Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 00:10:28
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan
door
MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2
door
Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje
door
GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3
door
Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
15 August 2025, 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
JoopSpoort
15 August 2025, 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Raalte anno 1935 - (Baanplan N) (gelezen 12171 keer)
Hannes
Offline
Berichten: 158
Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
«
Gepost op:
01 December 2006, 11:02:15 »
Hallo,
Ik ben van plan om Raalte van rond 1935 na te bouwen. Het sporenplan voor het station zelf is geen probleem, echter nu moet ik nog een schaduwstation bouwen, en daarbij loop ik tegen het volgende probleem aan.
Raalte bestaat uit 2 enkelvoudige lijnen welke elkaar kruisen. De lijn Zwolle - Almelo van de SS en de Lijn Deventer - Ommen van de Oldo. Hierop wil ik verschillende materiaal laten rijden. (ik rij spoor N en heb daarom weinig keus in stoommaterieel. ik heb daarom gekozen om materieel van de DRG als SS door het leven te laten gaan en materieel van de K.B.st.B. als Oldo door het leven te laten gaan.)
Het schaduw station ligt een nivo lager en dat betekend dat deze via een klimspiraal bereikt gaat worden. Dit moet gebeuren door zowel aan de linker als aan de rechterzijde de 2 sporen aan paralel naar beneden te laten lopen.
Mijn allereerste vraag is nu, wat is verstandig te doen. Deze 2 sporen als 2x een enkelspoor te gebruiken. (dubbele beveiliging) of als een dubbelspoor. Alleen weet ik dan niet of het mogelijk is om treinen een bepaald spoor te verbieden, zodat deze niet via het verkeerde spoor aankomen rijden. (zodat het lijkt dat een trein van de Oldo over SS spoor aankomt.) Ik rijd digitaal IB met koploper.
Hopelijk kunnen diverse mensen hier de voor en nadelen van 2x enkel en 1x dubbel weer geven. Als ik deze beslissing eenmaal genomen heb, kan ik het schaduwstation zelf gaan ontwerpen.
mvg Hannes
«
Laatst bewerkt op: 30 June 2008, 16:09:52 door Matthijs van Heijningen. Reden: Titel aangepast
»
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
conradm
Offline
Berichten: 124
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #1 Gepost op:
01 December 2006, 12:00:20 »
Hannes,
niets is onmogelijk....en voor de paniek onde de preisertjes is het nog wel eens grappig om de verkeerde trein te laten rijden ;-)
maar de eenvoudigste oplossing is 2x enkelspoor. de mooiste natuurlijk 1xdubbel, wat de mogelijkheden wat groter maakt.
Bij 2x enkel heb je als grootste nadeel dat er niet tegelijk een trein de baan op en af kan rijden (voor een maatschappij).
Bij 1x dubbel is het nadeel dat niet van bijde spoorlijnen er een trein kan vertrekken en/of aankomen. Daarbij heb je ook nog het risico van kruisen e.d.
je kan natuurlijk ook kiezen voor 1x dubbel zowel links als rechts bereidbaar. hiermee ben je het flexibelst. alleen geeft dit wel een programeer en planmatige uitdaging.
Conrad
ps heb je ook tekeningen
Gelogd
Sicco Jan
Offline
Berichten: 840
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #2 Gepost op:
01 December 2006, 13:44:02 »
in de decemberMIBA staat een artikel over een Duitse club die trajecten programmeert voor verschillend materieel. HOE ze dat doen staat er niet bij. Mogelijk is het dus wel.
Aan zo'n antwoord heb je weinig? Misschien de MIBA eens meelezen en contact opnemen met deze club. Duits. Dat wel.
Ik denk dat het verreweg het makkelijkst is als je de twee trajecten op de spiraal en in het schaduwstation gescheiden houdt, dat levert dan wel dubbele infrastructuur op. Ruimtekwestie.
Sicco Jan
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #3 Gepost op:
01 December 2006, 14:30:53 »
Dubbelspoor richting de schaduwstation is in jou geval niet realisties, als ik hier het sporenplan nakijk kwamen de twee lijnen aan de west zijde pas bij elkaar op een engels wissel aan het begin van station.
Aan de oost zijde liepen de 2 lijnen een stuk paralel en bogen daarna uit elkaar. 2x Enkelspoor is naar mijn idee altijd te verkiezen boven dubbelspoor voor dit station.
