Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Joz
Vandaag om 21:43:19
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:42:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:57
Liliput schaal N door RodeDuivel
Vandaag om 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16

Poll

Hoe zien we het feest graag?

Net als bij het 150 jarig bestaan!
79 (25.6%)
Net als 150 maar dan met meer!!!!
165 (53.6%)
Boeit me niet als het maar gevierd wordt
44 (14.3%)
Liever geen feest!!!!
20 (6.5%)

Totaal aantal stemmen: 302

  

Auteur Topic: 2014: viering 175 jaar spoorwegen  (gelezen 146652 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #90 Gepost op: 05 July 2010, 20:52:59 »
Ik heb het zuiver over de gewone rijtuigen, niet over RD's of P's.

Eelco

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #91 Gepost op: 05 July 2010, 21:04:22 »
Ik denk dat je qua locatie moet gaan kijken zoals met Dampfspektakel heeft aangepakt. Meerdere spoorlijnen met veel variatie en enkele grotere plaatsen bij elkaar. Hiernaar kijkend kom ik uit op Arnhem - Amersfoort - Deventer. Dit rondje kent veel variatie:
Een museumspoorlijn met alle bijbehorende facaliteiten voor stoomloks en stoomlokonderhoud (draaischijf, kolenbunker, opstelterrein)
Een doorgaande dieselspoorlijn met bijbehorende facaliteiten voor dieseltreinen (o.a. Tankplaat te Zutphen en Arnhem)
Een enkelsporige geëlektrificeerde spoorlijn
Meerdere stukken dubbelspoor
Voldoende opstelterrein en inhaalspoor: Amersfoort Goederen, Bokkeduinen, eventueel Vlasakkers, Stroe als inhaalgedeelte, Apeldoorn, Deventer Goederen, Zutphen, Arnhem Berg, Arnhem Goederen, Ede Wageningen (als dat tegen die tijd niet gesaneerd is) en eventueel Maarn Goederen.
Het is goed bereikbaar vanuit het Spoorwegmuseum en je kan eventueel de Maliebaanspoorlijn ook nog erbij betrekken.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

nielsie600

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #92 Gepost op: 05 July 2010, 21:10:14 »
-- Bij de SHM: het lokaalspoor tramrmaterieel (dus zonder de Zwitserse rijtuigen !!!!! Haal de VSM-Oostenrijkers er heen)
-- Bij de SGB: het lokale spoorwegmaterieel met als gasten de 41 en een Lint
-- Bij de VSM: het hoofd spoorwegmaterieel met zoveel mogelijk Blokkendoos-rijtuigen verzameld en met die rijtuigen de treinen vormen. Hier kan de 3737  (of de 2108) dan dienst doen.
-- Bij de ZLSM: Stoom uit het buitenland. Nodig hier de Duitse, Belgische, Franse etc grote stoomloks uit. Het lijntje heeft het meest het buitenlandse karakter
-- Bij de STAR: Het moderne dieselmaterieel: Met plan U en Lint en Spurt en...
-- Bij de MBS: het lokaalspoorweg GOEDEREN materieel met alle rangeer-diesellocomotief-varianten in Nederland
-- Op een tram-netwerk (Den Haag?) de oude en nieuwe stadstrams. In ieder geval NIET in Amsterdam zelf, dat hebben we nu al een keer gezien
De meeste museumlijnen hebben zich gespecialiseerd in een thema. Gebruik dat! Scheelt overbrengingen en dus kosten.

Wellicht leuk om voor deze plannen enkel materiaal proberen te behouden zoals bijvoorbeeld een DH?

