Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
Vandaag
om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
Vandaag
om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
Vandaag
om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
Vandaag
om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:54:43
US diorama in H0
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
eemstede
Vandaag
om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
Vandaag
om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
Vandaag
om 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald.
door
gdh
Vandaag
om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
Vandaag
om 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
Vandaag
om 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
Vandaag
om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
14 november 2007 - Op bezoek bij Jeroen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 14 november 2007 - Op bezoek bij Jeroen (gelezen 8474 keer)
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2242
14 november 2007 - Op bezoek bij Jeroen
«
Gepost op:
12 november 2009, 15:54:05 »
Gewoon doen, met Jeroen!
Ongeveer zestien jaar geleden waren de eerste voortekenen al duidelijk waar te nemen: op zondag en als het even kon het hele weekend, speelde de nu 24-jarige Jeroen al met de Duitse N-spoortreintjes van zijn vader. Gewoon op de grond in de keuken. Een beeld dat voor de meeste modelspoorders onder ons als bekend en vertrouwd zal worden ervaren.
Land:
Duitsland
Schaal en systeem:
N Digitaal
Tijdperk:
V
Specialisatie:
Landschapsbouw
Terug in de tijd
Ongeveer zestien jaar geleden waren de eerste voortekenen al duidelijk waar te nemen: op zondag en als het even kon het hele weekend, speelde de nu 24-jarige Jeroen al met de Duitse N-spoortreintjes van zijn vader. Gewoon op de grond in de keuken. Een beeld dat voor de meeste modelspoorders onder ons als bekend en vertrouwd zal worden ervaren. Dat komt omdat het virus vaak van opa via vader op zoon overgedragen wordt en dus al van jongs af aan in het bloed zit. Zoals bij velen groeit de hobby tot waar het vermogen van de bouwer reikt. Een vermogen dat door oefening, in Jeroens geval gesteund door vooral zijn vader (in den beginne, later ook door andere naasten waarop nog wordt teruggekomen), kan uitgroeien tot een ware kunst. Na vele jaren geoefend te hebben op een stuk spaanplaat met daarop de alom bekende ovaaltjes vond Jeroen het tijd worden voor een verder gaande oefening. Dit keer met uitgebreide landschapsbouw en een echt thema: "Boppard in N". Om heel kort te gaan: "Boppard in N" is geïnspireerd op het Midden-Duitse plaatsje Boppard langs de Rijn en - zoals de naam al aangeeft - uitgewerkt in schaal N.
In september 2005 is hij dan ook begonnen met het plannen van de toen nog prille ideeën rond "Boppard in N". Ideeën die vooral in het hoofd vorm kregen en gebaseerd waren op een goed gevoel, smaak en vooral vanuit de vraag "hoe wordt het straks ervaren?", kregen alle een plaats. Tijd voor het maken van tekeningen had Jeroen niet nodig omdat visualiseren in het hoofd in combinatie met de nog te bespreken bouwmethoden het beste werkt, zo verklaart hij. Aan de vrije interpretatie van Boppard is dan ook geen computer te pas gekomen. Gewoon beginnen, met de rails van zijn vader en de spaanplaat die hij al jaren gebruikte voor zijn ovaaltjes. En dan zien waar we uitkomen. "Trial and error" is dus duidelijk het gekozen pad. Dit in combinatie met een kritische blik naar het voorbeeld bracht de eerste bergen op de zolder. Bergen waar Jeroen van centimeter tot centimeter van kan zeggen wat nog een keer opnieuw is gedaan of nog een keer opnieuw gaat gebeuren. Want tevreden kun je pas zijn als het goed is, en goed is het pas als het net echt lijkt. Het meest bekende voorbeeld van deze werkmethode is wel de grote nieuwe wijnheuvel, die eerder een soort Alpenweide was. Het zinde niet omdat de sfeer die het de baan bracht niet naar wens was. Dus: hup, de spatel er in en met flinke hoeveelheid inspanning en nog meer gips is het de wijnheuvel geworden. Ook de kleinere onvolkomenheden worden op deze manier aangepakt. Een manier die duidelijk word aangestuurd door een "gewoon doen"-mentaliteit.
