Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Looney Tunes
Vandaag om 22:10:03
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Koninklijk rijtuig  (gelezen 52632 keer)

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #30 Gepost op: 03 December 2009, 07:58:07 »
Niet alleen, maar is gewoon verplicht dat een voertuig jaarlijks onderhouden word.
En waar baseer jij deze wijsheid op?

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #31 Gepost op: 03 December 2009, 11:07:16 »
Toevallig is Thom meerdere dagen per week te vinden in het NSM als vrijwilliger aldaar en heeft meer kaas gegeten van verplichtingen rondom het spoorwegwezen en stilstaand, doch nog steeds toegelaten materieel, dan menig forumlid hier.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #32 Gepost op: 03 December 2009, 13:00:18 »
En toevallig is Thom daarin niet de enige ;)

Hoe vaak onderhoud exact moet weet ik niet, maar dat het rijtuig regelmatig onderhouden moet worden lijkt me ligisch, al is het inderdaad alleen al om de boel schoon te maken en te testen.
Maar Tjabbe zal er dan vast meer over kunnen vertellen  ;D

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #33 Gepost op: 03 December 2009, 13:06:04 »
Sterker nog het rijtuig heeft dit jaar nog meerdere onderhouds beurten gehad.  ;)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #34 Gepost op: 03 December 2009, 13:27:50 »
Waar gebeurd dat eigenlijk tegenwoordig? Voorheen zag ik het rijtuig met enige regelmaat op m´n standplaats in Zwolle maar nadat daar het onderhoud van ICR(m) verdwenen is is vanzelf sprekend het koninklijk rijtuig ook niet meer in Zwolle te bewonderen.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #35 Gepost op: 03 December 2009, 13:50:35 »
Het rijtuig is een tijdje in Onnen geweest. Daarna is het onderhoud in de Zaanstraat uitgevoerd. Nu de werkplaats dichtgaat gaat het rijtuig weer naar een andere werkplaats. Welke dat is weet ik niet.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #36 Gepost op: 03 December 2009, 15:01:54 »
ICRm wordt toch in Maastricht onderhouden??


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #37 Gepost op: 03 December 2009, 16:02:34 »
In het verleden ook in Zwolle t.b.v. serie 3600 (Zwolle-Roosendaal). Ook in de Watergraafsmeer is ICRm in onderhoud. Al zijn dat die Fyra stammen. Maar het blijft ICRm.  ;)

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #38 Gepost op: 03 December 2009, 16:11:09 »
Om even een feit recht te trekken.

Werkplaats Zwollen had sinds jaar en dag het Koninklijk rijtuig in onderhoud. Voorheen was dat een bolkop (twee rijtuigen), begin jaren negintig werd dat de verboude ICR (één rijtuig). Het onderhoud van dit rijtuig staat dus geheel los ander NS materieel.
Kennelijk is na de sluiting van Werkplaats Zwolle het onderhoud van dit rijtuig gaan zwerven over verschillende werkplaatsen.

Mvg, J

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #39 Gepost op: 03 December 2009, 16:26:27 »
Ik heb voor de aardigheid nog effe een filmke gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=S9X1otqnX_A


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

spoorzolder

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
    • http://www.spoorzolder.nl
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #40 Gepost op: 03 December 2009, 16:44:12 »
ik heb hem op de beurs 29-11-09
in rijswijk ook zien rijden
« Laatst bewerkt op: 03 December 2009, 16:50:07 door spoorzolder »
kijk eens op http://spoorzolder.nl/baanplan-page.html en volg de bouw van mijn baan

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #41 Gepost op: 03 December 2009, 23:54:39 »
En toevallig is Thom daarin niet de enige ;)

Hoe vaak onderhoud exact moet weet ik niet, maar dat het rijtuig regelmatig onderhouden moet worden lijkt me ligisch, al is het inderdaad alleen al om de boel schoon te maken en te testen.
Maar Tjabbe zal er dan vast meer over kunnen vertellen  ;D

Tja,
Er is wettelijk nergens een termijn vastgelegd omtrent het onderhoud van materieel.
Simpel gezegd mag je zelf termijnen invullen, zolang men maar ten alle tijden de veiligheid kan waarborgen.
Dat hier in NL een gemiddelde periode aangehouden wordt van 6 jaar, tussen revisie of hoe men het tegenwoordig poogt te noemen, heeft volgens mij zijn oorsprong in Duitsland. Daar heeft (of had) men een Haubtuntersuchungperiode elke 6 jaar.

Tegenwoordig hoor je dus ook vaker de term "toestandafhankelijk onderhoud".

Maar misschien dat er inmiddels via de ERA een vaste termijn is vastgesteld..... ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #42 Gepost op: 04 December 2009, 00:18:53 »
Om even een feit recht te trekken.

Werkplaats Zwollen had sinds jaar en dag het Koninklijk rijtuig in onderhoud. Voorheen was dat een bolkop (twee rijtuigen), begin jaren negintig werd dat de verboude ICR (één rijtuig). Het onderhoud van dit rijtuig staat dus geheel los ander NS materieel.
Kennelijk is na de sluiting van Werkplaats Zwolle het onderhoud van dit rijtuig gaan zwerven over verschillende werkplaatsen.

Mvg, J
Het waren geen bolkoprijtuigen, maar twee D-trein rijtuigen  ;)

@ Tjabbe,
Zaken als bv rembeproevingen lijken mij niet meer dan logisch om jaarlijks te doen, ik denk als ik daar een termijn van 10 jaar voor zou stellen dat ik daarna ook nietserieus genomen meer zou worden...  ;)

Darnaast is stilstand de grootste achteruitgang...
« Laatst bewerkt op: 04 December 2009, 00:24:23 door Thom »

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #43 Gepost op: 04 December 2009, 11:53:44 »
"Lijkt mij" staat niet in de wet, net als "logisch" . Vaste uitgangspunten zijn het goed functioneren van de systemen en een veilige inzet. Mocht men kunnen garanderen dat in die periode van 10 jaar het systeem veilig en goed werkt, kan dat best als termijn aangehouden worden. Of dat reëel is, is een tweede....

En rembeproevingen doe je volgens mij wel vaker, volgens mij elke keer als materieel aan de dienst begint (of via de 24/48-uurs), of gecombineerd/gesplitst met andere materieel wordt.....  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 00:17:10 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:Koninginnen rijtuig
« Reactie #44 Gepost op: 04 December 2009, 12:15:20 »
Dat laatste zo wie zo. Nadat een treinleiding verbroken is geweest dient er een remproef genomen te worden. Ook na het aanhaken van rijtuigen. Dus kort gezegd, als in dit geval de koninklijketrein samen gesteld is dient er een rembeproefing plaats te vinden. ;)