Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 17:14:08
Cranicher Altbahn door einte
Vandaag om 17:02:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door einte
Vandaag om 17:00:58
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:54:03
13 december modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 16:52:28
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 16:43:22
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
  

Auteur Topic: Reserve treinkoppen  (gelezen 34543 keer)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #60 Gepost op: 15 November 2010, 12:54:28 »
En die gele kop (het lijkt zelfs een halve bak?) achteraan dan?

Er staat nòg een gele Hondekopkop, één van die twee zou best eens van de Bk 391 kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2010, 12:56:31 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #61 Gepost op: 15 November 2010, 13:53:31 »
Het bijschrift op de site van Nico luidt:
Leeuwarden, eind jaren 70. We zien hier onder andere de koppen van treinstel 732 en 391 (beide stellen zijn gedeeltelijk verloren gegaan, van de restanten is in 1974 een nieuw treinstel 391 samengesteld). In het midden de koppen van een Sprinter en van een uitgebrande Plan V (878). In de loods stond ook nog de kop die later op treinstel 184 terecht is gekomen. Wie weet meer over deze koppen? Foto Hans Elzinga.
De achterste kop moet die van de 391 (zonder 'kano's') zijn, die daarvoor en slechter te zien de 732 (met 'kano's').
De mP-kop wordt voor de plan V-kop van de 878 aangezien, heb Nico hier al over gemaild ;)
Ik meen trouwens ook een hondekopcabineframe te zien.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #62 Gepost op: 15 November 2010, 15:27:13 »
Grapppig dat de koppen van de 391 en 732 in de loods staan. De rest van de 732 is bij de grote brand in 1974 te Zwolle Rangeer verloren gegaan, waarvan de BDk kop dus is opgeslagen. De Bk 391 is in dat jaar uitgebrand te Wierden en ook deze kop is als reserve bewaard gebleven. De ex-Bk 732 is vervolgens als Bk 391 verder gegaan. 

Zou die Sprinterkop soms van de ABk 2008 afkomstig zijn? Deze bak is verloren gegaan in 1976 bij de grote (alles groots in de jaren '70) treinramp te Schiedam.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #63 Gepost op: 15 November 2010, 15:30:56 »
Zou die Sprinterkop soms van de ABk 2008 afkomstig zijn? Deze bak is verloren gegaan in 1976 bij de grote (alles groots in de jaren '70) treinramp te Schiedam.

Tja, wel vreemd dat die Hondekoppen dan nog in hun gekleurde jasje zitten waarmee ze op de baan reden, terwijl die Sprinter in de grondverf staat. Die zou dus net zo goed vanuit de fabriek zo geleverd kunnen zijn.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #64 Gepost op: 15 November 2010, 16:02:13 »
Dat is zeker niet de 2008 kop, maar een nieuw geleverde.
De ABk 2008 is volledig in puin gereden door de 1311, de Bk kreeg later een nieuwe ABk, herkenbaar aan de andere wandschildering à la vervolgserie.
Grtz!
Tedo

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #65 Gepost op: 15 November 2010, 16:10:35 »
Die Sprinterkop is als reservekop 35 of 36 door de fabriek geleverd. Er zijn voor zover ik weet 2 stuks als reservekop afgeleverd.
Vaak is het verschil ook wel te zien tussen een reservekop die door de fabriek is geleverd en een afgezaagde kop: Fabriekskoppen missen vaak een stukje dak boven de cabinedeur.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #66 Gepost op: 15 November 2010, 17:53:45 »
loods Lw 1977:


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #67 Gepost op: 15 November 2010, 18:20:43 »
Toch bijzonder dat er eind jaren ´70 nog een Hondekopkop met bloedneus bestond! Benieuwd wanneer die is gesloopt.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #68 Gepost op: 15 November 2010, 18:27:44 »
...of verwerkt in een beschadigde Hondekop...

220 904 verwijst weer naar een Belgische Benelux...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #69 Gepost op: 15 November 2010, 19:19:56 »
Het lijkt op de laatste foto of de gaten voor de typhoons afgedekt zijn met wat anders dan een typhoon zelf, ik zou me zo voor kunnen stellen dat de kop op de Expo dat ook had...

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #70 Gepost op: 15 November 2010, 19:21:17 »
loods Lw 1977:


grtz,
Wim

Heeft Piko dat ding gebruikt voor de hondekop? Dan is die naad wel te verklaren...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #71 Gepost op: 17 November 2010, 19:28:49 »
Die naad zit toch voor de frontruiten langs? ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #72 Gepost op: 18 November 2010, 00:01:56 »
in een maandblad voor NS-personeel Nieuw Spoor van 1958 staat een heel artikel over de Hondekop op de Brusselse Expo.

Genoemde neus (die Leeuwarder bloedneus) en daarachter 2 coupés waren op het Beneluxpaviljoen van de Expo te bezichtigen en moesten aandacht vragen voor de moderne NS en reisjes door Nederland. Het door Werkspoor gebouwde stukje Hondekop werd per vrachtauto vervoerd van Werkspoor Utrecht en de neus werd na de Expo als reservekop bewaard. Dat heeft 'ie dus lang volgehouden in de oorspronkelijke bloedneuskleur..

Er zijn een aantal foto's van de opstelling in Brussel en transport door de straten van Utrecht.
Opmerkelijk: voor de trein werd een stukje toen hoogmodern 'zigzagspoor' met betonnen dwarsliggers gelegd en op het typhoonrooster stonden de letters NS met daaronder het fictieve treinstelnummer 269...

De moderne trein was het middelpunt op het Nederlandse paviljoen van deze wereldtentoonstelling. De cabine was volledig ingericht, evenals de coupés die van zowel 1e als 2e klasse bordjes aan de buitenzijde waren voorzien. Best weer een apart stukje Nederlandse spoorgeschiedenis eigenlijk!

Grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 18 November 2010, 23:29:04 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #73 Gepost op: 18 November 2010, 11:02:25 »
Dat is zeker niet de 2008 kop, maar een nieuw geleverde.
De ABk 2008 is volledig in puin gereden door de 1311, de Bk kreeg later een nieuwe ABk, herkenbaar aan de andere wandschildering à la vervolgserie.
En binnenschuifdeuren en kleine deurbedieningskastjes (zoals Plan V) i.p.v. langwerpige met noodglaasje erboven.
Maar da's toch allemaal veranderd bij ombouw naar SGMm 2118...