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #93 Gepost op: 08 July 2010, 15:26:22 »
er is natuurlijk genoeg materieel voorhanden om historische ritten te rijden.
Het is niet haalbaar maar bij wijze van zou je een stel blokkendozen van bijv. de VSM berlijns blauw kunnen schilderen.
Daar kan dan de 1202 voor ,eventueel de 1122(aka 1125) mits dan al rijvaardig en eventueel ook nog de 1201 van klok.
rondritten door het land kunnen met.
DE1 41
Mat 46
Mat 36 252 indien reeds gereed
rode plan U
maak sowieso 1 plan V groen,ook weer historisch
hondekop 4
hondekop 2
blokkendoos
Kameel
is er mischien een DE2 weer rood te maken,compleet met snor,niet helemaal correct,dat weet ik maar wel weer een leuk
plaatje natuurlijk.
de 1501 ,desnoods met ICR,let wel,das ook alweer 30 jaar geleden dat ze zo reden!!!!
uiteraard 1100en en 1300en in geel grijs (wordt er niet eentje teruggebouwd naar turkoois of blauw??)
een ex. ACTS 1200 ook weer naar geel/grijs terugschilderen is ook mooi,ook dat  gaat immers alweer 35 jaar terug
3737 kan je vrees ik wel vergeten,kostte 2 jaar geleden al teveel.
Wel kan je op het terrein waar het evt weer gehouden wordt De Arend zn rondjes weer laten rijden.
uiteraard ook een materieelshow.
Stomers uit het buitenland is leuk,maar dan geen 23er,41er of 01,die hebben we immers hier ook al museaal.
doe dan zoals in '89 een poolse pt of de tsjechische blauwe albatros,de 18 201,een SNCF 141R
Wellicht ook leuk is bijvoorbeeld de franse versie van onze 1600,de BB7200 (of 15000),De Cc7107 (onze 1300) en een BB8100.
uiteraard 2400en en 2200en in alle mogelijke kleuren,evenals sikjes en hippels,die zijn al aanwezig dus een kwast verf is voldoende.
Dus als je je niet echt op stoom blind staart is er al heel veel mogelijk!

Groetjes Patrick

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #94 Gepost op: 08 July 2010, 19:31:55 »
uiteraard 1100en en 1300en in geel grijs (wordt er niet eentje teruggebouwd naar turkoois of blauw??)
Er wordt een 1100 weer blauw zonder neus, nu nog toestemming om met die wiebelkonten te mogen rijden.

Vergeet niet dat het ook interessant moet zijn voor het grote publiek, die willen vooral stoom zien (net als ik trouwens).
Die treinen moeten ook gevuld worden met passagiers.
 hoe zat dat trouwens in 89, kon je voor die rondritten ook kaartjes kopen of was dat alleen voor genodigden en gepensioneerde ?

Misschien wel leuk om de Thomas de stoomlocomotief ook mee te laten doen, is voor de leek beter te herkennen als locomotief ;D
Vr. groeten,
Bob

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #95 Gepost op: 08 July 2010, 19:53:43 »
Daar kan dan de 1202 voor ,eventueel de 1122(aka 1125) mits dan al rijvaardig en eventueel ook nog de 1201 van klok.

1100 is niet zonder meer meer toegelaten op de hoofdsporen...

maak sowieso 1 plan V groen,ook weer historisch

Dat klopt dan niet; alle nog bestaande V's zijn nooit groen geweest. Er zijn straks mogelijk 2 groene hondekoppen, doe er dan een gele V bij, dat is in 2014 ongetwijfeld ook al een museumstuk :D

is er mischien een DE2 weer rood te maken,compleet met snor,niet helemaal correct,dat weet ik maar wel weer een leuk
plaatje natuurlijk.
de 1501 ,desnoods met ICR,let wel,das ook alweer 30 jaar geleden dat ze zo reden!!!!
uiteraard 1100en en 1300en in geel grijs (wordt er niet eentje teruggebouwd naar turkoois of blauw??)
een ex. ACTS 1200 ook weer naar geel/grijs terugschilderen is ook mooi,ook dat  gaat immers alweer 35 jaar terug

Ik zie liever een blauwe of gele correcte 'Blauwe engel' dan een foute rode moet ik zeggen...

1501 moet eerst een revisie krijgen, die was in 2007 tijdens de open dag in Amsterdam te bezichtigen en zag er toen al slecht uit (veel roest ed) Of dat voor 2014 gaat lukken (met een 1201 die ook nog af moet)

1300 is inderdaad geen probleem, meerdere rijvaardige exemplaren aanwezig voor zover ik weet (NSM en KLOK) Terugbouwen naar oude geel-grijs zou relatief eenvoudig moeten zijn, terug naar turkoois of berlijnsblauw aanzienlijk meer werk.

1200 : hoeveel en in welke kleur :D Turkooise (hopelijk...), Berlijnsblauw en statisch in elk geval de fris geschilderde geel-grijze 1211.

Wellicht ook leuk is bijvoorbeeld de franse versie van onze 1600,de BB7200 (of 15000),De Cc7107 (onze 1300) en een BB8100.

