Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46

Auteur Topic: Oude gasfabriek  (gelezen 19147 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Oude gasfabriek
« Gepost op: 07 December 2009, 14:39:32 »
Beste modelspoorders,

Ik overweeg op mijn baan (Schwarzburg-Neuffen-Bahn) aan de rand van de stad een stadsgasfabriek te bouwen. Weet alleen niet zo goed hoe zo'n gasfabriek in werkelijkheid functioneerde.
Natuurlijk is er een gashouder nodig en een spooraansluiting waarmee de kolen worden aangevoerd.
Maar dan? Werden die kolen in een soort fabrieksgebouw gestookt en vergast? Wat voor soort fabrieksgebouw? Liep er een leiding van dit stookgebouw naar de gashouder? Was dat een bovengrondse leiding? Was dat een dikke leiding?

Ik reed in mijn jeugd langs zo'n stadsgasfabriek in Dordrecht en weet daardoor dat het helemaal niet zo'n groot complex was. De gashouder (en de stank die er in de buurt hing) kan ik me goed herinneren, maar hoe de gebouwen eromheen uitzagen, weet ik werkelijk niet meer.
Wie kan me helpen met tips voor het gebouw waarin de kolen werden gestookt? Foto's van werkelijke stadgasfabrieken of in modelbouw zijn zeer welkom.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Oude gasfabriek
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2009, 14:43:18 »
Hoi Ruud,

Toevallig staat er een heel stuk in de Railhobby van deze maand (december) over een gasfabriek in model.

http://www.railhobby.nl/railhobbytijdschrift/455-gasfabriek-in-model

Groet ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Drent

• Offline Offline
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2009, 14:51:38 »
Op de site van Het Utrechts Archief is veel te vinden over o.a. de oude gasfabriek aan de Blauwkapelse weg, het huidige G(r)ifpark:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/zoeken/?q=gasfabriek&s=

Als je zoekt op beeldmateriaal kom je aardig wat foto's tegen. Hier staat vast wel iets bruiksbaars tussen.

Suc6 ermee  (y)

Grtz,

Marcel
« Laatst bewerkt op: 07 December 2009, 14:53:47 door Drent »

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2009, 15:01:42 »
Grappig, bij ons in Ede zijn net begonnen de Gasfabriek te slopen http://nl.wikipedia.org/wiki/Gasfabriek_(Ede)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 December 2009, 15:22:30 »
Dank voor de tips, vooral de Railhobby-tip is natuurlijk super!
Via Google heb ik ook al wat afbeeldingen gevonden, dus ik kan aan de slag.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 07 December 2009, 15:26:00 door Ruud K »

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #5 Gepost op: 07 December 2009, 17:58:02 »
En Nederlands laatste gashouder staat in

Dedemsvaart.
Heb, buiten deze, nog 10 afbeeldingen beschikbaar.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 December 2009, 19:25:47 »
Hallo Gerrit,

Dank voor de foto. Het gaat me echter vooral om de combinatie gashouder en fabrieksgebouw. Gelukkig heb ik op internet een heel instructieve foto gevonden van de gasfabriek Zaandam. Daarop zie je dat de gashouders een eindje van het fabrieksgebouw staan. Op andere foto's zie ik hetzelfde. Zo ga ik het dan ook maar bouwen, alleen niet zo'n gigantisch complex als op de foto:

En dat het allemaal niet zo kolossaal hoeft, blijkt uit deze foto uit de werkelijkheid:

« Laatst bewerkt op: 07 December 2009, 19:34:24 door Ruud K »

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #7 Gepost op: 07 December 2009, 20:28:59 »
Hoi Ruud,

Ik heb toevallig op m'n hobbysite een artikeltje online staan uit 1963:
http://verzamelingen.automatic-rock.nl/Magazines/Miba/jaargang-7/Gasfabriek.htm

Misschien heb je er wat aan :)

mvg, AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #8 Gepost op: 07 December 2009, 21:07:11 »
Grappig, bij ons in Ede zijn net begonnen de Gasfabriek te slopen http://nl.wikipedia.org/wiki/Gasfabriek_(Ede)
Hoe zit dat dan? In het artikel waar je naar verwijst staat dat het een rijksmonument is...?

JSRail

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2009, 22:14:34 »
Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat het voormalige terrein wordt gesaneerd i.v.m bodemverontreiniging. En valt het oude pand onder de Rijksmonumenten. Zoals valt af te leiden uit het artikel.

Citaat
Herinrichting van het gebied
De provincie Gelderland heeft samen met de eigenaar van het terrein, energiebedrijf Nuon, het initiatief genomen om oude gasfabriekterreinen te saneren. Hierdoor zal ook de grond van het terrein van de Edese gasfabriek weer geschikt worden voor herinrichting. Het terrein is verkocht aan een projectontwikkelaar en in 2009 zal een nieuwbouwproject worden gestart met de toepasselijke naam: "De Fabrieck". Hierbij wordt rekening gehouden met de monumentale status.

PS.  Kan me nog herinneren, toen ik nog in Utrecht  woonde. Dat je van die grote gas-reservoirs had, die bij de gasfabriek hoorde aan de Blauwkapelseweg. Was altijd een bijzonder gezicht. Pas in de jaren 70 zijn ze gesloopt. En pas veel later is het terrein gesaneerd i.v.m. bodemvervuiling (o.a. benzeen).  

