Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 12:14:57
Modeltreinenbeurzen
door
shay59
Vandaag
om 11:58:22
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:51:42
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:50:36
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
bellejt
Vandaag
om 11:41:34
Märklin 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Harryku
Vandaag
om 11:28:39
NL-baan in Canada
door
ArjanB
Vandaag
om 11:26:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:14:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Bertje B
Vandaag
om 10:50:39
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:26:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0.
door
MOVisser
Vandaag
om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Martijn193
Vandaag
om 08:46:32
Roco NS plan V
door
Benelux795
Vandaag
om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90
door
Benelux795
Vandaag
om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 08:34:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 08:12:00
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:28:37
Kalkwagens van NS
door
MOVisser
Vandaag
om 00:10:33
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 00:00:52
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?)
door
dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2
door
Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Pendel module Viessmann 5214
door
Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers (gelezen 9234 keer)
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2321
2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers
«
Gepost op:
12 November 2009, 15:46:46 »
Aangename afwisseling
Omdat wij alleen nog maar verslagen over H0 hebben geproduceerd, hebben wij nu een bijzonder bezoek ter afwisseling. Geen gangbare schaal maar eens wat anders, namelijk 1:12. Ook in het materiaalgebruik is hij vrij uniek: geen zelfbouw met styreen, witmetaal of messing, nee hout is het materiaal dat hier overvloedig wordt gebruikt. Na deze eerste zinnen krijgen jullie denk ik al door dat we op bezoek zijn bij een, in onze ogen, bijzonder man, luisterend naar de naam Marcel Weijers.
Land:
Hoofdzakelijk Nederland, Amerika en Duitsland
Schaal en systeem:
ongeveer 1:12, sleepketting
Tijdperk:
I - III
Specialisatie:
Hout bewerken
Bij aankomst valt direct de tuin op. Zorgvuldig gesnoeide buxussen met daar tussendoor een ovaal waar een stoomlok met twee wagons op rondrijdt. Deze lok draait rustig zijn rondjes op een 3-rail-baan. De buitenste rails zijn de rijrails en de binnenste is een opengewerkte buis met daarin een ketting waar de lok met een haak achter blijft zitten en op die manier voortgetrokken wordt.
Houtbewerking op zijn best
Hout bewerken heeft onze gastheer altijd wel een beetje gedaan. Twaalf jaar geleden kwam hier verandering in en is hij begonnen een locomotief te maken van hout. Voor een eerste creatie kan ik wel zeggen dat het een zeer geslaagd model is. Het is gewoon mooi vanwege de eenvoud. Bij het bekijken van de modellen valt duidelijk een stijgende lijn te zien. Zo hebben de oudste loc's nog volwielen, maar krijgen de modellen geleidelijk aan steeds fijnere en mooiere spaakwielen.
De Bello, tegenwoordig nog rijdend voor de Stoomtram Hoorn - Medemblik (SHM) is hier ook in het klein te bewonderen. Zelf vind ik het model goed lijken, te meer als je bedenkt dat er aan het werken met hout nog wel wat beperkingen zitten. Voor de mensen die de Bello in werkelijkheid hebben gezien zullen zien dat het model op vele fronten overeenkomt.
Verder heeft Marcel nog enkele sleeptenderlocomotieven nagemaakt, waaronder zijn laatste creatie de Big Boy. Hiervan heeft hij er twee gemaakt. Deze beide waren ook te zien op Eurospoor, waarmee in die tijd onze interesse gewekt werd. Bij elke keer kijken zie je weer nieuwe details. Marcel maakte ons er op attent dat er op het schaalmodel waar hij de maten vanaf heeft gehaald geen leidingen zaten voor de zandstrooier. Deze heeft hij wel zien zitten op foto's van het origineel en daarom heeft hij ze er opgemaakt. Het valt verder op dat deze beide locomotieven het best gedetailleerd zijn. De gastheer zijn verklaring hierover luidt dat een grote locomotief meer gelegenheid geeft tot detailleren dan een kleine en zijn kennis over het maken van deze details steeds groter wordt. Het materiaal wat gebruikt wordt is voornamelijk essenhout en berkentriplex. Dit hout wordt zorgvuldig uitgekozen op noesten en structuur, zodat al het gebruikte plaatmateriaal bij één locomotief de zelfde structuur heeft. Wat mij opviel was dat zelfs de bladveren allen gelijk zijn. Uit navraag blijkt dat dit gemaakt is van balsahout wat in de vorm gelijmd en in de juiste vorm geperst is.
Naast deze grote jongens zijn er nog een paar sleeptenderlocs. Het enige jammere bij deze opstelling is dat de locomotieven en de tenders gescheiden zijn, dit in verband met de beperkte ruimte. Zelf had ik het mooier gevonden de combinaties in zijn geheel te zien.
Niet alleen locomotieven zijn hier gebouwd. Naast deze is er een station gebouwd en meerdere rijtuigen en goederenwagons. Het fraaiste rijtuig is in mijn ogen een model van het Koninklijk rijtuig. Hier zijn de coupés ook gemaakt inclusief de banken en tafels. Zelfs de kussens worden uitgebeeld met fraai bewerkt hout.
Verder heeft Marcel nog een grote collectie aan houten speelgoedtreintjes. Op rommelmarkten wordt er naar gezocht en, aan de grote verscheidenheid aan treinen te zien, ook regelmatig gevonden. Niet alles is hier gekocht, het komt ook voor dat hij van kennissen en vrienden wat krijgt.
Als je verder om je heen kijkt zie je veel spullen met afbeeldingen van loc's. De deurbel, een leuk kleine trekknop, de windvaan, de tuinbank met de afbeelding van het station Anna Paulowna met twee stoomlocomotieven, en noem maar op, alles staat in het teken van de stoomtreinen. Onze mening is dat dit een mooie andere kijk op de modelspoorhobby is.
Was getekend op 2 juni 2007,
Robert Kroon (fotograaf)
Harm van Goor (auteur)
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers