Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: ESU lokpilot basic en trams  (gelezen 2828 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
ESU lokpilot basic en trams
« Gepost op: 19 November 2009, 18:49:56 »
Wie o wie kent het verschijnsel.
In het kader van een proef richting digitaalrijden het ik 2 roco trams uitgevoerd met de ESU lokpilot basic
Beide tramstellen laten zich prima bedienen via een PC met MRdirect maar vertonen toch een raar feitje.
Vanuit 0 begint de tram te kruipen in snelheidtrap 1
Verhogen naar stap 2 geeft geen resultaat.
Verhogen naar stap 3 geeft iets meer snelheid
Naar stap 4 geen resultaat en naar stap 5 weer iets meer snelheid.
De trams reageren vooruit rijden dus alleen op de oneven snelheidtrappen
Achteruit reageren beide trams wel op alle (oneven en even) snelheidtrappen
Evenzo accepteren de ROCO tams geen opeenvolgende adressen, vanaf 3 (eerste tram) gerekend was 6 het eerst volgende adres wat mogelijk was.
Dat is geen probleem, 127/3 =42 adressen mogelijk, zoveel trams rijden er van zijn lang zal ze leven niet op mijn trambaan.

Hierna een Weense C1 tram omgebouwd met een ESU lokpilot basic voor proef
Gelijk geprogrammeerd voor adres 9.
En wie schetst nu mijn verbazing, deze tram reageert zowel voor- als achteruit op elke snelheidstrap
Is er iemand die dit verschijnzel herkent?

Groet

Henk

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2009, 19:27:24 »
Staan sommige trams misschien niet op 28 maar op 14 snelheidstrappen? CV29 zou op 34 moeten staan (lange adressen, 32 , en 128/28 stappen , 2)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2009, 22:49:17 »
Misschien, ik zal de CV29 van alle trams eens uitlezen.
Maar als het verschil in de snelheidstrappen zou zitten dan zou de Roco tram vooruit minder stappen hebben dan achteruit?
ik ga in ieder geval eens uitlezen

Henk

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2009, 10:47:15 »
Even de zaak bekeken
Van alle trams staat CV 29 op 6
Dus 28 snelheidstrappen en analoogbedrijf toegestaan
Dit omdat de trambaan nog analoog moet kunnen functioneren.
Het enige is dat ik bij de ombouw van de weense C1 de kleine condensator over de motor weggeknipt heb.
In principe maakt het allemaal niet veel uit, het rijdt prachtig, ik ben wel verkocht voor digitaal rijden, ;-)
Maar het irriteerd me dat ik de oorzaak van dit probleempje niet kan vinden
Ik weet dat er hier een paar modeltram mensen zijn, dus ben benieuwd naar hun ervaringen.

Groet,

Henk

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2009, 10:49:48 »
Gezien de vraag moet je me toch eens het electrische verschil tussen een lokomotief
en een tram eens uitleggen, want ik zie dat nu even niet. Uiteraard qua model wel,
das duidelijk. Hans

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2009, 11:06:51 »
Henk,

Als ik je verhaal goed begrijp gaat het dus om een probleem met TAMS decoder te samen met MRDIRECT.
Als je een Lokpilot Basic gebruikt gaat het wel allemaal naar wens, klopt dat?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2009, 11:08:49 »
Ik heb nu meer dan 50 trams omgebouwd waarvan 38 met een Locpilot Basic. Van het stappenprobleem heb ik helemaal geen last en mijn Roco trams (zowel de oude als de nieuwe versies) rijden perfect. De fabrieksinstellingen voor de motoraansturing zijn goed genoeg en je hoeft alleen de maximum snelheid omlaag te halen. Verder heb ik een aantal modellen zonder condensator rijden en het verschil is niet waarneembaar.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Kas

  • N-Spoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 381
    • Michorius Modellbau
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2009, 11:11:55 »
@ Wim: zoals ik het begrijp, heeft Henk drie Lok Pilots in zijn TRAMS (dus geen decoders van TAMS).

Groet,
Kas

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2009, 11:39:31 »
....... ROCO tams
of werd Wim op het verkeerde been gezet...

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #9 Gepost op: 20 November 2009, 11:44:20 »
Dan is het heel makkelijk, dan is er een probleem tussen MRDirect en de gebruikte decoders. Een ultieme test en een voor de handliggende test is om het met een ander digital systeem te proberen. Werkt het dan wel goed, dan weet je wie de schuldige is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2009, 13:37:53 »
Wim,

De drie gebruikte decoders zijn hetzelfde.
De beide ROCO trams vertonen het gedrag dat ze niet reageren op de even snelheidstrappen VOORUIT.
Het weense model met Halling aandrijving reageert op ALLE snelheidstrappen voor- en achteruit.
Dus de aansturing uit MRdirect is goed
Bij de roco trams prik je dedecoder er zo in, bij het weense model is het aangesloten zoals het aansluitschema het aangafomdat er hier geen steker voorhanden is.
Ik ga nog eens proberen om het adres 9 om te wisselen met adres 3, maar dat zal denk ik niet uitmaken.
Het probleem is dus verder niet bekend, ik zoek nog even verder.
Ik kan nu wijzigen wat ik wil want de modeltrambaan moet in verband met verhuizing naar Frankrijk over twee maanden toch afgebroken worden,dus mooie periode om me in de digitale besturing in te leveren en in Frankrijk gelijk digitaal op te bouwen.

Mocht ik de oorzaak vinden dan meld ik het natuurlijk hier.

Henk

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2009, 15:44:58 »
Henk je kunt wel met namen en merken van modellen schermen, maar dat heeft er allemaal niets mee te maken.

Het heeft denk ik meer te maken met de instelling van MRdirect, dus welk type DCC decoder je gebruikt bij een specifiek decodernummer. Ook heeft de adressering niets te maken met de decoder. Je hebt gewoon alle adressen tot je beschikking.

Echter mijn andere vermoede is dat de decoder inbouw niet geheel volgens de regels is verlopen, en dat bijvoorbeeld de motor (koolborstel) aansluitingen niet geisoleerd zijn van de directe railspanning. Ik zou dat maar een goed en aandachtig bekijken, en even de multi-meter erbij pakken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2009, 23:05:47 »
Wim,

Dit was mijn eerste gedachte al.
Daarover vind je ook tal van waarschuwingen,zorg dat de motor en verlichting geheel vrijligt van de stroomvoerende aansluitingen.
Is al gecheckt.
Ik zoek rustig verder, het werkt in ieder geval.
Misschien dat ik nog eens extended adressen moet proberen.
Zal nog eens heel aandachtig de MR direct handleiding, de ESU handleiding en de ROCO handleiding doorlezen, want het probleem doet zich voornamelijk bij deze twee trams voor.
Overigens rijden ze in snelheidstrap 5 op een mooie schaalsnelheid in een modelstad.

Groet,

Henk

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #13 Gepost op: 21 November 2009, 22:21:54 »
Vandaag nieuwe ESU lokpilot basic gehaald
Roco tram open, decoder eruit, nieuwe erin.
Probleem met snelheidstrappen blijft.
De decoder die afkomstig was uit de Roco tram nu in een Weens model met Halling aandrijving gemonteer. Werkt nu op alle snelheidstrappen vooruit en achteruit.
Alle instellingen van de decoder waren onveranderd,adres is pas na de proefrit veranderd.(CV1)
Het enige verschil is dat de beide ROCO trams de frontverlichting hebben welke in- en uitschakelbaar is.
Bij de modellen met Halling aandrijving is nog geen verlichting aangebracht.
Dit is de eerstvolgende test om te kijken of dit verschil maakt

Ik hou jullie op de hoogte.

Henk

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:ESU lokpilot basic en trams
« Reactie #14 Gepost op: 21 November 2009, 22:29:03 »
Gezien de vraag moet je me toch eens het electrische verschil tussen een lokomotief
en een tram eens uitleggen, want ik zie dat nu even niet. Uiteraard qua model wel,
das duidelijk. Hans
Henk, niet vervelend bedoelt, maar ik zoek hier nog steeds het antwoord op, met reden:
Ik heb ondertussen veel van mijn treinen, zowel treinstellen als ook locomotieven, voorzien van een
lopi basic. Ik hoor het graag.
Hans