen met zijn weduwe heb ik de opgebouwde verzameling in kaart gebracht en vervolgens met de ontbrekende bouwbeschrijvingen gecompleteerd. Na het maken van diverse afbeeldingen van voornamelijk bouwpakketten heb ik in overleg met de weduwe eerst annonces in modelspoor tijdschriften geplaatst en modelspoor verenigingen benaderd daar het hier om vrij exclusief materiaal ging. De annonces leverde een aantal goede contacten op; de verenigingen wilden voor een appel en een ei het geheel wel overnemen wat niet in het belang van de weduwe was.
Om een lang verhaal kort te houden heb ik in een periode van circa 5 jaar ruim 95% van de inventaris wereldwijd voor de weduwe via Ebay kunnen verkopen. overgehouden. Vanzelfsprekend heb ik in die tijd veel inpakmateriaal verzameld en de administratie bijgehouden. Voor mij was het de pro deo.

Ook nu kijk ik nog geregeld op de verschillende Ebay veilingsites waarbij mijn belangstelling op smalspoorgebied ligt wat in het licht van mijn nickname niet vreemd is. In de laatste seconden overboden worden is mij niet vreemd, het hoort bij de regels van het spel. Anders dan bij Catawiki verschuift de deadline bij Ebay niet. Het leuke bij het bieden op een Ebay site met veel tijdsverschil is dat je hier gewoon overdag kunt meebieden terwijl men daar slaapt.

Groet,
Rob