Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 22:10:51
Station Roodeschool door Ronzol
Vandaag om 22:08:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:56:39
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Rails roestig verven door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:14:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16

Auteur Topic: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).  (gelezen 677995 keer)

dh3201

• Offline Offline
Re: Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
« Reactie #2895 Gepost op: 06 June 2023, 07:54:28 »
Aha, alcoholreclame, maar had het dan niet 18+ moeten zijn?  ::)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #2896 Gepost op: 18 June 2023, 12:11:56 »
Dit is 1st world frustratie en wellicht een vriendelijk verzoek...  You know who you are! :)

Ik verkoop regelmatig online en snap nog steeds niet hoe mensen tot een marktplaats beoordeling komen. Recente voorbeelden:
  • Lok komt aan en er ontbreekt een onderdeel, de koper heeft de ersatzbeutel a 15,- alvast maar besteld of ik ff wil dokken. Mijn uitgangspunt is dat de verkoper in de gelegenheid moet worden gesteld het euvel te herstellen. In dit geval was het onderdeel op mijn foto's overigens aanwezig, dus kan zelfs dat de koper een wat ruw unboxing ritueel heeft..? Maar dan nog; stel dat het inderdaad mijn fout is, misschien vind ik het onderdeel terug of weet ik een andere oplossing. In het ergste geval, als je er echt niet mee kan leven, stuur je het terug op kosten verkoper. En volgens mij heb ik dat beleefd uitgelegd... Nu allemaal verwijten van de koper, en: 2 sterren, "Betere service verlenen", "Beleefder communiceren"
  • Ik zeg toe iets voor het weekend te versturen en koper gaat akkoord, is allemaal prima. En marktplaats is geen winkel, dus ik heb even tijd nodig om tussen bedrijven door doos te zoeken, in te pakken en weg te brengen en heel eerlijk: ik vergeet het wel eens een dagje... Verstuur uiteindelijk op vrijdag: 4 sterren, "Sneller verzenden"
  • Krijg een vraag of een model nog beschikbaar is, ik antwoord dat hij al verkocht is; 1 ster, "Product niet aangekomen"

Ok, die laatste is blijkbaar iemand die het echt niet begrijpt... En natuurlijk zullen er echt wel dingen mis gaan en toegegeven, de handel tussen particulieren is niet gereguleerd en daarom soms lastig. Maar enige redelijkheid en billikheid is toch wel te verwachten...

Dus een oproep aan allen:
  • Als iets niet specifiek is afgesproken, ligt de verantwoordelijkheid niet direct bij de koper.
  • Wat niet op foto's staat of beschrijving staat, is uiteraard verantwoordelijk verkoper; maar al andere, is (tenminste ten dele) voor risico koper.
  • Als er iets mankeert aan een aanschaf, ga in overleg.
  • En uiteraard als een verkoper echt niet meewerkt of zelfs oplicht... Lage beoordeling of in erge gevallen, meldt het bij marktplaats.

En off-topic, over verkopers; er zijn geen onzinbiedingen, ieder bod is een bod. Dan moet je maar een minimaal bod of vaste vraagprijs opgeven. En voor de kopers: ga niet moeilijk doen als een verkoper geen euro wil zakken, jij wilt blijkbaar ook geen euro extra betalen.

Wat ik overigens altijd opvallend vind is dat de probleemgevallen vaak kopers zijn met 5 sterren, evenals ik. Dus het is niet waterdicht, maar had toch de behoefte dit aan te kaarten. Ook omdat velen hier ook op MP kopen. Daarom nog een laatste opmerking: verkopen (en kopen) via het Forum is een stuk prettiger.. Uiteraard is dit te verklaren, maar ik dacht het toch te noemen.

Zo, frustratie kwijt..  :angel:

PS dank je wel moderatie; weet niet meer waarom ik in eerste instantie dacht dat dit in een apart draadje moest.. Wellicht dat ik het draadje met bezorgdiensten in m'n hoofd had.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2023, 12:31:59 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #2897 Gepost op: 18 June 2023, 15:25:05 »
Ah

Dat wist ik niet

Updateje: Geld terug gekregen. Ben wel benieuwd, komt op mij over dat verkoper het uiteindelijk niet eens was met bod, en dan maar gewon stommetje speelt. Zou catawiki iemand dan ook for life bannen?

