Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MaraNCS
Vandaag om 12:47:16
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
  

Auteur Topic: Koninklijk rijtuig  (gelezen 51217 keer)

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #30 Gepost op: 03 December 2009, 07:58:07 »
Niet alleen, maar is gewoon verplicht dat een voertuig jaarlijks onderhouden word.
En waar baseer jij deze wijsheid op?

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #31 Gepost op: 03 December 2009, 11:07:16 »
Toevallig is Thom meerdere dagen per week te vinden in het NSM als vrijwilliger aldaar en heeft meer kaas gegeten van verplichtingen rondom het spoorwegwezen en stilstaand, doch nog steeds toegelaten materieel, dan menig forumlid hier.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #32 Gepost op: 03 December 2009, 13:00:18 »
En toevallig is Thom daarin niet de enige ;)

Hoe vaak onderhoud exact moet weet ik niet, maar dat het rijtuig regelmatig onderhouden moet worden lijkt me ligisch, al is het inderdaad alleen al om de boel schoon te maken en te testen.
Maar Tjabbe zal er dan vast meer over kunnen vertellen  ;D

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #33 Gepost op: 03 December 2009, 13:06:04 »
Sterker nog het rijtuig heeft dit jaar nog meerdere onderhouds beurten gehad.  ;)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #34 Gepost op: 03 December 2009, 13:27:50 »
Waar gebeurd dat eigenlijk tegenwoordig? Voorheen zag ik het rijtuig met enige regelmaat op m´n standplaats in Zwolle maar nadat daar het onderhoud van ICR(m) verdwenen is is vanzelf sprekend het koninklijk rijtuig ook niet meer in Zwolle te bewonderen.

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #35 Gepost op: 03 December 2009, 13:50:35 »
Het rijtuig is een tijdje in Onnen geweest. Daarna is het onderhoud in de Zaanstraat uitgevoerd. Nu de werkplaats dichtgaat gaat het rijtuig weer naar een andere werkplaats. Welke dat is weet ik niet.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #36 Gepost op: 03 December 2009, 15:01:54 »
ICRm wordt toch in Maastricht onderhouden??


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #37 Gepost op: 03 December 2009, 16:02:34 »
In het verleden ook in Zwolle t.b.v. serie 3600 (Zwolle-Roosendaal). Ook in de Watergraafsmeer is ICRm in onderhoud. Al zijn dat die Fyra stammen. Maar het blijft ICRm.  ;)

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #38 Gepost op: 03 December 2009, 16:11:09 »
Om even een feit recht te trekken.

Werkplaats Zwollen had sinds jaar en dag het Koninklijk rijtuig in onderhoud. Voorheen was dat een bolkop (twee rijtuigen), begin jaren negintig werd dat de verboude ICR (één rijtuig). Het onderhoud van dit rijtuig staat dus geheel los ander NS materieel.
Kennelijk is na de sluiting van Werkplaats Zwolle het onderhoud van dit rijtuig gaan zwerven over verschillende werkplaatsen.

Mvg, J

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #39 Gepost op: 03 December 2009, 16:26:27 »
Ik heb voor de aardigheid nog effe een filmke gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=S9X1otqnX_A


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorzolder

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
    • http://www.spoorzolder.nl
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #40 Gepost op: 03 December 2009, 16:44:12 »
ik heb hem op de beurs 29-11-09
in rijswijk ook zien rijden
« Laatst bewerkt op: 03 December 2009, 16:50:07 door spoorzolder »
kijk eens op http://spoorzolder.nl/baanplan-page.html en volg de bouw van mijn baan

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #41 Gepost op: 03 December 2009, 23:54:39 »
En toevallig is Thom daarin niet de enige ;)

Hoe vaak onderhoud exact moet weet ik niet, maar dat het rijtuig regelmatig onderhouden moet worden lijkt me ligisch, al is het inderdaad alleen al om de boel schoon te maken en te testen.
Maar Tjabbe zal er dan vast meer over kunnen vertellen  ;D

Tja,
Er is wettelijk nergens een termijn vastgelegd omtrent het onderhoud van materieel.
Simpel gezegd mag je zelf termijnen invullen, zolang men maar ten alle tijden de veiligheid kan waarborgen.
Dat hier in NL een gemiddelde periode aangehouden wordt van 6 jaar, tussen revisie of hoe men het tegenwoordig poogt te noemen, heeft volgens mij zijn oorsprong in Duitsland. Daar heeft (of had) men een Haubtuntersuchungperiode elke 6 jaar.

Tegenwoordig hoor je dus ook vaker de term "toestandafhankelijk onderhoud".

Maar misschien dat er inmiddels via de ERA een vaste termijn is vastgesteld..... ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #42 Gepost op: 04 December 2009, 00:18:53 »
Om even een feit recht te trekken.

Werkplaats Zwollen had sinds jaar en dag het Koninklijk rijtuig in onderhoud. Voorheen was dat een bolkop (twee rijtuigen), begin jaren negintig werd dat de verboude ICR (één rijtuig). Het onderhoud van dit rijtuig staat dus geheel los ander NS materieel.
Kennelijk is na de sluiting van Werkplaats Zwolle het onderhoud van dit rijtuig gaan zwerven over verschillende werkplaatsen.

Mvg, J
Het waren geen bolkoprijtuigen, maar twee D-trein rijtuigen  ;)

@ Tjabbe,
Zaken als bv rembeproevingen lijken mij niet meer dan logisch om jaarlijks te doen, ik denk als ik daar een termijn van 10 jaar voor zou stellen dat ik daarna ook nietserieus genomen meer zou worden...  ;)

Darnaast is stilstand de grootste achteruitgang...
« Laatst bewerkt op: 04 December 2009, 00:24:23 door Thom »

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #43 Gepost op: 04 December 2009, 11:53:44 »
"Lijkt mij" staat niet in de wet, net als "logisch" . Vaste uitgangspunten zijn het goed functioneren van de systemen en een veilige inzet. Mocht men kunnen garanderen dat in die periode van 10 jaar het systeem veilig en goed werkt, kan dat best als termijn aangehouden worden. Of dat reëel is, is een tweede....

En rembeproevingen doe je volgens mij wel vaker, volgens mij elke keer als materieel aan de dienst begint (of via de 24/48-uurs), of gecombineerd/gesplitst met andere materieel wordt.....  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 00:17:10 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #44 Gepost op: 04 December 2009, 12:15:20 »
Dat laatste zo wie zo. Nadat een treinleiding verbroken is geweest dient er een remproef genomen te worden. Ook na het aanhaken van rijtuigen. Dus kort gezegd, als in dit geval de koninklijketrein samen gesteld is dient er een rembeproefing plaats te vinden. ;)