Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58

Auteur Topic: Raalte anno 1935 - (Baanplan N)  (gelezen 12163 keer)

treinfan

• Offline Offline
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
Re: Raalte anno 1935
« Reactie #15 Gepost op: 29 September 2007, 16:39:00 »
voor het schaduwstation is de eerste optie die je bracht denk ik de beste, deze zal denk ik wel het handigst in gebruik zijn ;)
mvg, Rens Bloom

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 October 2007, 13:06:00 »
Toch nog even terugkomend op de keerlus van Hans van de Burgt (zie encyclopedie)

Neen, het zit een beetje anders... Er is maar één keerlus. .....

Volgens mij klopt bovenstaande bewering niet helemaal, en moeten er 2 keerlussen zijn. Ik zal proberen e.e.a. duidelijker te maken met het volgende voorbeeld. Dit is volgens mij een vereenvoudigde weergave van het baanplan IJzerenrijn uit de encyclopedie.

Hieruit blijkt dat het rode schaduwstation een keerlus bevat. Dit is duidelijk en hierover ook geen discussie.

Echter in het zwarte baanvak zit nog een keerlus. Bij de rode circel is namelijk sluiting. Is hier een andere oplossing voor dan bijvoorbeeld in het groene vlak ook een keerlus te maken.

Alvast bedankt,

Hans
« Laatst bewerkt op: 15 October 2007, 22:13:18 door Hannes »
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 October 2007, 23:36:55 »
@Hannes,

Het in de encyclopedie beschreven schaduwstation gaat uit van een (1) niet zichtbare keerlus, die gebruikt wordt voor twee richtingen. Je hebt volstrekt gelijk dat uiteindelijk het zichtbare treinverkeer ook een keerlusparkoers volgt. Eigenlijk is er sprake van een opgevouwen hondenbot-model.
Waarom er nog een keerlus nodig zou zijn, ontgaat me.
Basisprincipe is immers kan een trein overal komen, en bovendien vanuit elke richting?
Enne... ja bij 2-rail gebruik vraagt de keerlus natuurlijk wel om bijzondere maatregelen om kortsluiting te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Hans

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 17 October 2007, 08:03:33 »
Als ik jouw verhaal zo lees Hannes, wil je een schaduwstation waarvan de sporen, en doorgaan zodat een trein via de andere kant weer naar je station gaat (gevalletje zandttreinen) en je wilt keer mogelijkheden voor 2x enkelspoor.

Dit is wel haalbaar mits je de benodigde ruimte ervoor hebt.
Echter, voor de beveiliging zul je het stuk waarbij treinen in beide richtingen over enkelspoor rijden dubbel moeten beveiligen voor zover dit niet in het zicht is.
De voor de overige niet zichtbare stukken kun je volstaan met beveiligen voor een enkele richting.
Het zogezegde ' keerlus ' probleem is ook anders op te lossen namelijk.

Mijn vraag dan ook om mee te beginnen:
Wat is je beschikbare ruimte?
Welk merk rails heb/wil je?
Wat is je stationsindeling? (gaarne met lengte en breedte maten)

Met vriendelijke groet,

Peter.

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 17 October 2007, 20:24:05 »
Heren bedankt voor jullie reactie.

@Hans,
Had ik het toch goed begrepen. Het is wel makkelijker dan 2 keerlussen in je schaduwstation en daarom hou ik deze oplossing voorlopig in mijn achterhoofd.

Met nog een keerlus bedoelde ik eigenlijk: nog een keerlusmodule of andere elektronica om de sluiting te voorkomen. Ik wilde hier natuurlijk niet nog een keerlus als in het rode vlak maken.

