Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door kees5
Vandaag om 20:15:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:12:39
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 20:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:42:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 17:55:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54

Auteur Topic: Raalte anno 1935 - (Baanplan N)  (gelezen 12145 keer)

Wim Donker

• Offline Offline
Re: Raalte anno 1935
« Reactie #30 Gepost op: 24 May 2008, 08:45:37 »
Is dit nu mogelijk of krijg ik te maken met sluiting als ik deze wissels op 1 bezetmelder aan sluit. Trial en error leek me niet de beste methode om dit te testen.  ;D ;D

Hannes,

ik redeneer even vanuit het algemene idee van gepolariseerde puntstukken:
je hebt de puntstukken van de wissels geisoleerd van de aansluitende sporen omdat de polariteit van de puntstukken wisselt bij omleggen van het wissel.
Als je nu die puntstukken vervolgens met elkaar verbindt aan 1 bezetmelder veroorzaak je kortsluiting als het ene puntstuk een andere poliariteit heeft als het andere. Dat is volgens mij hier het geval als bijv. de 2 rechtse wissels beide afbuigend liggen.

Groet, Wim

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 24 May 2008, 09:04:20 »
@ Klaas,

Hiermee bedoelde ik, dat de wissel zelf al voorziet in de polarisatie en dat dit niet middels de wisselmotor van Conrad gaat. Deze motor heeft ook de mogelijkheid om de wissel te polariseren. De wissels zijn wel aangesloten op de ringleiding en een andere nog aan te sluiten draad voor de bezetmelder.

Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #32 Gepost op: 24 May 2008, 16:54:53 »
Hier het beloofde plaatje:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_op_1_bezetmelder.gif

Toen ik het aan het tekenen was kwam ik er achter dat het eigenlijk heel simpel is.
Alle "noordelijke" spoorstaven gaan rechtstreeks aan de bruine draad van de ringleiding. Dat heb ik vanwege de overzichtelijkheid niet getekend. Je ziet dat er in de "bruine" spoorstaven een aantal overbodige isolaties zitten.

Alle "zuidelijke" spoorstaven gaan via de detectieschakeling naar de rode draad. Alle "rode" spoorstaven binnen het wisselgebied lopen via 1 detectie. Ook hier dus een aantal overbodige isolaties.

Alle puntstukken (groen getekend) gaan via een wisselcontact aan de bruine staaf of aan de rode aansluiting binnen het wisselgebied. Deze omschakelingen zijn vanwege de overzichtelijkheid ook niet getekend.

Bij het Engelse wissel moet je even op het volgende letten:
de aandrijving die de tongen aan de linkerzijde beweegt schakelt het puntstuk aan de rechterzijde,
de aandrijving die de tongen aan de rechterzijde beweegt schakelt het puntstuk aan de linkerzijde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 25 May 2008, 10:58:21 »
Klaas,

bedankt voor de uitleg. De gehele wisselstraat kan dus gewoon op 1 bezetmelder.

Heb ik nog 1 vraag. de wisselmotor van conrad, heeft als extra mogelijkheid om het puntstuk te schakelen. Hiervoor zitten er 3 extra draden aan de wisselmotor. 1 voor de linker rail, 1 voor de rechterrail en 1 om het puntstuk te voorzien van spanning. de spanning voor het puntstuk komt van 1 van de andere 2 draden.

Betekent dit nu dat de functie om het puntstuk te schakelen electrisch los staat van de wisselmotor zelf. Misschien kan het in de toekomst nodig zijn om beide (rails en motoren) via een aparte trafo te voeden.

Groet Hannes
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 25 May 2008, 12:00:57 »
Dat lijkt me wel Hannes, anders krijg je gekke situaties als je rijspanning toe gaat voeren.
De 3 extra draden zouden normaliter potentiaal vrij moeten zijn, waarvan 1 draad naar een van de andere 2 draden wordt geschakeld, al naar gelang de positie van de wisselmotor.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #35 Gepost op: 25 May 2008, 14:18:16 »
Inderdaad, er zit in die aandrijving een wisselcontact dat elektrisch los staat van de rest. Een gele draad naar het puntstuk, en twee blauwe draden naar de rails. Welke blauwe aan welke kant moet, dat moet je even uitproberen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hannes

• Offline Offline
Re: Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
« Reactie #36 Gepost op: 18 September 2008, 12:52:08 »
Nieuwe vraag:
Voor het zichtbare gedeelte gebruik ik Peco-rails, conrad wisselmotoren en de M-DEC-DC decoder van LDT.

Voor het niet zichtbare gedeelte wil ik FLM rails gaan gebruiken. Voor deze wissels heb ik een andere decoder nodig. Hiervoor zijn diverse opties maar ben er nog niet helemaal uit welke.

Zit te denken aan de decoder van conrad, de viesman 5211 (alleen dan zelfbouw) of 1 van LDT.

Kan ik deze decoders nu ongestraft door elkaar gebruiken??

Alvast bedankt.

Remco.

• Offline Offline
Re: Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
« Reactie #37 Gepost op: 18 September 2008, 12:54:30 »
Volgens mij wel DCC = DCC ( in principe ; ) ) Het zou volgens mij echt niet uit moeten maken welke decoder je aanstuurt. Ik kan iig geen reden bedenken waarom niet.

Gr. Remco.

Hannes

• Offline Offline
Re:Raalte anno 1935 - (Baanplan N)
« Reactie #38 Gepost op: 30 July 2009, 13:33:01 »
De sporen zijn nu allemaal aangesloten. Nu wil ik ook gebruik gaan maken van Repa-ontkoppelaars. Ik wil er echter niet te veel gaan plaatsen want dat is A) te duur en B) niet echt mooi, maar ik wil me ook niet beperken in de mogelijkheden.

Klik hier voor een grotere afbeelding

Eigenlijk had ik nummers bij de sporen moeten zetten dan was het duidelijker geweest.

Op het spoor tussen het station en perron 1 zal het personenverkeer tussen Zwolle en Almelo afgewerkt worden.
Op het spoor tussen de beide perrons zal het personen verkeer tussen Deventer en Ommen afgewerkt worden.
De overige sporen zijn voor het goederenverkeer.

Klik hier voor een grotere afbeelding

In de haven (nr. 1 en 2) wordt alleen geladen en gelost, verder niet gerangeerd. Deze 2 ontkoppelaars zijn voor het omlopen van de lok bedoeld.

De ontkoppelaars 3 t/m 6 zijn bedoeld voor het verwerken van lange goederen treinen.
De ontkoppelaars 7 t/m 10 zijn bedoeld voor het verwerken van kortere goederentreinen cq ladenen lossen van de langere.

Hierover ben ik denk ik wel uit dat dit goed is, echter over de groene ontkoppelaars nog niet. Er reden natuurlijk ook gemengde personen/goederentreinen. Moeten deze ook gescheiden kunnen worden?

Ik denk het wel, maar hoe moet dat dan? De wagons worden ontkoppeld als ze aan het perron staan. Als ik dat wil doen moet ik ook midden op het perron kunnen ontkoppelen (15 en 16), maar ik wil ook de hele trein kunnen ontkoppelen (11 t/m 14)

Het worden nu trouwens wel heel veel ontkoppelaars.

Heeft iemand hier ideeën over hoe ik e.e.a. het beste kan aanpakken.

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #39 Gepost op: 30 July 2009, 14:20:37 »
Hannes,

Over gaan op Micro Train Lines koppelingen, of met de hand de koppelingen los maken met een
speciaal hulp middeltje wat de Engelse modelbouwers doen op hun modelbanen op Eurospoor bijv.
marc
« Laatst bewerkt op: 30 July 2009, 14:25:13 door IPIO'er »
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 30 July 2009, 14:51:07 »
Marc,

Daar heb ik al eens naar gekeken, maar dat betekent toch dat je wagons en loks echt moet gaan verbouwen, omdat deze niet zomaar in de koppelschachten passen van al het materiaal.

Of heb ik dat mis en kun je oude erzo uittrekken en dan de nieuwe erin??

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #41 Gepost op: 30 July 2009, 16:17:32 »
Hannes,

Ik denk dat je deze koppelingen er niet zo in kan steken of je moet wat jij al aangaf
de wagens en loc's verbouwen, waarschijnlijk met complete nieuwe draaistellen, als je website zie.
( zie onderstaande link)

http://www.micro-trains.com/pl-NCouplers.php

marc.
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 30 July 2009, 16:28:08 »
Marc,

Wat ik eigenlijk nog nergens heb kunnen vinden is een goede foto van de koppeling. En dan voornamelijk de zijde welke aan de wagon/lok hoort.

Kun jij mij hieraan helpen.