"Gewoon doen", wat levert dat op? Gewoon doen levert allereerst veel plezier op! Ook als dingen niet gaan zoals je wilt brengt het je danige hoeveelheden kennis over hoe het de volgende keren anders kan. Maar ook andersom werkt het, want vele dingen blijken gemakkelijker dan gedacht en soms ook mooier uit te pakken, waarbij Jeroen voor Boppard met name refereert aan een rotspartij voor de eerst gebouwde tunnelingang. Ook de sporen uit die tunnel zijn niet in 1 keer gelegd. Eerst is begonnen met bogen met boogstraal R3 en R4 (Jeroen gebruikt Fleischmann Profirails), die vanuit de tunnel gezien naar links staken, om daarop vervolgens met flexrail verder te gaan. Maar al snel bleek dat geen 100% vloeiende en logische lijn te worden. Dus weg er mee, en het gehele deel dat in het zicht ligt is uiteindelijk met flexrail aangelegd. Dit alles voorkomt het dat je blijft zitten met dingen waar je tegen aankijkt en denkt "jammer". Als iets "jammer" is, zal het snel moeten wijken voor iets waarvan je denkt: "dat is echt super!" En wanneer je denkt: "dat is moeilijk", of "daar heb ik dure machines voor nodig", bewijst Boppard ook daar het tegendeel.
Kijk bijvoorbeeld naar de rotsen. Deze worden gemaakt van een ondergrond naar keuze waarbij we denken kunnen aan gaas en stukken oud hout. Daarop wordt vervolgens - met de nodige inspiratie, gevonden op foto's uit de Rijnvallei - gips aangebracht, die dan voor de kleur wordt getamponneerd met een kleur verf (waarbij ook weer naar foto's wordt gekeken voor de waarheidsgetrouwheid). Voor wie dat moeilijk vindt klinken is het (inmiddels voorspelbare) advies: gewoon doen! Lukt het niet in één keer, dan kost het je enkele euro's maar weet je wel hoe je het de volgende keer tot een groter succes kan brengen. En zo werkt Jeroen ook aan de groenvoorziening, huisjes, elektra enzovoort.
Op deze manier is Jeroen ook begonnen aan een digitaal systeem, iets waarvan hij in eerste instantie dacht wel zonder te kunnen ( bij bijvoorbeeld de landschapbouw heb je immers ook geen dure apparaten nodig). Toch wilde Jeroen zijn treinenloop verbeteren en zag daarbij geen andere uitweg dan een ECoS te kopen. Dit nieuwe stukje "speelgoed", dat flink wat centjes heeft gekost, is het volgens Jeroen meer dan waard omdat zijn achttien motoreenheden nu mooi allemaal met dezelfde snelheden door het slaperige provinciestadje heen denderen zonder continu geconcentreerd bij de trafo te hoeven zitten. Ook is de bedrijfszekerheid met sprongen verbeterd. Dit geeft Jeroen de tijd om een biertje te pakken en te genieten van zijn dienstregeling terwijl hij plannen in zijn hoofd verder gestalte laat krijgen die hij later (soms nog de zelfde avond) kan uitwerken. Bij het uitwerken kan Jeroen steun verwachten van onder andere zijn broer Freek die hem helpt met voornamelijk de soldeerwerkzaamheden, wat goed uitkomt omdat Jeroen zelf zo sneller de landschapsbouwtaken kan uitvoeren (waar wat hem betreft toch de meeste lol te behalen valt). Ook zijn vriendin Elske lijkt steeds meer aangetrokken tot het modelbouwvak en heeft voor Jeroen inmiddels haar eerste huisje in elkaar gezet. Dat geeft hem dan weer de ruimte om zijn tweede tunnelportaal helemaal uit gips op te bouwen. En ook hierin moest natuurlijk een jaartal gegraveerd worden, zoals we dat in Duitsland regelmatig kunnen vinden. Het jaartal werd 1871. 18XX omdat er in de achttiende eeuw nog geen treinen reden, maar na de 8 werd wel duidelijk dat de laatste 2 cijfers geen 8en meer gingen worden, want als je dan toch de vrije keus hebt ga je het natuurlijk niet onnodig moeilijk maken.
