Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door grossraumwagen
Vandaag om 09:16:56
20 jaar BNLS jubileum door ca.gorter
Vandaag om 08:42:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:40:15
LS Models 2025 door Cegielski
Vandaag om 06:36:20
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door GerardH
Vandaag om 02:43:43
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 02:38:53
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
  

Auteur Topic: Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's  (gelezen 11496 keer)

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Gepost op: 16 November 2009, 23:42:33 »
Hallo

Na de laatste tijd me wat meer te gaan interesseren voor stoomlocomotieven, ben ik me wat gaan afvragen.

Namelijk waarom de wielen in de loop der tijd, en ontwikkeling van de stoomlocomotieven, steeds kleiner werden terwijl de snelheden omhoog gingen.

Je behoeft geen wiskundige te zijn om te begrijpen dat als de wielen kleiner worden en daarbij de snelheden omhoog gaan de omwentelingen per minuut nog extra veel hoger word.

Het leek mij daarom logischer dat de wielen groot zouden blijven, of is er misschien een heel goede reden om juist bij hogere snelheden de wielen klein te hebben.

Tevens bedenk ik me ook dat snelle (sport) auto's doorgaans een groter formaat wielen hebben, dus dat is ook tegenstrijdig.

Dus wie o wie heeft er een goede verklaring voor.


Groet Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2009, 23:47:38 »
Heb je concrete voorbeelden van locs met kleine(re) drijfwielen die toch een hoge(re) snelheid haalden?
Het lijkt jou tegenstrijdig, en dat is het ook. Dus ik vrees dat je een interpretatiefout maakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2009, 23:49:29 »
Nou kijk maar door de tijden heen de eerste locomotieven hadden grote drijfwielen en die werden steeds kleiner,
Dat daarbij de snelheden toenamen heb ik gevoegelijk maar even aangenomen.
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2009, 23:49:59 »
Hoewel ik geen stoom-deskundige ben, kan ik bedenken dat grote wielen met hoger vermogen enorm grote krachten op de drijfstangen gaat geven. Met kleine wielen en hogere toerentallen is dat wat meer in de hand te houden.

Sander

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6798
  • Spaar ze allemaal.
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2009, 23:53:16 »
Ik wil er wel een gedachte zo uit het hoofd en niet onderbouwd op los laten.

De wielen hebben i.v.m. het drijfmechaniek contragewichten en dat is bij grote wielen en hoge snelheden slecht uit te balanceren, dus toen de locomotieven wat cilinders en stoomverdeling betreft technisch beter werden en de stoomdrukken konden worden opgevoerd konden de wielen ook kleiner worden.

Stephan.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #5 Gepost op: 17 November 2009, 00:03:06 »
Nou kijk maar door de tijden heen de eerste locomotieven hadden grote drijfwielen en die werden steeds kleiner,
Dat daarbij de snelheden toenamen heb ik gevoegelijk maar even aangenomen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Geef eens concrete voorbeelden van locomotieftypen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2009, 00:05:05 »
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Geef eens concrete voorbeelden van locomotieftypen.

Nou niet zo moeilijk kijk naar de "Arend" en de latere loc's
Of anders door de serie duitse loc's BR 01 en BR 42 bijvoorbeeld
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2009, 00:15:18 »
Of anders door de serie duitse loc's BR 01 en BR 42 bijvoorbeeld
Niet zulke goede voorbeelden.

BR 01, max. snelheid 120 km/h, drijfwielen 2000 mm
BR 42, max. snelheid 80 km/h, drijfwielen 1400 mm.

De snelste heeft de grootste drijfwielen, en dat is logisch.

Kom eens met betere voorbeelden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2009, 00:21:10 »
Niet zulke goede voorbeelden.

BR 01, max. snelheid 120 km/h, drijfwielen 2000 mm
BR 42, max. snelheid 80 km/h, drijfwielen 1400 mm.

De snelste heeft de grootste drijfwielen, en dat is logisch.

Kom eens met betere voorbeelden.

Oke zover had ik het niet bekeken was er van uit gegaan dat ze bij het bouwen en de nummering van de duitse stoomlocomotieven in chronologische vorm hadden uitgevoerd.
Gevoeglijk ook aangenomen dat door de tijden heen de snelheden omhoog zouden zijn gegaan.

maar misschien heb ik het wel helemaal mis, maar het leek mij in eerste aanleg dat oudere stoomloc's grotere wielen hadden.
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #9 Gepost op: 17 November 2009, 00:29:58 »
Klaas heeft gelijk, wil je hogere snelheden, dan zal je grote wielen moeten gebruiken. Kracht vereist kleinere wielen.
Ik denk dat in de nadagen van de stoomlok voornamenlijk goederenvervoer met stoomloks plaats vond en dan heb je niet zo veel aan snellopers met grote wielen.

m.v.g.

Gerrit

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #10 Gepost op: 17 November 2009, 09:40:57 »
Klaas heeft gelijk, grote drijfwielen relatief hoge snelheid en kleine drijfwielen, lage snelheid en veel PK's. Er zijn genoeg DV's te koop op het gebied van stoomlocomotieven van o.a. Miba die je laten zien hoe een stoomloc werkt en wat de gebruikte principes zijn voor diverse stoomlocs.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #11 Gepost op: 17 November 2009, 10:16:47 »
Er wordt hier beweerd dat jongere stoomlocomotieven kleinere drijfwielen hadden of hebben dan oudere, maar  kijk eens naar een locomotief van de BR23 serie, bijvoorbeeld de 23076, bouwjaar 1956.  Het is een van de laatste serie stoomlocomotiefseries in Duitsland gebouwd en jonger dan veel 2200/2300 diesellocomotieven in Nederland. Ik zie toch echt grote drijfwielen.

Groeten,

Marco  
« Laatst bewerkt op: 17 November 2009, 16:49:54 door MR »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #12 Gepost op: 17 November 2009, 10:19:23 »
Het is onzin, de wielen werden helemaal niet kleiner. Snelle locs hebben altijd zo rond de 2 meter gezeten, een enkele keer bij een loc met 2 drijfassen wat meer... Oude locs lijken grotere drijfwielen te hebben dan nieuwere omdat de loc zelf kleiner en vooral lager gebouwd is.
Wel is het zo dat locs met kleine drijfwielen sneller werden, omdat men meer ervaring kreeg met het handig gebruiken van loopassen en betere balancering om de loc rustig te laten rijden ook al maakte het drijfwerk veel slagen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #13 Gepost op: 17 November 2009, 11:02:51 »
Is het niet zo dat stoomlocs op den duur ook gespecialiseerder werden. Dus dat er bijvoorbeeld locs werden gemaakt die vooral voor de goederendienst waren bedoeld en kleinere drijfwielen kregen. Denk aan de BR44.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:Vraag betreffende konstruktie Stoomloc's
« Reactie #14 Gepost op: 17 November 2009, 16:04:25 »
Snelste stoomlocs hadden wielen van meer dan 2 meter. In Duitsland had een br05 stoomloc wielen van 2,30 meter.
Deze loc was toegestaan tot 175 km per uur.

Goederenlocs werden gemaakt op trekkracht en niet op snelheid.
Al was dit bij de standaard stoomlocs vanaf 1928 vaak 80 km per uur voor goederenlocs.