Hoi Automatic Rock,De foto van jouw site was ik al tegengekomen bij het google'en en meteen op m'n computer gedownload. Maar de toelichting had ik nog niet gezien: die is perfect! Maakt niet uit dat die uit '63 is, het gaat om de principes van zo'n gasverwerkingsbedrijf. Dank voor de link
Beste modelspoorders,Ik overweeg op mijn baan (Schwarzburg-Neuffen-Bahn) aan de rand van de stad een stadsgasfabriek te bouwen. Weet alleen niet zo goed hoe zo'n gasfabriek in werkelijkheid functioneerde.Natuurlijk is er een gashouder nodig en een spooraansluiting waarmee de kolen worden aangevoerd.Maar dan? Werden die kolen in een soort fabrieksgebouw gestookt en vergast? Wat voor soort fabrieksgebouw? Liep er een leiding van dit stookgebouw naar de gashouder? Was dat een bovengrondse leiding? Was dat een dikke leiding?Ik reed in mijn jeugd langs zo'n stadsgasfabriek in Dordrecht en weet daardoor dat het helemaal niet zo'n groot complex was. De gashouder (en de stank die er in de buurt hing) kan ik me goed herinneren, maar hoe de gebouwen eromheen uitzagen, weet ik werkelijk niet meer.Wie kan me helpen met tips voor het gebouw waarin de kolen werden gestookt? Foto's van werkelijke stadgasfabrieken of in modelbouw zijn zeer welkom.Groet,Ruud