Als je vraagt: "Wat wordt het volgende?", kijkt Jeroen met een ingewikkelde blik. Alles rond de spiraal moet nog flink gestalte krijgen, maar is nog niet helemaal uitgekristalliseerd in zijn hoofd, omdat de complexiteit door middel van het driedimensionale aspect wel de nodige hoofdbrekens creëert. Daarentegen heeft hij bijzonder veel zin om te beginnen aan de eerste delen van de Rijn zodat het spoor op de eerste plekken al helemaal in het landschap kan worden opgenomen en je zo weer nieuwe bijzonder mooie kiekjes kunt maken van al het materieel dat voorbij komt rollen. Ook is het creëren van de nieuwe Rijndelen in de buurt van zijn eerst gebouwde tunnelingang ook niet zo complex, en juist wel zo aantrekkelijk. Dit omdat er op het gebied van landschapsbouw leuke uitdagingen liggen, waarbij je kunt denken aan het grote open water en het feit dat deze zet dit gedeelte van de baan direct stukken completer maakt.
Is dan alles perfect?
Nee, ook in Boppard zijn wel dingen te vinden die anders hadden gekund. Afhankelijk van zijn eigen professie pikt iedereen er wel dingetjes uit die anders hadden gekund. Als we naar de rails kijken kunnen we denken aan spijkertjes die er op verschillende plekken nog zitten, maar hun functie kwijt zijn nu de rails vastzitten. Maar ook de bedding van de Profirails die op enkele plekken niet strak aansluit en voor het mooi nog even bij gestrooid zou kunnen worden. Toch denken wij dat ook deze puntjes wel overwonnen gaan worden. Jeroen kan de kritiek - mits reëel - goed hebben. Bovendien lijken met de "gewoon doen"-mentaliteit en zijn eigen kritische houding ook deze puntjes een kwestie van tijd te zijn. Dit blijkt ook wel uit de dingen die Jeroen graag nog wil veranderen, zoals meer blokken aanleggen zodat de treinen op een hogere frequentie door Boppard kunnen rijden en het dorp dat direct achter het station ligt zal zeker nog flinke veranderingen ondergaan! Tot slot blijven er nog enkele dingen over. De perrons zijn met een capaciteit van drie rijtuigen en een loc vrij kort, zelfs voor een regionaal station. Ook is de baan niet verhuisbaar en Jeroen zal toch een keer het ouderlijk huis gaan verlaten. Wat dan?
Dat vroeg ik Jeroen. Zijn antwoord: Boppard blijft liggen waar het ligt. Als het dan op verhuizen aankomt neemt vader de baan misschien over. Voor Jeroen betekent verhuizen "niet getreurd". Er zijn weer volop nieuwe modelspooruitdagingen te beleven in een nieuwe ruimte. Er liggen immers veel meer steden langs de Duitse Rijn en ook wel groter dan Boppard, te denken aan Koblenz of zelfs Keulen die misschien in de toekomst als inspiratiebron kunnen dienen. Boppard is in de ogen van Jeroen namelijk nog immer een baan met veel uitdagingen en leuke uitbreidingsmogelijkheden, maar vooral ook een baan om van te leren.
Was getekend op 14 november 2007,
Mark van 't Hoff (auteur),
Bob Nonnekens (fotograaf)
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Mark Verheulen
Offline
Berichten: 639
Staatsspoor "Kikker"
Re:14 november 2007 - Op bezoek bij Jeroen
«
Reactie #1 Gepost op:
12 november 2009, 15:59:37 »
zozo peter jij bent lekker bezig
hoeveel komen er nog?
Mark
Gelogd
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2242
Re:14 november 2007 - Op bezoek bij Jeroen
«
Reactie #2 Gepost op:
12 november 2009, 16:05:14 »
Nog een paar. Maar da's hier natuurlijk wel zwaar off-topic.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
14 november 2007 - Op bezoek bij Jeroen