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #2898 Gepost op: 18 June 2023, 23:27:37 »
Geen idee.
Volgens mij kan je niet zo makkelijk een nieuw account aanmaken.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #2899 Gepost op: 19 June 2023, 09:59:19 »
https://www.catawiki.com/nl/help/eerlijkzakendoen

Zie punt 5. Als er op wordt gecontroleerd zou iemand die nogmaals een account aanmaakt met hetzelfde legitimatiebewijs op moeten vallen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

rangeerduivel

• Als het maar (model)treinen zijn
  • Offline Offline
« Reactie #2900 Gepost op: 19 June 2023, 10:58:46 »
Geen nood, gisteren al kreeg ik een bericht van de verkoper dat het object verzonden was voor hij bericht kreeg van PayPal enz enz...
Uiteraard heeft hij de bestelling eind vorige week toch verstuurd toen hij gekontakteerd werd door Ebay/PayPal.
Ik heb geantwoord dat ik mijn wagen niet een maand aan één stuk ongebruikt kon laten staan en dus elders een accu had gekocht,één maand wachten vind ik wel wat veel van het goede!
Samen met de vermelding dat ik alle mails en berichten met hem, PayPal en Ebay heb bewaard (die tellen als geldig bewijs qua data enz...)
Samen met de mededeling dat de accu OP ZIJN KOSTEN hier bij mij thuis kon opgehaald worden.
Ik betaal geen cent voor terugzending.
Daarop kreeg ik bericht dat hij mij een pdf van door hem betaald ticket zal toesturen en dat het pakket zal opgehaald worden.
Nu, 48 uur later nog geen bericht daaromtrent ontvangen!

;)

We zijn ondertussen een paar weken later, de batterij staat hier nog!
Van de verkoper geen teken van leven....

;)

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #2901 Gepost op: 05 August 2023, 13:52:21 »
Hallo, ik zou graag het volgende willen delen:
Ik had een aardige bestelling geplaatst bij een webshop in het zuiden des lands. Alles vooruit betaald en een week later het netjes in huis.......maar 1 item stond op naleveren. Tot zover netjes. Na een tijd maar eens geïnformeerd of ze het al leveren konden, op de site werd nog steeds gemeld dat het ruim voorradig was, ( niet dus) .Ze wachten nog op een levering van de   importeur.....prima nog wat geduld dus hebben. Na een maand wachten nog maar eens een belletje met de vraag of er al zicht op uitleveren was. Oei, even zoeken ,nee, niets ontvangen. Ondanks dat het inmiddels " spoed' was geworden niets.....
Toen maar gegaan voor een mindere kwaliteit en deze geleverd gekregen.netjes, geen klacht hierover. Maar nu mijn vraag: is het tegenwoordig gebruikelijk dat je artikelen kunt bestellen die niet op voorraad zijn al zegt de website van wel, en er vervolgens een maand verloren gaat aan wachten, is dat iets waar men tegenwoordig rekening mee moet houden?
Kreeg geen antwoord op mijn vraag waarom er in voorraad  stond ,terwijl deze 0 was.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #2902 Gepost op: 05 August 2023, 14:17:41 »
Denk meer een gevalletje pech.
Het probleem van een computersysteem zijn de mensen die er niet goed mee omgaan.
Ik deed de voorraad bij m’n vorige werk en er waren tweewekelijks best grote verschillen.

Dus mensen slaan niet het goede artikel aan of het verkeerde aantal.
Dan kan zo iets gebeuren.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2903 Gepost op: 05 August 2023, 14:18:02 »
Maar nu mijn vraag: is het tegenwoordig gebruikelijk dat je artikelen kunt bestellen die niet op voorraad zijn al zegt de website van wel, en er vervolgens een maand verloren gaat aan wachten, is dat iets waar men tegenwoordig rekening mee moet houden?
Kreeg geen antwoord op mijn vraag waarom er in voorraad  stond ,terwijl deze 0 was.

Ik ben bang van wel. Er zijn eigenlijk 2 soorten webshops. webshop A die voorraad heeft. En webshop B die helemaal niets op voorraad heeft en op zijn webwinkel de voorraad van hun leverancier vermeld. Die laatste besteld het pas als jij een bestelling gedaan hebt. maar tussen jouw bestelling en de bestelling bij nu "groothandel" kan het betreffende artikel net verkocht zijn.
Er is uiteraard ook nog een 3e categorie die er met de pet naar gooien en roepen dat ze iets kunnen leveren terwijl ze dat niet kunnen maar die laat ik maar even buiten beschouwing.

Het grote probleem voor webshop A is dat ze meer kosten moeten maken door het voorraad houden dan webshop B en daardoor zijn ze iets duurder. en dan begrijp je meteen welke kant het op gaat in een wereld waar alles op kosten gestuurd wordt ;)

edit naar aanleiding van de opmerking van Dave: voorraadverschillen kunnen altijd voorkomen maar dat is van alle tijden.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2023, 14:19:39 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #2904 Gepost op: 05 August 2023, 15:17:13 »
Mhe, dat soort bedrijven bestel ik niet meer.
Elke (web)shop die tegenwoordig zijn stockbeheer niet meer live op zijn webshop kan weergeven, sorry, maar niet goed bezig.
Ik zie liever dat iets niet beschikbaar is op je webshop, dan dat je webshop niet gekoppeld is met de stock in je winkel zelf, of in het ergste geval, zelfs je leverancier.
Dat je die laatste koppeling niet hebt, kan ik nog snappen, maar dan doe je gewoon aan het lokken van klanten dmv van valse stockinfo, niet meer, niet minder.