@Peter,
Het is als volgt:
Vanuit het station vertrekken 4 enkel sporen. Dit betreft de lijn Zwolle-Enschede en de lijn Deventer-Ommen. Deze lijnen kruisen elkaar op het station van Raalte. Zie onderstaand plaatje. (dit gedeelte is 4,5m * 0,8m en op dit gedeelte wil ik geen consessies doen)

Nu wil ik via een schaduwstation (of meer) het volgende bereiken:
a) doorgaan zodat een trein via de andere kant weer naar je station gaat (gevalletje volle en lege zandttreinen).

b) keermogelijkheden, zodat de trein van Raalte naar Deventer, eerst weer in Raalte aankomt voordat deze naar Ommen rijdt, om daar weer te keren richting raalte.

c) als het kan de 2 lijnen gescheiden houden in een schaduwstation, zodat treinen uit Deventer, niet per ongeluk via het spoor uit Zwolle binnen komen.

Tav de baan
Afmetingen: 6,5 meter breed. Hiervan is 4,5 meter reeds bezet voor het station. De resterende 2 meter is bedoeld voor een klimspiraal.  De diepte is 0,8 meter (voor het gedeelte van 4,5m breed). De klimspiralen mogen maximaal 1,2 meter diep worden.

Systeem: ik rij spoor N, het merk maakt me niet zoveel uit, maar wordt waarschijnlijk FLM. Daarnaast rij ik digitaal middels de IB en Koploper, de baan wordt beveiligd middels de bezetmelders van Huib Maaskant.

Treinen: in het verleden waarin dit 2 verschillende spoorweg maatschappijen die de lijn Zwolle-Enschede en Deventer-Ommen hebben geexploteerd. Aangezien ik de periode voor 1935 wil nabootsen heb ik gekozen om met treinen uit periode 1 van de KPEV en KBaystB te gaan rijden. Daarom wil ik graag e.e.a. gescheiden houden. 2 schaduwstation's op 2 niveau's onder elkaar voor elke maatschappij 1 zou een goede oplossing kunnen zijn.

Alvast bedankt
Hans

« Laatst bewerkt op: 17 October 2007, 20:28:51 door Hannes »
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 18 October 2007, 04:27:30 »
Beste Hannes,

Het lijkt me een iets simpeler concept als je wanneer je sporen uit het zicht verdwenen zijn om dan over te gaan op dubbel spoor zoals je eerder aangaf.
Dit maakt het ontwerp in zijn geheel iets makkelijker om uit te voeren.
Als je echter je sporen gescheiden houdt, zou dit in de praktijk betekenen dat je een 4-tal ' keerlussen ' krijgt, wat het gewoonweg moeilijk maakt, en naar alle waarschijnlijkheid ook niet haalbaar maakt op de voor jou beschikbare ruimte.
Hoeveel lager in cm wil je trouwens met je klimspiralen gaan?

Ik heb wel iets in gedachten wat uitvoerbaar is maar dat betekent dat de tafel in de gehele afmetingen 6,5 meter bij 1,20 meter moet zijn, zulks natuurlijk afhankelijk van de radius van je bochtenpartij.
Een ding wat ik me bij jouw ontwerp afvraag is de maximale lengte van een personenrijtuig of goederenwagen, dit in verband met de te kiezen radius( om te voorkomen dat treinen elkaar raken in bochten ).

Het keerlus probleem is geen probleem op zich als je indien je gebruik maakt van een schaduwstation, het schaduwstation, inclusief de wisselstraten welke de uitrijweg bepalen, ' apart ' voedt.
Ik zal een tekeningetje maken van wat ik bedoel en post het dan hier.

Met vriendelijke groet,

Peter.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 18 October 2007, 05:27:28 »
Hierbij even het tekeningetje.
Ik heb gebruik gemaakt van fleischmann piccolo in dit ontwerp.

De sporen naar de klimspiraal gaan middels een brug over de keerlus heen die getekend is.
Omdat je toch omhoog gaat naar de klimspiraal leek dit me het handigst.
De sporen naar de klimspiraal stijgen, terwijl het spoor voor de keerlus daalt, scheelt je namelijk in de benodigde ruimte voor een ongelijkvloerse spoorkruising.
Uitgaande van een minimale doorrij hoogte van 5 tot 5,5 cm (tussen bovenkant spoorstaaf en onderkant brug) moet dit haalbaar zijn.
Verder heb ik voor je schaduwstation geen nadere invulling gegeven.
Ik heb middels rode strepen aangegeven waar de dubbele(beide spoorstaven dus) isolatie moet komen om kortsluitingen te voorkomen via de keerlus, de 2 rode strepen in de hoofdbaan is puur om je station electrisch te scheiden, en is makkelijker om je rij richting vantevoren in te stellen.
De keerlus zelf overigens zul je ook apart moeten voeden om de gewenste rijrichting in te stellen(bij voorkeur met een voedingsbron die niet dezelfde is als die van je schaduwstation).

Je kunt, omdat je in deze situatie je schaduwstation apart voedt, het station ook nog eens in 2 helften verdelen waardoor je mogelijke kortsluiting door de keerlus minimaliseert.
(op tekening de bovenkant en onderkant van het schaduwstation apart voeden)
Als je dit ook toepast voor de andere kant van je schaduwstation, dan is hiermee het probleem van keerlussen en daarmee ook voor je doorgaande zandtreinen opgelost.
Hou er echter wel rekening mee dat je keerlus tenminste je maximale treinlengte (en een beetje meer) lang moet zijn in spoorlengte (indien je je schaduwstation niet onderverdeelt in 2 helften qua voeding dan).
Het is een concessie waaraan je, gezien je beschikbare ruimte, denk ik niet aan ontkomt.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_ontwerp_1.jpg

Heb je nog vragen, hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2007, 05:32:29 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd. »

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 18 October 2007, 21:50:14 »
Peter,

bedankt voor je reactie.

Ik heb jou versie even iets aangepast, zie plaatje. (even snel via paint getekend, dus let niet op wissels die niet getekend zijn, maar er wel moeten liggen.)

Nu ligt het schaduwstation verder naar achteren, zodat dit gedeelte op 80cm diep kan blijven. De keerlus draait om de klim spiraal heen, dus hier hoef ik geen rekening te houden met hoogte verschil. De diepte van de klimspiraal wordt zo 120cm diep.

De 2de mogelijkheid is als volgt.

Hier gaat 2 keer een enkelspoor via de klimspiraal naar beneden, echter draait de binnenste een niveau verder naar beneden en krijg je dus 2 identieke niveau's. Dit betekent wel 4 keerlussen. plus dat ik moet opletten welk spoor de buitenste van de klimspiraal wordt, dus waarschijnlijk zal deze in de klimspiraal ergens moeten kruisen.

Deze laatste manier is duurder en moeilijker, maar levert ook meer ruimte op in het schaduwstation.

Zal in het weekend is e.e.a. uit tekenen in ontwerp programma en dan zal ik het hier weer laten zien.

Ik weet nog niet welke oplossing me meer bevalt, maar zal er is over nadenken. Als ik e.e.a. heb uitgetekend op schaal zal het waarschijnlijk wel duidelijker worden.

Iemand trouwens nog andere ideeen.

mvg Hans

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 19 October 2007, 03:59:19 »
Beste Hannes,

Ik zou het gewoon ' iets simpeler ' houden door het te bouwen volgens je eerste optie die je in je reactie op mijn ontwerp genoemd hebt.
Het bespaart je veel en je kunt toch een 2x enkelspoors verkeer aan beide kanten hebben.
Echter in je schaduwstation komt alles samen wat op zich geen probleem hoeft te zijn.
Het geval van 4 keerlussen is een beetje overdreven als je het ook met 2 af kan.
Je kunt, om je treinen voor het goede spoor te ' sorteren ' gebruik maken van bijvoorbeeld een magneetje en een reedcontact, wat buiten de ' blok-bezet melding ' om nog eens apart aangeeft welke trein zich waar bevindt.
Dit doe je slechts bij een (1) trein die altijd dezelfde ' richtingen ' aandoet.

Ik heb op mijn modulebaan een dergelijke proef uitgevoerd met goederentreinen en personentreinen, waarvan ik kan zeggen dat het goed bevalt en werkt.
Het zorgt ervoor dat goederentreinen en personentreinen ieder een vast traject ' kiezen ', behalve in een station voor personentreinen, want daar bepaal ik waar de trein rijdt of gaat stoppen  ;)
Hierbij zorgt deze ' uitsortering ' van mijn treinen ervoor dat goederentreinen zo min mogelijk een station aandoet, en als ie dat wel moet doen wordt deze over een vrij doorgaand spoor geleidt.
Op deze manier hou ik het treinverkeer een beetje van elkaar gescheiden.
Maar in jouw geval kan dit natuurlijk ook goed werken voor je 2 richtingen waarin je treinen gaan rijden na samenkomst in je ' Raalte ' en schaduwstation.
Op deze manier ' weet ' het systeem waarmee je werkt welke trein zich waar bevindt.
Voorbeeldje:
De trein(1 of meerdere) die van A naar B rijdt, en station S aandoet, heeft een magneetje.
De trein(1 of meerdere) die van C naar D rijdt, en ook station S aandoet heeft dit niet.
In je station S kun je ' uitsorteren ' op visuele basis.
In je schaduwstation echter kan dit niet omdat je het niet zien kunt.
Door middel van deze magneetjes en reedcontacten in elk spoor weet je welke trein(en) zich waar bevind(t)(en) en kun je desgewenst via de magneetjes en reedcontacten de wissels in een zodanige positie zetten dat de treinen altijd het goede spoor kiezen bij aankomst- en ook zodra je gaat uitrijden vanaf je schaduwstation.

Mocht dit allemaal veel werk zijn dan kun je misschien via digitaal het een en ander doen als je gebruik maakt van een pc.
Alleen weet ik zo even niet of een dergelijke mogelijkheid aanwezig is in een programma om treinen via de pc te besturen omdat ik mezelf (nog) niet zozeer met digitaal bezighoud, misschien dat Klaas Zondervan of Wim Ros dit weten, of iemand anders misschien?

Met vriendelijke groet,

Peter.

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 May 2008, 12:25:11 »
hallo,

Momenteel ben ik bezig met het aansluiten van de rails op bezetmelders etc. Nu al              , ja soms kunnen dingen lang duren.  :(

Ik wil de volledige baan gaan voorzien van bezetmelders, volledige detectie, dus ook de wissels. Nu gebruik ik peco code 55 wissels. Bij deze wissels heb ik het afbuigende spoor (ingeval van engelse wissel alle 4) de sporen voorzien van isolatielassen omdat het hartstuk gepolariseerd is en er anders kortsluiting ontstaat. Tot zover is alles me wel duidelijk.

Nu heb ik echter een aantal wisselstraten die als geheel op een bezetmelder (van Huib Maaskant) wil gaan aansluiten. Nu twijfel ik echter of dit wel goed gaat, aangezien de wissels in het verlengde van het afbuigende spoor liggen en inclusief een engelse wissel is. Er kan geen sluiting ontstaan doordat er geïsoleerde raillassen tussen zitten, echter wil ik het toch even zeker weten dat ik geen bezetmelder naar zn hiernamaals breng. Of moet ik deze op aparte bezetmelders(uitgangen) aansluiten.

Ik ben me ervan bewust dat openrijden van wissels sluiting geeft en dus niet mogelijk is.

Kan iemand mij hier het verlossende woord in geven, voor de zekerheid.
« Laatst bewerkt op: 22 May 2008, 21:29:31 door Hannes »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 23 May 2008, 00:00:03 »
Hannes,

kun je deze vraag met een tekeningetje verduidelijken, want ik snap niet goed wat het probleem is. Het kan zijn dat je leeuwen en beren ziet die er niet zijn, maar er kan ook een serieus probleem zijn. Maar dan moet de situatie wel even helder gemaakt worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 23 May 2008, 11:37:18 »
Klaas,

Alvast bedankt voor je reactie.

Hierbij een schematisch plaatje.

