Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Prutsert
Vandaag om 20:06:47
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 19:58:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:38:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44

Auteur Topic: Levensduur transformator Intellibox  (gelezen 7880 keer)

System-M

• Offline Offline
Levensduur transformator Intellibox
« Gepost op: 23 November 2009, 22:46:34 »
Hallo,

Afgelopen weekend wilde ik de cv's van een digitale loc instellen. De werkzaamheden een uurtje onderbroken, elektriciteit eraf, en daarna wilde ik verder gaan. Maar de Intellibox wilde niet meer aanschakelen. De transformator Uhlenbrock 20070 (16V~/70VA) bleek overleden te zijn (ik heb nog een andere, lichtere trafo waarop de IB wel wilde werken, vandaar mijn constatering). Overigens ging hier geen kortsluiting o.i.d. aan vooraf.
Ik heb deze trafo nieuw gekocht in 2003. Een vaste baan waar ik wekelijks op rijd heb ik niet. Ik beperk mij tot een railovaaltje in de hobbykamer, waar ik zo nu en dan een nieuwe aankoop of gedigitaliseerde ombouw op test. Ik schakel in dat opzicht de trafo relatief vaak aan en uit i.p.v. deze langere tijd aan te hebben staan, zoals bij een vaste baan het geval zal zijn.
Nu heb ik geen ervaring met de levensduur van transformatoren, maar 6 jaar lijkt mij gevoelsmatig wel erg kort voor een transformator.
- Wat zijn jullie ervaringen? Enig idee wat een normale levensduur van een dergelijke transformator is; in het bijzonder bij zo'n 'beperkt' gebruik?
- Is er nog een mogelijkheid om zo'n trafo zelf te repareren (aangezien er geen mogelijkheid tot gemakkelijk openen van de trafo aanwezig is, zal dat wel niet zo bedoeld zijn, maar je weet maar nooit...)

(ik heb de zoekfunctie van het forum gebruikt, maar kon hierover nog niks vinden)
grt
Marc
Grt
Marc

Ernest

• Offline Offline
Re:Levensduur transformator Intellibox
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2009, 22:52:24 »
Mijn huidige trafo (Conrad) heb ik ook een jaar of zes en die werkt nog prima.
Ik heb ooit (30 jaar geleden) een slotracebaan gehad met diverse trafo's. Sommigen heb ik nu nog en die gebruik ik voor de voeding van mijn wissels.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2009, 23:26:48 »
Marc,
Misschien een domme vraag van mij? Maar wat is er dan kapot aan die trafo? Heeft tie erg gestonken? Zo niet dan zit er misschien alleen wat los? Of een zekering doorgebrand?Schakelaar zelf waarmee die aangaat? 16V brand natuurlijk erg in op schakelaars, die zou ik eerst verdenken....

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2009, 23:33:06 »
Transformatoren slijten normaal niet. Ik heb transformatoren uit buizenradio's gesloopt en die werken na 60 jaar of meer nog altijd goed...
*ALS* een trafo stuk is kun je repareren vrijwel vergeten.... of een van de connectoren of in de netkabel moet iets miszitten. Dan kun je heel misschien wat doen....

Echter : veel moderne transformatoren hebben een thermische beveiliging. Die is zelfherstellend maar je moet daarvoor wel even de stekker uit het stopcontact halen. Kortom, ff uurtje wegleggen en weer proberen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2009, 23:36:12 »
En meten is weten.  ::)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2009, 23:54:09 »
Echter : veel moderne transformatoren hebben een thermische beveiliging. Die is zelfherstellend maar je moet daarvoor wel even de stekker uit het stopcontact halen.
Sterker nog, alle transformatoren die bedoeld zijn voor het voeden van modelspoorbanen hebben een thermische beveiliging. Die beveiliging moet zelfherstellend zijn. Dus over smeltzekeringen hoef je je geen zorgen te maken, die mogen er gewoon niet in zitten.
Voor het herstellen van de beveiliging hoef je niet de stekker uit het stopcontact te halen, het verhelpen van de kortsluiting of overbelasting is voldoende.

Verder is het inderdaad zo dat transformatoren een zeer lange levensduur hebben, zo'n ding moet makkelijk 100 kunnen worden. Marc heeft gewoon pech, ergens inwendig is er bij hem een onderbreking ontstaan. Hoe en waar, dat moet onderzoek uitwijzen. En dat onderzoek mag alleen maar door terzake kundige personen worden uitgevoerd. Dat is ook de reden waarom je zo'n trafo niet met normaal gereedschap mag kunnen openen. Je kunt hooguit met een ohmmeter uitwendig testen of de primaire, dan wel de secundaire wikkeling is onderbroken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6 Gepost op: 24 November 2009, 00:19:00 »
Voor verlichting en een analoge testbaan gebruik ik trafo's die ongeveer 50 jaar oud zijn en nog steeds probleemloos functioneren. Inderdaad waarschijnlijk gewoon pech gehad.

