Zeg... Ik ben zaterdag nog in Weert geweest,
En beter onder een hunebed in Drenthe dan in een schelp op Malta zonder treinen...
Ja, als heel Malta één grote winderige rots is (en dat is het) is het gemiddeld al snel heuvelachtiger dan een land waar grofweg tussen Basel, Burgdorf en Zürich niet zo gek veel reliëf is en ook het Rhônedal vrij plat is. Maar in de grotemensenwereld die niet door wiskunde wordt gedomineerd, wordt Zwitserland toch als stukken bergachtiger ervaren dan die winderige rots in de Middellandse Zee. Bovendien is de Dufourspitze een tikkeltje hoger dan die puist op jouw eiland .
Overstromingen "regelmatig" in Nederland? De laatste noemenswaardige (dan heb ik het dus niet over uiterwaarden, of over 2 kelders die onderlopen) was half jaren '90 bij Itteren en Borgharen... Windkracht boven de 8 is nog geen "natuurgeweld van betekenis", evenmin als sneeuwval. Aardbevingen stellen in heel West-Europa nauwelijks iets voor, vulkanen hebben we er ook niet - en die aswolk van 2010 had net zo goed richting het Middellandse Zeegebied kunnen drijven, dus da's niet typisch voor Noordwest-Europa - voor modderstromen heb je twee dingen nodig: reliëf en slecht ontgonnen land (Nederland heeft beide niet, Zwitserland het tweede niet) en voor tsunami's een zee (je kunt zeggen wat je wilt, maar wat dat aangaat is Zwitserland toch echt veiliger dan Malta ).
Ah, maar dat is perceptie. De heuvelachtigheid kun je bepalen door het hoogste punt (op Malta, rond de 250 meter) te delen tot de kortste afstand naar de zee (een paar honderd meter van die punt).
Ik meen me toch te herinneren dat een paar weken geleden een aantal gezinnen halsoverkop geëvacueerd moest worden vanwege een dreigende overstroming.
Enne, misschien heb je geen tsunami's in Zwitserland, maar je hebt wel lawines.