Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)  (gelezen 23909 keer)

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Gepost op: 16 november 2009, 22:17:26 »
Beste Medeforumgebruikers,

Enige jaren geleden heb ik een profileermachine, de USP-2000 SW van Plasser en Theurer, gebouwd van Kibri (Zie Afbeelding).



Dit vond ik een erg leuk model om te bouwen. Na verloop van tijd vond ik het toch een beetje jammer dat ik het model niet voorzien had van een motortje. Nu het model af was werd dat een erg lastige, zo niet, onmogelijke klus.

Toen kwam ik op Eurospoor enkele jaren geleden een bouwdoos tegen voor een leuke prijs. Deze heb ik gelijk gekocht. Nadat ik een vraag hier op het forum gesteld had over het type  motor wat gebruikt kan worden, heb ik deze vorig jaar aangeschaft op de beurs in Houten bij G&MS. Het is een zogenaamde BA-Aandrijving van Mashina.
Na ongeveer een half jaar, tijdens een vakantie op de Dominicaanse Republiek. begon het toch allemaal wel een beetje te kriebelen en wilde ik toch graag gaan starten (Waar 2 weekjes Dominicaanse Republiek wel niet goed voor zijn ;-))

Allereerst heb ik verf en transfers besteld bij Kleinspoor. Mijn model moet namelijk een profileermachine worden in de kleuren van VolkerRail. Hiervoor heb ik ook weer hier op het forum om foto's gevraagd voor wat betreft VolkerRail apparaten en gekregen. Waarvoor nogmaals mijn dank! Bij het rondvragen kwam ik erachter dat de USP-2000 SW niet in Nederland voorkomt in de VolkerRail kleurstelling. Maar bij gebrek aan beter alternatief, ik graag werkende railvoertuigen op mijn, hopelijk, toekomstige spoorbaan wil hebben en uiteraard aangezien er hier wel vaker wordt gezegd: "In modelspoor kan alles"! toch gekozen voor dit model.

Het enige wat ontbrak waren SMD-ledjes voor de front- en sluitseinen. Deze heb ik, ook hier weer mede op advies van medeforumgenoten, besteld bij LED-baron in Duitsland. Tot slot heb ik afgelopen weekend een decoder van ESU besteld, de ESU LokPilot micro V3.0 DCC (art. nr. 52684).

Nu ben afgelopen zondag, toch nog met enige spanning en klamme handjes, begonnen aan de bouw van het model. Hieronder volgende de eerste foto's:


Afbeelding 1
Allereerst heb ik het bevestigingspunt voor het draaistel achter weggefreesd. Helaas ben ik vergeten hiervan een foto te maken vandaar dat jullie hierboven het bevestigingspunt zien van het voorste draaistel. Uiteraard heb ik deze niet verwijderd, het geeft alleen een beeld wat ik heb weggefreesd.


Afbeelding 2
Hier zie jullie het resultaat na het frezen. De bovenbouw van de achterkant heb ik hier geplaatst om te passen. Het onderdeel is nog niet vastgeplakt.


Afbeelding 3
Hier zien jullie het bevestigingspunt voor de motor op het plastic frame. Normaal gesproken zou je de motor vastzetten met twee parkertjes, echter aangezien het frame ter plaatse maar 2,5 mm dik is en van plastic lijkt me dit niet zo'n goed idee. Ben nog verder aan het denken hoe ik de motor vast kan zetten. Zit te denken om de motor met twee componentenlijm vast te zetten, echter kan dan de motor er nooit meer uit, ook niet voor onderhoud. Dan zal ik de achterkap van het model demontabel moeten houden. Misschien zijn er hier op het forum mensen die een oplossing weten voor dit probleempje. Hieronder volgen nog twee foto's:



Afbeelding 4+5
Dikte frame is slechts 2,5 mm. Misschien is het niet goed te zien, maar na de 2,5 mm zit het looppad om bij de cabine te komen. Het gebruik van schroeven is dus voor 99,9% uitgesloten aangezien ik te bang ben dat ik het model onherstelbaar beschadig.


Afbeelding 6
Bovenaanzicht van de motor incl. de twee bevestigingspunten.


Afbeelding 7
Zijaanzicht van het model

Alle onderdelen zijn nog los bevestigd. Eerst wil ik alle losse onderdelen gaan spuiten alvorens ik ze in elkaar ga zetten. Uiteraard zal eerst al het draden werk (LED, Decoder, Motor, etc) aangesloten moeten worden. Maar zover is het nog lang niet!
Eerst maar eens rustig verder gaan bouwen en nadenken over de bevestiging van de motor. Mochten er suggestes zijn, dan houdt ik mij uiteraard aanbevolen.

Mochten er vorderingen zijn van de bouw dan zal ik deze laten zien.

Mvg Maikel van Velzen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2009, 22:21:41 »
gaatje boren
 1,5mm diep
dan moertje in lijmen en met kort boutje vast zetten

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2009, 22:28:57 »
Beste Roadster36,

hartelijk dank voor het meedenken. Hier had ik zelf nog niet aangedacht. Ik vrees echter dat dit niet gaat werken. De gaten van de motor zullen half in het frame en half in een tree plank komen. Dan moet ik eerst het gat groter maken van de motorophanging. Dit zou nog een mogelijkheid kunnen zijn. Wordt wel allemaal heel krap.

Mvg Maikel van Velzen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2009, 23:30:42 »
Tis modelbouw he (y)
priegelen en pielen

M2 moet lukken toch
« Laatst bewerkt op: 16 november 2009, 23:32:28 door roadster36 »

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2009, 09:25:23 »
Beste Roadster,

Je hebt me wel op een idee gebracht. Ik wil gaan kijken of ik een draadeind in het frame kan lijmen m.b.t. twee componenten lijm en dan twee kleine moertjes vanaf de onderkant op het draadeind te draaien zodat de motor vast komt te zitten. Ik zal de gaten van de motorophanging dan wel enigzins ruimer moeten maken.
Hier ga ik verder nog even naar kijken.

I'll keep you all informed!

Mvg Maikel van Velzen

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2009, 09:03:55 »
Psst, Maikel,

Misschien beetje laat, maar hier al eens gekeken?

http://www.noetzel24.de/index.php?id=12

Martin

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2009, 09:45:12 »
Beste Martin,

Hartelijk dank voor je reactie. Erg interessante link.
weet nog niet of ik mijn profileermachine zover uit ga breiden. Dat moet ik nog even bekijken.
Voor het type motor dat ze daar gebruiken is het inderdaad al te laat. Ik heb de bevestigingspunten voor het onderstel achter al allemaal weggefreesd. Verder heb ik even gekeken naar de motor die er in zit en die is nog behoorlijk prijzig (142,70 euro). Mijn aandrijving van GM&S was een stuk goedkoper.
Zelf ben ik nu aan het kijken of ik een draadeind in het frame kan lijmen, zodat ik de motor op het frame kan bevestigen met twe kleine boutjes.
Op dit moment ben ik bezig om alle onderdelen waar geen bewerking voor plaats hoeft te vinden, in elkaar te lijmen.

Nogmaals bedankt voor de link.

Mvg Maikel van Velzen

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2009, 15:33:55 »
Beste medeformumgebruikers,

Van de week veel tijd gestoken in mijn surprise, dus wat minder tijd voor de bouw van dit model.
Gister en vandaag toch weer wat tijd gevonden.
Gister kreeg ik o.a. de volgende decoder in huis: ESU Lokpilot micro art nr: 52684.
Deze ga ik inbouwen in mijn model. De reden dat ik deze decoder heb gekozen, heeft te maken met het formaat, zie foto.


Afbeelding 1

De decoder zal worden ingebouwd in het achterste compartiment van de profileermachine, zie foto.


Afbeelding 2

De decoder past precies, zie foto.


Afbeelding 3

Om de bedrading van de decoder door het model te krijgen dient er hier en daar een gat gefreesd te worden, zie foto. Hiervoor gebruik ik een Dremel frees.


Afbeelding 4

Verder ben ik begonnen met het trekken van de draden door het model. Hiervoor gebruik ik dezelfde kleur als de kleuren die van de decoder komen en die in het aansluitschema staan van de decoder. De draden zet ik vast met Kristal Clear.
De draden zullen worden meegespoten als ik het model ga spuiten. Later zul je dus, bijna, niets zien van de draden, zie foto.


Afbeelding 5


Afbeelding 6


Afbeelding 7

Ik heb ervoor gekozen om de motor toch vast te zetten met tweecomponentenlijm. Ik kom tot deze keus, aangezien de ruimte om een schroef danwel bout/moer verbinden te gebruiken echt niet kan. Verder heb ik de motor nog eens goed bekeken en verwacht ik in de toekomst weinig problemen met het onderhoud van deze motor. Je kunt nog makkelijk bij alle tandwielen. Hierover later mee.

Mvg Maikel van Velzen

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2009, 15:41:53 »
Maikel, je had beter een Kuhn n025 kunnan aanschaffen aanmerkelijk goedkoper ,of is de ESU speciaal voor je project.

wil.

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2009, 15:45:30 »
Beste Willem,

ESU decoder is niet speciaal gekozen. De decoders die ik tot op heden gekocht heb zijn ESU decoders.
Heb eigenlijk nog geen ervaring met Kuhn decoders.

Groet Maikel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2009, 17:47:20 »
Jouw verhaal is niet alleen interessant, maar ook leuk om te lezen, Maikel. (y)
De decoder komt in het achterste compartiment. Kun je er later nog bij? Heel soms sneuvelt zo'n dingetje wel eens...
Succes!

Groet,
Basilicum

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2009, 22:14:22 »
Beste Basilicum,

Bedankt voor je reactie. Leuk om te lezen dat je het een interessant en leuke onderwerp vind om te lezen.
Tot op heden valt de bouw van het model me nog niet tegen.

Op het achterste compartiment zit een soort dekseltje. Dit dekseltje wil ik loslaten zodat ik later, mocht dit nodig zijn, nog bij de decoder kan komen.
Dit dekseltje wil ik los in de juiste kleur spuiten en dan later afmonteren. Ik hoop dat dit gaat lukken.

Ik hoop van de week weer meer vorderingen te kunnen tonen, al weet ik nu al dat ik hem van de week nog niet zal kunnen gaan spuiten aangezien ik een verdunner van Revell in mijn eigen surprise krijg.

Mvg Maikel van Velzen


Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2009, 19:04:04 »
Zo, na twee weekjes bouwen weer een kleine update.
Gelukkig vond ik, naast de tijd die ik heb gestoken in een surprise, ook nog wat tijd om door te bouwen aan dit model.

Ik heb besloten bij het model aan de voorzijde extra stroomafnemers te plaatsen. Hiermee wil ik voorkomen dat ik straks na het spuiten extra draden moet trekken omdat de stroomafname van een draaistel mogelijk niet voldoende is.

Inmiddels zijn alle draden getrokken van voor tot achter. Ik heb bij de draden de kleurcodering aangehouden van de decoder. Dit om straks niet in de fout te gaan bij het afmonteren van de lampen, motor en decoder.
Hierbij wat plaatjes van het model en de gemonteerde draden:


Afbeelding 1


Afbeelding 2


Afbeelding 3


Afbeelding 4

Voordat ik het model in de grondverf ga zetten, heb ik eerst het "afdakje"gemonteerd aan de cabine:


Afbeelding 5

Zo! Nog een laatste plaatje in het geel:


Afbeelding 6

Vervolgens heb ik alles in de primer gezet. Hiervoor gebruik ik Revell Email nr 39001. Ik heb gekozen voor deze primer na het lezen van Karst Drenth zijn stukje in de draad over de bouw van de Plan U. Aangezien Karst erg enthousiast was over het spul, wilde ik het ook weleens proberen. Nou, het is inderdaad fantastisch spul!
Hierbij wat plaatjes na het gronden (En zo is het model wit!):


Afbeelding 7


Afbeelding 8

Ik hoop van de week weer wat verder te kunnen met het spuiten. Dan zal de eerst laag blauw er waarschijnlijk opkomen. Over twee weken ben ik lekker een weekje vrij, dus dan zal er ongetwijfeld meer gespoten worden ;-)

Mvg Maikel van Velzen

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2009, 19:35:25 »
Het is een leuk stuk om te lezen..... en het doet de handen jeuken om er ook een te bouwen..... ga zo door met bouwen en de verslag legging.

Jeffrey

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:Bouw profileermachine Kibri (Incl Motor, verlichting en decoder)
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2009, 12:35:06 »
Beste Jeffrey,

Hartelijk dank voor je reactie. De bouw valt me tot nu toe nog 100% mee. Ik hoop dat het zo voor de wind blijft gaan.
Na dit model wil ik gaan starten met de bouw van de Kibri Stopmachine. Ook deze zal in de VolkerRail kleuren gespoten worden.
Mocht ik vorderingen hebben in de bouw, dan zal ik deze weer plaatsen.

Mvg Maikel van Velzen