MvG Jeroen

(het Utrechts Archief)
« Laatst bewerkt op: 07 December 2009, 22:29:01 door JSRail »

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #10 Gepost op: 07 December 2009, 22:32:15 »
Ze hebben hier vlak naast het blok, in de achtertuin van de voormalige gasfabriek-directeurswoning, van de zomer het laatste stukje rond betonplaat van zo'n gashouder weggehaald.
De overige restanten waren al een jaar of 3 geleden gesaneerd en afgegraven.
Helaas kan ik van die gasfabriek weinig tot geen foto's vinden, alleen een paar van na de ontploffing, maar daar staat alleen een ingestort gebouw op.
Ik had wel eens willen weten waar ik nu precies in de oude fabriek woon, en nabouwen heb ik ook over zitten denken, maar daar kon ik op mijn baan (nog) geen plek voor vinden, terwijl elke stad of stadje er wel een had in die tijd.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2009, 22:35:14 door prutser »

JSRail

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 07 December 2009, 22:56:25 »
Vollmer heeft vroeger een H0-kit in z'n assortiment gehad, van zo'n gashouder. Als het goed is Vollmer 5725.  Staat er ook ééntje gebouwd op Marktplaats.nl 

MvG  Jeroen

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 December 2009, 23:44:48 »
Hoi Automatic Rock,

De foto van jouw site was ik al tegengekomen bij het google'en en meteen op m'n computer gedownload. Maar de toelichting had ik nog niet gezien: die is perfect! Maakt niet uit dat die uit '63 is, het gaat om de principes van zo'n gasverwerkingsbedrijf. Dank voor de link  (y)

Hoi Jeroen,

De Vollmer-kit 5725 heb ik  ;D, dus dat komt helemaal in orde. Ga nu op zoek naar fabrieksgebouwen en kolentransportbanden om de kolen van de kolenbunker het fabrieksgebouw in te krijgen.

Groet,
Ruud

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #13 Gepost op: 07 December 2009, 23:57:12 »
walthers/cornerstone heeft een leuke gashouder, wel een maatje groter. Voor de railz-gasfabriek heb ik er 3 van gebruikt... van cornerstone zijn er meerdere leuke gebouwen voor een gasfabriek, google maar even op empire gas works. ze hebben een cokesoven (retort), gashouder en een zuiveringsgebouw met wat condensers erbij. Voor het proces in de fabriek zie wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gasfabriek
de grootte van gasfabrieken verschilde nogal, zo'n open cokesoven zoals in de cornerstone-kit zag je bijvoorbeeld niet zo vaak, meestal werd daar een fraaie industriele hal omheen gebouwd. De relatief moderne gasfabriek keilehaven in rotterdam had wel zo'n open oven, die was dan ook niet bepaald op het mooi gebouwd maar heel functioneel. De fabriek van railz is gebaseerd op de veel oudere gasfabriek kralingen, met mooi gedecoreerde bakstenen gebouwen, de ovens zitten daar dus ook binnen.
Zie hier voor wat plaatjes:
http://www.railzminiworld.com/200916.htm
http://www.railzminiworld.com/200918.htm
http://www.railzminiworld.com/200919.htm
http://www.railzminiworld.com/200937.htm
zoals op de laatste foto te zien kan de aankleding van het terrein nog een heel stuk beter, maar ja, je ken maar 1 ding tegelijk doen he...
in de twee grote gebouwen met schoorstenen zitten de ovens (retorten), de andere gebouwen ernaast zijn voor de nabehandeling van het gas, met een paar condensers erbij. Eigenlijk mochten er nog wel meer bijgebouwen bij, ook een ketelhuis bijvoorbeeld, maar ook bij railz is de ruimte niet oneindig... onder het afdak is de kolenopslag. Bij zo'n oude fabriek stond vaak ook een villa, bij wijze van administratiekantoor. Ook deze gasfabriek is daarvan voorzien, een detail wat vaak vergeten wordt in model.

Voor lekkere industrieplaatjes (weinig nederlands) kun je trouwens hier terecht: http://www.hfinster.de/
« Laatst bewerkt op: 08 December 2009, 00:03:35 door Floris Dilz »

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 December 2009, 00:03:20 »
Hoe zit dat dan? In het artikel waar je naar verwijst staat dat het een rijksmonument is...?
Dat klopt. Een aantal panden zijn gesloopt en twee panden blijven staan.

Op bovenstaande header het derde plaatje van de website van De Fabrieck zie je een aantal nieuwbouw woningen en het oude hoofdgebouw staan.

Citaat
In de monumentale Gasfabriek en haar Zuiverhuis ontwikkelen wij ook diverse wooneenheden. Op dit moment zijn we hiermee nog volop in ontwikkeling. Zodra wij hierover meer informatie hebben, zullen wij u hierover berichten.

m.a.w. om een beetje on topic informatie te verschaffen: Een gasfabriek heeft dus ook een Zuiverhuis ;) Met een beetje googelen kwam ik nog op de volgende informatie over de Gasfabriek Hilversum waarin redelijk de gebouwen beschreven staan.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery