Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:01:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:00:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:14:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:20:14
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin door bask185
27 June 2025, 15:57:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 June 2025, 15:32:25
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
  

Auteur Topic: Dombås in HO  (gelezen 16152 keer)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Dombås in HO
« Reactie #30 Gepost op: 04 September 2010, 22:36:54 »
Effe me brillepudseklud gebruikt, en inderdaad prachtige foto's.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11624
    • Mijn fotoarchief
Re:Dombås in HO
« Reactie #31 Gepost op: 05 September 2010, 14:58:32 »
En daar issie dan, de 3 627 te Dombas in augustus 1992:


Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #32 Gepost op: 19 May 2020, 23:16:17 »
Even een heel oud draadje afstoffen. Maar ik wil weer wat updates gaan geven en dan kunnen we net zo goed mijn oude bijdrage gaan gebruiken.

De huidige stand van zaken:


De Dombås modules zijn inmiddels bijna 25 jaar oud. Na Rail'94 in Den Bosch, waar ik mijn eerste NOHAB heb gekocht ben ik met deze modules begonnen. Toen nog in Almere. Nu jaren later staan ze tegen de achterwand van mijn garage in San Jose (west kust van de VS). Deze foto laat alles in een perspectief zien. Met helemaal rechts het spoorspiraal (helix) die de beide niveau's met elkaar verbind.

De laatste jaren voornamelijk met DCC en geluid bezig gehouden en ik zal dat hier ook eens plaatsen.

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #33 Gepost op: 19 May 2020, 23:24:45 »
Op Facebook volg ik een aantal modelspoorders en hun banen. De Allagash Railway van Mike Confalone is door een voorbeeld van. Dit is een prachtige proto freelance layout in het Noord-Oosten van de VS. Normaal houdt hij operating sessions met zijn vrienden maar door de lockdown ging hij dit zelf maar doen. Dit leverde leuke videos op. Dit was een inspiratie om ook eens een video van een bepaalde trein te maken.

Toen de Di3 nog heer en meester was reed er een dagelijkse doorgaande trein van Oslo naar Åndalsnes. In Dombås ging de electrische loc aan de kant en kwam er een Di3 voor in de plaats. Dit was trein 351.

Zie: https://youtu.be/qyrTfOUj_80 waar 351 aankomt in "Dombås in HO" ergens in een fictief 1989.

Groeten,
Lolke

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 5140
Re: Dombås in HO
« Reactie #34 Gepost op: 20 May 2020, 10:51:58 »
Vanochtend even tijd genomen om je site te bezoeken.

Mooi de opbouw te zien door de jaren heen. Dat je modules het al 20+ jaar uithouden geeft aan hoe goed het concept was toen je begon.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

CC72067

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Dombås in HO
« Reactie #35 Gepost op: 20 May 2020, 14:08:50 »
Leuk om deze baan weer een keer te zien. Kan het artikel in de Railhobby van lang geleden nog goed herinneren, vond ik toen al een mooie baan met een mooi thema!

Groet,
Roderik
Roderik

Frankrijk - Région Sud - V/VI

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #36 Gepost op: 12 February 2022, 21:41:19 »
Naast het rijden van treinen volgens dienstregeling houd ik mijn ook vooral bezig met het ombouwen van modellen. De Noorse ombouw projecten hebben allemaal te maken met modellen die in Dombås kunnen rijden.
De collectie van Noorse Di3 modellen blijft zich uitbreiden. NMJ blijft met mooie leuke modellen uitkomen maar er blijven 'gaten' in de collectie zitten.

Een mooi recent ombouwvoorbeeld is de Di3.643. In werkelijkheid werd de 643 in 1986 voorzien van een nieuwe schijnwerper boven de cabineramen. Bij de 643 werd toen het neuslicht verwijderd. Een Heljan model de donor voor die model en hier is het resultaat:



Het model is ook voorzien van een ESU Loksound 5 decoder en een ESU power pack (die mooi in de dieseltank past). Alles is in detail op mijn website beschreven: http://lolkebijlsma.com/heljan_3643_nose_light.html

Ik zal in de komende tijd ook wel eens andere ombouwprojecten laten zien.

