Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
20 jaar BNLS
door
klusser
Vandaag
om 03:15:16
Aachenau West
door
Ronald69
Vandaag
om 00:41:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
02 July 2025, 23:46:25
Yet Another Servo Decoder
door
spock
02 July 2025, 23:19:12
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32
door
becasse
02 July 2025, 22:31:24
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
02 July 2025, 22:30:50
rommenholler gasketelwagens
door
ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
door
j.ossebaar
02 July 2025, 22:05:27
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
02 July 2025, 22:05:20
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen)
door
Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada
door
ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel?
door
Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch
door
Scratchbuilt
02 July 2025, 16:37:57
Piko 2025
door
spoorijzer
02 July 2025, 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
Bert55
02 July 2025, 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
ES44C4
02 July 2025, 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
02 July 2025, 10:29:51
US diorama in H0
door
Montanbahn
02 July 2025, 09:13:55
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck
door
Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin
door
bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025
door
Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel?
door
Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
01 July 2025, 20:03:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers (gelezen 9128 keer)
Peter van der Leek
Administrator
Offline
Berichten: 2318
2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers
«
Gepost op:
12 November 2009, 15:46:46 »
Aangename afwisseling
Omdat wij alleen nog maar verslagen over H0 hebben geproduceerd, hebben wij nu een bijzonder bezoek ter afwisseling. Geen gangbare schaal maar eens wat anders, namelijk 1:12. Ook in het materiaalgebruik is hij vrij uniek: geen zelfbouw met styreen, witmetaal of messing, nee hout is het materiaal dat hier overvloedig wordt gebruikt. Na deze eerste zinnen krijgen jullie denk ik al door dat we op bezoek zijn bij een, in onze ogen, bijzonder man, luisterend naar de naam Marcel Weijers.
Land:
Hoofdzakelijk Nederland, Amerika en Duitsland
Schaal en systeem:
ongeveer 1:12, sleepketting
Tijdperk:
I - III
Specialisatie:
Hout bewerken
Bij aankomst valt direct de tuin op. Zorgvuldig gesnoeide buxussen met daar tussendoor een ovaal waar een stoomlok met twee wagons op rondrijdt. Deze lok draait rustig zijn rondjes op een 3-rail-baan. De buitenste rails zijn de rijrails en de binnenste is een opengewerkte buis met daarin een ketting waar de lok met een haak achter blijft zitten en op die manier voortgetrokken wordt.
Houtbewerking op zijn best
Hout bewerken heeft onze gastheer altijd wel een beetje gedaan. Twaalf jaar geleden kwam hier verandering in en is hij begonnen een locomotief te maken van hout. Voor een eerste creatie kan ik wel zeggen dat het een zeer geslaagd model is. Het is gewoon mooi vanwege de eenvoud. Bij het bekijken van de modellen valt duidelijk een stijgende lijn te zien. Zo hebben de oudste loc's nog volwielen, maar krijgen de modellen geleidelijk aan steeds fijnere en mooiere spaakwielen.
De Bello, tegenwoordig nog rijdend voor de Stoomtram Hoorn - Medemblik (SHM) is hier ook in het klein te bewonderen. Zelf vind ik het model goed lijken, te meer als je bedenkt dat er aan het werken met hout nog wel wat beperkingen zitten. Voor de mensen die de Bello in werkelijkheid hebben gezien zullen zien dat het model op vele fronten overeenkomt.
Verder heeft Marcel nog enkele sleeptenderlocomotieven nagemaakt, waaronder zijn laatste creatie de Big Boy. Hiervan heeft hij er twee gemaakt. Deze beide waren ook te zien op Eurospoor, waarmee in die tijd onze interesse gewekt werd. Bij elke keer kijken zie je weer nieuwe details. Marcel maakte ons er op attent dat er op het schaalmodel waar hij de maten vanaf heeft gehaald geen leidingen zaten voor de zandstrooier. Deze heeft hij wel zien zitten op foto's van het origineel en daarom heeft hij ze er opgemaakt. Het valt verder op dat deze beide locomotieven het best gedetailleerd zijn. De gastheer zijn verklaring hierover luidt dat een grote locomotief meer gelegenheid geeft tot detailleren dan een kleine en zijn kennis over het maken van deze details steeds groter wordt. Het materiaal wat gebruikt wordt is voornamelijk essenhout en berkentriplex. Dit hout wordt zorgvuldig uitgekozen op noesten en structuur, zodat al het gebruikte plaatmateriaal bij één locomotief de zelfde structuur heeft. Wat mij opviel was dat zelfs de bladveren allen gelijk zijn. Uit navraag blijkt dat dit gemaakt is van balsahout wat in de vorm gelijmd en in de juiste vorm geperst is.
Naast deze grote jongens zijn er nog een paar sleeptenderlocs. Het enige jammere bij deze opstelling is dat de locomotieven en de tenders gescheiden zijn, dit in verband met de beperkte ruimte. Zelf had ik het mooier gevonden de combinaties in zijn geheel te zien.
Niet alleen locomotieven zijn hier gebouwd. Naast deze is er een station gebouwd en meerdere rijtuigen en goederenwagons. Het fraaiste rijtuig is in mijn ogen een model van het Koninklijk rijtuig. Hier zijn de coupés ook gemaakt inclusief de banken en tafels. Zelfs de kussens worden uitgebeeld met fraai bewerkt hout.
Verder heeft Marcel nog een grote collectie aan houten speelgoedtreintjes. Op rommelmarkten wordt er naar gezocht en, aan de grote verscheidenheid aan treinen te zien, ook regelmatig gevonden. Niet alles is hier gekocht, het komt ook voor dat hij van kennissen en vrienden wat krijgt.
Als je verder om je heen kijkt zie je veel spullen met afbeeldingen van loc's. De deurbel, een leuk kleine trekknop, de windvaan, de tuinbank met de afbeelding van het station Anna Paulowna met twee stoomlocomotieven, en noem maar op, alles staat in het teken van de stoomtreinen. Onze mening is dat dit een mooie andere kijk op de modelspoorhobby is.
Was getekend op 2 juni 2007,
Robert Kroon (fotograaf)
Harm van Goor (auteur)
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers