Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 11:50:03
Efteling spoorweg gaat elektrisch door decauville_nl
Vandaag om 11:32:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 11:25:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 565247 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #990 Gepost op: 27 augustus 2019, 16:49:42 »
Ik vraag mij soms toch af wie er achter die prijzen zit op Catawiki.

/knip

Ik blijf erbij dat daar een machine achter zit, om de prijzen op te drijven. >:(

Dit is al eerder uitgelegd door mij en een aantal anderen: dat doen de kopers zelf! Niemand is kunstmatig de prijzen aan het opdrijven daar. Als iemand 200 euro bied voor een Lima 1220 (ik noem maar wat, was het maar waar :P ) is dat wellicht suf, maar het is de koper die deze bedragen invult. Catawiki werkt internationaal, dus een verzamelaar in Verweggistan met een dikke knip vindt Catawiki waarschijnlijk gewoon makkelijker dan gedoe met (goedkopere) winkels die niet internationaal versturen.

Het bod is bindend bij Catawiki, het is een echte veiling. Dus diegene die echt veel geld bied is het dus ook gewoon verplicht te betalen. Er zitten daar zeer weinig grappenmakers zoals op Marktplaats.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er mensen zijn die denken dat catawiki werkt als Ebay: net voor het einde nog even flink bieden (snipen).  om het kavel te winnen. Maar dan komt er bij Catawiki extra tijd bij en loopt de prijs nog verder op als er meer dit doen :P . Sommigen willen gewoon altijd winnen, dat is natuurlijk ook een soort hobby op zich.

Mvg,

Robert.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #991 Gepost op: 27 augustus 2019, 17:20:16 »
@Steyn: Interessant artikel!
@Robert: Je verhaal klopt van a tot z. Mijn devies is daarom ook, Catawiki mijden als de pest.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #992 Gepost op: 27 augustus 2019, 18:00:47 »
Een van de conclusies van het artikel waarnaar ik enkele berichten hierboven linkte:

"Ga naar een website waar je een gratis e-mail adres kunt aanmaken, geeft een paar rammen op je toetsenbord, klik op ‘Aanmaken’ en jij hebt een nieuw e-mail adres om een volstrekt willekeurige koper op Catawiki mee te worden. Gefeliciteerd! Nee serieus, iedere boerenlul kan meerdere kopers en of verkopers zijn daar, tegelijkertijd. Of dus ook bijvoorbeeld neppe bieder op eigen neppe of niet bestaande producten. Net als bij bijvoorbeeld Marktplaats.nl is identiteit van een koper op geen enkele manier te verifiëren, dus ook niet hoe betrouwbaar iemand daar is."

Kortom: de prijzen zouden opgedreven kunnen worden doordat verkopers ook een stel koop-accounts hebben, waarmee ze op hun eigen waar gaan bieden zodra ze een echt bod hebben. En het is natuurlijk zelfs mogelijk dat 'prijsopdrijver' een bijbaantje is voor deze en gene. Maar ongetwijfeld moeten mensen die dat werk doen (als het daadwerkelijk gebeurt) een non disclosure-contract tekenen. Hoe dan ook: genoeg redenen om inderdaad Catawiki te mijden.


Steyn

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #993 Gepost op: 27 augustus 2019, 18:20:24 »

Een van de conclusies van het artikel waarnaar ik enkele berichten hierboven linkte.......


Niks conclusies, het is gewoon een mening. Zoals jij en ik die ook hebben. ;D

Grosso modo zijn het gewoon de kopers die de prijs bepalen...... ;)

Gr, Ben.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #994 Gepost op: 27 augustus 2019, 18:42:50 »
Dat moet ook wel, want je betaalt als verkoper 12,5% veilingkosten, ex. BTW. Iets verkopen via Catawiki voor zeg 80 euro levert je dus per saldo maar € 67,90 op.
Kan je rekensom even niet volgen maar pakt Cata werkelijk aan twee kanten :o 12,% van de verkopende partij en 9% van de kopende partij? Dat is snel verdienen!

@IJsselsteyn, aangezien biedingen daar wel bindend zijn kan dat ook wel snel een duur grapje worden als ze dan zelf de winnaar zijn. Dus zeg niet dat het onmogelijk is maar maakt het wel minder aannemelijk.


Timo
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2019, 18:44:31 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3836
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #995 Gepost op: 27 augustus 2019, 18:44:40 »
Ja en? Moeten ze het dan voor 3 procent doen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #996 Gepost op: 27 augustus 2019, 18:47:51 »
Ik zeg ook niet dat ik het een misdrijf vind ofzo. Maar voor een geautomatiseerd platform vind ik het wel heel veel, ja. Ik vond 9% aan een kant al veel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4285
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #997 Gepost op: 27 augustus 2019, 18:48:59 »
Kan je rekensom even niet volgen maar pakt Cata werkelijk aan twee kanten :o 12,% van de verkopende partij en 9% van de kopende partij? Dat is snel verdienen!


Koper: Bod + 9%
Verkoper:  Bod - (effectief) 15,1%

EDIT: Voorbeeld bij 100 euro: 9 + 15,10 = 24,10

dat het makkelijk verdienen is voor wat ze doen bediscussieer ik niet. Wel lijkt het me dan niet handig om als verkoper op je eigen kavels te bieden (via omweg dan, als je je als koper en verkoper registreert moet je je adres al op geven).

