Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 10:31:08
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:18:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Theo Mol
Vandaag om 10:08:37
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Dombås in HO  (gelezen 15052 keer)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Dombås in HO
« Reactie #30 Gepost op: 04 september 2010, 22:36:54 »
Effe me brillepudseklud gebruikt, en inderdaad prachtige foto's.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Dombås in HO
« Reactie #31 Gepost op: 05 september 2010, 14:58:32 »
En daar issie dan, de 3 627 te Dombas in augustus 1992:


Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #32 Gepost op: 19 mei 2020, 23:16:17 »
Even een heel oud draadje afstoffen. Maar ik wil weer wat updates gaan geven en dan kunnen we net zo goed mijn oude bijdrage gaan gebruiken.

De huidige stand van zaken:


De Dombås modules zijn inmiddels bijna 25 jaar oud. Na Rail'94 in Den Bosch, waar ik mijn eerste NOHAB heb gekocht ben ik met deze modules begonnen. Toen nog in Almere. Nu jaren later staan ze tegen de achterwand van mijn garage in San Jose (west kust van de VS). Deze foto laat alles in een perspectief zien. Met helemaal rechts het spoorspiraal (helix) die de beide niveau's met elkaar verbind.

De laatste jaren voornamelijk met DCC en geluid bezig gehouden en ik zal dat hier ook eens plaatsen.

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #33 Gepost op: 19 mei 2020, 23:24:45 »
Op Facebook volg ik een aantal modelspoorders en hun banen. De Allagash Railway van Mike Confalone is door een voorbeeld van. Dit is een prachtige proto freelance layout in het Noord-Oosten van de VS. Normaal houdt hij operating sessions met zijn vrienden maar door de lockdown ging hij dit zelf maar doen. Dit leverde leuke videos op. Dit was een inspiratie om ook eens een video van een bepaalde trein te maken.

Toen de Di3 nog heer en meester was reed er een dagelijkse doorgaande trein van Oslo naar Åndalsnes. In Dombås ging de electrische loc aan de kant en kwam er een Di3 voor in de plaats. Dit was trein 351.

Zie: https://youtu.be/qyrTfOUj_80 waar 351 aankomt in "Dombås in HO" ergens in een fictief 1989.

Groeten,
Lolke

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3850
Re: Dombås in HO
« Reactie #34 Gepost op: 20 mei 2020, 10:51:58 »
Vanochtend even tijd genomen om je site te bezoeken.

Mooi de opbouw te zien door de jaren heen. Dat je modules het al 20+ jaar uithouden geeft aan hoe goed het concept was toen je begon.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

CC72067

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Frankrijk - Région Sud - V/VI
Re: Dombås in HO
« Reactie #35 Gepost op: 20 mei 2020, 14:08:50 »
Leuk om deze baan weer een keer te zien. Kan het artikel in de Railhobby van lang geleden nog goed herinneren, vond ik toen al een mooie baan met een mooi thema!

Groet,
Roderik

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #36 Gepost op: 12 februari 2022, 21:41:19 »
Naast het rijden van treinen volgens dienstregeling houd ik mijn ook vooral bezig met het ombouwen van modellen. De Noorse ombouw projecten hebben allemaal te maken met modellen die in Dombås kunnen rijden.
De collectie van Noorse Di3 modellen blijft zich uitbreiden. NMJ blijft met mooie leuke modellen uitkomen maar er blijven 'gaten' in de collectie zitten.

Een mooi recent ombouwvoorbeeld is de Di3.643. In werkelijkheid werd de 643 in 1986 voorzien van een nieuwe schijnwerper boven de cabineramen. Bij de 643 werd toen het neuslicht verwijderd. Een Heljan model de donor voor die model en hier is het resultaat:



Het model is ook voorzien van een ESU Loksound 5 decoder en een ESU power pack (die mooi in de dieseltank past). Alles is in detail op mijn website beschreven: http://lolkebijlsma.com/heljan_3643_nose_light.html

Ik zal in de komende tijd ook wel eens andere ombouwprojecten laten zien.

