Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Airbrush kopen ? waar moet ik op letten ?  (gelezen 29633 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Re:airbruch kopen ? waar moet ik op letten ?
« Reactie #15 Gepost op: 19 November 2009, 11:42:06 »
... ... Voor de puristen : ja een Evolution oid is een betere spuit, maar of iedereen die meerwaarde er ook uithaalt... zeker bij airbrushen zoals wij spoorwegmodelbouwers doen (alles afplakken, alleen "vlakken" spuiten en niet freehand lijnen zetten ed) is een hele luxe spuit misschien zelfs wat overkill?

Het is wel handig als je spuitje de double action functie heeft in plaats van single action. Daar zou ik wel op letten. Je kunt dan zowel de lucht, als de verftoevoer regelen, zodat je ook je modellen kunt gaan verweren/verouderen, en kleine opp. zoals details en hoekjes kunt spuiten, zonder dat je het in een keer vol spuit.
Ik heb al een trein

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 November 2009, 12:59:50 »
Voor de puristen : ja een Evolution oid is een betere spuit, maar of iedereen die meerwaarde er ook uithaalt... zeker bij airbrushen zoals wij spoorwegmodelbouwers doen (alles afplakken, alleen "vlakken" spuiten en niet freehand lijnen zetten ed) is een hele luxe spuit misschien zelfs wat overkill?

Ten eerste ben ik geen purist maar heb wel de ervaring om te leren van gemaakte fouten. De eerste 10 jaar met een Badger 150 gewerkt en me al die tijd groen en geel geergerd aan het schoonmaken van dat ding. Op dat moment werd de Badger 150 trouwens heilig verklaard, geheel onterecht in mijn optiek.

Wanneer je een Evolution in handen hebt merk je meteen dat dit andere kwaliteit is. En met de schoonmaak ben je blij dat je de keuze hebt gemaakt om Euro 10,- meer uit te geven voor de Evolution. En wat betreft en kloon van een Badger 150, dat blijft een kloon. Dat zul je pas merken wanneer je onderdelen zult moeten gaan uitwisselen. Maar, ieder zijn ding. Echter moet je geen appelen met peren gaan vergelijken, ook al zien ze er aan de buitenkant een beetje hetzelfde uit...

Mvg,

Henk
Cheers,

Henk

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 19 November 2009, 13:09:25 »
En daar heeft Henk gelijk.... de Evolution is in het gebruik erg vriendelijk. Het in- en uit elkaar halen van de spuit om schoon te maken is echt bijna kinderspel. Ook is de spuit gemakkelijk schoon te houden doordat deze geen kleine verborgen ruimtes heeft maar gewoon rechttoe rechtaan gebouwd is.

Voor de beginner een echte aanrader. En nee, ik heb geen aandelen  ;D ;).

Citaat
Het is wel handig als je spuitje de double action functie heeft in plaats van single action. Daar zou ik wel op letten. Je kunt dan zowel de lucht, als de verftoevoer regelen, zodat je ook je modellen kunt gaan verweren/verouderen, en kleine opp. zoals details en hoekjes kunt spuiten, zonder dat je het in een keer vol spuit.

Klopt helemaal. Het vraagt iets meer gewenning door de dubbele beweging, maar als je dat eenmaal beheerst werkt dat erg prettig.

Ivo tB

• Offline Offline
Re:Airbrush kopen ? waar moet ik op letten ?
« Reactie #18 Gepost op: 19 November 2009, 14:06:06 »
Arnaud,

Volgens mij heb je van de mede forumgenoten al nuttige adviezen gegeven en daar heb je volgens mij ook genoeg aan, maar ik wil er toch nog een aan toevoegen.

Je keuze hangt uiteraard sterk af van je budget en of je er echt mee doorwilt, maar aan de andere kant zijn er ook geen goede goedkope oplossingen. Ik ben ooit begonnen met een simpele Revell achtige spuit, single action en menging buiten met een flesje perslucht. Dat gaat allemaal best, maar het resultaat is toch zeer wisselend. Daarna heb ik een Badger 150 gekocht en die heb ik 15 jaar met plezier gebruikt, maar het resultaat viel ook wel eens tegen. Met name het schoonmaken is zeer tijdrovend. Met de Badger trok ik voor het spuiten van een kleur al gauw meer dan een half uur uit en nu ben ik in 10 minuten klaar. Een ander punt is de naalddikte en daarmee samenhangend de dikte van de lijn/vlak die je kunt spuit. Voor de Bagder had ik 3 verschillende koppen en naalden.

Door de enthousiaste verhalen had ik vorige jaar besloten ook een Evolution aan te schaffen, maar uiteindelijk kwam ik met een ander apparaat thuis. De man die verkocht weliswaar ook Evolution spuiten, maar had inmiddels minder goede ervaringen met de duurzaamheid van de toegepaste materialen. Toen ik hem nog meer uitlegde waarvoor ik de airbrush wilde gaan gebruiken adviseerde hij me een andere airbrush en die heb ik nu meer dan een jaar en ik ben er zeer tevreden over.

Ik heb nu een Iwata Eclipse BCS. Die heeft een bijzonder gevormde spuitmond en naald, waardoor deze heel fijn en heel breed kan spuiten, is van zeer hoogwaardig materiaal gemaakt en heel erg makkelijk schoon te houden. En in prijs scheelt het ook niet heel veel met een Evolution.

Mogelijk heeft de genoemde zaak in Almere dit ook, maar de zaak waar ik goede ervaring mee heb is Harolds. Klik maar en je zit meteen in het Airbrush menu.

Ik heb daar 8 jaar terug ook een goede compressor gekocht en ik wil nooit meer iets anders. Van de fles lucht ben ik naar de membraancompressor gegaan en heb nu een compressor met koelkastmotor. Met die laatste kun je midden in de nacht werken, geen buren of kinderen in huis zullen daar wakker van worden. Die membraancompressor durfde ik na tienen eigenlijk niet meer aan te zetten.

Succes met je zoektocht,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 19 November 2009, 18:54:31 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #19 Gepost op: 19 November 2009, 16:21:12 »
Hoi,

Ik heb onlangs bij de bekende airbrush service Almere een airbrush en compressor gekocht met verf etc voor iets meer dan € 200,00

Ik heb de H & S Ultra.... lekker makkelijk pistool dat goed werkt en niet te duur is. Dit in combinatie met de Eurotec compressor die volgens de gegevens meer geluid zou maken maar het geluid is zeer acceptabel en naar mijn gevoel lekker stil.

Daarbij wat verf cleaner etc ...... en ik ben nog aan het oefenen gewoon omdat het zo leuk is ......

Succes Jeffrey

arnaud-ns/htm

• Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
« Reactie #20 Gepost op: 19 November 2009, 18:21:40 »
@ ronald  ik heb al op de site van airbruch almere gekeken veel keuze
@ ontraxs 2010 dat lijkt er al meer op en zo als ik de verhalen zie zit daar een goede spuit bij aangezien het merk is die ook double actieon?
@ jeffery en ivo bedank voor de info

de bekende ger ( voor de meesten denk ik ?) was eenigetijd geleden bij albert( treinenshop heerenveen ) en die heeft  me alleen verteld dat je een dubbel action moet hebben  dus die  moet ik zoiezo maar op de site van almere ben ik een beetje gevallen eerst voor deze zet die ook in het toppic staat

Foto: Airbrush Service Almere

Als beginner zou ik ook eerst ff de kat uit de boom willen kijken. Kan ik het, vind ik het leuk en wat heb ik er voor over. Wanneer die Euro 500,- uitgegeven zijn kun je niet meer terug. Je zou ook kunnen overwegen om de Startset Evolution X1 van Harder & Steenbeck aan te schaffen. Je hebt dan de Evolution tot je beschikking, wat in mijn ogen en velen met mij, het beste airbrushpistool is op de markt voor een nette prijs. Totaal kost dit set inclusief pistool en compressor met afslag nog geen Euro 250,-. Daar kun je heel goed mee vooruit. Wil je later een betere compressor, kun je dat altijd nog doen. Je hebt in elk geval geen rommel gekocht. Wil je een goed advies, neem dan contact op met Erik Kos van Airbrush Service Almere, en hij helpt je echt goed verder. Onderdelen, service en advies staan bij Erik en zijn bedrijf op een zeer hoog niveau. Koop in elk geval geen rommel bij één of ander internethandelaartje...

Mvg,

Henk van der Kolk

alleen weet ik nog niet of dit single of dubbel action is dat staat er helaas niet bij
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.

RP= 1

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 November 2009, 18:46:40 »
@ ontraxs 2010 dat lijkt er al meer op en zo als ik de verhalen zie zit daar een goede spuit bij aangezien het merk is die ook "double action"?

De bekende Ger ( voor de meesten denk ik ?) was enige tijd geleden bij Albert(Treinenshop Heerenveen) en die heeft me alleen verteld dat je een "double action" moet hebben. Dus, die moet ik zowiezo. Maar op de site van Almere ben ik een beetje gevallen eerst voor deze set die ook in het topic staat.
Alleen weet ik nog niet of dit "single" of "double action" is, dat staat er helaas niet bij.

Arnoud,

De Harder & Steenbeck Evolution is een "double action" airbrushpistool. Deze zit in het door mij bedoelde set. Ik vind, maar dat is echt mijn persoonlijke mening, dat je airbrushpistool de meeste aandacht verdiend. Voor mijn part hang je een oude fietspomp aan dat ding. Maar, je gereedschap mag nooit het sluitstuk zijn, in mijn ogen. Het is als een superdure high end stereoset kopen en daar 2 "spreeuwenkistjes" op aansluiten ipv een paar goede speakers...

Je zult merken dat met het juiste gereedschap het ineens veel eenvoudiger is om goede resultaten te behalen. De Evolution is zo kinderlijk eenvoudig te bedienen dat je eigenijk niet snapt waarom je zulke leuke resultaten boekt. En geloof me, ik ben pas overtuigd geraakt totdat ik het ding in m'n vingers gedrukt kreeg. Voorheen dacht ik ook dat m'n Badger 150 wel voldoende was.

Ik zou ipv online te bestellen een dagtripje maken naar Airbrush Service Almere. Erik of een van de collega's zal dan rustig de tijd voor je nemen en zowel tips geven als het beste advies wat bij jou past. Noem gerust mijn naam, hoewel ik er niks aan verdien en hij weet meteen wat de bedoeling is. Geloof me, hij zal meteen met een Evolution aankomen. Want ook de profi is buitengewoon tevreden over dit prima betaalbaar airbrushpistool met "double action" bediening. Veel succes...

Mvg,

Henk van der Kolk
Cheers,

Henk

arnaud-ns/htm

• Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2009, 19:06:55 »
henk dat word dan een leuk dag tripje met het ov

en tja als ik langs ga is ook persoonlijker dan via de post   net als mijn treinen ben nog lid van mte  maar haal alles tegen woordig in heeren veen tenzij hij het neit heeft

en meot dan zoiezo wat info hebbe nvoor de verf voor het weatheren en verouderen en vies maken van treinen en een paar autotjes misschien  en de schoon maak ik weet dat t belang rijk is anders spuit ie neit meer maar hoe en zo  geen idee meot eerst dingen meestal 2 a 3 x zien voor dat ik het ook snal tekst is  dan maar voor 30%  zien is de 100%

arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.

RP= 1

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2009, 19:14:25 »
Het is toch niet te hopen dat het onderschrift "spellins en typ fouten hoef ik niet terug! <adhd-dislextie!>" een vrijbrief is om volstrekt onleesbaar te gaan schrijven op BNLS.

Sander

stig

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2009, 19:18:29 »
Ik heb ook de H en S spuit en ben begonnen met acrylverven te spuiten, ook op aanraden van Erik uit Almere. Het zou gemakkelijk schoon te maken zijn, maar misschien ligt het meer aan de tamiya acryl verven, maar die laten een keihard laagje achter in je spuit. Dat bleek toch niet zo gemakkelijk schoon te maken. Nu ben ik al een tijdje met philotrain lakken bezig. Ik denk dat dit nitrolakken zijn. Verdunnen met eigen verdunner, denk thinner basis. Schoonmaken is nu een eitje. Ik gooi na het spuiten het cupje vol met thinner, roer het even rond met een wattenstaafje en giet het leeg. Het restant spuit ik door de spuit (omdat alles direct oplost, geen last van slierten, zoals met acryl wel) en het ding is klaar voor volgend gebruik. Het is alweer een tijd geleden dat ik het helemaal uit elkaar heb moeten halen. En dan nog is het een kwestie van gooi alles behalve de rubberringen en 2 teflon ringen in de thinner en klaar.

Als je zo weinig spuit als ik, hoef je ook echt niet bang te zijn voor schadelijke effecten van thinner enzo. Ik kan me voorstellen als je beroepsmatig hiermee bezig bent dat watergedragen verven toch wel prettig zijn.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2009, 19:24:56 »
Het is toch niet te hopen dat het onderschrift "spellins en typ fouten hoef ik niet terug! <adhd-dislextie!>" een vrijbrief is om volstrekt onleesbaar te gaan schrijven op BNLS.

Sander

Sander,

Zie dit niet als een persoonlijke aanval. Maar, misschien moet je eerst dit eens lezen...  (y)
Cheers,

Henk

HuibertDeVerschrikkelijke

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 19 November 2009, 19:26:20 »

Sander

Als je ff terugleest, zie je ook waarom dit werd aangeraden. Ook met teruglezen houd je het geheel leesbaar.

Groet,

Huibert

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2009, 19:27:31 »
Interessant draadje omdat ik ook bezig ben met modellen bouwen. Maar ik zit te denken om eerst met spuitbussen te gaan werken in plaats van een airbrush te kopen. Die is mij nog iets te duur. Bovendien zal ik hem waarschijnlijk te sporadisch gebruiken. Ik ben benieuwd wat er verder nog aan adviezen binnenkomt.
Mvgr Jan Wiebrand

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2009, 19:31:22 »
Natuurlijk heb ik teruggelezen, Huibert. En natuurlijk begrijp ik wat er speelt. Maar dat is geen reden om niet enige aandacht te besteden aan het posten van berichten. Ook met lees- en schrijf moeilijkheden kun je resultaten scoren.

Sander

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 19 November 2009, 19:32:21 »
... ... acryl verven, maar die laten een keihard laagje achter in je spuit. Dat bleek toch niet zo gemakkelijk schoon te maken. ... ...

Ik dacht juist dat Airbrush Cleaner aan alle acrylverven de oplossing bood? Had je dat ook geprobeerd?

@Jan Wiebrand: waarom niet? Je zou Tamiya spuitbusjes kunnen gebruiken, speciaal voor de modelbouw, maar evenzogoed de autospray en zelfs de bouwmarktspuitbussen zijn hiervoor prima te gebruiken.
Ik heb al een trein