Het is als volgt:
- de rode isolaties zijn verplicht ivm met gepolariseerde wissels (peco code 55).
- de groene isolaties zijn de reguliere om de baan op te delen in baanvakken.
- nu wil ik volledige detectie dus ook de wisselstraten.
- bovenstaande wissels mogen wat mij betreft op 1 bezetmelder worden aangesloten, aangezien hier toch maar 1 trein beweging per keer op mogelijk is.
- wissels open rijden is sowieso uit den boze en zal ik dus ook niet doen. (ik ga met IB en koploper rijden en laat dus de wissels allemaal automatisch schakelen)

Is dit nu mogelijk of krijg ik te maken met sluiting als ik deze wissels op 1 bezetmelder aan sluit. Trial en error leek me niet de beste methode om dit te testen.  ;D ;D

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 23 May 2008, 15:12:13 »
Okee, we zijn een stapje verder. Toch nog een paar vragen.

Die rode en groene strepen zet je dwars over het spoor, betekent dat dat je op die plekken beide staven isoleert? Dat is niet nodig. De staven achter een puntstuk moet je isoleren, dus de staven achter een wissel die binnen de vork liggen.

Rechts heb je 6 sporen. 3 daarvan zijn groen geisoleerd vanwege een blokscheiding. De andere 3 zijn rood aangegeven, zit daar dan geen blokscheiding?

Dat ding links, is dat een kruising, of een Engels wissel?

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 23 May 2008, 17:01:38 »
Klaas,

Sorry voor de onvolledigheid. Hierbij de aanvullende informatie.

- Het betreft een engelse wissel, geen kruising.
- De rode isolaties zijn aangebracht op beide sporen, ik weet dat dat niet noodzakelijk was, maar heb het toch zo gedaan. Dit betreffen ook echt geïsoleerde raillassen.
- De groene isolaties zullen een door de dremel doorgeslepen rail zijn.
- Ik heb de baan op heel veel plaatsen (+- om de 30 centimeter, en bij elke metalen raillas) voorzien van spanning, op beide railstaven. Meer dan noodzakelijk is, maar als je dan toch bezig bent maakt dat ook niet uit. De aansluitingen (rode draad) welke tot dezelfde sectie behoren sluit ik onder de baan weer aanelkaar, waarna 1 draad naar de bezetmelder gaat.
- de 6 stukken spoor aan de rechterzijde van de tekening zijn alle 6 blokken van het station. De 2 stukken spoor aan de linkerzijde van de engelse wissel zijn allebei blokken van de vrije baan.
- de gebruikte rails zijn allemaal flexrails.
- De railzijde aan de bovenkant van de tekening (bruine draad) heb ik allemaal aangesloten op een ringleiding. Afgezien nog van de engelse wissel.
- De railzijde aan de onderkant van de tekening (rode draad) moet ik allemaal nog gaan aansluiten op een bezetmelder.
- de gepolariseerde wissels heb ik niet extra voorzien van stroom via bijvoorbeeld de wisselmotor.
- de engelse wissel moet volgens mij wel via de wisselmotor voorzien worden van extra stroom. Hiervoor ga ik de conradwissel motor gebruiken, deze gebruik ik trouwens voor al mijn wissels. Als wisseldecoder ga ik de Littfinskidecoder gebruiken, type nummer weet ik zo niet, maar het is dezelfde als gebruikt op Groterdam van Chris.

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt, alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2008, 17:04:34 door Hannes »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 24 May 2008, 00:15:10 »
Okee, het beeld is nu tamelijk compleet. Je hebt in ieder geval meer onderbrekingen gemaakt dan strikt noodzakelijk is. Maar dat is op zich geen probleem, die kun je ondergronds makkelijk aan elkaar knopen.
Ik ga morgen in de loop van de dag een tekeningetjue in elkaar flansen om te laten zien hoe je het aan kunt sluiten. (nu is het een beetje te laat)
Intussen zit ik nog even met een paar opmerkingen die naar mijn idee een beetje krom geformuleerd zijn:

- de gepolariseerde wissels heb ik niet extra voorzien van stroom via bijvoorbeeld de wisselmotor.
- de engelse wissel moet volgens mij wel via de wisselmotor voorzien worden van extra stroom.

Bedoel je hiermee dat je die wissels nog helemaal niet hebt aangesloten, of gaat het alleen maar over de puntstukken?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel