Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eindstation Daarhuizen door Jeroen95
Vandaag om 20:36:03
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 20:28:47
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:13:20
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:21:59
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59

Poll

Hoe zien we het feest graag?

Net als bij het 150 jarig bestaan!
79 (25.6%)
Net als 150 maar dan met meer!!!!
165 (53.6%)
Boeit me niet als het maar gevierd wordt
44 (14.3%)
Liever geen feest!!!!
20 (6.5%)

Totaal aantal stemmen: 302

  

Auteur Topic: 2014: viering 175 jaar spoorwegen  (gelezen 146349 keer)

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #75 Gepost op: 05 July 2010, 11:36:17 »
Roestrijden.nl heeft de mogelijkheden al eens besproken met de SHD te Amersfoort.
Zowel de SHD als RR.nl hebben meegewerkt aan het tot stand komen van de railcarrièredagen in Amersfoort in april j.l., en wij zullen dat weer doen bij het organiseren van de Railinfrabeurs (april 2011, Amersfoort)

De opgedane ervaringen kunnen we mogelijk gebruiken voor NS175.

Wat nu te doen:
Ik wil roestrijden.nl ook nu als "vergaarbak/coördinatie" gaan gebruiken.
Mochten er vrijwilligers zijn die willen samenwerken om "175 jaar spoor in Nederland" van de grond te krijgen, dan kunnen ze mailen naar:

NS175@roestrijden.nl.


In september 2010 gaan we inventariseren wat het animo is, en welke mogelijkheden er open liggen.
Let wel; ik zit niet te wachten op ideeën over treinsamenstellingen en of dat we een bepaald wagonnetje spikkeltjesgroen moeten spuiten, hiervoor moet je echt bij museumorganisaties zijn, zij beoordelen de haalbaarheid.


We zoeken mensen die van aanpakken weten, en die met beide voeten op de grond (blijven) staan.


Met vriendelijke groeten,

Jeroen Mooij
Roestrijden.nl
Treinen moeten rijden

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #76 Gepost op: 05 July 2010, 15:43:10 »

Dus ik zie het somber in, de museumlijnen kunnen wel een hoofdrol nemen, maar of Prorail ze op "Hun" net gaat toelaten
met al die Europa regeltjes, ik hoop het wel, maar ik geloof niet dat het
gaat gebeuren.


Ik denk niet dat ProRail het grote probleem is. Het IVW bepaald uiteindelijk wat wel en niet mag. Vandaar dat stoomlocomotieven en ander museum spul ook met ATB moeten rijden. Voor Nederlands materieel is dat wel mogelijk, maar ik ben bang dat buitenlandse gasten het te kostbaar vinden om voor een ridje naar Nederland zo'n kostbare ingreep te laten uitvoeren.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #77 Gepost op: 05 July 2010, 16:11:35 »
regels of niet, als er een wil is is er een weg. Lukt het niet dan is er gewoon iemand te lamlendig om zn werk te doen.
Het barst van de regeltjes, en het heeft niks met lamlendigheid te maken.
Het enigste wat belangrijk is hoe creatief ze met die regeltjes om kunnen gaan. En tja, heel veel mensen op die posten weten niet goed hoe die regels op een andere manier geïnterpreteerd kunnen worden.

Gerard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5491
  • Modelspoor is emotie...
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #78 Gepost op: 05 July 2010, 16:21:21 »
Dat zijn ook geen afstammelingen meer van de echte 'familie Spoor'. Die hebben bijna allemaal de pijp al aan Maarten gegeven...
Tbinnebarretije…

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #79 Gepost op: 05 July 2010, 17:24:35 »
We zijn op dreef mensen!

Stel je brengt ATB-loos museummaterieel achter een sleeploc (met ATB!) over naar een groot emplacement in het midden des lands..
Als je dan de vele sporen die je dan voor 175 jaar spoor nodig bent  buiten dienst neemt; mag je dan op dat geïsoleerde stuk met ATB-ontheffing rijden op dat emplacement.
Ik denk dan dus aan paraderitten, voetplaatritjes etc. Dat zijn van die kernvragen waarop je van IVW eerst duidelijkheid moet hebben.
het is goed te lezen dat SHD en roestrijden zich aan het orienteren zijn; het zou toch geweldig zijn als er zo'n spoorevenement van de grond zou komen!

Doordromend: Heimwee expresjes met museumaterieel in een rondje Amf-Baarn-Den Dolder-Maliebaan-Den Dolder-Amersfoort
pendel op de Ponlijn, grotere rondritjes Amersfoort-Ede-Utrecht-Amersfoort, DE2 en DE3 Amersfoort-Apeldoorn-Zutphen-Zutphen-Arnhem-Utrecht-Amersfoort
museumaterieel als vervangende trein reguliere dienst, er is hééél veel te bedenken (maar is het ook uit te voeren?!).

Wat kunnen we doen om dit (particulier?) initiatief te laten slagen?

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #80 Gepost op: 05 July 2010, 18:46:16 »
Zie ik het nou goed dat er ook mensen zijn die liever geen feest willen? Jeetje... :-X ::) Oh ja, van mij mogen ze de 3737 weer goed rijvaardig en bedrijfsvaardig maken.
Spoor 0 adept

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #81 Gepost op: 05 July 2010, 19:09:00 »
Wat kunnen we doen om dit (particulier?) initiatief te laten slagen?

Allemaal de handen uit de mouwen steken bij de (reeds bestaande!) museum organisaties om het daar staande materieel te prepareren voor de grote happening zou een mooi  begin zijn. Er kan nog steeds weer een stam Plan E's op de baan gezet worden. Ook een stam Plan K/D/blokkoppen is mogelijk met 'wat' werk.... En denk eens aan de hondekop-4 of de mannen van KLOK.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #82 Gepost op: 05 July 2010, 19:16:03 »
Ik kom niet verder dan 2 plan E's met wat aanvulling van plan L en restauratie rijtuigen?
Aanvullen met plan d rijtuigen ?
Wat me uit foto's uit 1989 opvalt aan de plan E's die gebruikt werden is dat de dakrand ook blauw gespoten was.
Vr. groeten,
Bob

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #83 Gepost op: 05 July 2010, 19:24:48 »
Hoe zit het met de maliebaan?

blijft die lijn nog in gebruik voor goederentreinen?

anders zou dat geïsoleerd kunnen worden en kan je daar ritjes maken :D

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #84 Gepost op: 05 July 2010, 19:37:33 »
Ik kom niet verder dan 2 plan E's met wat aanvulling van plan L en restauratie rijtuigen?

3 plan E's: eentje gerestaureerd in het spoorwegmuseum en twee bij de SHD. Eentje uiterlijk opgeknapt en de ander een karkas...

Eelco

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12525
    • sleutelspoor
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #85 Gepost op: 05 July 2010, 20:04:21 »
Uit de Agenda ;D

jan. t/m dec 2014: 175 jaar Spoorwegen in Nederland. Als je het Nederlandse standpunt volgt, reed de eerste trein in Nederland al in 1835... tussen Mechelen en Brussel. Nederland erkende de onafhankelijkheid van België immers pas in 1839.
info volgt via de bladen.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #86 Gepost op: 05 July 2010, 20:19:22 »
Maliebaan zou ik vergeten. Geen ruimte om het materieel op te stellen, moeilijk om een parade te rijden en nauwelijks goede ruimte voor het publiek langs de route. Vergeet die centrale plek en doe het daar waar de infra al aanwezig is: bij de diverse museum bedrijven en doe het dus in meerdere keren:

-- Bij de SHM: het lokaalspoor tramrmaterieel (dus zonder de Zwitserse rijtuigen !!!!! Haal de VSM-Oostenrijkers er heen)
-- Bij de SGB: het lokale spoorwegmaterieel met als gasten de 41 en een Lint
-- Bij de VSM: het hoofd spoorwegmaterieel met zoveel mogelijk Blokkendoos-rijtuigen verzameld en met die rijtuigen de treinen vormen. Hier kan de 3737  (of de 2108) dan dienst doen.
-- Bij de ZLSM: Stoom uit het buitenland. Nodig hier de Duitse, Belgische, Franse etc grote stoomloks uit. Het lijntje heeft het meest het buitenlandse karakter
-- Bij de STAR: Het moderne dieselmaterieel: Met plan U en Lint en Spurt en...
-- Bij de MBS: het lokaalspoorweg GOEDEREN materieel met alle rangeer-diesellocomotief-varianten in Nederland
-- Op een tram-netwerk (Den Haag?) de oude en nieuwe stadstrams. In ieder geval NIET in Amsterdam zelf, dat hebben we nu al een keer gezien
De meeste museumlijnen hebben zich gespecialiseerd in een thema. Gebruik dat! Scheelt overbrengingen en dus kosten.

Vanuit diverse plaatsen rijden we dan met extra treinen zoals bijvoorbeeld 1201+rijtuigen+1501, mat 46+Pec+ mat 36, mat'54 ( 4+2) met betalende reizigers (die dan gratis naar het evenement mogen) naar de museumspoorlijn waar het evenement plaats vindt. Zorg ervoor dat de kaartjes "makkelijk" te koop zijn en maak publiciteit! Verkoop de dienstregeling (ook voor de evenementen zelf) in een fraai boekje. Wie ze allemaal heeft gekocht krijgt 25 % korting op het officiële jubileumboek. Doe telkens minimaal 1 maand tussen elk evenement. Van april tot october is het dan feest door heel Nederland!

Belangrijk: Zend voorafgaand aan elk evenement een special uit op het landelijk TV-net (Ned 1-2 of 3) over de betreffende museumspoorlijn Nee, geen Nederlandse "Rail Away", maar een 'echt' programma met de mensen achter de museumlijn, oude opnames en info over het komend evenement. Maak er een DVD van met de opnames van het evenement op de desbetreffende spoorlijn en stel die DVD beschikbaar voor verkoop door desbetreffende organisatie.  Maak alle ritten openbaar, maar verkoop die dienstregeling (wederom in een fraaie brochure, niet op een simpel A-4-tje) Indien mogelijk, zorg ervoor dat de overbrengingsritten toegankelijk zijn voor reizigers (= inkomsten > dekking kosten)

Mocht er een vervoerder zijn, die bereid is om zijn materieel een weekend aan de kant te houden, dan zijn er natuurlijk lijnen te over om op zo'n weekend de dienst met museummaterieel uit te voeren (zie de combinaties hierboven voor elektrische baanvakken) Maar ik vrees dat dat niet of nauwelijks mogelijk zal zijn.
Plandampf? Leuk, maar welke vervoerder wel zich daaraan wagen? Een dubbeltractie 23-ers voor een (lege) ertstrein doet denken aan vroeger. Containertreinen met museumloks? Meestal te zwaar voor dergelijk 'kasplantjes' en de shuttles rijden op strakke tijden. Gemengde treinen met 'oude tractie'? Zou nog wel kunnen. Je zou kunnen denken aan treinen met oude tractie uit Kijfhoek te laten vertrekken en te Roosendaal of Breda de trekkracht vervangen door de 'normale' lok. Maar of dit haalbaar is? Dromen kan altijd, maar die 'specials' op de diverse museumlijnen zijn eigenlijk morgen al mogelijk!


Raymond v/d Hoven, droomt verder....
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #87 Gepost op: 05 July 2010, 20:31:21 »
Centreren op een enkele lokatie lijkt mij beter. Het gaat de versplintering tegen en biedt de mogelijkheid meer 'echt Nederlandse' treinsamenstellingen dan wanneer je het los per museumlijn doet. Moet je eens fantaseren wat er gebeurt als je al het Nederlandse spoorwegmaterieel van bijvoorbeeld de SGB, MBS, SHM en VSM op een enkele plek neerzet. Dan heb je toch in een oogopslag de NS tussen grofweg 1900 en 1980?

*Fantaseert ook lekker verder..*  ;D

Eelco

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #88 Gepost op: 05 July 2010, 20:35:29 »
Een leuke line-up op de bruggetjes bij A'dam met alle materieelsoorten is ook wel weer eens leuk ;) .

Ernst-Jan

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re: 2014: viering 175 jaar spoorwegen
« Reactie #89 Gepost op: 05 July 2010, 20:40:16 »
3 plan E's: eentje gerestaureerd in het spoorwegmuseum en twee bij de SHD. Eentje uiterlijk opgeknapt en de ander een karkas...

Eelco
Eeuh, de laatste keer dat ik bij ons in de achtertuin aan het spelen was (afgelopen zaterdag), stonden er nog steeds 5 x plan E en 1x plan L. ???