Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 560792 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #930 Gepost op: 02 juli 2019, 23:04:36 »
Je kan van Catawiki / Veilingsites vinden wat je vind. Maar wat je dus niet weet is wie het gekocht heeft en waar die persoon vandaan komt. Misschien woont de koper wel ergens waar hij/zij ver van modelspoor winkels woont of het gewoon niet op redelijke afstand kan vinden wat Hij/zij wil hebben. Niet iedereen kan eventjes naar “Houten” of andere beurs om een bak met scenery te kopen.  Dan is de online wereld een uitkomst.

Wat iemand voor iets over heeft is......iets persoonlijks. Wat voor de een goedkoop is kan voor een ander duur zijn.

Eventjes het www rondzoeken kan trouwens wel eens voordeeliger zijn. Maar ook dan moet je wel de verzendkosten in de gaten houden.

Trouwens op Catawiki komt nog weleens wat voor bij wat je niet altijd online vind

Arjan

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #931 Gepost op: 03 juli 2019, 02:07:03 »
Ja, zo is dat met mij. Ik weet dat ik voor sommige dingen overbetaald hebt, and dan nog de EURO-USD koers plus verzendingskosten naar de VS. Maar voor mij is dat de enige manier om, vooral tweedehandse, spullen to kopen. Ik heb het kavel waar je het over hebt niet gekocht, maar soms is het niet een nepbieder, maar gewoon iemand die zeer ver weg van thuis woont en met veel heimwee iets gevonden heeft dat hij echt wil hebben. Ik denk dat wat dan ook daardoor veel meer waard is dan voor iemand die elke dag geel en blauwe treinen langs ziet rijden, of gewoon naar een winkel of beurs kan gaan.

En laat me er niet eens over patat and frikandellen beginnen.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #932 Gepost op: 03 juli 2019, 02:26:20 »

Frikandellen en kroketten.....ook te vinden in Canada   ;D bij de Holland Shop


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #933 Gepost op: 03 juli 2019, 02:40:22 »
Ik sta soms ook versteld wat een kavel opbrengt, maar als er maar twee mensen het graag willen hebben en niet van verliezen houden, kan het lekker oplopen. Bij een veiling is het niet alleen gezond en logisch verstand wat mensen drijft (bij wat wel?) maar ook het 'spel' van de veiling zelf.

Gewoon bieden wat jij vind dat het waard is, dan betaal je nooit meer dan je eigenlijk wil. Catawiki is geen Marktplaats met nep biedingen. Het bod is bindend. Dus als iemand 80 euro bied op een Preisertje dan moet hij dat zelf weten, en lekker betalen. Ook het zogenaamd 'snipen' (in de laatste seconden een belachelijk hoog bod doen zodat niemand meer kan reageren) werkt bij Catawiki niet, er komt dan gewoon extra tijd bij zodat de ander nog op tijd kan reageren. En als die dus niet wil verliezen dan is het kassa. Als kunstmatig bieden echt een ding was dan gingen alle kavels voor dikke prijzen weg :P

En net wat er gezegd wordt: je zal maar ergens op de wereld zitten zonder toegang tot de items die jij wil hebben. Er gaan soms bijvoorbeeld super eenvoudige Lima sets van bij ons alledaagse NS 1220 met Plan E voor flink wat knaken naar het buitenland. Simpelweg omdat het daar niet in de 5 euro bakken op een beurs ligt en het voor mensen daar iets unieks is.

Mvg,

Robert

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #934 Gepost op: 03 juli 2019, 03:03:06 »
Als er echt lima sets voor 5 Euro op Houten staan, dan moet ik meer koffers meebrengen  ;D

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #935 Gepost op: 03 juli 2019, 09:35:36 »
Ook grappig: als je op Marktplaats een bod uitbrengt en je kijkt nog eens goed, en dan zie je dat je tegen een forumgenoot zit op te bieden  ;D 
Gelukkig had de koper al akkoord gegeven aan hem dus ik had het nakijken ...  :'(   


 ;)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #936 Gepost op: 03 juli 2019, 10:36:57 »
Laatst dus wel een kavel (inmiddels gesloten) met interesse gevolgd met veel items zoals figuurtjes en scenery wat op Catawiki geveild werd en zo dus idd kunstmatig de prijs opgevoerd werd.
Hoezo kunstmatig? Iemand heeft er maximaal 89 euro voor over en heeft dat ingevoerd. Het is dus die persoon die de prijs bepaalt, niet Catawiki.

De items kwamen zo van modelspoorwinkel.nl af.

Dat kan, zakelijke aanbieders mogen ook op Catawiki verkopen. Er staat dan "Pro" bij gebruikersnaam en er gelden andere regels dan voor particulieren (wat exact weet ik niet, behalve dan dat zijn WEL nieuwe artikelen aan mogen bieden, ivm BTW)

Dat vind ik dus, wel vrije, maar oneerlijke handel.

Waarom oneerlijk? Hadden ze de artikelen ook op hun website staan? Als particulier kun je toch ook verschillende kanalen (Forum, Marktplaats etc) bewandelen voordat je het op Catawiki zet?

Op een beurs zou je waarschijnlijk voor 10 euro per bak klaar geweest zijn, ongeveer 60 euro.
Snap best dat je er een tientje meer uit wilt halen.

Nogmaals, de bieder bepaalt de prijs. Catawiki is geen garantie dat het een tientje meer opbrengt. Hoeveel commissie er voor een Pro afgaat weet ik niet, voor particulier 15,1% en hou je in dit geval € 73,30 over. Dat is dan wel meer dan een tientje, het is nog steeds geen garantie. Heb ook wel eens iets verkocht wat geen reet opbracht, geheel tegen mijn verwachting in.  Zuur, al kun je ook beredeneren dat iemand iets voor een schijntje gescoord heeft en hem/haar dat gunnen. Bovendien is de door jou genoemde "waarschijnlijke ongeveer" 60 euro ook slechts een schatting.