Groeten uit San Jose,
Lolke

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15382
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Dombås in HO
« Reactie #37 Gepost op: 12 februari 2022, 23:57:30 »
 (y) (y)

Ik wou dat ik nu even in San Jose kon zijn.... is het weer zeker beter dan die verrekte kou hier  ;)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #38 Gepost op: 13 februari 2022, 01:58:33 »
Ik wou dat ik nu even in San Jose kon zijn.... is het weer zeker beter dan die verrekte kou hier  ;)

We zitten hier met smart of kou en regen te wachten. Er is nog geen druk regen gevallen in 2022. Even snel het weer bekeken in Dombås, Amsterdam en San Jose.



Ik zou persoonlijk graag even in de kou en sneeuw willen zitten. Maar ieder zijn eigen smaak :-)

Groeten
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #39 Gepost op: 13 februari 2022, 07:40:41 »
Voor de Di3 liefhebber. De standaard Di3 is 30 cm korter dan alle andere bollenneuzen (bijv. DSB MY, NMBS reeks 52). Er waren 6 loc's die toch de lange lengte hadden. Als eerste de Di3.602. Dit was de NOHAB demo loc en was gebouwd in dezelfde serie als de eerste DSB MY's. Dan zijn er nog de vijf die NOHAB ging bouwen voor de Finse spoorwegen. Deze order ging niet door en de Noorse spoorwegen nam ze over. 2 daarvan waren nog in aanbouw en werden op de lengte na aangepast aan de standaard Di3. Deze twee werden de Di3.622 en Di3.623. De andere drie werd een aparte deel serie, de Di3b. Deze hadden (A1A)(A1A) asindeling, net als de Deense MY.

In model is dit lengteverschil ook nog duidelijk. Daarom kan een kap die gebruikt wordt om alle bollenneuzen uit andere landen uit te beelden, eigenlijk alleen gebruikt worden voor deze 6 lange loc's. Daarom heeft Roco alleen maar een 641 en 643 om de markt gebracht. NMJ heeft in zijn Topline serie de correcte korte lengte uitgebracht.
Heljan heeft eerst in samenwerking met Bergen-Modelljernbanen een serie loc's op de markt gebracht (rond 2000) en deze loc's hadden de lange lengte en de verkeerde opschriften. Een latere serie (van rond 2004) werd in samenwerking met NMJ gedaan en die loc's hebben wel de juiste nummers.

Op basis van de Heljan loc's ben ik begonnen om een serie van de Di3b loc's op de baan te krijgen. Als voorbeeld:



Van links naar rechts:
- Di3.641 in de uitvoering van 1987-1990 (een ombouw, zie: http://lolkebijlsma.com/heljan_3641_renumber.html)
- Di3.642 in de uitvoering van 1986-1990 (een ombouw, zie: http://lolkebijlsma.com/heljan_nydesign_3642_3643.html)
- Di3.642 in de uitvoering van na 1991 (een Heljan/NMJ model)
- Di3.643 in de uitvoering van na 1990 (dit was een speciale serie van Bergen Modelljernbane)

Ik mis nog de 641 in de jaren negentig uitvoering. Als ik nog eens een Heljan 623 of 642 kan kopen/overnemen, dan zal dat de basis van dat model worden.

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #40 Gepost op: 06 maart 2022, 06:45:04 »
Naast de Di3.643 heb ik ook de Di3.615 een 'nose job' gegeven. De Di3.615 was de eerste Di3 die in de rode kleuren in dienst kwam (in 1983). In de eerste helft van 1987 was de 615 betrokken bij een ongeluk en tijdens de herstelling werd het neuslicht van cabine 1 verwijderd. De andere kant van de loc bleef onveranderd.

De basis voor dit model is de NMJ Topline Di3.615. Dit is een foto van het originele NMJ model, zoals het tussen het einde van 1983 en begin 1987 rond reed.


NMJ NSB Di3.615

Het aangepaste model; Het neuslicht is verwijderd. Een nieuwe schijnwerper is boven de cabineramen geplaatst. De tyfoon is ook verplaatst naar het dak.


NSB Di3.615

Meer informatie met wat foto's tijdens de verbouwing zijn op mijn website te vinden: http://lolkebijlsma.com/nmj_3615_nose_light.html

Groeten,
Lolke