Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:36
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door Eric B
Vandaag om 19:11:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09

Poll

Hoe zien we het feest graag?

Net als bij het 150 jarig bestaan!
79 (25.6%)
Net als 150 maar dan met meer!!!!
165 (53.6%)
Boeit me niet als het maar gevierd wordt
44 (14.3%)
Liever geen feest!!!!
20 (6.5%)

Totaal aantal stemmen: 302

  

Auteur Topic: 2014: viering 175 jaar spoorwegen  (gelezen 149003 keer)

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
  • *
    • Flickr
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #105 Gepost op: 09 July 2010, 14:23:24 »
Eventueel kun je de Limburgse IC stations er ook aan toevoegen. Weert, Roermond, Sittard, Heerlen en Maastricht hebben ook een groot opstelterrein. Dus je kunt daar ook gebruik van maken mocht het nodig zijn.
Roermond gaat gesaneerd worden. Daar heb je in 2014 niets meer aan.
Spoorgroet, Martin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #106 Gepost op: 09 July 2010, 14:39:52 »
kijk ook eens vanuit de ogen van het gewone publiek! Die komen voor de 'treinen door de tijd'! Dus kies vanuit al het (museum)materieel zodanig dat er een mooi verloop te zien is van 175 jaar spoorwegen, inclusief alle private vervoerders die er tegenwoordig zijn. Zet dit allemaal bij elkaar zodat er een mooie tentoonstelling ontstaat. In ieder geval is de groep 'gewoon publiek' groter dan de hobbyisten hier!
Proest! Ik mag toch echt hopen dat dit niet serieus bedoeld is. Ik weet niet of je bij Dampfspektakel geweest bent, ik in ieder geval wel, het volk dat op dit soort festijnen komt zijn toch echt voornamelijk hobbyisten hoor. Apparatuur voor meerdere maandsalarissen tot jaarsalarissen (camera's zoals de proffesionele filmploegen gebruiken!!) vind je niet bij het normale publiek, maar juist bij hobbyisten. En jij kan mij niet vertellen dat mensen die voor zo'n festijn over komen uit Engeland, Frankrijk, Nederland, Zweden, Canada, Australië, Brazilië, Rusland, de VS, Italië en noem maar op tot het gewone publiek behoren.
Natuurlijk heb je ook normaal publiek, maar hetgeen dat deze willen zien zijn stoomtreinen en dingen uit de vroegere jaren, die ze zelf meegemaakt hebben. Ouders willen graag tegen hun kinderen zeggen: "Kijk, dat is de trein waar pappa vroeger mee reisde." Als je het normale publiek tevreden wilt houden dan ben je met 1 emplacementje en een stoomtrein klaar. Voor het publiek is bijv. een T en een V nagenoeg gelijk, laat staan dat wij het gaan hebben over V1 of V9. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld de 1600 en 1700.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #107 Gepost op: 09 July 2010, 14:46:07 »
Voor het publiek is bijv. een T en een V nagenoeg gelijk, laat staan dat wij het gaan hebben over V1 of V9. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld de 1600 en 1700.

D'r is een heel verschil tussen ene 1600 en 1700 hoor. De 1600 is een loc van Sharp Stewart en de 1700 een van Beyer Peacock. Ok, allebei Engels en dezelfde asopstelling. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #108 Gepost op: 09 July 2010, 14:46:55 »
Vergeet niet dat het grotere publiek nog altijd meer potentiele bezoekers omvat dan de mensen die het als hobby hebben.
Eén centrale plek is beter en toegankelijker dan het hele land door sjezen van locatie naar locatie.
Op 1 dag zie ik mezelf niet vanuit bv het westen naar bv Haaksbergen rijden, om daarvandaan weer naar de ZHLSM te rijden EN ook nog wat te zien...
gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #109 Gepost op: 10 July 2010, 01:05:49 »
Proest! Ik mag toch echt hopen dat dit niet serieus bedoeld is.

Je gaa zo'n spektakel toch niet alleen voor louter hobbyisten organiseren? Ik ben dan niet bij NS150 geweest, maar de foto's die er nu zo her en der op internet staan laat toch een heel ander beeld zien. Ik ga er tenminste vanuit dat NS150 niet met die insteek georganiseerd is....

En daarbij, een gemiddelde bezoeker zijn de niet hobbyist geeft meer uit op zo'n dag dan iemand die het wel is. Dit zijn meer de vaders en moeders (of opa's en oma's) met de (klein)kinderen

mvg,
Robin

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11771
    • Mijn fotoarchief
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #110 Gepost op: 10 July 2010, 09:52:05 »
Misschien hebben we over 4 jaar bij de Museum stoomtram loc NS 6513 klaar, dan de oudste stoomloc van nederland.

Dat is de SS13, volgens mij bedoel je 'de oudste rijvaardige stoomloc van Nederland'.  ;)

Eelco

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #111 Gepost op: 10 July 2010, 13:30:15 »
Juist Eelco, was het 'rijvaardige' vergeten ;)

Ik zie ok nu worden genoemd het spoor van de VSM. Dat lijkt me een goed idee, veel omloop/passeer mogelijk heden, genoeg opstel sporen (tel voor de zekerheid dat in Apeldoorn er bij op). En het is goed bereikbaar.

Je zou dan iets kunnen bedenken in het kader van de 3/4 delen van de lijn (Apeldoorn-Beekbergen, Beekbergen-Loenen, Loenen-Eerbeek, Eerbeek-Dieren) een tijd oplopend thema. Dat als je in dieren begint je met het oudste materiaal rijd (en dan ook goed naar de soort kijken dat niet ineens een grote tender loc voor tram rijtuigen staat) en dat je als je over stapt op die stationnetjes en je steeds dichter bij apeldoorn komt, je in steeds "nieuwer" materieel rijd.

Dat zou ook wat duidelijker zijn denk ik qua tijd perken etc. Op de VSM rijd je dan met stoom en diesel, op de hoofdlijn zou je met het historische electrisch materieel kunnen rijden. Ik weet echter niet waar men heen reed toen met de NVBS.

Op het diesel lijntje Apeldoorn-Zutphen kan je rijden met diesel treinstellen die over ATB beschikken, blauwe engel DE-1, DE-2 van de HSA, Plan-U's NSM/SHD (als die van de SHD opgeknapt zijn)

Zoiets in deze richting is denk ik wel op te zetten, maar deskundige weten het beter!

Groeten,
Rutger

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #112 Gepost op: 10 July 2010, 13:35:50 »
tijdens het feest van de NVBS reden ze op de VSM lijn van dieren naar Zutphen op de hoofdbaan en van Zutphen naar Apeldoorn over de diesellijn.

groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #113 Gepost op: 10 July 2010, 13:51:29 »
Dat bij de VSM heeft (zoals eerder gemeld) de nvbs al eens gedaan.
Het wordt op die manier een veredelde "terug naar toen".
De ruimte voor het publiek zelf is nogal beperkt en waar hou je een behoorlijke materieelshow?
Een beetje te beperkt allemaal voor zo'n belangrijk jubileum.

Vr. groeten,
Bob

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #114 Gepost op: 10 July 2010, 13:57:39 »
Ik zeg: Lekker op Amersfoort (y)

Daar is de ruimte :)

( En niet geheel onbelangrijk, voor mij dicht in de buurt 8) )

Gr. Remco.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #115 Gepost op: 10 July 2010, 16:32:39 »
Mijn voorkeur gaat uit naar Utrecht!!
Centrale knooppunt omtrend de Spoorwegen.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #116 Gepost op: 10 July 2010, 23:46:17 »
Amersfoort is denk ik het meest realistisch. Utrecht is tzt waarschijnlijk een grote bouwput. Amersfoort ligt ook redelijk centraal. Veel opstelsporen. De oude loodsen zijn te gebruiken voor bijvoorbeeld modelbanen.  ;)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #117 Gepost op: 11 July 2010, 09:41:21 »
Verrek ja, dat is ook zo!!
Waren ze daar in 1989 ook niet mee bezig of net geweest?
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #118 Gepost op: 11 July 2010, 10:31:17 »
Amersfoort is denk ik het meest realistisch. Utrecht is tzt waarschijnlijk een grote bouwput. Amersfoort ligt ook redelijk centraal. Veel opstelsporen. De oude loodsen zijn te gebruiken voor bijvoorbeeld modelbanen.  ;)

Kijk iemand die precies hetzelfde denkt  (y) , dat was ook precies mijn reactie die op de vorige bladzijde te vinden is  (y) ;D

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #119 Gepost op: 11 July 2010, 10:32:43 »
Verrek ja, dat is ook zo!!
Waren ze daar in 1989 ook niet mee bezig of net geweest?
Greetz:Menno

We leven nu in 2010 en tegen die tijd leven we in 2014. Volgens mij is de hele omgeving van Utrecht CS in al die tijd wel ingrijpend veranderd sinds 1989.  ;) Ik betwijfel dan ook of er buiten de Carthesiusweg wel genoeg ruimte is tussen het hedendaagse treinverkeer rondom Utrecht.  ::)