Ps; ik had even het boek over de OLDO lijn er bij gepakt
Groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Martijn_
Offline
Berichten: 362
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #4 Gepost op:
01 December 2006, 16:16:48 »
Je kan treinen niet verbieden om op een bepaald spoor te stoppen, maar je kan wel met TRAIN-NAVIGATION van Fleischmann (andere merken zullen dit vast ook wel hebben) ervoor zorgen dat een trein steeds op het zelfde spoor stopt. Ja moet dan wel zenders onder je trein plaatsen en lezers/ontvangers tussen de railstaven(valt niet erg op) en je wissels worden dan door dit systeem aangestuurd.
mvg Martijn
Gelogd
Hannes
Offline
Berichten: 158
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #5 Gepost op:
01 December 2006, 16:41:57 »
Even ter verduidelijking:
Uit het zicht lopen de lijnen pas parallel. In het zicht gescheiden.
In eerste instantie wilde ik 4 schaduwstations maken in de vorm van een keerlus. Maar ik wil bijvoorbeeld ook een zandtrein continu de ene kant laten oplopen als die vol is. En een duplikaat trein alleen dan leeg de andere kant op. Dit betekent dat er maximaal 2 schaduwstations overblijven.
Echter 2 schaduwstations op 2 verschillende hoogtes betekend extra werk en is niet altijd makkelijk wat betreft de ruimte (hoogte). Echter wil ik wel lange opstel sporen. NIet omdat ik met lange treinen wil rijden, maar omdat dat mijnsinziens veiliger is en makkelijker als je kijkt naar het plaatsten van stop en uitrijsecties etc.
Derhalve dacht ik aan of 1 groot schaduwstation met een dubbelsporig aan en afvoer spoor en dan de treinen vlak voordat ze in het zicht komen over het goede spoor te laten komen. Dit betekent in het schaduwstation maar 2 keerlussen.
Of 2 schaduwstations parallel aan elkaar en 2 x 2 enkelvoudige baanvlakken er naartoe. Echter dit laat minder ruimte voor een keerlus, want dan moet ik 4 keerlussen bouwen.
Misschien kan ik eea verduidelijken met plaatsjes. Zal is ff kijken.
De vraag is enerzijds uit kosten overweging. 2x2 enkelsporig baanvlak betekend dubbele beveiliging. 2x dubbelsporig baanvlak betekent meer wissel. Anderzijds is wat is technisch eenvoudiger te realiseren.
Vandaar mijn vraag, misschien iemand ervaring met zo'n probleem of een idee over...
mvg Hans
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2006, 16:49:06 door Hannes
»
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
JoeriL
Offline
Berichten: 222
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #6 Gepost op:
01 December 2006, 17:32:42 »
Hannes,
Ik zou gaan voor de dubbel enkelspoor oplossing. Je geeft aan dat je met koploper rijdt, het 'dubbele beveiliging' gaat dan niet op, je houdt toch je 2 of 3 melders per blok.
Als je het slim indeelt kun je zelfs met minder blokken af met dubbel enkelspoor, maar dat ligt aan je baan.
De treinen kunnen toch maar 1 kant op rijden op elk traject; anders komen ze elkaar tegen. Met de dubbelspoor oplossing voorkom je dit, maar aangezien je (2x) enkelsporige lijn bouuwt, is dit niet realistisch.
Koploper kan voor je regelen welke treinen waar mogen komen, dus hier heb je geen extra oplossing (train navigation e.d.) voor te vinden.
Joeri
Gelogd
Hannes
Offline
Berichten: 158
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #7 Gepost op:
01 December 2006, 17:53:28 »
optie 1
optie 2
en optie 3.
Dit is echter geen reele optie gezien de 4 keerlussen die erin voorkomen
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Online
Berichten: 6527
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #8 Gepost op:
01 December 2006, 20:09:16 »
In onze encyclopedie wordt een suggestie gegeven voor het gebruik van 1 keerlus voor twee richtingen... (al of niet in combinatie met een spiraal).
Kijk eens op:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec129/sec134
groetjes,
Hans van de Burgt
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hannes
Offline
Berichten: 158
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #9 Gepost op:
01 December 2006, 20:59:34 »
Hans,
Kijken of ik het snap.
Even redenerend vanaf de bovenste afbeelding: het donkerbruine spoor is de klimspiraal. Het lichtbruine spoor draait daar om heen en zou dan aan de rechterzijde omhoog kunnen draaien.
Het lichtbruine rechts van de linker blauwe wissel is de keerlus.
Als ik 2 van deze in elkaar schuif kan ik dus 2 onafhankelijke schaduwstations maken, met slechts 2 keerlussen.
Trouwens zo zag raalte eruit:
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2006, 21:09:04 door Hannes
»
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Online
Berichten: 6527
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #10 Gepost op:
01 December 2006, 21:08:28 »
Neen, het zit een beetje anders... Er is maar één keerlus. Deze heeft vier opstelsporen, die bereikt worden via de drie bediende (blauwe) wissels rechtsonder. Na het verlaen van de keerlus kun je mbv een vierde bediende wissel kiezen voor twee richtingen...
Kies je voor linksaf, dan maakt de trein een boog over het bruine spoor (bovenste plaatje) en kan klimmen via een lange rechte hellingbaan.
Kies je voor rechtdoor (onderste plaatje) dan kan de trein klimmen via een spiraal. (Is hier overigens niet getekend).
Overigens in de encyclopedie is het hierboven beschreven principe ook gebruikt voor het baanplan YzerenrijN...
Zie:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec35/sec47
groetjes,
Hans van de Burgt
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hannes
Offline
Berichten: 158
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #11 Gepost op:
01 December 2006, 21:14:00 »
Hans,
Dat bedoelde ik ook.
Wilde dan alleen 2x dit baanplan gebruiken. Zodat ik 2 schaduwstations krijg op 1 nivo. En dan heb ik maar 2 keerlussen nodig. Voor elk schaduwstation 1.
Echter zou ik in dat geval moeten kiezen voor 2x een enkelvoudig spoor naar een schaduwstation.
Ben er nog niet overuit dat dat de beste oplossing is. Het voordeel van geheel gescheiden schaduwstations is dat er nooit treinen van het verkeerde spoor komen. Nadeel is doordat ik een vrij lange railspiraal maak. Laag % grote afstand, trein verkeer lang op elkaar moet wachten op een enkelvoudig baanvlak. Echter kunnen treinen nu van 4 kanten komen. Dus zou dat ook weer niet mogen uitmaken.
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Offline
Berichten: 158
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #12 Gepost op:
23 September 2007, 17:20:13 »
De onderbouw van de baan is klaar, nu kan ik beginnen met het uitleggen van het sporenplan. Daarvoor heb ik echter nog een aantal vragen, welke we met elkaar vast kunnen beantwoorden.
Eerst wat algemene info.
Ik rijd spoor N. Met een intellibox en bezetmelders van Huub Maaskant. De baan zal bestuurd gaan worden met Koploper. De tekening is in werkelijkheid 4,5m breed.
Onderstaand zie je het sporenplan van Raalte.
groter plaatje:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokken_1_1.jpg
Groen is de vrije baan en rood zijn de wisselstraten.
Nu heb ik de volgende vragen.
1. De blauwe sekties zijn erg kort. Hier kan net een lok staan. Hoe beveilig ik deze? Een inrij en stopsectie lijkt me haast onmogelijk op zo'n klein stuk?
2. Voor het stationsgebouw langs loopt de gele lijn. Daar moeten uiteraard de treinen gaan stoppen. Echter liggen hier 2 wissels in. Hoe ga ik dit oplossen? Verdelen in 3 blokken met elk 3 secties. Of kan dit opgelost worden door er 1 blok van te maken met 3 secties?
3. De mintgroene lijn is het andere perronspoor. Hier wil ik treinen naar gelang van hun lengte laten stoppen. Wat is beter om te doen. a) 1 blok met meerdere secties en dan denk ik aan 5 of meer. of b) 1 blok met 3 secties en dan het punt waarop de treinen gaan stoppen, middels koploper regelen. De laatste is goedkoper, maar werkt het ook makkelijker?
Alvast bedankt,
Hans
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Offline
Berichten: 158
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #13 Gepost op:
29 September 2007, 13:42:59 »
iemand??
echte helemaal niemand die mij hiermee kan helpen?? :-| :-|
Gelogd
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: Raalte anno 1935
«
Reactie #14 Gepost op:
29 September 2007, 14:05:40 »
Sorry, in ben een toppertje in analoog rijden.
Misschien hebben de specialisten je draadje over het hoofd gezien, op deze manier onder de aandacht brengen helpt waarschijnlijk wel,
Succes
Ries
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Raalte anno 1935 - (Baanplan N)