Denk ook eens aan een CC6500 (waarmee het 'botsneus' fenomeen begon) , CC7107 zou inderdaad leuk zijn, eventueel een Franse verwarmingswagen .... helaas is de BB20012 vernaggeld sinds zn Nederlandse inzet en de BB7003 idem.
Kortom, laten we voor zover mogelijk voor historisch correct gaan, niet voor 'omdat het leuk lijkt' , reviseren kost al zoveel tijd en geld.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2010, 19:57:02 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #96 Gepost op: 08 July 2010, 20:01:52 »
Voldoende opstelterrein en inhaalspoor: Amersfoort Goederen, Bokkeduinen, eventueel Vlasakkers, Stroe als inhaalgedeelte, Apeldoorn, Deventer Goederen, Zutphen, Arnhem Berg, Arnhem Goederen, Ede Wageningen (als dat tegen die tijd niet gesaneerd is) en eventueel Maarn Goederen.

Eventueel kun je de Limburgse IC stations er ook aan toevoegen. Weert, Roermond, Sittard, Heerlen en Maastricht hebben ook een groot opstelterrein. Dus je kunt daar ook gebruik van maken mocht het nodig zijn.

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #97 Gepost op: 08 July 2010, 20:52:18 »
Maliebaan zou ik vergeten. Geen ruimte om het materieel op te stellen, moeilijk om een parade te rijden en nauwelijks goede ruimte voor het publiek langs de route. Vergeet die centrale plek en doe het daar waar de infra al aanwezig is: bij de diverse museum bedrijven en doe het dus in meerdere keren:

-- Bij de SHM: het lokaalspoor tramrmaterieel (dus zonder de Zwitserse rijtuigen !!!!! Haal de VSM-Oostenrijkers er heen)
-- Bij de SGB: het lokale spoorwegmaterieel met als gasten de 41 en een Lint
-- Bij de VSM: het hoofd spoorwegmaterieel met zoveel mogelijk Blokkendoos-rijtuigen verzameld en met die rijtuigen de treinen vormen. Hier kan de 3737  (of de 2108) dan dienst doen.
-- Bij de ZLSM: Stoom uit het buitenland. Nodig hier de Duitse, Belgische, Franse etc grote stoomloks uit. Het lijntje heeft het meest het buitenlandse karakter
-- Bij de STAR: Het moderne dieselmaterieel: Met plan U en Lint en Spurt en...
-- Bij de MBS: het lokaalspoorweg GOEDEREN materieel met alle rangeer-diesellocomotief-varianten in Nederland
-- Op een tram-netwerk (Den Haag?) de oude en nieuwe stadstrams. In ieder geval NIET in Amsterdam zelf, dat hebben we nu al een keer gezien
De meeste museumlijnen hebben zich gespecialiseerd in een thema. Gebruik dat! Scheelt overbrengingen en dus kosten.

Laten we vooral niet vergeten dat de SGB geen lokaal materieel heeft (alleen die Omctjes) maar met hoofdspoor rijtuigen rijd, dat de MBS ook mooie SS 657 Kikker heeft met mooie SS wagens en HSM rijtuig dus niet alleen die diesels.

Verder reacties op wat eerder getypt is:

Misschien hebben we over 4 jaar bij de Museum stoomtram loc NS 6513 klaar, dan de oudste stoomloc van nederland.

En dan bij de SHD (dan wel nog niet af) ook nog een aantal plan E's zijn en de ZLSM er ook 1 heeft.

En ja ik moet sommige mensen inderdaad gelijk geven, er is dan meer materieel paraat om het feest mee te vieren, dat verhaal van de 3737 kennen we nu wel, dan moet je maar hopen dat die mannetjes nog van gedachten veranderen of het dan misschien met de 2104 doen, dat al dan niet maar goed.

Groeten,
Rutger

2rail-Tim

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • Digitaal / Piko A-rails / DB
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #98 Gepost op: 08 July 2010, 21:25:29 »
Eventueel kun je de Limburgse IC stations er ook aan toevoegen. Weert, Roermond, Sittard, Heerlen en Maastricht hebben ook een groot opstelterrein. Dus je kunt daar ook gebruik van maken mocht het nodig zijn.

Ja maar dat moet je niet doen als dat ook al in het midden van het land is.. 1 vaste route / plek lijkt me veel beter.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #99 Gepost op: 08 July 2010, 21:26:19 »
Hoezo, een beetje afwisseling kan geen kwaad lijkt me.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #100 Gepost op: 08 July 2010, 21:50:56 »
Ik hoop dat de Ram Tee tegen die tijd ook klaar is ,kan hij mooi vanuit het Buitenland geintreserden naar Nederland brengen. (y)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #101 Gepost op: 08 July 2010, 23:16:07 »
Eventueel kun je de Limburgse IC stations er ook aan toevoegen. Weert, Roermond, Sittard, Heerlen en Maastricht hebben ook een groot opstelterrein. Dus je kunt daar ook gebruik van maken mocht het nodig zijn.
Nee, is tever weg. Kan je beter Nijmegen, Zwolle, Emmerich en Utrecht erbij nemen, dat is dichterbij. Je moet het centraal willen. Houdt er rekening mee dat de door mij genoemde opstelterreinen een berg aan ruimte hebben. Een beetje geschuif met materieel en wat geschuif met pauze plaatsen en tijden van treinen zou hier een hoop van beschikbaar kunnen maken. Dit is echter lang niet zo simpel als het lijkt.