Groeten uit San Jose,
Lolke

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17720
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Dombås in HO
« Reactie #37 Gepost op: 12 February 2022, 23:57:30 »
 (y) (y)

Ik wou dat ik nu even in San Jose kon zijn.... is het weer zeker beter dan die verrekte kou hier  ;)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #38 Gepost op: 13 February 2022, 01:58:33 »
Ik wou dat ik nu even in San Jose kon zijn.... is het weer zeker beter dan die verrekte kou hier  ;)

We zitten hier met smart of kou en regen te wachten. Er is nog geen druk regen gevallen in 2022. Even snel het weer bekeken in Dombås, Amsterdam en San Jose.



Ik zou persoonlijk graag even in de kou en sneeuw willen zitten. Maar ieder zijn eigen smaak :-)

Groeten
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #39 Gepost op: 13 February 2022, 07:40:41 »
Voor de Di3 liefhebber. De standaard Di3 is 30 cm korter dan alle andere bollenneuzen (bijv. DSB MY, NMBS reeks 52). Er waren 6 loc's die toch de lange lengte hadden. Als eerste de Di3.602. Dit was de NOHAB demo loc en was gebouwd in dezelfde serie als de eerste DSB MY's. Dan zijn er nog de vijf die NOHAB ging bouwen voor de Finse spoorwegen. Deze order ging niet door en de Noorse spoorwegen nam ze over. 2 daarvan waren nog in aanbouw en werden op de lengte na aangepast aan de standaard Di3. Deze twee werden de Di3.622 en Di3.623. De andere drie werd een aparte deel serie, de Di3b. Deze hadden (A1A)(A1A) asindeling, net als de Deense MY.

In model is dit lengteverschil ook nog duidelijk. Daarom kan een kap die gebruikt wordt om alle bollenneuzen uit andere landen uit te beelden, eigenlijk alleen gebruikt worden voor deze 6 lange loc's. Daarom heeft Roco alleen maar een 641 en 643 om de markt gebracht. NMJ heeft in zijn Topline serie de correcte korte lengte uitgebracht.
Heljan heeft eerst in samenwerking met Bergen-Modelljernbanen een serie loc's op de markt gebracht (rond 2000) en deze loc's hadden de lange lengte en de verkeerde opschriften. Een latere serie (van rond 2004) werd in samenwerking met NMJ gedaan en die loc's hebben wel de juiste nummers.

Op basis van de Heljan loc's ben ik begonnen om een serie van de Di3b loc's op de baan te krijgen. Als voorbeeld:



Van links naar rechts:
- Di3.641 in de uitvoering van 1987-1990 (een ombouw, zie: http://lolkebijlsma.com/heljan_3641_renumber.html)
- Di3.642 in de uitvoering van 1986-1990 (een ombouw, zie: http://lolkebijlsma.com/heljan_nydesign_3642_3643.html)
- Di3.642 in de uitvoering van na 1991 (een Heljan/NMJ model)
- Di3.643 in de uitvoering van na 1990 (dit was een speciale serie van Bergen Modelljernbane)

Ik mis nog de 641 in de jaren negentig uitvoering. Als ik nog eens een Heljan 623 of 642 kan kopen/overnemen, dan zal dat de basis van dat model worden.

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Dombås in HO
« Reactie #40 Gepost op: 06 March 2022, 06:45:04 »
Naast de Di3.643 heb ik ook de Di3.615 een 'nose job' gegeven. De Di3.615 was de eerste Di3 die in de rode kleuren in dienst kwam (in 1983). In de eerste helft van 1987 was de 615 betrokken bij een ongeluk en tijdens de herstelling werd het neuslicht van cabine 1 verwijderd. De andere kant van de loc bleef onveranderd.

De basis voor dit model is de NMJ Topline Di3.615. Dit is een foto van het originele NMJ model, zoals het tussen het einde van 1983 en begin 1987 rond reed.


NMJ NSB Di3.615

Het aangepaste model; Het neuslicht is verwijderd. Een nieuwe schijnwerper is boven de cabineramen geplaatst. De tyfoon is ook verplaatst naar het dak.


NSB Di3.615

Meer informatie met wat foto's tijdens de verbouwing zijn op mijn website te vinden: http://lolkebijlsma.com/nmj_3615_nose_light.html

Groeten,
Lolke