Mocht je dan je eigen kavel "winnen" kun je voor dat geld wel een zeer positieve beoordeling over de verkoper schrijven  ;D, zoals ik bij een voormalig? forumgebruiker heb gezien.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2019, 18:50:49 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #998 Gepost op: 27 augustus 2019, 18:53:06 »
@IJsselsteyn, aangezien biedingen daar wel bindend zijn kan dat ook wel snel een duur grapje worden als ze dan zelf de winnaar zijn. Dus zeg niet dat het onmogelijk is maar maakt het wel minder aannemelijk.


Welnee, zet gewoon de minimum prijs idioot hoog (kunnen echt bieders toch niet zien) en je kunt veilig via zo'n fake account tegen anderen op je eigen spullen bieden. Eindig je onverhoopt als de hoogste bieder, dan weiger je de verkoop. Echt, als je leest wat er allemaal in dat artikel staat, dan schrik je je rot!

Steyn

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #999 Gepost op: 27 augustus 2019, 19:02:19 »
En dan wil Cata daar niets van hebben? Ja, dan kan dat wel makkelijk ja.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1000 Gepost op: 27 augustus 2019, 19:08:01 »
Van wat ik heb begrepen is het hele prijs opdrijf geklets precies dat: geklets. Ziehier:

https://www.catawiki.nl/help/notaris

Persoonlijke ervaringen zijn verder ook afhankelijk van de verkopende partij. Catawiki is het platform en als je dan iets koopt van verkoper 'BorisTreinboef' dan kan het mis gaan. Dan zit Catawiki er nog tussen en kan je via Catawiki je centen terugkrijgen. Verder gelden gewoon alle wetten en regels, voor verkopers, kopers en natuurlijk Catawiki.

Tot voor kort zag ik overigens advertenties voor Catawiki op dit forum. Weet niet of ze dat nog steeds doen, maar het lijkt me niet lief van ons om een sponsor zo aan te vallen :P En toen we in het verleden negatieve dingen zeiden over winkels kreeg het bestuur moeilijkheden. Dat zie ik ook niet graag weer gebeuren. Ik hou van dit forum, inclusief alle meningen.

Mvg,

Robert


René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1001 Gepost op: 27 augustus 2019, 19:22:26 »
Oei, ik schaam me  ;D, ik koop namelijk wel eens wat op catawiki.
Ik bekijk echter het product, struin internet af, bepaal wat ik maximaal wil betalen inclusief veiling- en verzendkosten (hier moet je ook goed opletten, zag laatst 2 wagonnetjes die voor iets van € 27 verzendkosten hadden, was wel uit Spanje of zo) en bied dit bedrag.
Dan zie ik aan het eind wel of ik de hoogste bieder ben.

Ik voel me dan echter nooit een winnaar, blijf het een rare term vinden voor een veiling.

René
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2019, 19:45:41 door René 4312. Reden: ff smiley toegevoegd »
René

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4285
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1002 Gepost op: 27 augustus 2019, 19:38:03 »
Ik schaam me er ook niet voor dat ik koop EN verkoop op Catawiki. Zou ook niet hoeven toch?

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Dijkhuizen

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1003 Gepost op: 27 augustus 2019, 19:55:19 »
Van wat ik heb begrepen is het hele prijs opdrijf geklets precies dat: geklets. Ziehier:

https://www.catawiki.nl/help/notaris


De staatsloterij werd ook altijd door een notaris gecontroleerd. Desalniettemin werd er door dat bedrijf jarenlang een aanzienlijk deel van de prijzen niet uitgekeerd (ze vielen op niet verkochte loten). En wat deed die notaris daar aan? Niets hoor. Ik zou dus maar niet al te zeer onder de indruk zijn van die bewering van Catawiki. Zelfs als die notaris elke week steeksproefsgewijs een aantal biedingen zou controleren (ik denk dat het hooguit een paar keer per jaar is), dan nog zegt dat dus amper iets. Dat heeft het echec rondom de staatsloterij wel bewezen.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #1004 Gepost op: 27 augustus 2019, 20:05:06 »
 Eigenlijk is het heel simpel.

Of je vind Catawiki niks en dan koop je er niks of je kunt er mee leven dat je dat je 9% veiling kosten moet betalen of dat je soms meer betaalt dan de originel winkelprijs (daar ben je overigens zelf bij aangezien het geen robot is die op de bid knop drukt) maar sommige items zijn toch echt moeilijk tevinden die voor bij komen op catawiki.

Ik noem maar eventjes de Artitec coupe wagen die voor 150+ euro ofzo verkocht werd een paar weken geleden. Dat is een hoop geld vind ik. Maar waar vind je dat ding nog voor de originele prijs.


 Wat iemand voor iets over heeft is persoonlijk. Je weet ook  niet waar iemand woont dus wat voor jou te duur is is voor een ander een koopje Ik heb het aleerder vermeld niet iedereen heeft een modeltreinen winkel om de hoek, kan naar de Houtense beurs etc.

het zal voor de regelmatige verkopers allemaal wel uit kunnen (verkopen via catawiki) want ik vermoed dat sommige aanbieders er een business model van hebben gemaakt, ook al omdat sommige aanbieders een webshop hebben die ongeveer "leeg" is.


Ik koop regelmatig wat via catawiki en heb nog nooit het idee gehad dat ik ergens te veel voor heb betaalt. Een beetje ebay and webshops vergelijken dan weet je wel tot welk bedrag je kunt gaan voor een item.

Arjan