Dat er hier wat nepbieders tussen zaten geloof ik ook.

Een bod is en blijft echt. Dat de kans nihil is dat "bieder 5675" het kavel wint voor een tientje is helder, hoewel je het natuurlijk nooit weet. Aan de andere kant zijn dit soort biedingen een invulling van tijd voor sommige mensen en een uiting van hun bestaan. Tja, als ze er schik van hebben: Laat ze.

Is voor 89 euro geëindigd en gesloten.
Dan komt er de veilingwinst en verzendkosten nog eens bij....
Voor een eerlijke prijs op de veiling zou ik dus zoveel mogelijk van een particulier kopen.
Strafpunten :police:
Het is me nog niet helder waarom je een verschil ziet tussen bedrijfsmatige en particuliere verkoper als je het hebt over wat kavels opbrengen.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2019, 11:38:22 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #937 Gepost op: 03 juli 2019, 11:33:04 »
Ik heb ook ervaring met naar mijn idee kunstmatig hoog maken van de prijs een aantal jaar geleden op ebay er werd steeds tot mijn max bod geboden en niet er overheen.
Verder heb ik al eens een pakketje gehad voordat ik de betalings gegevens had die verkoper had er dus wel vertrouwen in.
Ik betaal verder alleen bij bekende bedrijven met ideal de rest CC of Paypal.
Op marktplaats ben ik tot nu toe nog niet opgelicht alleen een hoop koper of verkopers waar je niks meer van hoort vergeet alleen zelfs nog wel eens mijn mail te checken als ik ergens op heb geboden.
Mvg Mark

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #938 Gepost op: 03 juli 2019, 12:09:14 »
Ik heb ook ervaring met naar mijn idee kunstmatig hoog maken van de prijs een aantal jaar geleden op ebay er werd steeds tot mijn max bod geboden en niet er overheen.

Klinkt meer als een automatisch maximaalbod dat al eerder is gedaan en hoger is dan het jouwe, zo werkt Ebay nou eenmaal.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #939 Gepost op: 03 juli 2019, 13:05:07 »
@Koen

Ik heb al een aantal leuke dingen via Catawiki gekocht, je kan gewoon een maximumprijs ingeven.

Ook een artikel van uiteindelijk die winkel waar jij t over hebt.
Niks mis mee, had m voor een goede prijs en netjes verzonden e.d.

Ik vind je opmerking “strafpunten” ook niet gepast....
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #940 Gepost op: 03 juli 2019, 13:08:53 »
Klinkt meer als een automatisch maximaalbod dat al eerder is gedaan en hoger is dan het jouwe, zo werkt Ebay nou eenmaal.

Ik denk dat Mark bedoeld dat hij een automatisch maximaal bod doet, en ze er net onderblijven, zoadat ze ze veel mogelijk geld krijgen voor het item, zonder het zelf te moeten kopen.

Dat zou wel aangeven dat aan de andere kant iemand kan zien wat je hoogste bod is, en dat zou dan fraude zijn :police:
Met spoorse Groeten, Karl

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #941 Gepost op: 03 juli 2019, 13:26:28 »
Ik denk dat je gelijk hebt inderdaad. Tja, kan ook nog steeds zijn dat meerdree mensen "goed weten" wat iets ongeveer waard is en rond dat bedrag gaan bieden. Als het herhaaldelijk bij opnieuw bieden net onder je maximaalbod komt is dat wel bijzonder inderdaad...

Ik denk altijd maar zo, het is niet voor niets je maximumbod, dus is het (veel) minder is het mooi meegenomen, anders is het in ieder geval niet te duur.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #942 Gepost op: 03 juli 2019, 17:40:31 »
@strafpunten.
Neem het met een korreltje zout.

Feit blijft, dat je een prijs in een webwinkel hebt en een hogere prijs op de veiling.
Dat is dan toch dubbel opvoeren van een prijs.

Verder zal eea heus wel netjes afgehandeld worden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #943 Gepost op: 03 juli 2019, 18:00:22 »
Citaat
Feit blijft, dat je een prijs in een webwinkel hebt en een hogere prijs op de veiling.
Dat is dan toch dubbel opvoeren van een prijs.

Daarom vroeg ik ook of de artikelen ook werden aangeboden in de webshop en nu aanvullend: Indien ja, was dit gelijktijdig met de veiling en wat kostten de artikelen in de webshop?

Die hogere prijs opbrengst op de veiling is naar mijn smaak voldoende besproken.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2019, 13:47:24 door Reinout van Rees. Reden: Quote verduidelijkt »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
Re: Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #944 Gepost op: 03 juli 2019, 18:49:00 »
Ik bied (en koop) ook wel eens wat op Catawiki. Ik stel echter voor me zelf een maximum prijs vast. Laatst zat ik te bieden op een loc en zocht ook nog even op het web. Vond ik hem ergens anders nieuw voor € 4,00 meer waar ik op geboden had (inclusief veiling- en verzendkosten). Gelukkig werd ik overboden.
Autobod ook wel eens gedaan, en iemand anders ook. Dan bied je in een paar seconden lekker tegen elkaar op!
M'n laatste fout: Bieden op een wagonnetje maar die moest uit Spanje komen, dus veel hogere verzendkosten... Ook hier werd ik gelukkig overboden.

Dus goed blijven lezen, zoeken wat er in (web)shops te koop is en dan jezelf afvragen: Bied ik meer dan ik nu gedaan heb? Je doet het allemaal zelf.

René
René