Niet treintjes gerelateerd, maar bv Redcorp, grote verdeler van IT materiaal is ook bekend voor dat soort praktijken. Nog paar 100 dingen in stock steken volgens de webshop, je besteld er, ja, blij zijn dat je na 2 maand het artikel dus hebt. Hebben ze me 2x geflikt, ik bestel er gewoon nooit meer, ook al zou het artikel er goedkoper zijn dan bij een andere winkel.
Het excuus van "op moment van bestellen was het nog beschikbaar bij de leverancier", booit mij als klant niet. Je zegt dat je het item op stock hebt, dus dan moet je ook direct leveren, niet 2x na datum.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2905 Gepost op: 05 August 2023, 15:19:48 »

Elke (web)shop die tegenwoordig zijn stockbeheer niet meer live op zijn webshop kan weergeven, sorry, maar niet goed bezig.

Eens. Als je het gewoon goed voor elkaar hebt wordt die voorraad direct bijgewerkt.

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #2906 Gepost op: 05 August 2023, 15:22:00 »
Dan maar weer eens een positief verhaal.
Rijtuig besteld en betaald op 25-7 en deze werd op 27-7 vanuit Duitsland(Modelbahn-Paradies Erftstadt) bij mij thuis bezorgd.
Ik zeg, dikke  (y).
Grt, Ronald.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2907 Gepost op: 05 August 2023, 15:25:36 »
Oh, veel gaat goed hoor. Afgelopen tijd enkele keren wat spul via MP besteld. Zijn verkopers die ik vaker gebruik en super betrouwbaar. Laat het dan bv via DHL Parcel shop hier in 't dorp bezorgen zodat ik het zelf op kan halen. Gaat prima hoor :)

Tis niet allemaal kommer en kwel :)

EddyK

• Offline Offline
« Reactie #2908 Gepost op: 05 August 2023, 18:03:34 »
Ik had onlangs ook een niet alledaagse ervaring met een onjuiste voorraad in een webshop.
Bestelde een al wat ouder maar populair model bij een winkel in Spanje, omdat hij elders nergens meer nieuw te krijgen is. Zou volgens de webshop en mails uiterlijk de dag erna verstuurd worden.
Na 3 dagen kreeg ik een mailtje in gebrekkig Engels, ze konden het model niet vinden, excuses en ze gingen nog goed verder zoeken. Annuleren mocht ook als het te lang zou duren.
Paar dagen later weer een mailtje, het model is gestolen uit de winkel, een paar dagen voor mijn bestelling. Netjes met 2 screenshots erbij van de camera waarop de dief te zien is die het meeneemt. Weer netjes excuses erbij en ze zouden het geld terugstorten, en dag later stond het weer op mijn rekening.

Dat kan dus ook een reden zijn dat de voorraad niet klopt... niet leuk voor de winkel, maar naar mij toe heel netjes afgehandeld verder.
Eddy

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #2909 Gepost op: 06 August 2023, 14:15:51 »
Ja, het is niet allemaal kommer en kwel, 95/100 gaat het goed.
Je hebt normaal altijd wel je vaste leveranciers waar je tevreden bent van de service etc, waar je normaal altijd je modellen besteld, maar sommige speciaaltjes ofzo zijn niet altijd meer leverbaar, en dan ben je soms op goed geluk aangewezen.
Heb het zo al 2x met een NL treinwinkel 2x voorgehad : lok besteld die op hun webshop beschikbaar stond, en uiteindelijk na bijna een week ( want je krijgt je factuur niet als je het ding afgerond hebt in je winkelmand ) als je zit te wachtne op de factuur en bankrekeningnr etc voor de betaling, krijg je het mailtje : ja, sorry, maar die hebben we niet meer  ??? ::) >:(
Haal dat ding dan verdikke van je site af.
Ik kan er nog inkomen dat je niet direct het budget hebt om je stock in de winkel aan je website kan koppelen, dat vergt een investering.
Maar zorg dan op zijn minst dat je elke avond ofzo even je website artikelen update. Kan me moeilijk voorstellen dat een kleine treinwinkel 30 loks per dag verkoopt, dus hoe moeilijk is het dan om een pagina of 10 even te verwijderen. Enfin, die winkel staat bij mij dus op de rode lijst om nog iets te bestellen, tenzij ik in de winkel zelf binnenwandel, maar daar ik eigenlijk nooit daar in de buurt kom is de kans klein.
Ik bestel nog wel meer bij leveranciers die spijtig genoeg niet in de buurt zitten, maar ik haal dan soms ineens een aantal bestellingen gelijktijdig op, is dan leuk babbeltje doen met de uitbater etc, en dan blijft er ook al wel eens iets onverwachts aan de hand plakken en heeft die winkel nog wat extra verkocht.
Als je dan je shop niet up-to-date houdt, ja, dan zal je dus ook aan mij nooit meer kunnen slijten.

Maar zoals gezegd, gelukkig dat er ruim voldoende winkels zijn waar je hele fijne ervaringen kan doen !