Ja maar dat moet je niet doen als dat ook al in het midden van het land is.. 1 vaste route / plek lijkt me veel beter.
Juist! Jij snapt het!

Hoezo, een beetje afwisseling kan geen kwaad lijkt me.
Kijk eens naar wat de Duitsers dit jaar gedaan hebben! Hier ligt het perfecte voorbeeld van een goed evenement organiseren. Beperkte spoorlijnen, strakke regels, overal wat anders. Dat heet duidelijk zijn. Voor de vele liefhebbers en geïnteresseerden heel handig. Voorkeur voor stoom, ga naar plaats x. Voorkeur voor elektrische locomotieven? Ga naar plaats Y. Voorkeur voor Diesels? Ga naar plaats Z! Duidelijkheid. Men weet waar men wat kan vinden en men weet wat men ongeveer kan verwachten. Afwisseling? Niet geheel nodig. Mensen komen slechts voor bepaalde dingen en willen juist datgene zien. En geen tig andere treinen waar ze toch geen bal aan vinden.

En voor iedereen die graag allerlei materieel om wil bouwen/versneld wilt restaureren: Koop een setje veiligheidsschoenen en een overal, neem je schuifmaat mee en ga lekker naar de museumverenigingen! Proef de sfeer van het restaureren, leer de machines kennen en leer nieuwe mensen kennen. Het is een stukje trots om later te kunnen zeggen: Daar heb ik ook aan meegewerkt. Dit geldt overigens niet alleen voor treintjes, maar bijv. ook voor sportverenigingen en teams. Het is ook daar een stukje trots en erkenning als je later kan zeggen: Dit team is zover gekomen mede dankzij mijn hulp. Stukje voldoening!
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #102 Gepost op: 08 July 2010, 23:40:03 »
kijk ook eens vanuit de ogen van het gewone publiek! Die komen voor de 'treinen door de tijd'! Dus kies vanuit al het (museum)materieel zodanig dat er een mooi verloop te zien is van 175 jaar spoorwegen, inclusief alle private vervoerders die er tegenwoordig zijn. Zet dit allemaal bij elkaar zodat er een mooie tentoonstelling ontstaat. In ieder geval is de groep 'gewoon publiek' groter dan de hobbyisten hier!

mvg,
Robin

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #103 Gepost op: 09 July 2010, 00:03:19 »
Roestrijden.nl heeft de mogelijkheden al eens besproken met de SHD te Amersfoort.
Zowel de SHD als RR.nl hebben meegewerkt aan het tot stand komen van de railcarrièredagen in Amersfoort in april j.l., en wij zullen dat weer doen bij het organiseren van de Railinfrabeurs (april 2011, Amersfoort)

De opgedane ervaringen kunnen we mogelijk gebruiken voor NS175.

Precies, amersfoort is geen slecht idee. Er is een aardig groot opstelterrein en er staan nu al museummaterieel in de buurt van de Rijtuigenloods (leuke locatie om misschien te gebruiken bij 175 jaar spoorwegen voor modelbanen  ;D ) en misschien is utrecht centraal in 2014 nog een grote bouwput als ze de OV-Terminal aan het bouwen zijn  :P ;D

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #104 Gepost op: 09 July 2010, 13:21:47 »
Net even de pagina's  doorgelezen. Ik zou het best leuk vinden om bij ons (SGB) zoiets te organiseren alleen hebben wij niet echt de lijn hiervoor. Er valt bijna niet te kruisen.

Eigenlijk denk ik bij zoiets gelijk aan de VSM als uitvalsbasis. De NVBS heeft hier al een kleinschalige vorm van zo een feest laten plaatsvinden. Tel daar het organiseren van TnT bijop en dan denk ik dat je een (centrale) club hebt die ook de knowhow hebben om zoiets van de grond te krijgen.

Scheelt ook weer een hoop overbrengingsritten want die diesels zijn er dan allemaal al. En ze hebben daar een sik of 100, dat is ook altijd leuk natuurlijk  8)

Groeten,

Martin