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

System-M

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2009, 00:50:05 »
Uit de reacties merk ik dat 6 jaar inderdaad wel erg kort is.
Ik heb geen idee of er iets kapot gegaan is of 'slechts' verbroken is in de trafo, want zo'n trafo schroef je niet zomaar even open (zoals Klaas al opmerkt). Eigenlijk gaat dat alleen maar met grof zaaggeweld.
Wat ik wel constateer is dat er geen spanning op de aansluitklemmen staat (ook gemeten). En daarnaast 'zoemt' de trafo niet meer, zoals goedwerkende exemplaren dat wel doen. Hij heeft overigens geen schakelaar; stekker in het stopcontact en je hebt direct spanning.
Eerder gisteravond werkte hij nog goed. Ook niet eerder problemen ondervonden. Ik trok na een tijdje rijden/testen de stekker eruit en na een uurtje (even eten) er weer in. En merkte toen dat er niks meer gebeurde. Geen stank, geen kortsluiting o.i.d. Vanavond nogmaals geprobeerd, maar zonder resultaat.

Je kunt hooguit met een ohmmeter uitwendig testen of de primaire, dan wel de secundaire wikkeling is onderbroken.
Hoe doe ik dat?
Heb ik in ieder geval door dit voorval er nog iets bijgeleerd :) Of ik hem ter reparatie aan zal bieden moet ik nog maar bezien, waarschijnlijk zal dat evenduur of duurder zijn dan een nieuwe, ben ik bang...

grt
Marc
Grt
Marc

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #8 Gepost op: 24 November 2009, 00:54:51 »
Ik had toen bij mijn eerst Lenz Digital Set, ook naar ruim twee jaar een kapotte Trafo (bouwtype net als de Uhlenbrock). Naar een email naar Lenz, hadden ze een nieuwe naar mij gestuurd, omdat dit soort problemen vaak opkomt.

Misschien moet je een aan Uhlenbrock vragen, naar een oplossing voor jouw defecte Trafo...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #9 Gepost op: 24 November 2009, 07:42:26 »
Blijkbaar heb je een maandagmorgenmonster of zoals Klaas opmerkt domme pech. Aan een trafo kan niet zoveel kapot gaan. Gezien het uitblijven van het zoemen dat je eerder wel hebt waargenomen zou ik verwachten dat het primaire circuit is onderbroken. Het is niet ondenkbaar dat een slechte soldeerverbinding de oorzaak van de storing is of de thermische beveiliging van de bekende maandagmorgenkwaliteit is. Een aardig leerobject maar weer gebruiken zit er dus niet in.
Je kan het testen door je multimeter op het weerstandsbereik te zetten. Als de meetpennen contact met elkaar hebben is er verbinding en geeft hij 0 Ohm aan.
Bij het meten aan de trafo mag deze niet met iets anders verbonden zijn. Je hoeft dan alleen maar de pennen op de 2 pennen van de netsteker te houden. Als er geen lage weerstand gemeten wordt zit de onderbreking in dat deel van de trafo. Hetzelfde kun je ook doen bij de secundaire (laagspanning) kant van de trafo.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 24 November 2009, 09:50:14 »
Gezien het uitblijven van het zoemen dat je eerder wel hebt waargenomen zou ik verwachten dat het primaire circuit is onderbroken.
Lijkt mij een juiste conclusie.

Citaat
......of de thermische beveiliging van de bekende maandagmorgenkwaliteit is.
Deze conclusie is niet juist, want de thermische beveiliging zit aan de secundaire kant. Aan de primaire kant is het netsnoer rechtstreeks aan de primaire wikkeling aangesloten. Daar zit niks tussen , behalve soldeerverbindingen (of puntlassen).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #11 Gepost op: 24 November 2009, 10:00:39 »
You're right Klaas
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 November 2009, 10:10:08 »
Hallo Marc,
Misschien al geprobeert maar toch.
Als je de stekker uit het stopkontakt haalt, trek je dan aan de kabel??
Of doe je het netjes bij de stekker!
Ik zou dus de stekker eerst eens loshalen om te kijken
of daar een breuk inzit.

Erwin (TEE)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 24 November 2009, 10:44:19 »
De stekker is aangegoten. Die kan je dus wel loshalen, maar dan is het einde stekker.

Wat je kan proberen, hou de trafo tegen je oor en "rommel" dan wat aan het netsnoer. Als er ergens in het snoer een breuk zit heb je kans dat hij op een gegeven moment weer begint te brommen.
Als de breuk dan in of vlakbij de stekker blijkt te zitten, dan heb je geluk. Knip de stekker er af (wel eerst uit de muur trekken ;)) en zet er een nieuwe aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 24 November 2009, 10:45:54 »
De stekker zal aangegoten zijn, en er volgens de europese normen en voorschriften niet afkunnen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net